Sivu 12 / 13 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 28910111213 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 166-180/181

Viestiketju: Tukholman Tunnelbana

  1. #166
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Tutkittuani Tukholman tunnelbanan linjojen aikataulutietoja totesin, että se vasta onkin mielenkiintoinen, noin niinkuin liikenteenhoidollisesti.

    Esimerkiksi vihreällä linjalla, jonka linjat ovat virallisesti 17 (Skarpnäck-Åkeshov), 18 (Farstra Strand-Alvik) ja 19 (Hagsätra-Hässelby Strand), on kovasti erilaisia variaatiota riippuen kellonajasta tai viikonpäivästä. Esimerkiksi lauantaisin ja sunnuntaisin päiväsaikaan linja 18 ajaa Hässelby Strandiin saakka ja linja 19 kääntyy puolestaan Alvikissa. Linja 19 puolestaan palvelee arkisin ja viikonloppuina aamuisin ja iltaisin Hässelbyn rantaa. Iltaisiin linja 17 päätyy jo Odenplanille (muuten päätepysäkki on Åkeshov), mutta arkiaamuisin ruuhka-aikaan muutama linjan 17 vuoro ajaa Hässelbyn rantaan saakka. Hässelbyn Strand-asemalta lähtevä juna taas on aina linjalla 19, myös viikonloppuisin. Alvikista puolestaan lähtee aina linja 18. Viikonloppuisin linjan 17 aamun varhaisimmat lähdöt Skarpnäckistä hoidetaan pendelinä vain Gulmarsplanille asti, siinä siis täytyy vaihtaa junaa.

    Myös punaisella linjalla, linjat 13 ja 14, on runsaasti variaatioita ja etenkin sen etelähaaroilla Norsborgiin ja Fruängeniin eivät kaikki junat aja vaarojen päihin saakka, vaan kääntyvät aiemmin.

    Sinisellä linjalla, linjat 10 ja 11, ajetaan samaan tyyliin kuin Helsingin metrossa, ilman eri asemille päättyviä variaatioita.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 15:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:46 ----------

    Toihan suorastaan nerokasta kierrätystä viikonloppuisin: linjan 18 tunnelbanajuna lähtee eteläisestä päätepisteestään Farstra Strandista, ajaa Hässelby Strandiin saakka. Sieltä linjana 19 Hagsätraan. Josta taas linjana 19 Alvikiin ja sieltä jälleen linjana 18 Farstra Strandiin. Ja kierto jatkuu.

    Voi olla, että tuollaisella kierrolla saadaan säästettyä juna tai pari. Tätähän on meidänkin ratikkaliikenteessä (6/8) ja bussiliikenteessäkin jonkinverran.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 16:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:56 ----------

    Ja, jotta asia ei olisi niin yksinkertainen, niin näköjään kaikilla vihreän linjan linjoilla, 17, 18 ja 19, on aamuruuhkassa lähtöjä Hässelby Strandista. Linjalla 19 eniten, linjalla 18 muutama ja linjalla 17 vain kolme. Linjalla 18 on myös muutama iltaruuhkalähtö sieltä.

    Mietin tässä vaihtoehtoa myös länsimetron hoidossa: onko tulevalla linjalla M2 (Tapiola-Mellunmäki) mahdollista ajaa jotain lähtöjä ruuhka-aikaan Matinkylään saakka (siis aamuruuhkassa sieltä ja iltaruuhkassa sinne)?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  2. #167
    PepeB avatar
    Liittynyt
    31.12.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    331

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Taitaa kuule tulla vastaus HKL:ltä ja HSL:ltä, että "liian sekavaa, vaikeasti hahmotettavaa, vaikeaa, ei toimi..." mitä näitä perus tekosyitä nyt on

  3. #168
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    263

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Mietin tässä vaihtoehtoa myös länsimetron hoidossa: onko tulevalla linjalla M2 (Tapiola-Mellunmäki) mahdollista ajaa jotain lähtöjä ruuhka-aikaan Matinkylään saakka (siis aamuruuhkassa sieltä ja iltaruuhkassa sinne)?
    Mielestäni mielenkiintoisempi olisi vaihtoehto, jossa ajettaisiin pitkillä junilla esimerkiksi väliä Mellunmäki-Kamppi/Ruoholahti. Toki se voi aikataulullisesti olla haastavampaa.

  4. #169

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Mielestäni mielenkiintoisempi olisi vaihtoehto, jossa ajettaisiin pitkillä junilla esimerkiksi väliä Mellunmäki-Kamppi/Ruoholahti. Toki se voi aikataulullisesti olla haastavampaa.
    Luulen, että tämäkin tullaan vielä näkemään. Eli ensiksi metrot ahdetaan täyteen. Lopulta myönnetään että on tehty virhe, kun kuormitus lähestyy Tokion metroa, ja aletaan ajaa joitakin 6-vaunuisia junia. Sitten kun lähestytään uudelleen Tokion metron kuormitusta pakkomielteestä on pakko luopua ja jatkaa joitakin Herttoniemen metroasemalle päättyviä linjoja keskustaan.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 21:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:08 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PepeB Näytä viesti
    Taitaa kuule tulla vastaus HKL:ltä ja HSL:ltä, että "liian sekavaa, vaikeasti hahmotettavaa, vaikeaa, ei toimi..." mitä näitä perus tekosyitä nyt on
    Liikennöihän Helsingin raitiovaunut ja lähijunat jo nyt niin että löytyy vaikka minkälaista variaatiota. Helsingin metroa ei taas voi verrata Tukholman tunnelbanaan.

  5. #170
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Tutkittuani Tukholman tunnelbanan linjojen aikataulutietoja totesin, että se vasta onkin mielenkiintoinen, noin niinkuin liikenteenhoidollisesti.

    Esimerkiksi vihreällä linjalla, jonka linjat ovat virallisesti 17 (Skarpnäck-Åkeshov), 18 (Farstra Strand-Alvik) ja 19 (Hagsätra-Hässelby Strand), on kovasti erilaisia variaatiota riippuen kellonajasta tai viikonpäivästä.

    Myös punaisella linjalla, linjat 13 ja 14, on runsaasti variaatioita ja etenkin sen etelähaaroilla Norsborgiin ja Fruängeniin eivät kaikki junat aja vaarojen päihin saakka, vaan kääntyvät aiemmin.

    Sinisellä linjalla, linjat 10 ja 11, ajetaan samaan tyyliin kuin Helsingin metrossa, ilman eri asemille päättyviä variaatioita.
    Joskus noita linjavariaatioita oli eroteltu linjanumeroilla. Vihreällä linjalla taisi olla numeroiden 17-19 lisäksi käytössä ruuhkalinjat 27-29. Punaisella linjalla taisi olla melkoisesti enemmän linjanumeroita nykyisten lisäksi - mikäli en ihan väärin muista, niin myös linjatunnukset 15 sekä 23-25 olivat käytössä. "Orient Express" eli sininen linja taitaa olla ainoa, jolla on ollut vain nuo kaksi peruslinjanumeroa (10 ja 11).
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  6. #171
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Vastaavasti Lontoossa esim Piccadilly line -tunnuksen alla ajelee normaalisti neljän linjan junia ja ruuhka-aikoina käytettäviä pääteasemia on enemmänkin.

  7. #172

    Liittynyt
    08.10.2010
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    18

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Vastaavasti Lontoossa esim Piccadilly line -tunnuksen alla ajelee normaalisti neljän linjan junia ja ruuhka-aikoina käytettäviä pääteasemia on enemmänkin.
    Ja Lontoossa junien pääteasemia vaihdetaan joskus myös lennossa, jos juna jää paljon myöhään matkustajaruuhkien takia.

  8. #173

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Joskus noita linjavariaatioita oli eroteltu linjanumeroilla. Vihreällä linjalla taisi olla numeroiden 17-19 lisäksi käytössä ruuhkalinjat 27-29. Punaisella linjalla taisi olla melkoisesti enemmän linjanumeroita nykyisten lisäksi - mikäli en ihan väärin muista, niin myös linjatunnukset 15 sekä 23-25 olivat käytössä. "Orient Express" eli sininen linja taitaa olla ainoa, jolla on ollut vain nuo kaksi peruslinjanumeroa (10 ja 11).
    Metrojunissa ei nykyään näytetä linjanumeroita, ainoastaan vuoron määränpääasema. Uusimmassa linjakartassa numerot on merkitty siten, että esmex linjojen 17-19 pääteasema lännessa on Hässelby Strand (ja muutamalla väliasemalla pallukka, jonka merkitys on "joidenkin junien pääteasema - tarkista reittioppaasta"). Laiturinäytöissä näytetään muistaakseni määränpään lisäksi linjanumero.

