Metromyytti: Metron häiriöt

Liittynyt
16 Joulukuu 2005
Viestit
975
Metron häiriötilastoa ei valitettavasti ole saatavilla, joten kansalaiset ovat tiedotusvälineiden varassa. Helsingin metron laajentamisen yksi vakioargumentti on kuitenkin metron "häiriöttömyys". Isoja matkustajamääriä pitkiäkin aikoja haittaavia häiriötilanteita näyttää todellisuudessa tapahtuvan varsin tiheästi. Ehkä kansalaiset vielä joskus saavat faktatietoa asiasta, kerrotaanhan sitä jopa junaliikenteestäkin.

13.12.2012 - ovivika.
2.1.2013 - vaihdevika.
18.1.2013 - sähkövika.
8.2.2013 - ilkivalta.
11.3.2013 - ilkivalta.
14.3.2013 - sähkökatko.
16.3.2013 - väkivalta.
 
Metron häiriötilastoa ei valitettavasti ole saatavilla (...) Ehkä kansalaiset vielä joskus saavat faktatietoa asiasta, kerrotaanhan sitä jopa junaliikenteestäkin.
Minkälainen häiriötilasto rautatieliikenteestä on saatavilla? Täsmällisyysprosentteja olen nähnyt, mutta muihin en ole törmännyt. Niissäkin tilastoissa muuten aikataulussaan oleva lähijuna olisi metroliikenteessä ruuhka-aikaan jo melkein vuorovälin verran myöhässä. Entä julkaistaanko raitioliikenteen häiriöistä raportteja? Tai HSL-bussiliikennettä ajavien yritysten poikkeamista? Julkaisevatko organisaatiot ylipäätään oman toimintansa seuraamiseen ja kehittämiseen liittyviä poikkeamatietoja? Miksi metron kohdalla tilanne olisi ratkaisevasti toinen?

Todettakoon nyt heti, että yllä oleva lista ei ole kattava. Sanomattakin on selvää, että myös metroliikenteessä on silloin tällöin eri laajuisia häiriöitä. Ovivikoja, hätäkahvan käyttämisiä, sairaskohtauksia, häiriökäyttäytymisiä, teknisiä vikoja junissa, turvalaitteisiin liittyviä viivytyksiä, ratalaitteiden häiriöitä, sähkönsyöttöongelmia, luvattomia radallakulkijoita, erinäköistä ilkivaltaa sekä ikävimpänä tietysti henkilövahinkoja. Varmaan jotain jäi listasta uupumaankin. Näitä on sattunut 30 vuoden ajan ja sattuu jatkossakin.

Viime aikoina, erityisesti uusien asetinlaitteiden käyttöönottoa seuranneen hässäkän jälkeen, tiedotusvälineet ovat raportoineet niistä herkemmin kuin aiemmin. Ja kuten yllä olevista esimerkeistä voidaan todeta, välillä kärpäsestä on tehty härkänen ja välillä on sitten oikeasti ollut vähän laajempaa häiriötä liikenteessä. Toisaalta häiriöitä on kyllä jäänyt uutisoimattakin. Jokainen foorumilainen varmasti ymmärtää, että raideliikenteessä ja varsinkin metromme kartaisella rataverkolla pienikin häiriö heijastuu hetkessä koko liikenteeseen. Valtaosa häiriötilanteista ratkeaa minuuteissa ja näkyy sitten jonkin aikaa jälkeenpäin paikallisina epätasaisina vuoroväleinä, sekä siinä, että junat eivät ehkä hetkeen kulje minuutilleen aikataulun mukaan vaikka muuten melko tasaisin välein kulkisivatkin.

Häiriöttömyys on sellainen käsite, jota ei missään liikenteessä voida saavuttaa. Ei edes kävelyssä. Voidaan kuitenkin sanoa, että metroliikenteessä häiriöt ovat varsin vähäisiä suhteessa suoritteeseen. Tämä näkyy jo siinä, että verrattain pienikin häiriö ylitää uutiskynnyksen herkästi, liikenteen luotettavuudesta kun on kolmannesvuosisadan ajalta muodostunut kokemuspohja. Metron tyypillisessä häiriötilanteessa odotusaika on usein lyhyempi kuin monen muun kulkumuodon vuoroväli tai ruuhkan vaikutus ajomatkaan. Toki nämäkin tilanteet ovat harmillisia, koska ne koskettavat samantien suurta ihmismäärää, saattavat heijastua matkaketjuissa pitkälle ja vähimmilläänkin pettävät asiakkaalle annetun palvelulupauksen. Yksityiskohtaisten raporttien penäämisen sijasta olen kuitenkin enemmän huolissani siitä, että häiriötilanteet tuskin tulevat lähivuosina ainakaan vähenemään pala palalta kompleksisemmaksi muuttuvassa metrossamme.

