Sivu 10 / 13 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 678910111213 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 136-150/181

Viestiketju: Tukholman Tunnelbana

  1. #136

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Vähän vanha havainto, mutta kuitenkin:
    Vaunu 2000 on nimetty uudelleen Elviraksi 22.5. Nimen se peri vaunulta 2012, joka taas nimettiin Estelleksi Itä-Götanmaan herttuataren, prinsessa Estellen - jonka syntymävuosi on siis sama kuin vaunun numero - mukaan.

  2. #137

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    427

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Kohtasin netissä seuraavan uutisen:

    http://www.metro.se/stockholm/sa-har...!3p5YOJSQfg8s/

    Siis poliitikkojen ehdotus Tunnelbanan uudesta linjasta. jos joku foorumin ruotsinsuomalaisista lukijoista tietää aihesta enemmän...
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  3. #138
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Oho, pikaratikka lie havaittu kuitenkin surkeaksi kun Tvärbaanan lisäksi halutaan syvämetroa.
    Olen kyllä samaa mieltä, varsinkin Liljeholmin aseman nurkilla on kauhean vaikea vaihtaa raitsikkaan.

  4. #139

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JSL Näytä viesti
    Oho, pikaratikka lie havaittu kuitenkin surkeaksi kun Tvärbaanan lisäksi halutaan syvämetroa.
    Ei, vaan sossut ovat ratikkavastaisia metrofanittajia. Mikäli pääsevät valtaan ensi vuonna, niin pistävät hihat heilumaan. Ensimmäinen osuus Fridhemsplanilta Hagastadeniin avattaisiin siinä tapauksessa vuonna 2018.

    Kun eri keskusteluja kahlaa, niin hymyä tuottaa se, että linjan väriksi on valittu liila. Tuo väri sattuu olemaan sikäläisen Piraattipuoleen tunnusväri.
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  5. #140

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3668

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JSL Näytä viesti
    Oho, pikaratikka lie havaittu kuitenkin surkeaksi kun Tvärbaanan lisäksi halutaan syvämetroa.
    Kun tarvitaan nopeutta pitemmille matkoille, merkittävissä määrin kadulla kulkeva ratikka on aika toivottoman hidas kulkuneuvo, kun alueella on paljon muuta liikennettä samassa tasossa. Toisaalta katuratikka, pikana tai vähemmän pikana, on ihan toimiva ratkaisu lyhyillä matkoilla, esimerkiksi liitynnässä tai keskustajakelussa. Tvärbananilla on kyllä eristettyäkin osuutta, kun sen linjanopeus on kuitenkin keskimäärin 25 km/h, muttei sen linjanopeus silti sovellu hyvin pidemmille matkoille.

    Danderydin sairaalasta Hägstraan on tuota lilan linjan reittiä noin 20 km. Tuolla asemavälillä (2,5 km) kokonaan eristetyn metron tai paikallisjunan linjanopeus lienee mahdollista saada jopa varsin lähelle 60 km/h tasoa. Samalla tavoitteena on ilmeisesti myös keventää metron ruuhkaisimpien keskustaosuuksien kuormitusta.

    Tukholmassa on juuri nyt menossa rautateiden paikallisliikenteen laajentaminen ja muuttaminen metromaisemmaksi Citybanan hankkeella. Tuo esitetty uusi metrohanke on asemaväliltään aika lähellä pendeltågia citybanan hankkeen jälkeen. Esimerkiksi metron vihreään linjaan verrattuna kyseessä on pitkän asemavälin ja korkean linjanopeuden yhteys.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 21.02.2013 kello 10:51.

  6. #141

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JSL Näytä viesti
    Olen kyllä samaa mieltä, varsinkin Liljeholmin aseman nurkilla on kauhean vaikea vaihtaa raitsikkaan.
    Olihan tuo vitsi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Ei, vaan sossut ovat ratikkavastaisia metrofanittajia. Mikäli pääsevät valtaan ensi vuonna, niin pistävät hihat heilumaan.
    Toivottavasti kuitenkaan ei. On tärkeämpiäkin kohteita lähitulevaisuudessa.

    Media antaa kuitenkin näin sodiaalidemokraateista ymmärtää. En kuitenkaan tiedä, onko tässä koko totuus, vaan uskon puolueen sisälläkin olevan erimielisyyttä näistä asioista, ja muutaman tunnetumman kunnallispoliitikon sanojen olevan vähän painavampia, etenkin Dagens Nyheterin ja Metron mielestä. S on ollut valtapuolueita vastaan, koska ilmeisesti paikalliseen kulttuuriin kuuluu vastustaa kaikkea, kun ollaan oppositiossa (ja eikös sen näin pitäisi muutenkin olla. Soppaa pitää hämmentää, ettei pala pohjaan). Näissä joukkoliikenneasioissa S:n kritiikki on kohdistunut enimmäkseen keskustaratikan jatkuvasti kohonneisiin kustannuksiin, mutta kumma kyllä S ei ole ottanut kantaa esimerkiksi suht hyvin käsissä pysyneisiin kustannuksiin tai Tunnelbanan vaunutilauksiin ja punaisen linjan kulunvalvonnan viivästymiseen. Eivät jostain syystä edes ole älähtäneet, kun Tvärbanan Solnan ilmoitettiin myöhästyvän puolisen vuotta. Ehkä siksi, että Tvärbanan on osottautunut läänin kulkuvälineistä luotettavimmaksi ja asiakaskyselyissä Tunnelbanaa suositummaksi.

    En ole tarpeeksi tutustunut sosiaalidemokraattien ohjelmaan niin hyvin, että osaisin asiasta muita valistaa. Se vähä, mitä olen täkäläisestä joukkoliikenteestä ehtinyt viime aikoina seurata, lienee lähinnä käynnissä olevat hankkeet ja lähitulevaisuuteen suunnitellut, kuten nykyisen Tvärbanan laajennus- ja parrannussuunnitelmat, punaisen linjan uusi kulunvalvonta sekä uudet ratikka- ja metrovaunut.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 11:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:53 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Tvärbananilla on kyllä eristettyäkin osuutta, kun sen linjanopeus on kuitenkin keskimäärin 25 km/h, muttei sen linjanopeus silti sovellu hyvin pidemmille matkoille.
    25 km/h tällä hetkellä, tämänhetkisellä osuudella ja tämänhetkisellä kulunvalvonnalla ja max. 60 km/h nopeudella. Tähän siis sisältyy myös mm. hitaat katuosuudet Liljeholmenissa ja Gröndalissa. Kummasti sillä silti voi oikaista joitain välejä Tunnelbanaa nopeammin. Itse vaihdoin vaihdottoman Stureby-Alvik -yhteyden vaihdolliseen Stureby-Globen-Alvik -yhteyteen, koska säästin sillä aikaa. Saa nähdä, mikä on linjanopeus vuonna 2015 välillä Sickla Udde-Solna Station.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Tuolla asemavälillä (2,5 km) kokonaan eristetyn metron tai paikallisjunan linjanopeus lienee mahdollista saada jopa varsin lähelle 60 km/h tasoa. Samalla tavoitteena on ilmeisesti myös keventää metron ruuhkaisimpien keskustaosuuksien kuormitusta.
    Tuolla asemavälillä kyllä. Mutta tuossa alkaa palvelutaso heikentyä jo niin minimaaliseksi, ettei kannata. Hagsätra sijaitsee niin lähellä Ävsjötä, että kannattavampi olisi jatkaa vihreää linjaa maan päällä Älvsjön juna-asemalle (tilavaraus ymmärtääkseni löytyy), josta pääsee kätevästi Solnaan Pendeltågilla, etenkin Citybananin valmistuessa vuonna 2017. Pidän siis uutta lilaa linjaa aika turhana, hyvästä vaihdottomasta yhteydestä huolimatta, koska potentiaalinen vaihtoehto löytyy.

  7. #142

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    SL valitsi tänään tunnelbanan uusien vaunujen toimittajaksi Bombardierin. Lehdistötiedotteessa on tämmöinen lista faktoja tulevasta C30-sarjasta:

    Vaunuja: 96 (48 junayksikköä)

    Toimitukset: 2017-2021

    Optio lisätilauksille: 80 (40 junayksikköä)

    Pituus: 70 m

    Ovipareja: 24

    Matkustajamäärä: n. 635

    Huippunopeus: 90 km/h

    Tilauksen hinnaksi mainitaan 5,1 miljardia kruunua (595 miljoonaa euroa).

  8. #143
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Vaunuja: 96 (48 junayksikköä)
    Käytetty sanamuoto saattaa johtaa harhaan. "Vagnarna får beteckningen C30 och blir 70 meter långa. Två vagnar utgör tillsammans ett fullängdståg." Eli kahdesta vaunusta muodostuu täysipitkä (140 m) juna. Veikkaan, että "vaunut" ovat tosiasiassa junayksiköitä. Suluissa annetut luvut olisivat puolestaan näistä yksiköistä muodostettavissa olevien täyspitkien junien määriä.

  9. #144

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    "Vagnarna får beteckningen C30 och blir 70 meter långa. Två vagnar utgör tillsammans ett fullängdståg." Eli kahdesta vaunusta muodostuu täysipitkä (140 m) juna. Veikkaan, että "vaunut" ovat tosiasiassa junayksiköitä
    Yksi C30 -yksikkö vastaa pituudeltaan neljää Cx:ää. Näin ollen yksi C30 tullee koostumaan neljästä läpikuljettavasta (?) vaunusta. Koska punainen linja muutetaan automaattimetroksi, ei niihin ilmeisesti tule myöskään ohjaamoa.
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  10. #145
    jodo avatar
    Liittynyt
    05.03.2008
    Viestejä
    335

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Vaunu sanan logiikka tulee siitä, ettei vaunuja voi edes irroittaa toisistaan, sillä päätyvaunuissa ei liene C20:n tapaan kuin yksi teli. Nivelvaunuksi sitä voisi sanoa.

  11. #146

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    427

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Piirka, tämän lehtiuutisen mukaan C30-juniin tulee automaattiajo ja ohjaamo:

    http://www.dn.se/sthlm/sjalvkorande-tag-i-tunnelbanan
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  12. #147

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hape Näytä viesti
    Piirka, tämän lehtiuutisen mukaan C30-juniin tulee automaattiajo ja ohjaamo:

    http://www.dn.se/sthlm/sjalvkorande-tag-i-tunnelbanan
    Jos oikein muistan, niin vaatimuksena oli mahdollisuus täysautomaattiajoon. Eli ohjaamot tulee. Täällä ei olla suin päin siirtymässä automaattiajoon, vaan halutaan varautua siihen tulevaisuudessa. Asiaa ei käsittääkseni olla edes tutkittu järin paljon, vaan lähinnä muistutettu, ettei se ole muuallakaan oikein onnistunut. Ainoastaan laituriovia on harkittu ja puoliautomatisointia (eli että kuljettaja antaa periaatteessa junalle vain lähtökäskyn).

  13. #148
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Onkohan jossain havainnekuvia tästä C30-tunnelijunasta?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  14. #149
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2796

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Onkohan jossain havainnekuvia tästä C30-tunnelijunasta?
    Svenska Spårvägssällskapetin foorumilta löytyy pohjapiirroskuva C30:sta: http://www.sparvagssallskapet.se/for...art=20#p307436

  15. #150
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Svenska Spårvägssällskapetin foorumilta löytyy pohjapiirroskuva C30:sta: http://www.sparvagssallskapet.se/for...art=20#p307436
    Vau! Tuohan näyttää hyvältä; varsin "tukholmalainen" tunnelbanatåg. Jännä myös tekninen ratkaisu ja poikkeaa C20-junista, kun neliosaisen junayksikön yksittäiset vaunut ovat kukin omia vaunujaan, joskin lyhyitä.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 21:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:30 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    neliosaisen junayksikön yksittäiset vaunut ovat kukin omia vaunujaan, joskin lyhyitä.
    Korjaan itse itseäni: C30-junan erilliset vaunut näyttävät aika tarkalleen vanhempien Cx-vaunuja mitoiltaan.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tukholman raitiotiet
    kirjoittanut Albert foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 172
    Viimeisin viesti: 03.04.2017, 22:07
  2. Tukholman Citybanan
    kirjoittanut late- foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 13.09.2014, 19:45
  3. Tukholman Spårväg Syd
    kirjoittanut Vesa Nurminen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 25.05.2009, 21:57
  4. Tukholman raitiotiet
    kirjoittanut Vesa Nurminen foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 02.04.2009, 09:36
  5. Tukholman ratikkahankkeista
    kirjoittanut JE foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 02.11.2005, 21:20

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •