Metromyytti: siirtymäajat pinnan ja aseman välillä

Jokaisen kodin ulko-oven eteen ei voi linjata raitiovaunupysäkkiä, se on kiistatonta. Myös raitiovaunupysäkeille joutuu kävelemään. Yhteiskunnan tehtävänä ei ole mekaanisesti liikuttaa ihmistä ovelta ovelle, mutta esim. asuinalueiden välille voidaan tarjota nopeita raideyhteyksiä.
 
Ehkä sinun mielestä voi, mutta minä en ole sellaista koskaan väittänyt.

Et, mutta käytät silti ratikkapysäkin sijaintia erimerkkinä pitkästä siirtymäajasta, kun keskustellaan siirtymisestä maanalaiselle metroasemalle. Todennäköisemmin kotiovensa edustalta voi löytää ratikkapysäkin kuin metroaseman.
 
Mitä tulee raitiolinjoihin, niin on totta että samaa raitiorataa voi käyttää useampi linja, jolloin näennäisesti raitiovaunuja menee usein, mutta teknisesti ja käytännössä ne eivät samaan paikkaan mene. Esim. lasipalatsilta linjalla 4 en pääse Pikku-Huopalahteen, vaan joudun odottamaan linjaa 10, vaikka linja 4 tulisi nopeammin.

Poimit tahallasi sellaisen esimerkin, johon kelpaa vain yksi raitiolinja, vaikka varmasti tiesit, etten sellaista tarkoittanut. Sellainen ei edusta hyvää keskustelutapaa. Yhtä hyvin minä voisin väittää metroesimerkkiäsi väärin lasketuksi, kun Vuosaaren metrolla ei pääse Kontulaan.

Otetaan mieluummin tarkasteluun vaikka matka Oopperalta Kansaneläkelaitokselle. Siinä ei tarvitse odottaa kymppiä, eikä edes nelosta. Vuoroväli on yllättävän lyhyt. Jos katsotaan pidempiä matkoja, ratikkaa voi joutua odottamaan kauemmin kuin metroa, mutta olennaista on, että se vie todennäköisesti lähemmäs kohdetta.

Loppuun vielä kysymys: Kauanko mielestäsi vie aikaa kavuta Rautatientorin metroaseman laiturilta kadulle Rautatieaseman pääovien eteen?
 
No en kyllä pääse esim. Hakaniemestä muulla kuin kutosella Arabiaan. Et silleen.
 
No en kyllä pääse rautatieasemalta Herttoniemenrantaankaan muulla kuin metrolla ja vaihtamalla 81:een. Et silleen. Eli milleen?
 
Silleen et metro kulkee parin minuutin välein, eikä 15min välein kuten ratikat.
 
Aivan todellinen kysymyshän Kantokoskella on esillä. Olen miettinyt jlf:n olemassaolon ajan, miksi tasonvaihtoon kuluvaa aikaa ja sen merkitystä tulee liioitella. Esimerkiksi Rautatientorilla lippuhallista laiturille aikaa kuluu 52 sekuntia - jos tämä on merkittävä ongelma tunneliasemissa, ovat suojatievalojen takana risteyksissä sijaitsevat asemat silloin myös toteutuskelvottomia. Huonolla tuurilla esimerkiksi Latokartanontien pysäkillä idän suunnasta keskustaan päin vaihtaessa suojatievaloissa odottamiseen kuluu yli kaksinkertaisesti aikaa verrattuna parjattuun Rautatientorin tasonvaihtoon. Täytyykö nyt aloittaa muutaman tuhannen viestin kampanja busseja tai valoristeyksiä vastaan?
 
Yksi usein toistetuista metromyyteistä on siirtymäaikojen pituus pinnan ja aseman välillä. Joukkoliikennetutkija Antero Alkun mielestä Helsingin metrossa siirtymäajat ovat 5 minuuttia.
Ennen kuin asiasta voi keskustella, anna lähdeviite sille, että ”Antero Alkun mielestä Helsingin metrossa siirtymäajat ovat 5 minuuttia”. Sitten nähdään, mikä on minun sanomaani ja mikä on omaa tulkintaasi. Molempien selvittäminen on välttämätöntä, koska jo tämä viestisi osoittaa, että sekoitat asioita, kun kirjoitat:
...täytyy kysyä, onko tutkija oikeilla jäljillä, vain onko 5 minuutin liukuportaat vain myytti?
Eli ensin kirjoitat ”siirtymäajasta” ja sitten ajasta, joka kuluu liukuportaissa. Eli ei ole ollenkaan selvää, mikä aika on mielestäsi 5 minuuttia, joten ei voi tietää myöskään sitä, minkä ajan väität minun ”mielestäni” olevan 5 minuuttia.

Ihan vain vertailun vuoksi, enhän minäkään voi kirjoittaa näin:
Kantokoski on muuttanut mielensä, ja nyt hänen mielestään raitiotie on aina ja kaikessa parempi kuin metro. Keskustelkaamme nyt tästä mullistavasta uutisesta ja Kantokosken mielenmuutoksen taustoista!

Ymmärrät varmaankin, miksi en voi aloittaa viestiketjua ”Kantokoski on muuttanut mielensä” ja tuollaista viestiä kirjoittaa.

Antero
 
Aivan todellinen kysymyshän Kantokoskella on esillä. Olen miettinyt jlf:n olemassaolon ajan, miksi tasonvaihtoon kuluvaa aikaa ja sen merkitystä tulee liioitella.

Osannet sitten varmasti kertoa missä sitä on liioiteltu, kun ei ole minulle sattunut silmään.

Esimerkiksi Rautatientorilla lippuhallista laiturille aikaa kuluu 52 sekuntia

Riippunee siitä mitä tarkoitat lippuhallilla. Rautatientorin metroasemalla ei ole selkeää lippuhallia, mutta Kompassitasolta voi tuon verran mennäkin. On sitten eri asia, monelleko ihmiselle sillä ajalla on merkitystä. Kauanko veikkaat kuluvan aikaa esimerkiksi rautatieaseman pääovien edestä laiturille?
 
Silleen et metro kulkee parin minuutin välein

Tämä on minulle uusi tieto. Eikös metron pitänyt kulkea parin minuutin välein vasta automaattimetron aikaan, ja silloinkin itse asiassa 2,5 minuutin välein. No, Kantokosken laskelmissa metro kulkee varmaankin 10 sekunnin välein automaatin tultua käyttöön.
 
Kyllä tämä on huomionarvoinen asia, kun ratikka-fanaatikot väittävät pinnan ja aseman välillä menevän 5 minuuttia, mutta EU:n pisimmissä metroliukuportaissa menee 2min 15 sek 87 metrin matkalla. Ja kun Helsingin metron liukuportaat ovat vain murto-osa siitä, on selvää ettei kokonaismatka-ajasta voi puhua 5 minuutista tuskin edes Prahassakaan.

Oli metron kanssa miten oli niin ratikkafanit uhohtavat huomioida sen että kun jää ratikan kyydistä leveällä kadulla jossa ratikkakaista kulkee ajoratojen välissä. joutuu odottamaan liikennevalojen vaihtumista vihreiksi johon saattaa pääväylillä mennä kanssa minuutti tai kaksi. Sama juttu jos ratikka kulkee kadun reunassa ja on jäänyt väärälle puolel e katua. Se ei auta yhtään että on erilliset jalankulkuvalot ratikkakiskojen ylittämiseksi (joiden gongi-ääni on kamala!) kun joka tapauksessa on päästävä itse ajoratojen yli. Vaihtoehtoisesti ratikasta voi poistua kadun alittavaa tunnelia pitkin mutta se on Helsingissä toistaiseksi mahdollista vain niissä muutamassa pysäkissä joiden kohdalla on metroasema. Eli siisrtymisnopeuden välinen ero ratikan ja metron välillä ei ole 5 minuuttia vaan enintään 3 ja silloin puhutaan metroasemista tyyliä Kaivokatu tai Hakaniemi joissa on kuljettava kolmella eri liukuportaalla. Muissa se on nopeammpaa.

t. Rainer
 
Oli metron kanssa miten oli niin ratikkafanit uhohtavat huomioida sen että kun jää ratikan kyydistä leveällä kadulla jossa ratikkakaista kulkee ajoratojen välissä. joutuu odottamaan liikennevalojen vaihtumista vihreiksi johon saattaa pääväylillä mennä kanssa minuutti tai kaksi. Sama juttu jos ratikka kulkee kadun reunassa ja on jäänyt väärälle puolel e katua. Se ei auta yhtään että on erilliset jalankulkuvalot ratikkakiskojen ylittämiseksi (joiden gongi-ääni on kamala!) kun joka tapauksessa on päästävä itse ajoratojen yli. Vaihtoehtoisesti ratikasta voi poistua kadun alittavaa tunnelia pitkin mutta se on Helsingissä toistaiseksi mahdollista vain niissä muutamassa pysäkissä joiden kohdalla on metroasema. Eli siisrtymisnopeuden välinen ero ratikan ja metron välillä ei ole 5 minuuttia vaan enintään 3 ja silloin puhutaan metroasemista tyyliä Kaivokatu tai Hakaniemi joissa on kuljettava kolmella eri liukuportaalla. Muissa se on nopeammpaa.

t. Rainer
Keskimääräinen odotusaika keskustan nopeatempoisissa valoissa on epätodennäköisesti yli 1 min - eikä monilla pysäkeillä ole valoja ollenkaan. Itse en käytä koskaan tunneleita tai alikulkuja, oli niitä tai ei, koska henk.koht. ylitysaika ei ole pitkä, harvemmin edes minuuttia. Monet ylittävät tien heti, kun autoja ei ole näköpiirissä, jolloin varsinkin ruuhka-ajan ulkopuolinen ylitysaika lyhenee sekunteihin.
 
Takaisin
Ylös