Todettakoon nyt loppukaneettina vielä, että normaali vallitseva tilanne metroliikenteessämme on kuitenkin se, että liikenne pelaa kuin junan vessa. Tämän voinee jokainen 6-8 kierrosta työpäivää kohden metron keulilla työskentelevä vahvistaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen metron käyttäjä aivan alusta asti.
Omalle kohdalle ei ole juurikaan sattunut häiriöitä koko aikana. Ja olen matkustanut eri aikoina vuorokaudesta.
Kerran, parikymmentä vuotta sitten, Hakaniemessä sai hieman odottaa junaa itään (niin kuin olisi jäänyt juna tai kaksi välistä, en tiedä syytä). No juna tuli ja ihmismassa sulloutui jo lähes täyteen junaan. Ja aikaa kului. Itse jäin kylmästi odottamaan seuraavaa junaa, joka tuli noin minuutin kuluttua. Ja sain valita haluamani istuimen.
Se on se ensimmäinen juna häiriön jälkeen. Seisoo ja seisoo asemilla. Ja häiriön vaikutus sen kuin pitkittyy.
 
Olen matkustanut reilun 10 vuoden aikana ehkä 1000 kertaa bussi - metro - juna yhdistelmällä Otaniemi - Martinlaakso/Hiekkaharju/Koivukylä väliä. Sinä aikana metro on tuossa matkaketjussa pettänyt yhden kerran, viitisen vuotta sitten, juna on pettänyt viitisen kertaa ja hyvin tiheän vuorovälin bussi (102,103) viitisen kertaa.

Mikä minulla on kriteeri yhteyden pettämiselle? Se on kun noissa normaalisti 55-60 minuutin matkoissa (reittiopas muuten antaa 60-70 minuutin lukuja) menee yli 75 minuuttia.

Ja mitä usein metron vaihtoehdoksi esitettävän raitioliikenteen luotettavuuteen tulee, sitä ei ainakaan Punavuoressa ole. Jos lähden Punavuoresta Martinlaaksoon varaan aina sen verran aikaa, että ehdin kävellen rautatieasemalle kun ratikan tulo on niin järkyttävän epävarmaa. Tai itse asiassa vilkaisen yleensä HSL liveä niin että vielä kävellenkin ehtisi, ratikkojen aikataulut on niin uskomatonta kuraa.
 
Viimeksi muokattu:
Julkaisevatko organisaatiot ylipäätään oman toimintansa seuraamiseen ja kehittämiseen liittyviä poikkeamatietoja?

Julkisilla organisaatioilla tiedot monista asioista ovat julkisia, vaikkei niitä aktiivisesti julkaistaisikaan. Esim. HSL:n tuloskortissa on liikennemuodoittain ajettujen lähtöjen osuus. Vuoden 2011 toteumat on käsitelty HSL:n hallituksessa 27.3.2012 ja vaikka toteumia ei olekaan netissä, niin julkisena asiakirjana kuka tahansa voi pyytää ne HSL:n kirjaamosta.

Vuonna 2011 ajettujen lähtöjen osuus HSL:n tilaamassa liikenteessä oli:
  • bussiliikenteessä 99,80%
  • junaliikenteessä 97,53%
  • raitioliikenteessä 98,75%
  • metroliikenteessä 99,94%
Tämän ketjun lukijat varmaan mielenkiinnolla odottaa, millaista kehitys on ollut vuonna 2012.
 
Vuonna 2011 ajettujen lähtöjen osuus HSL:n tilaamassa liikenteessä oli:
  • bussiliikenteessä 99,80%
  • junaliikenteessä 97,53%
  • raitioliikenteessä 98,75%
  • metroliikenteessä 99,94%
Tämän ketjun lukijat varmaan mielenkiinnolla odottaa, millaista kehitys on ollut vuonna 2012.

Helsingin KH:lle on informoitu, että 2012 raitiovaunu saavutti luotettavuustavoitteensa 99,85 % (aika iso nousu); lista ei kerro, kuinka paljon tuon yli päästiin. Metro taas jäi siitä alle: tavoite oli 99,96 % ja saavutettiin 99,94 %.
 
Helsingin KH:lle on informoitu, että 2012 raitiovaunu saavutti luotettavuustavoitteensa 99,85 % (aika iso nousu)

Tietääkseni HKL mittaa tuossa mittarissa vain heidän omista toimenpiteistään riippuvia ajamattomia, kun taas HSL:n luvussa on mukana kaikki ajamattomuudet. Raitioliikenteen ajamattomuuksista iso osa johtuu ulkoisista tekijöistä (lue: väärin pysäköidyistä autoista tai muusta kiskojen tukkimisesta).
 
Helsingin KH:lle on informoitu, että 2012 raitiovaunu saavutti luotettavuustavoitteensa 99,85 % (aika iso nousu); lista ei kerro, kuinka paljon tuon yli päästiin. Metro taas jäi siitä alle: tavoite oli 99,96 % ja saavutettiin 99,94 %.

Vale, emävale, tilasto. Raitiovaunu 3B on Punavuoressa aivan järkyttävän epävarma kulkuväline, jos yli 70 % vuoroista on Iso Roobertinkadun pysäkillä aikataulussa (+-60s reittioppaan ajasta) olisin aika hämmästynyt.
 
Metro taas jäi siitä alle: tavoite oli 99,96 % ja saavutettiin 99,94 %.
Viime vuonna alkoi vaikuttaa uusi Siemensin "asetinlaite". Se ei salli kuljettajan omia huomioita (automaattimetro) esim. vaihdevian yhteydessä. Jos vaihteesta ei tule kunnon ilmoitusta, niin sen yli ei sitten ajeta ennen korjausta. Ennen moiset korjaukset tehtiin yöaikaan.
Tässä toistan vain asiantuntija A.A:n jossain muussa yhteydessä kertomaa tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Itse asiassa nyt pitäisi miettiä tilastointia, miten mitataan aidosti täsmällisyyttä palvelutasomielessä?

Yksi mittari voisi olla, kuinka usein kulkuväline vaikutti kulkijalle olevan aikataulussa. (esimerkiksi sekä lähtö että tulo 120 sekunnin sisällä reittioppaan tiedoista.) Sillä mikä vuoro on kyseessä, ei näet ole käyttäjälle paljonkaan merkitystä.
 
Esimerkiksi vakituiselle työmatkamatkustajalle on täysin yhdentekevää minkä numeroisessa vuorossa hän matkustaa (bussi, juna, metro).
Tärkeintä on se, että ku mä nyt lähen, niin oon just sillon siellä hikitehtaalla. Kun tuo toimi päivästä...kuukaudesta toiseen, niin normi-ihminen on tytyväinen.
Ei normi-ihminen ole kiinnostunut mistään häiriötilastoinnista. Eikä häntä kiinnosta yhtään pohtia, että jos kukko olisikin kana, niin matka joutuisi 2,37 sekuntia nopeammin.
Meille työmatkalaisille on tärkeintä, että matka toistuu joka päivä juuri samalla tutulla tavalla (varsinkin aamulla töihin; silloin voi vaikka vähän vetää unta kaaliin).
 
Ei normi-ihminen ole kiinnostunut mistään häiriötilastoinnista. Eikä häntä kiinnosta yhtään pohtia, että jos kukko olisikin kana, niin matka joutuisi 2,37 sekuntia nopeammin.
Meille työmatkalaisille on tärkeintä, että matka toistuu joka päivä juuri samalla tutulla tavalla (varsinkin aamulla töihin; silloin voi vaikka vähän vetää unta kaaliin).

Tämä on totta. Eikä tilastoillakaan muuteta kukkoa kanaksi. Jos joku on arkikokemuksen perusteella sitä mieltä, että metro on luotettava ja ratikka hidas tai toisin päin, ei sitä mielikuvaa ihan tilastoja vilauttamalla muuteta. Kuitenkin kun puhutaan harrastaja- ja varsinkin ammattilaispiireissä liikenteen sujuvoittamistoimenpiteistä, eri kulkuneuvojen onnettomuusalttiuksista tai -odotusarvoista, on erittäin olennaista, että kaikista liikennemuodoista olisi saatavilla mahdollisimman yhdenvertainen sekä vertailukelpoinen informaatio. Ja kun julkisista asioista puhutaan, niin tämänhän pitäisi olla ihan oletusarvo. Vaan eipä tunnu olevan.
 
Vale, emävale, tilasto. Raitiovaunu 3B on Punavuoressa aivan järkyttävän epävarma kulkuväline, jos yli 70 % vuoroista on Iso Roobertinkadun pysäkillä aikataulussa (+-60s reittioppaan ajasta) olisin aika hämmästynyt.

Tuo linkkaamani data ei tilastoikaan vuorojen täsmällisyyttä, vaan sitä kuinka monta lähtöä on ylipäätään ajettu. Kannattaa yleensä tilastoja lukiessa edes katsoa, mitä tilastoidaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:55 ----------

Itse asiassa nyt pitäisi miettiä tilastointia, miten mitataan aidosti täsmällisyyttä palvelutasomielessä?

Otsolla on tästä jo blogaus: http://otsokivekas.fi/2013/02/avoin-data-ja-miten-silla-mitataan-ratikoiden-luotettavuutta/

---------- Viestit yhdistetty klo 18:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:55 ----------

Tietääkseni HKL mittaa tuossa mittarissa vain heidän omista toimenpiteistään riippuvia ajamattomia, kun taas HSL:n luvussa on mukana kaikki ajamattomuudet. Raitioliikenteen ajamattomuuksista iso osa johtuu ulkoisista tekijöistä (lue: väärin pysäköidyistä autoista tai muusta kiskojen tukkimisesta).

OK, kuulostaisi järkevältä. HKL:n toimintaa mitattaessa ei kannatakaan tilastoida HKL:stä riippumattomia tekijöitä, mutta HSL:n toimintaa mitattaessa toki.
 
Metrohäiriöiden uutisointi on kyllä aikamoista liioittelua. Muistan lukeneeni uutisia, joiden lopussa todetaan, että vuoroväli saattoi venyä jopa kymmeneen minuuttiin. Hui kauhistus. Enemmän tuo uutisointi kertoo oikeastaan siitä, että metromme on täsmällinen ja luotettava, kun tuollaiset pikkujutut ylittävät uutiskynnyksen.

Ajamattomien lähtöjen tilastointi, josta tässä on puhuttu, on usein sikäli harhaanjohtavaa, että pitäisi erikseen aina kertoa, mitä tilastoidaan. HKL:n näkökulmasta ajettuja lähtöjä ovat sellaiset, jotka jäävät ajamatta kaupunkitapahtuman, väärinpysäköidyn auton tai muiden HKL:stä riippumattomien syiden vuoksi. Sehän on ihan ymmärrettävää. Mutta matkustajan näkökulmasta oleellista ei ole syy, oleellista on vain se, tuleeko ratikka tai metro, kun pysäkillä seisoo odottelemassa. Yllättävän pienet erot noissa HKL:n ja HSL:n tilastoissa silti on, jos tuo nyt menee niin, että HSL tilastoi kaikki ajamattomat lähdöt syystä riippumatta. Olikos niissä 5 min toleranssi, eli yli 5 min myöhästynyt lähtö on ajamaton?
 
Vale, emävale, tilasto. Raitiovaunu 3B on Punavuoressa aivan järkyttävän epävarma kulkuväline, jos yli 70 % vuoroista on Iso Roobertinkadun pysäkillä aikataulussa (+-60s reittioppaan ajasta) olisin aika hämmästynyt.

Kolmonen on omien kokemuksienikin mukaan aika hankala linja. Sen vuoroväli tuntuu olevan aivan satunnainen riippumatta siitä, mitä aikatauluissa lukee. Itse käytän kutosta työmatkoihini ja vaikka se onkin heilurilinja, niin se toimii yllättävän varmasti.
 
Takaisin
Ylös