Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/38

Viestiketju: Virtuaalinen ja fiktiivinen metroasema Helsingissä

  1. #1
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Virtuaalinen ja fiktiivinen metroasema Helsingissä

    Muinaisena pienoisrautatieharrastajana kaikenlainen oikean raideliikenteen tms. simulointi on aina kiinnostanut minua ja nykyisenä tietotekniikan aikakautena on kaikenlainen "näpertely" mahdollista ja hauskaa.

    Tällaisen helsinkiläisen metroaseman väsäsin Train Kit-ohjelmaa käyttäen. Asema on siis toki täysin kuvitteellinen, mutta jostain tulevaisuuden Helsingin metroverkosta kotoisin. Sen on tarkoitus kuvata betonileikkauksessa olevaa metroasemaa. Asemalla näkyy myös tuo tulevaisuuden metroverkon kartta. Projekti on vielä keskeneräinen ja tarkoitus olisi lisätä tuonne maanpäälle (joka on nyt sinisenä) jonkinlainen bussiterminaali asianmukaisine busseineen, tietenkin. Samoin mainoksia noihin telineisiin sekä ihmisiä asemalle. Ja nythän tuolla ajavat vain M100-sarjan junat, mutta pitää luoda myös M200-sarjalainen ja ehkäpä jotain uutta junakalustoa. Kokomainosjuna voisi olla myös hauska projekti.

    Mitenkähän tuota skenaariota kehittäisitte, arvon foorumilaiset? Laittakaapa jokaisessa asuva insinööri, arkkitehti tai liikennesuunnittelija toimimaan. Esim. tuo metro/raideliikennekartta voisi olla ehkäpä toisenlainen? Piirtäkääpä minulle tietokoneellanne tms. ja lähettäkää foorumille perusteluineen, jos on jotain ideaa. Tällä foorumilla on myös pikaratikan kannattajia ja heidän ideansa ovat toki yhtä tervetulleita. Ehkäpä skenaariossa näkyvä keltainen virtakisko puretaan ja tilalle tulee ajojohdot. Ja liikkuvaksi kalustoksi jotain light-railia.

    Eikä turhan vakavasti sitten...

    Hauskaa tämä jokatapauksessa on, isänä olemisen lomassa.

    Tässä tämä Train Kit-skenaario:
    http://www.vristo.kuvat.fi/

  2. #2

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    427

    oletus

    Kiiitos, hauska idea!
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  3. #3
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus

    Samoin tuon virtuaaliaseman nimi on hakusessa vielä. Mikä se voisi olla?

  4. #4

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Re: Virtuaalinen ja fiktiivinen metroasema Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo
    Tällaisen helsinkiläisen metroaseman väsäsin Train Kit-ohjelmaa käyttäen. Asema on siis toki täysin kuvitteellinen, mutta jostain tulevaisuuden Helsingin metroverkosta kotoisin.
    Mulle ei oikein auennut mikä tämän idea on. Ehkä alan olla vähän kalkkis. Käyttävätkö esim mainostoimistot paljon tällaista grafiikkaa?

    Joka tapauksessa animaatio pitäisi saada isommaksi että siitä näkee jotain ilman suurennuslasia, ja sellaiseksi että esim karttaa osoittamalla avautuisi oikean näköinen metrokartta, ja junaa osoittamalla isompi kuva junasta, ulkoa ja sisältä jne.

    t. Rainer

  5. #5
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus

    Ok, nyt menee turhan vakavaksi jo.

    Tämä on siis tällainen ohjelma, johon itse väsätään kaikki alusta loppuun saakka. Nuo kaikki kuvat M100-metrojunaa myöten ovat PhotoShopilla tms. piirrettyjä ja .gif-tiedostoja. Ei mikään mainostoimisto-ohjelma, vaan ihan minun itseni tekemä skenaario siis. Ei minkäänlaista kaupallista merkitystä. Vain huviksi ja iloksi. Näin myöskin seinällä näkyvä metro-/raideliikennekartta on täysin kuvitteellinen (ja ikäänkuin ko. aseman rekvisiitaksi luotu, mutta toki sen saa tänne isonakin, jos niin vaaditaan ja halutaan tutkia) ja vain minun piirtämä, eikä vastaa millään tavalla mitään suunnitelmia tai mitään todellisuutta. Huh!

    Isommaksi kuvia ei valitettavasti saa; ohjelma kun on tarkoitettu nimensä mukaisesti esim. ruudunsäästäjäksi tai muuten vain "pienoisrautatien korvaajaksi".

    Perustana on tämä japanilainen, ilmainen ohjelma:
    http://www.mars.dti.ne.jp/~opaku/zigzag/railway/e/

    Kuten sanoin: ei liian vakavasti

    Poistan sen toki, jos ei siitä pidetä.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Lisää kivaa!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo
    Poistan sen toki, jos ei siitä pidetä.
    Älä ihmeessä poista. Tuo on kiva! Itse koetin löytää pari vuotta sitten jotain tuollaista, jotta olisi voinut tehdä mieleisensä ruudunsäästäjän. Kun tyrkyllä oli kaikenlaisia ulkomaisia juttuja, olisin halunnut jotain kotimaista. Vaan kukaan ei osannut neuvoa.

    Jos tuolla tekee höyryvetruin, saako sen pyörät pyörimään ja kangiston liikkuvaksi? Vai onko liikkuvan junan oltava koko ajan sama bittikarttaolio?

    Antero

  7. #7
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Jos tuolla tekee höyryvetruin, saako sen pyörät pyörimään ja kangiston liikkuvaksi? Vai onko liikkuvan junan oltava koko ajan sama bittikarttaolio?
    Tässä on eräiden rautatieharrastajien tekemiä TrainKit-skenaarioita, joista joissain on noita höyryvetureitakin. Kuhunkin maahan sijoittuva skenaarion on merkitty noilla lyhenteillä NL, DE, CH, AT. Klikkaa vain noita TrainKit 001-019, niin jokaisesta avautuu oma skenaarionsa, joissa kulkee monenlaisia junia ja ihan autenttisen oloisesti. Mielestäni ovat aika hienoja ja tuo minun metroskenaario on vielä aika kaukana noista. Mutta harjoitellaan...

    http://www.railtrack.nl/trainkit019.html

    P.S: Muutenkin tuo rautatiesivusto vaikuttaa aika laadukkaalta hienoine kuvineen yms. Myös aika kattava linkkikokoelma löytyy rautatieharrastajien iloksi.

    http://www.railtrack.nl/inhoud_start-uk.htm

    Jaa niin, se raideliikennekarttani: tässä.
    Sen ei ole tarkoituskaan näyttää miltään olemassa olevalta, mutta joitain tiedossa olevia suunnitelmia tai kaavailuja siinä on. Myös mittasuhteet ovat hyvin ylimalkaisia. Mutta kartta on siis väsätty noin 10 minuutissa ja vain rekvisiitaksi tuonne "metroasemalleni".

  8. #8
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus

    Muutin hieman skenaariotani.

    Mitäs jos Helsingin metron liikkuva kalusto olisikin tällaista?

    http://www.vristo.kuvat.fi/

  9. #9
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo
    Muutin hieman skenaariotani.

    Mitäs jos Helsingin metron liikkuva kalusto olisikin tällaista?

    http://www.vristo.kuvat.fi/
    Niin, eräässä toisessa pohjoismaisessa pääkaupungissa tuollaisia kyllä löytyy... Helsingin vaunut ovat muuten paljon leveämpiä, mutta toki C20:stä leveänkin version voisi lanseerata milloin vain. Harmi kun tänne ei ennätetty lanseerata C1...C4 -sukupolven junia silloin, kun ole sellaisten aika.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu
    Harmi kun tänne ei ennätetty lanseerata C1...C4 -sukupolven junia silloin, kun ole sellaisten aika.
    Helsinkiläinen C4-metrojuna näyttää "tietysti" tältä (odota seuraavaa junaa) :
    http://www.vristo.kuvat.fi/

    Joo... Helsingin metrojunan mitat vastaan tukholmalainen: 22,1m/3,2m (M1-M6, M100 ja M200) vs. 17-18m/2.65 (C1-C15). C20-sarjan yksikön pituutta en muista, mutta leveys tietenkin sama. "Ylpeydellä" voimme todeta, että helsinkiläiset ovat mitoiltaan aivan maailman kärkiluokkaa, varsin suuria metrojunia siis.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo
    Helsinkiläinen C4-metrojuna näyttää "tietysti" tältä (odota seuraavaa junaa) :
    http://www.vristo.kuvat.fi/
    Ohhoh! Pitäisikö sanoa samallailla kuin eräät rautatieharrastajat eli "VOI TUSKA"! Onpas asiallinen näky vriston metroasemalla.

  12. #12

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    427

    oletus

    Vristo, tukholmalaisjuna on aivan loistava ajatusleikkinä! tältä se juna olisi voinut näyttää jos oma teollisuusmuotoilumme ei olisi tehnyt oma disainia, vaan oltaisiin tyydytty ruotsalaiseen!
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  13. #13

    Liittynyt
    30.06.2005
    Viestejä
    13

    oletus

    http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=12549 - Tuolla C20 helsinkiväreissä =)

  14. #14

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo
    Helsinkiläinen C4-metrojuna näyttää "tietysti" tältä (odota seuraavaa junaa): http://www.vristo.kuvat.fi/
    Noista metrojunien ja asemien värityksistä ja designistä, niin täytyy muistaa että Helsingin metrohan on tyypillinen 70-luvun tuote ja junien ja asemien kirkas oranssi väritys kokonaan sen ajan henkinen.

    Jos Helsinkiin olisi päästy rakentamaan metroa jo 1960-luvun alussa, ja vaunukalustona olisivat Tukholman C-sarja, niin värit saattaisivat olla hieman toisenlaiset, hieman konservatiivisemmat.

    Jos spekuloidaan niin 1960-luvun metrojunien väri olisi todennäköisesti ollut joku seuraavista:
    1. Vihreä tai kelta-vihreä (kuten ratikat)
    2. Punainen tai puna-kermanvalkoinen (kuten VR:n dieselveturit)
    3. Tummansininen (kuten HKL:n bussit)
    4. Sinivalkoinen (kuten VR:n lättähatut, Finnairin lentokoneet ja Suomen lippu)
    5. Kellertävänoranssi tai oranssi-keltainen (kuten Postilaatikot tai Turun ratikat)
    6. Hopea/ruostumaton teräs (kuten Tukholman metron C5 sarjan "hopeanuoli" -junat
    Varsinkin ruostumattoman teräksen väriset junat olivat muotia monessa metrossa 1960-luvulla, ja se olisi voinut olla todennäköinen värivalinta Helsingin metrossa, jos ensimmäinen linja olisi rakennettu jo tuolloin.

    Asemien seinät olisi luultavasti kaakeloitu tai vedetty vaalean harmaata tai kellertävää maalia betoniseinän päälle kuten siihen aikaan oli tapana. Mainoksia olisi ollut paljon seinillä. Rullaportaiden sivut olisivat olleet joko puuta tai harmaata peltiä eikä ruostumatonta terästä kuten nyt.

    Metrotaidetta ei juuri esiintynyt missään vielä siihen aikaan, mutta olisi varmaan ehtinyt kuvioihin mukaan jossain vaiheessa kun metroa olisi laajennettu.

    t. Rainer

  15. #15
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Jos spekuloidaan niin 1960-luvun metrojunien väri olisi todennäköisesti ollut joku seuraavista
    Miksi mainiosta listastasi oli jäänyt pois
    1. Oranssi (kuten VR:n Dm 8 vuodelta 1964; tuolloinhan Tb2:kin C4:ineen otettiin käyttöön)

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Kulosaaren metroasema uudistuu
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.04.2010, 09:40
  2. Kalasataman metroasema
    kirjoittanut juhanahi foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 07.02.2007, 20:24
  3. Kampin metroasema
    kirjoittanut JMerlin foorumissa Metrot
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 10.01.2007, 07:00
  4. Kalasataman metroasema
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 02.01.2007, 17:39

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •