Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/16

Viestiketju: Metroliikennesääntö

  1. #1
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Metroliikennesääntö

    Helsingin kaupungin metroliikennesäännön uudistaminen on meneillään.
    Johtokunnassa 6.2.2013 asia jäi pöydälle.
    Päätöstiedote kohta 12.
    Liitteitä löytyy: nykyinen sääntö, ehdolla oleva uusi sääntö, niiden vertailu, ym.

    Enpäs tiennytkään, että nykyisen säännön mukaan metrossa saa kuljettaa kotieläimiä. Uudessa mainitaan lemmikkieläimet.
    Eli nyt vaan pollen kanssa metromatkalle .

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Metroliikennesääntö

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Enpäs tiennytkään, että nykyisen säännön mukaan metrossa saa kuljettaa kotieläimiä. Uudessa mainitaan lemmikkieläimet.
    Eli nyt vaan pollen kanssa metromatkalle .
    Systerillä olisi hepo. Pitääpä vinkata. Yrittäisköhän savitakit sumuttaa kaasua sen turvalle?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #3
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Metroliikennesääntö

    Joskus ennenkin muistan ihmetelleeni, että metrojunankuljettajalta ja näemmä myös liikenteenohjaajilta vaaditaan B-luokan ajokortti (8 §). Mitähän kumman perusteita tuolle nyt on, kun järjestelmä on täysin erotettu muusta liikenteestä.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  4. #4

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Metroliikennesääntö

    Varmaankin samasta syystä kuin yliopistoon pääsyynkin tarvitaan ylioppilastodistus tai moniin työpaikkoihin jokin tietty tutkinto.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    oletus Vs: Metroliikennesääntö

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Joskus ennenkin muistan ihmetelleeni, että metrojunankuljettajalta ja näemmä myös liikenteenohjaajilta vaaditaan B-luokan ajokortti (8 §). Mitähän kumman perusteita tuolle nyt on, kun järjestelmä on täysin erotettu muusta liikenteestä.
    Jos se on siksi, että työntekijä pääsee työpaikalleen ja sieltä pois silloinkin, kun joukkoliikenne ei palvele?

  6. #6
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: Metroliikennesääntö

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Jos se on siksi, että työntekijä pääsee työpaikalleen ja sieltä pois silloinkin, kun joukkoliikenne ei palvele?
    Ajetaanko metrossa firman autolla kuljettajanvaihtoon? Sekin voisi olla syy, ei mitään hajua tehdäänkö näin.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    oletus Vs: Metroliikennesääntö

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koala Näytä viesti
    Ajetaanko metrossa firman autolla kuljettajanvaihtoon? Sekin voisi olla syy, ei mitään hajua tehdäänkö näin.
    No ei ajeta, mutta tunnen bussinkuljettajia jotka ovat joutuneet hankkimaan auton päästäkseen oikeaan aikaan töihin tai sieltä pois. Henkilökuntakuljetuksia ei enää taida olla.
    Muuten kommenttini B-ajokorttivaatimukseen yritti olla vitsi, ilmeisen huono sellainen.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Metroliikennesääntö

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Joskus ennenkin muistan ihmetelleeni, että metrojunankuljettajalta ja näemmä myös liikenteenohjaajilta vaaditaan B-luokan ajokortti (8 §). Mitähän kumman perusteita tuolle nyt on, kun järjestelmä on täysin erotettu muusta liikenteestä.
    Peruste lienee se, että B-ajokortin omaavalla henkilöllä tiedetään olevan (ainakin inssin verran) kokemusta kulkuneuvon vastuullisesta kuljettamisesta sääntöjen mukaisesti. Vieläkin oleellisempi asia lienee kuitenkin tietty aistien ja motoriikan yhteispelin todentaminen: vaikka hallintalaitteet ovatkin erilaiset autossa ja metrossa, molemmissa täytyy pystyä silmillä seuraamaan yhtä asiaa, aivoilla ajattelemaan toista, ja lisäksi vielä säätelemään ja tekemään eri raajoilla parhaimmillaan neljää eri asiaa yhtä aikaa (ratti, vaihdekeppi, kytkin ja kaasu, vrt. vaikkapa sifa, ajokahva, rataradio ja kiskojarru). Se, että henkilö on suorittanut ajokokeen henkilöautolla hyväksytysti, todentaa siis ainakin sen, ettei tällainen motorinen toiminta ja kulkuneuvon aistinvaraiseen tuntumaan perustuva hallinta ole henkilölle täysin mahdotonta. Hyviä ja huonoja kuljettajia se ei toki erottele. Kolmannekseen esimerkiksi kurssille hakijoilta tarkastetaan myös kontolla mahdollisesti olevat liikennerikkomukset; esim. rattijuopumusmerkinnät kertovat nekin henkilön soveltumisesta - tai pikemminkin soveltumattomuudesta - metronkuljettajan työhön.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Metroliikennesääntö

    Myös Stadin Ratikoiden museoratikkaliikenteen rahastajilta vaaditaan B-ajokortti. Tämä johtuu siitä, että museoratikkaakin saatetaan joutua peruuttamaan linjalla. Kun peruuttaminen tapahtuu etupäästä, toimii radiopuhelinyhteyden päässä oleva rahastaja kuljettajan silminä. Yksinkertaisin tapa varmistaa, että rahastaja kykenee toimimaan liikenteessä ja tuntee liikennesäännöt, väistämisvelvollisuudet ym. on edellyttää häneltä ajokorttia. Rahastajakoulutuksessa harjoitellaan sitten raitiovaunun peruuttamiseen liittyviä käytäntöjä erikseen.

    En tiedä, mutta luulen, ettei HKL vaatinut rahastajiltaan ajokorttia, vaan huolehti itse tarvittavien peruuttamiseen liittyvien käytäntöjen ja liikennesääntöjen opettamisesta.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #10

    Liittynyt
    23.10.2006
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    534

    oletus Vs: Metroliikennesääntö

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    En tiedä, mutta luulen, ettei HKL vaatinut rahastajiltaan ajokorttia, vaan huolehti itse tarvittavien peruuttamiseen liittyvien käytäntöjen ja liikennesääntöjen opettamisesta.
    Koskakohan kuljettajiltakaan on alettu vaatia auton ajokorttia? Jostain olen tullut käsitykseen, että aika myöhään. Kumminkin ajokortista on vasta joitain kymmeniä vuosia sitten tullut eräänlainen kansalaistaito ja isossa kaupungissa varmasti sekin on tapahtunut myöhemmin kuin maaseudulla. Tokkopa kovin aikaisin on kannattanut auton ajokorttia vaatia kun ajatuskin siitä, että ratikkakuski jossain olosuhteissa ajaisi autolla, on voinut tuntua kaukaiselta.

    Olisi mielenkiintoista tietää, koska on viimeisen kerran kuljettajaksi valmistuttu kurssilta ilman auton auton kuljettamiseen oikeuttavaa korttia. Ja onko joku kenties joutunut muuttuneiden säännösten takia hankkimaan auton ajokortin ollessaan jo raitiovaununkuljettaja voidakseen ajaa vaunua?

  11. #11
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Metroliikennesääntö

    Lainaus Alunperin kirjoittanut LateZ Näytä viesti
    Koskakohan kuljettajiltakaan on alettu vaatia auton ajokorttia?
    Wikipedia lainaa Suomen tieyhdistyksen vuonna 1977 julkaisemaa teosta, jonka mukaan pakollinen kortti tuli jo 1922, eka ajokortti 1907 ja ekat autokoulut 1910-luvulla.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #12

    Liittynyt
    23.10.2006
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    534

    oletus Vs: Metroliikennesääntö

    Tarkoitin sitä, koska raitiovaununkuljettajilta alettiin vaatia auton, esim. AB-ajokorttia.

    Sattumalta löysin verkosta 1991 ja 2010 -vuosien raitioliikennesäännöt. Vanhemmassa vaadittiin AB-luokan ajokortti, uudemmassa B-luokan, ymmärrettävistä syistä näin. Mutta vuonna 1991 tunnetaan poikkeustapauksena kuljettaja, jolle ajolupa on myönnetty ennen mainitun raitioliikennesäännön voimaantuloa ja jolla ei kyseisen raitioliikennesäännön voimaan tullessa ollut voimassa olevaa vähintään AB-luokan ajokorttia. 2010 sääntö ei tällaisia tunne.

    Sanamuodosta voisi päätellä, että 1991 voimaantullut sääntö olisi ensimmäinen, joka rajoittaa raitiovaunun ajoluvan myöntämistä ajokortittomille. Varmaa se toki ei ole, muiden vuosien raitioliikennesääntöjä ei taida verkossa olla.

    Selvältä näyttää, ettei ainakaan vuoden 1990 jälkeen ole voinut saada raitiovaunun ajolupaa ilman auton ajokorttia. Samoin näyttää siltä, että viimeinen ajokortiton raitiovaununkuljettaja on poistunut työstä 1991 ja 2010 välisenä aikana ja että vuonna 1991 vielä näitä tapauksia on ollut.

  13. #13

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Metroliikennesääntö

    Kuriositeettina mainittakoon, että rautateiden veturinkuljettajalta ei taideta edelleenkään teoriassa vaatia tieliikenteen ajokorttia. Käytännössä kuitenkin vaaditaan, sillä työvuoroon saattaa sisältyä siirtymiä ajaen henkilöautolla.

  14. #14
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Metroliikennesääntö

    Lainaus Alunperin kirjoittanut LateZ Näytä viesti
    Sattumalta löysin verkosta 1991 ja 2010 -vuosien raitioliikennesäännöt.
    Ja muuthan tietävätkin, että ne löytyvät SRS:n "HKL-Raitioliikenne" -sivulta .

  15. #15
    mv
    mv ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    86

    oletus Vs: Metroliikennesääntö

    Lainaus Alunperin kirjoittanut YLE
    Metroliikenne halutaan tiukempaan valvontaan
    Metroliikenne pitäisi saada Liikenteen turvallisuusviraston valvontaan, linjaa asiaa pohtinut työryhmä. Oikeusasiamies on pitänyt metron sääntelyä liian löyhänä.

    Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä esittää, että metroliikenteestä säädettäisiin erillislaissa ja sen valvonnasta vastaisi tulevaisuudessa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

    Nykyisellään metro toimii Helsingin kaupungin liikennelaitoksen itse määrittelemien turvallisuuskriteerien ja valvonnan varassa.

    Työryhmän mukaan valvonta tulisi siirtää Trafille ennen länsimetron käyttönottoa vuonna 2016.

    Myös Eduskunnan oikeusasiamies totesi keväällä, ettei Suomessa ole riittävää metroliikennettä koskevaa sääntelyä.

    Työryhmä ehdottaa, että lain jatkovalmistelun yhteydessä selvitettäisiin, tulisiko myös raitiotieliikenne saattaa sääntelyn piiriin.
    YLE Uutiset

    LVM:n tiedote

    Työryhmän raportti

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •