Helsingin metro -blogi

Aika villiksi menee. Himaset ja kaikki. Huh huh. Sääli hyvää ja faktapitoista blogia.
 
Nyt on kovaa tekstiä Pohjolan Tommyn blogissa:

--
Nyt joku laki ja äkkiä!

Melkoisen tapahtumarikas viikko. Se, mikä alkoi Saksanmaalta päättyy eduskunnan oikeusasiamiehen kannanottoon.

Metro on siis laiton, toteaa EOA Petri Jääskeläinen, joka edellyttää liikenne- ja viestintäministeriöltä metroliikennöintiin liittyvien “turvallisuusvaatimusten ja niiden valvonnan saattamiseksi lain tasosisen säätelyn piiriin.”

Jääskeläisen sanoin: Fillareista säädetään lakeja, metrosta ei.

--

Tuossa blogikirjoitus kokonaisuudessaan: https://helsinginmetro.wordpress.com/2013/05/03/nyt-joku-laki-ja-akkia/
 
Metro on siis laiton, toteaa EOA Petri Jääskeläinen

Laiton tarkoittanee tuossa yhteydessä "ilman lakia" eikä sanan vakiintunutta merkitystä (lain vastainen). Menee minusta iltapäivälehtilinjalle, jos pitää kikkailla niin, että ensilukemalta asiasta saa paljon suureellisemman vaikutuksen kuin tarkemmin lukemalla.
 
Johan oli poksahtanut kova kommentti Tommy Pohjolan Helsingin metro -blogiin:

--

Tj/2. HKL:n organisaation kehittäminen [esitys]

EDIT: koska Lahdenranta on ilmeisesti tehnyt asiasta mediasirkuksen, en siis pidättele yksityiskohtia;

HKL.n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta esitteli alustavan suunnitelman HKL:n organisaation kehittämisestä, jossa metro- ja raiitiovaunuyksiköt yhdistettäisiin siten, että nykyisen raitiovaunuyksikön johtaja ottaisi ohjakset uudessa yksikössä ja nykyinen metrojohtaja Tapio Hölttä siirretäisiin syrjään. Virkamiehistä vain sihteeri Rain Mutka ja toimitusjohtaja Matti Lahdenranta olivat esittelyn aikana läsnä.

Lahdenranta esitteli n. kuukauden mittaisen aikataulun, jonka aikana hän kertoisi harkintansa mukaan henkilökunnalle muutoksista, metrojohtaja hyllytettäisiin ja yhdistelmäyksikön johtajaa haettaisiin 2 päivän ajan sisäisesti siten, että Lahdenrannan kaavailema Pekka Sirviö todennäköisesti olisi ainoa ehdokas.

Tivasin toimitusjohtajalta uskottavaa perustelua muutoksen vaikutuksesta metrohankkeen etenemiseen, enkä koe sellaista saaneeni. Tiedustelin myös tarvetta näin yhtäkkiseen muutokseen, eikä Lahdenranta siihen osannut juuri ottaa kantaa. Totesin, että haluaisin tällaisen uudistuksen taustatyön tapahtuvan henkilöstön kanssa ja siten, että siinä huomioidaan mahdolliset kustannussäästöt ja uskottavasti ratkaistaan nykyisessä järjestelmässä havaittavat ongelmat.


--

Mikäli asia tosiaan näin on, tulisi viimeistään nyt jonkun ymmärtää jostain jotain.

Tommyn blogikirjoitus ja tämä kommentti löytyvät täältä. Kannattaa käydä lukemassa. Tuon yllä olevan tarinan rustaajan täytyy olla jostain sisäpiiristä. Eniten tässä hämmästyttää -ei enemmän, eikä vähemmän- koko sekoilun mahdollistaminen.
 
Toi on jo vanha juttu keväältä ja tekstin on kirjoittanut Lilja Tamminen, HKL:n johtokunnan jäsen. Blogi liljat.fi

Lilja on taas aktivoitunut johtokunnan kokousten selostamisessa, mistä kiitos. Tuorein postaus on tässä http://liljat.fi/2013/11/hkl-johtokunta-142013-hakaniemen-ja-koskelan-suunnitelmat-etenevat/ ja siinä onkin sitten kaikenlaista mielenkiintoista, joka kaikki niveltyy automaattimetroon. M200-automatisointi ei etene vaan koejuna palautetaan liikenteeseen manuaalisena ja homma keskeytetään toistaiseksi. Hallintouudistuksesta on teetetty huippusalainen memo ulkopuolisella konsultilla.
 
Toi on jo vanha juttu keväältä ja tekstin on kirjoittanut Lilja Tamminen, HKL:n johtokunnan jäsen. Blogi liljat.fi.

Tai tarkemmin, se toinen osio siinä pitkien viivojen välissä on nyt kaikkein uusimmasta Tammisen blogauksesta. Kommentoija halusi vertailla näitä kahta, vanhempaa ja uudempaa, blogausta, mutta ei osannut alkuunkaan lähteistää tekstejä.
 
Tai tarkemmin, se toinen osio siinä pitkien viivojen välissä on nyt kaikkein uusimmasta Tammisen blogauksesta. Kommentoija halusi vertailla näitä kahta, vanhempaa ja uudempaa, blogausta, mutta ei osannut alkuunkaan lähteistää tekstejä.

Tarkennatko hieman? Jos Tommy ei osaa tuottaa hyvää journalismia, kuka sitten osaa? Mielestäni sinä et osaa, kun jätät kysymyksiä ilmoille, etkä perustele väitteitäsi mitenkään. Ei, tämä ei ole henkilökohtaista missään tapauksessa.

Sen sijaan haluan vastauksen tossa yhtä riviä ylempänä olevaan kysymykseeni.

Tuolta Koivukylän Alepasta saa ostettua argumentteja poskettoman halpaan hintaan.
 
Tarkennatko hieman? Jos Tommy ei osaa tuottaa hyvää journalismia, kuka sitten osaa? Mielestäni sinä et osaa, kun jätät kysymyksiä ilmoille, etkä perustele väitteitäsi mitenkään. Ei, tämä ei ole henkilökohtaista missään tapauksessa.

Mistä ihmeestä päähäsi pälkähti, että puhuisin Tommysta? Lainasit itse Tommyn blogin kommentoijanimimerkkiä "metronkuljettaja". 339-DF kommentoi siihen, että "metronkuljettajan" teksti oli Lilja Tammisen blogauksesta keväältä, ja siihen täydensin, että "metronkuljettajan" kommentin loppuosa on itse asiassa Tammisen tuoreimmasta blogauksesta ja kommentoin, että olisi ollut kovin kiva, että "metronkuljettaja" osaisi lähdeviittaamisen alkeet, eli että kertoisi kun lainaa ja mistä ja keneltä lainaa.

En ymmärrä, miten käsitteen "kommentoija" nyt voi ylipäätään ymmärtää väärin, varsinkin kun kaikki kolme koko ajan olemme puhuneet siitä kommentista, emme Tommyn teksteistä.
 
Takaisin
Ylös