Metrohavaintoja 2013

Taitavat sopia kaikkiin vaunuihin (paitsi 101-106), koska tuo 129-130 pari oli keskellä ei-automatisoituja vaunuja 6-vaunuisessa junassa.
Eiköhän sen parina ole sitten olleet 117-118 ja 181-182, sillä automaattivarusteltuja ei saa kytkeä mihinkään muihin vaunupareihin.

Eli Siemens-junaa pyöritellään tällä haavaa nokkajunan tavoin arkisin sellaisessa vuorossa, jossa sitä ei pätkitä, vaan se palaa kokonaisena iltaruuhkan jälkeen varikolle.
 
Eiköhän sen parina ole sitten olleet 117-118 ja 181-182, sillä automaattivarusteltuja ei saa kytkeä mihinkään muihin vaunupareihin.

Eli Siemens-junaa pyöritellään tällä haavaa nokkajunan tavoin arkisin sellaisessa vuorossa, jossa sitä ei pätkitä, vaan se palaa kokonaisena iltaruuhkan jälkeen varikolle.
Saattaa olla, koska kiinnitin huomiota vain tuon 129:n sähkökaappiin (vai mikä nyt onkaan?);)
 
Perjantai 6.9.

Metro välillä Ruoholahti-Vuosaari (Kaisaniemessä 8:09) ajettiin vain kaksi yksikköisenä M200:na, syynä kalustopula.
 
Mä kun olen aina kuvitellut HKL-Metroliikenteellä olevan 108 (84 + 24) metrovaunua.
Heh, no juu, juttuun oli näemmä muutenkin roiskittu oikeansuuntaisia juttuja hieman harhaanjohtavin sanankääntein.

Olet ihan oikeassa kuvitelminesi; 15 viittaa tosiaan ruuhka-aikaan liikenteessä olevien junien määrään. Ja 3 uusien junien määrään.

Näitä M200-sarjalaisten ovien jumiutumisia laiturin reunaan on viime päivinä ollut useampiakin, tänään nyt oli vaan hieman pitkäkestoisempi tilanne. Kuten jutussa sivuttiinkin, kyseessä lienee monen tekijän summa: kenties hiljakkoin sorvatut pyörät, jousituksen mahdollinen säätötarve ja ehkäpä jostain kohtaa laiturin pinnan tasosta ylöspäin törröttämään alkanut reunakumi yhdistettynä suureen matkustajakuormaan ovat nyt ilmeisesti olleet avainsanat.
 
25.9. n.klo 20:49 @ Kamppi

Metro Ruoholahteen pysähtyi vastakkaisella raiteella (raide 1) eli itään päin menevällä raiteella Ruoholahteen päin.

2min päästä Vuosaaren metro tuli Ruoholahdesta 3:lla vaunuparilla
 
2min päästä Vuosaaren metro tuli Ruoholahdesta 3:lla vaunuparilla
Tuon kyseisen vuoron kanssa oli ollut tuntia aiemmin ongelmia junan pätkimisessä, ts. ei oltu saatu irroitettua suunnitellusti yhtä vaunuparia pois. Siksi jatkettiin täyspitkällä.

Seuraavalla kierroksella tuon pitkän, eniten myöhästyneen vuoron kuljettaja vaihtoi ajopäätä Ruoholahden tulolaiturissa (RL2) ja heti sen perässä tullut, toisiksi eniten myöhästynyt vuoro puolestaan otettiin näkemälläsi tavalla väärää raidetta RT2-KP1-RL1. Heti tuon saapumisen jälkeen pitkä juna olikin sitten lähtövalmiina itään päin RL2:sta. Venähtäneiden vuorovälien kiinni kuromisesta siis kyse.
 
Viimeksi muokattu:
4.10

Vaunussa 104 matkustaessani Mellunmäestä Itäkeskukseen tuli katkeamaton kuulutus: Myllypuro-Kvarnbäcken-Itäkeskus-Puotila-Botby gård.
 
Vaunussa 104 matkustaessani Mellunmäestä Itäkeskukseen tuli katkeamaton kuulutus: Myllypuro-Kvarnbäcken-Itäkeskus-Puotila-Botby gård.
Nokkiksen kuulutuslaite on ilmeisesti viime aikoina tykästynyt varsinkin tuohon Puotilaan ja kuulutellut sitä vähän turhankin ahkerasti. Välitin tietoa eteenpäin ja kikkamies selvittelee asiaa.
 
http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/onnettomuus_hidasti_metroliikennetta/

Että tämmöinen tapaus. Olin matkalla Mellunmäestä klo 13.15 lähteneellä junalla kohti Rautatientoria. Istuskelin Siilitiellä varttitunnin, Herttoniemessä toisen vartin ja vielä Kulosaaressa kymmenisen minuuttia. Tänä aikana tuli kuulutuksia sekä laiturilta että ohjaamosta. Erityisesti ihmetytti kuljettajan kuulutus, jonka mukaan käytössä on vain yksi raide välillä Kalasatama-Kaisaniemi ja takaisin. Ihmettelin, eikö Sörnäisten ympärillä ole vaihtoraiteita. Olen joskus katsellut raidekaaviota, mutta eihän se tietenkään muistunut mieleeni siellä junassa istuessani.

Miten mahtoi raiteille pudonneelle miehelle käydä? Toivottavasti ei loukkaantunut vakavasti.
 
Miten mahtoi raiteille pudonneelle miehelle käydä? Toivottavasti ei loukkaantunut vakavasti.

MTV3:
Mies jäi Sörnäisissä iltapäivällä yhden jälkeen metrojunan alle ja loukkaantui vakavasti.
Metron alle jäänyt mies oli puristuksissa yli 20 minuuttia, kunnes hänet toimitettiin tajuissaan olevana sairaalahoitoon.

Tosin voi olla ettei henkilö olisi halunnut selvitä... Voi toki olla tahaton horjahduksin, mutta harvoin kukaan vahingossa tippuu ellei keiku ihan reunalla juuri kun metro tulee ja silloin henkilö on yleensä ihan umpi juovuksissa.
 
käytössä on vain yksi raide välillä Kalasatama-Kaisaniemi ja takaisin. Ihmettelin, eikö Sörnäisten ympärillä ole vaihtoraiteita. Olen joskus katsellut raidekaaviota, mutta eihän se tietenkään muistunut mieleeni siellä junassa istuessani.
Eipä ole ei. Puolenvaihtopaikat ovat Kalasatamassa (aseman itäpuolella) ja Hakaniemessä (aseman eteläpuolella). Tilanne on tosiaan ollut sellainen, että itään päin onnettomuusjunaa ohittaneet junat ovat Kaisaniemen jälkeen puikahtaneet väärälle raiteelle (2-puolelle) ennen Hakaniemeä ja palanneet sieltä normaalille puolelleen Kalasataman aseman jälkeen. Idästä päin tulevat junat taas pääsevät Kulosaaren sillan itäpäässä sijaitsevalta opastimelta eteenpäin vasta tämän jälkeen, ja sitten taas tämän länteen päin menevän junan täytyy olla Kaisaniemessä saakka, ennen kuin seuraava juna idän suuntaan pääsee taas koukkaamaan väärälle puolelle. Ei siis ihme, että odottelua tulee.

Raidekaavio löytyy http://raitio.org/metro/picts/kartat/2012_metrokaavio_lansi.pdf
 
Tänään noin kello kaksi iltapäivällä tuli Itäkeskuksessa ensin kaksi Vuosaaren mertoa lyhyen ajan sisällä peräkkäin ja sitten parin minuutin päästä suoraan varikolta Mellunmäen metro, sen perään 3-4min päästä tuli toinen Mellunmäen metro. Lännen suunnan raiteen infonäytöissä kulki jokin teksti mutta idän suunnan näytöt olivat täysin hukassa siitä missä mennään eikä niissä näkynyt mitään järkevää.
 
Takaisin
Ylös