SRS Liikenneuutiset sanoi:8.4.: Kaupunginhallitus päätti, että lokakuun 2013 jälkeen metrovartioinnin hoitaa kaupungin yhtiö Palmia (ennen Securitas). Valvonta jakautuu kahtia. On asemavalvojat ja junavalvojat. Ainakin ensimmäisten virkapukuna on HKL:n virkapuku ja panostetaan asiakaspalveluun. Junavalvojilla on myös pätevyys metrojunan kuljettamiseen, ja ilmeisesti ainakin he ovat HKL:n palkkalistoilla.
Sitten lainaus maaliskuun puolessa välissä julkaistusta uutisesta Metro.fi:ssä
Metro.fi sanoi:Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) toimitusjohtaja Matti Lahdenranta kertoo, että palveluntarjoajan vaihdon takana on joustavuuden tarve metroliikenteeseen lähivuosina kohdistuvien muutosten keskellä.
– Kun on olemassa omaa tuotantoa, on siihen hyvä turvautua. Näin voidaan taata riittävä joustavuus lähivuosina, Lahdenranta sanoo.
Lahdenranta haluaa painottaa, että kyse ei ole tyytymättömyydestä Securitaksen palveluihin, vaan sopeutumisesta ja varautumisesta tulevaan tilanteeseen.
– Ulkopuolisen vartiointiliikkeen kanssa joudutaan jo alussa määrittelemään sopimuksen sisältö hyvin tarkasti koko sopimuskaudeksi. Nyt muuttuvia tekijöitä on niin paljon, että tällainen ratkaisu on parempi.
Koko vartiointisopimuksen konseptia on tarkoitus uudistaa uuden sopimuskauden alusta. Tarkoituksena on luoda aiempaa enemmän turvallisuudentunnetta metroon.
Asemavartijat ovat jatkossakin järjestyksenvalvojia, mutta heidän rooliaan muutetaan enemmän asiakaspalvelun suuntaan. Junassa partioivien järjestyksenvalvojien rooli säilyy nykyisen kaltaisena.
– Uskon, että turvallisuus lisääntyy muutosten myötä, Lahdenranta toteaa.
– Henkilökuntamäärä vähenee hieman, mutta läsnäoloa on jatkossa enemmän. Asemavalvojat ovat enemmän läsnä, kun aiemmin toiminta on perustunut siihen, että tullaan paikalle, kun jotain sattuu, HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta sanoo.
Muutosten seurauksena myös asemavalvojien työasu muuttuu.
– Järjestyksenvalvojien haalarien tilalle tulee ulkoasultaan erilainen asiakaspalvelu-univormu, Lahdenranta kertoo.
Automaattimetron aloittaessa liikennöinnin vuonna 2015 asemavalvojien määrää lisätään. Syksystä 2016 alkaen täysautomaattiseen metroon siirryttäessä asemavalvojat korvataan junavalvojilla.
– Junavalvojien on osattava myös ajaa junaa tarpeen vaatiessa. On paljon yksinkertaisempaa hoitaa koulutus kaupungin työntekijöille kuin ulkopuolelta ostetun palvelun tarjoajille, Lahdenranta toteaa.
Tämä on kyllä todella mielenkiintoinen aihe...