Sivu 9 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 567891011 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 121-135/157

Viestiketju: Metrohavaintoja 2013

  1. #121
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Tänään noin kello kaksi iltapäivällä tuli Itäkeskuksessa ensin kaksi Vuosaaren mertoa lyhyen ajan sisällä peräkkäin ja sitten parin minuutin päästä suoraan varikolta Mellunmäen metro, sen perään 3-4min päästä tuli toinen Mellunmäen metro.
    Junien osalta tilanne oli normaali ja aikataulunmukainen: iltapäivän ruuhkavuorot tulevat varikolta linjalle siten, että aloittavat matkustajapalvelun IK1:stä 13:40, 14:05 ja 14:09. Tällöin väistämättä kaksi peräkkäistä junaa menee aina samaan määränpäähän.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    idän suunnan näytöt olivat täysin hukassa siitä missä mennään eikä niissä näkynyt mitään järkevää.
    Tämä on tällä hetkellä valitettavasti uusien laiturinäyttöjen "ominaisuus", ne eivät osaa ennakoida varikolta linjalle tulevia junia. Sama on havaittavissa liikenteen alkaessa aamulla.

  2. #122
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut juhanahi Näytä viesti
    Tämä on tällä hetkellä valitettavasti uusien laiturinäyttöjen "ominaisuus", ne eivät osaa ennakoida varikolta linjalle tulevia junia. Sama on havaittavissa liikenteen alkaessa aamulla.
    Onko sinulla mitään tietoa siitä, että näyttäisivätkö näytöt edes joskus tulevaisuudessa aina todellista tilannetta?

  3. #123
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Onko sinulla mitään tietoa siitä, että näyttäisivätkö näytöt edes joskus tulevaisuudessa aina todellista tilannetta?
    Varmaankin joskus näyttävät. Sitä en tiedä, että puhutaanko kuukausista vai vuosista. Ei tunnu olevan järin nopeaa hommaa tuo bugien korjaaminen...

  4. #124

    Liittynyt
    05.02.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    24

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2013

    21.10. klo 09.10 lähtö Vuosaaresta ajoi poikkeuksellisesti vain Itäkeskukseen, jossa matkustajia kehoitettiin vaihtamaan seuraavaan Mellunmäestä tulevaan junaan. Syy tähän jäi epäselväksi, kuulutuksen volyymi oli niin hiljainen.

  5. #125
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1328

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2013

    Noin klo 13:42 metro pysähtyi tunneliin ennen Hakaniemeä. Kuljettaja kuulutti jotain asetinlaite viasta mutta heti sen jälkeen pääsi liikkeelle eikä yhtään ylinmääräistä pysähdystä enää ainakaan ennen Rautatientoria tullut.


  6. #126
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    239

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Lahti Näytä viesti
    21.10. klo 09.10 lähtö Vuosaaresta ajoi poikkeuksellisesti vain Itäkeskukseen, jossa matkustajia kehoitettiin vaihtamaan seuraavaan Mellunmäestä tulevaan junaan. Syy tähän jäi epäselväksi, kuulutuksen volyymi oli niin hiljainen.
    Juna lähti varikolle ennakkosuunitelman mukaiseen huoltoon/pesuun. Erään toisen junan vian vuoksi Vuosaaren haaralle tuli pitkä vuoroväli -> vastaava liikenteenohjaaja päätti, että Vuosaaresta varikolle ajava juna ottaakin matkustajia ja vie heidät Itäkeskukseen saakka.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Noin klo 13:42 metro pysähtyi tunneliin ennen Hakaniemeä. Kuljettaja kuulutti jotain asetinlaite viasta mutta heti sen jälkeen pääsi liikkeelle eikä yhtään ylinmääräistä pysähdystä enää ainakaan ennen Rautatientoria tullut.
    Käytönohjaus (ATS) vikaantui, ja kulkutiehaut pysähtyivät. Asetinlaite toimi täysin. Kulkutiekomentojen anto siirrettiin käytönohjaukselta asetinlaitteelle hetken ihmettelyn jälkeen.

  7. #127
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2013

    26.10

    Metrojuna hajosi Puotilan ja Rastilan välille tunneliin klo viiden maissa. Junaa ei yrityksistä huolimatta saatu toimimasn joten matkustajat evakuoitiin tunnelia pitkin Puotilan metroasemalle. Matkaa kävelylle tuli noin 400 metriä. Junassa oli myös pyörätuolimatkustajia jotka kuljetettiin asemalle paareilla.
    Tällaiset tunnelievakuoinnit taitavat olla erittäin harvinaisia metrossa?

    Lähde: Iltalehti.fi

  8. #128
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    26.10
    Tällaiset tunnelievakuoinnit taitavat olla erittäin harvinaisia metrossa? Lähde: Iltalehti.fi
    En tiedä. Muta itse olen matkustanut 31 vuotta ja risat metrojunilla. Kertaakaan ei omalle kohdalle ole sattunut mitään poikkeavaa (sattumaa toki).

  9. #129

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1276

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    26.10

    Metrojuna hajosi Puotilan ja Rastilan välille tunneliin klo viiden maissa. Junaa ei yrityksistä huolimatta saatu toimimasn joten matkustajat evakuoitiin tunnelia pitkin Puotilan metroasemalle. Matkaa kävelylle tuli noin 400 metriä. Junassa oli myös pyörätuolimatkustajia jotka kuljetettiin asemalle paareilla.
    Tällaiset tunnelievakuoinnit taitavat olla erittäin harvinaisia metrossa?

    Lähde: Iltalehti.fi
    Ei mitään pahaa, jos ei vähän hyvääkin. Nythän saatiin käytännön kokemusta, mitä evakuointi tarkoittaa. Ilman että kukaan kuitenkaan joutui vaaraan. Ehkä saatiin vastauksia myös muutamiin kysymyksiin, josta ehkä kiinnostavin on, kuinka paljon kuljettajan läsnäolosta oli evakuoitaessa apua. Kiinnostavaa olisi myös tietää, kuinka nopeasti ja kuinka paljon apua saatiin junan luokse ulkopuolelta.
    Ville

  10. #130
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Kiinnostavaa olisi myös tietää, kuinka nopeasti ja kuinka paljon apua saatiin junan luokse ulkopuolelta.
    IL:n juttua oli päivitetty ja siinä kerrottiin evakuoitavia matkustajia olleen 115 joista yksi liikuntarajoitteinen. Evakuointia oli varmistamassa 3 pelastusyksikköä ja 1 ensihoitoyksikkö liikuntarajoitteista varten. Lisäksi paikalla näytti olevan liikennetyönjohtoa ja vartijoita oli tunnelissa sadan metrin välein. Evakuointi kesti noin tunnin ja junan raiteilta pois saaminen pari tuntia. Rikkoutumisen syynä oli lukkiutuneet jarrut, ensimmäinen vaunu näyttää kuvan perusteella olevan M100-sarjan 134.
    Viimeisin muokkaaja aki; 26.10.2013 kello 21:18.

  11. #131
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Ehkä saatiin vastauksia myös muutamiin kysymyksiin, josta ehkä kiinnostavin on, kuinka paljon kuljettajan läsnäolosta oli evakuoitaessa apua. Kiinnostavaa olisi myös tietää, kuinka nopeasti ja kuinka paljon apua saatiin junan luokse ulkopuolelta.
    Varmaanhan jokainen isompi poikkeustilanne jotain opettaa, mutta näiden kysymysten kannalta kyseinen tapaus ei kuitenkaan ollut erityisen relevantti. Niin raflaavalta kuin sana evakuointi sinällään kuulostaakin, niin kyseessä oli kuitenkin ennen kaikkea junan vikatilanne, jonka pitkittyessä päädyttiin siihen, että matkustajat ohjataan hallitusti pois junasta. Sitä ei tällaisissa tilanteissa kuitenkaan tehdä ns. kello kaulassa, vaan nimenomaan harkiten ja vasta riittävin resurssein.

    Itse evakuoinnin kannalta kuljettajan rooli ei siis tällaisessa täysin kiireettömässä tapauksessa ole erityisen merkittävä. Alkutilanteen selvittelyssä ja matkustajien rauhoittamisessa se toki on. Tuskin kukaan voi väittää, että miehittämätön metro olisi tällaisessa tilanteessa parempi. Oleellisempi asia kuitenkin lienee, että järjestelmästä pitää saada tässä suhteessa sellainen, että se on mahdollisimman vähän huonompi (ehdottoman hyvin toimivat kuulutusyhteydet valvomosta ja riittävä miehitys asemilla).
    Viimeisin muokkaaja juhanahi; 27.10.2013 kello 01:09.

  12. #132
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2013

    Ehdittiinkö muuten IK: ja VS:n välille järjestää korvaavaa bussiliikennettä vai oliko ainoa yhteys h98 metroliikenteen ollessa poikki?

  13. #133

    Liittynyt
    01.01.2013
    Viestejä
    74

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Ehdittiinkö muuten IK: ja VS:n välille järjestää korvaavaa bussiliikennettä vai oliko ainoa yhteys h98 metroliikenteen ollessa poikki?
    Ei siellä metroliikenne tainnut olla missään vaiheessa poikki, vaan ajettiin yhtä raidetta pitkin epäsäännöllisillä vuoroväleillä. Sitä paitsi, vaikka metroliikenne pysähtyisikin, ei varmastikaan tunnissa ehdittäisi korvaavaa liikennettä järjestää. Onko muuten poikkeusliikennettä busseilla jotenkin kilpailutettu HSL:n taholta?

  14. #134

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    568

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut lkrt Näytä viesti
    Onko muuten poikkeusliikennettä busseilla jotenkin kilpailutettu HSL:n taholta?
    Tämäpä muuten oli mielenkiintoinen kysymys, johon meikäläinenkin haluaisi kuulla vastauksen.

  15. #135
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    Tämäpä muuten oli mielenkiintoinen kysymys, johon meikäläinenkin haluaisi kuulla vastauksen.
    Aiemmin Helbillä ikäänkuin Hkl:n perillisenä oli jatkuva sopimus noista, mutta nyt Hsl:n perustamisesta lähtien(?) tarvittava poikkeusliikenne on kilpailutettu aina erikseen.
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pietarin metrohavaintoja
    kirjoittanut TEP70 foorumissa Metrot
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 13.02.2013, 15:15
  2. Metrohavaintoja 2012
    kirjoittanut aki foorumissa Metrot
    Vastauksia: 140
    Viimeisin viesti: 28.12.2012, 17:22
  3. Metrohavaintoja 2009
    kirjoittanut karihoo foorumissa Metrot
    Vastauksia: 77
    Viimeisin viesti: 02.01.2010, 16:24
  4. Metrohavaintoja 2008
    kirjoittanut SD202 foorumissa Metrot
    Vastauksia: 32
    Viimeisin viesti: 09.12.2008, 08:21
  5. Metrohavaintoja 2007
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Metrot
    Vastauksia: 49
    Viimeisin viesti: 16.12.2007, 09:53

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •