Metron matkustajamäärien kehitys Helsingissä

Wien nyt on maailmanmitassakin hyvin erikoinen kaupunki, koska Wienissä oli jo vuonna 1913 yli kaksi miljoonaa asukasta ja se oli ennen maailmansotaa maailman suurimpia kaupunkeja, nykyäänkin Wienin metropolialueella on vain niukasti enemmän asukkaita kuin sata vuotta sitten. Kaupunkia ei myöskään tuhottu sodassa pommituksilla yhtä pahasti kuin osa muista Saksan valtakunnan kaupungeista.

Hevoskärrien ajan jättikaupunkien kaupunkirakennetta leveine bulevardeineen on hyvin vaikea toistaa nykyajassa. Ja onhan Wieniin toki sitten myös rakennuttu laaja metro ja junaverkko, koska bulevardimaisessa kaupungissa katuliikenne on yleensä hidasta tai hyvin hidasta, myös Helsingissä suuri osa Helsingin raitioliikenteenkin parjatusta hitaudesta johtuu hevoskärriajan kaupunkirakenteesta ja tiheästä pysäkkivälistä.

Tässä on taustalla sellainen ajatusleikki että jos seuraavien 50 vuoden aikana olisi mahdollisuus muuuttaa Helsinki jonkin muun malliseksi kuin mitä se nyt on, niin Wien olisi yksi esimerkki. Erikoista on että mittakaava ampuu vähän yli kaupungin todelliseen kokoon verrattuna. Toinen juttu on jos Itävalta olisi saanut jäädä suurvallaksi niin Wienissä asuisi nyt 5 miljoonaa ihmistä vähintään. Silloin kadut olisivat käyneet ahtaisksi.

Mutta osataan meilläkin, Helsinkiä on sekä moitittu ja kehuttu siksi että tuulisia toreja on niin helkkaristi. Monet olisivat halunneet jättää Töölönlahden alueen sen jälkeen kun ratapiha purettiin pois, kokonaan tyhjäksi, koska se olisi säilyttänyt Helsingin "avaruuden". Myös Kamppi olisi haluttu jättää tyhjäksi, osaatteko kuvitella? Nyt ollaan siis lähdetty tiivistämään sisältäpäin, mutta aina kun jokin uusi suunitelma kantakaupungin lajentamiseksi joko sisään tai ulospäin julkaistaan, niin se tyrmätään oitis. Sitten ihmetellään kun asuntojen hinnat kesustassa ovat niin kalliit. Eiköhän se johdu siitä että ne jotka nyt omistavat asunnon keskustassa, haluavat että niiden arvo ei tipu!

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös