Metrohavaintoja 2013

Metro törmäsi raiteille kaatuneeseen puuhun

Ilmeisesti siinä Roihupellon kohdalla rataosaa on niin pimeää ettei kuljettajakaan ole voinut huomata kaatunutta puuta tarpeeksi aikaisin. Onneksi ei käynyt pahemmin.
 
5.12

Mieshenkilö käveli metroradalla Herttoniemen ja Siilitien välillä Torstai-iltana hieman ennen kello kuutta. Metrojunankuljettaja havaitsi miehen hyvissä ajoin ja ehti pysäyttää junan ajoissa. Tämän jälkeen radalta katkaistiin virrat ja järjestyksenvalvojat hakivat miehen pois radalta. Tapauksen johdosta koko metroliikenne oli poikki noin 20 minuuttia.

Lähde: Metro
 
Metrojuna, jonka kyydissä olin, porhalsi Kalasatamasta Sörnäisiin tunnelin suuaukkoon kaasu pohjassa, arvioni mukaan noin 85 km/h, kun tavanomaisesti suuaukkoon ajetaan noin 50 tai 60 km/h. Tunnelin suuaukon kohdalla on jyrkkä alamäki ja sen jälkeen mutka Kurviin. Vauhti ei kuitenkaan tuntunut vaaralliselta. Sörnäisten metroasemalle juna jarutti osan matkasta hätäjarrulla.

Sörnäisten metroasemalta juna kiihdytti arvioni mukaan täyteen vauhtiin, mutta yhtäkkiä pysähtyi mutkaan. Juna seisoi muutaman sekunnin mutkassa ja sitten jatkoi rauhallisempaa vauhtia. Liittyisikö mutkaan pysähtyminen tähän:
Lisäksi metroradalla on neljässä paikassa vastaavalla ratalaitemagneetilla toimivaa nopeudenvalvontapistettä, joissa ratalaitemagneetti aktivoituu ja laukaisee pakkojarrutuksen, jos juna sivuuttaa magneetin yhteydessä olevan nopeudenmittauspisteen ylinopeudella.

Ilmeisesti Junatien ja Kurvin välisessä mutkassa nopeutta ei valvota mitenkään?
 
Ilmeisesti Junatien ja Kurvin välisessä mutkassa nopeutta ei valvota mitenkään?
Mitenkään on ehkä sikäli hieman väärä sana, että junissa itsessään on nopeusrajoittimet, jotka jarruttavat, mikäli nopeus nousee yli 85 km/h. Keskustan tunnelissa nopeusrajoitus toki on 70 km/h, ja Sörkässä tunneliin sisälle tulisi mukavuussyistä ajaa 60 km/h (paineisku).

Nuo linjan nopeudenvalvontapisteet sijaitsevat Mellunmäen ja Vuosaaren tulo-opastimien luona, joissa ne keltavihreän palaessa ne valvovat 35 km/h rajoitusta ja suorille mentäessä 60 km/h nopeutta (ohiajovaran mitoitus aseman itäpäässä). Lisäksi Itäkeskuksen kupeessa on kaksi nopedenvalvojaa: keskustasta tultaessa Roihupellon alamäessä yksi, joka valvoo 35 km/h rajoitusta, mikäli kulkutie on poikkeavalle, eli syöttöraiteelle IK1-raiteen sijaan. Toinen on Puotilan suunnasta Itäkeskusta lähestyttäessä, ja tuo piste valvoo jo ennen pääopastinta 35 km/h:ta, mikäli esiopastin on keltainen ja vihreän tapauksessa 60 km/h (ohiajovaran mitoitus).

Sörnäisten metroasemalta juna kiihdytti arvioni mukaan täyteen vauhtiin, mutta yhtäkkiä pysähtyi mutkaan. Juna seisoi muutaman sekunnin mutkassa ja sitten jatkoi rauhallisempaa vauhtia.
Veikkaan, että kuvaamassasi tilanteessa Sörnäisten ja Hakaniemen välillä oleva opastin on ollut punainen, ja siihen on syystä tai toisesta jouduttu antamaan poikkeusopaste (normaalin kulkutien ehdot eivät täyty, esim. raiteen varausilmaisun vuoksi. Tällöin matka jatkuu kuljettajan vastuulla 35 km/h).
 
Maanantai 13.1.

Metro Ruoholahti-Vuosaari 7:57 ajettiin 2x Proto M100 (101+102 ja 105?+106)
 
Takaisin
Ylös