    Vihreän linjan linjanumerointi on vuosien saatossa ollut sangen mielenkiintoinen. Vuonna 1950 liikenne aloitettiin linjoilla 18 ja 19T, joista jälkimmäinen oli tynkälinja Slussen – Johanneshov (nyk. Gullmarsplan), josta matka jatkui Örbyradan ratikkalinjalla 19. Kesällä 1951 linjojen 19 ja 19T liikenne loppuu ja myöhemmin syksyllä metrolinjan 19 liikenne alkaa osuudella Slussen – Stureby. Vuonna 1952 alkaa metroliikenne Kungagatanilta (nyk. Hötorget) länteen linjoilla 11A Alvikiin, 11Å Åkeshoviin ja 11S Vällingbyhyn (S-kirjain tulee nimestä Spånga). Kaksi vuotta myöhemmin linjatunnus 11S muutetaan linjaksi 11. Vuonna 1957 Slussenin ja Hötorgetin yhdysrata vihitään käyttöön ja linjatunnus 11 hyllytetään vuodeksi. Vihreän linjan tunnuksiksi tulee 18H, 18V, 19A ja 19Å. Bagarmossenin radan ensimäinen osuus otetaan käyttöön huhtikuussa 1958 ja linjatunnus 11 otetaan jälleen käyttöön osuudella Odenplan – Hammarbyhöjden. Marraskuussa linja 11 pitenee osuudelle Hässelby Strand – Bagarmossen ja muita linjoja liikenneöidään seuraavasti: 18 Åkeshov – Farsta, 18A Alvik – Hökarängen, 19 Odenplan – Högdalen ja 19V Vällingby – Högdalen. Vuonna 1960 muuttuivat ruuhkalinjojen tunnukset 18A ja 19V tunnuksiksi 28 ja 29.

    Vuonna 1961 aletaan junien keulassa näyttää vuoron linjatunnus. Samalla yöliikenteen linja Hässelby Strand – Farsta saa tunnuksen 00. Vuonna 1964 alkaa punaisen linjan liikenne linjoilla 13, 14 ja 24. Yöliikenteen tunnukset ovat 01 (entinen 00) sekä 02 T-Centralen – Fruängen (eli sama kuin päälinja 14). Joulukuussa 1967 aloitetaan liikenne uusilla linjoilla 23 Östermalmstorg – Sätra ja 27 Alvik – Gullmarsplan. Syksyllä 1973 alkaa liikenne punaisen linjan haaralla Tekniska Lekskolaniin ja uusi linja 15 alkaa kulkemaan sinne. Vasta tammikuussa 1975 vaihtuu linjan 11 tunnus linjaksi 17. Elokuun lopulla avataan "Orient Express", eli sininen linja osuudella T-Centralen – Hjulsta, linjatunnus 20. Yölikenteen tunnukset vaihtuvat muutama päivä myöhemmin: 01 -> 18 Hässelby Strand – Farsta ja 02 -> 13 Norsborg – Ropsten. Sinisen linjan Akallan -haara vihitään käyttöön 1977. Hjulstan linjatunnus muuttuu 20 -> 10. Akallan linjaksi tulee 11.

    1980-luvulla aloitettiin vihreällä linjalla nykykäytännön mukainen liikennöinti, eli samalla tunnuksella satettiin ajaa eri määränpäähän - tunnukset 27 – 29 taisivat siinä yhteydessä jäädä käytöstä pois. Cx-junissa ei ollut sähköisiä kilpilaitteita. Vaunusivujen kilvitys hoidettiin paksuilla pahvipumaskoilla, kuljettajien piti käsin vaihtaa pumaskan määräpää. En tiedä oliko kaikissa vaunuissa kyseinen pumaska. Jos oli, niin 8-vaunuisen junan määränpääpumaskoita oli 16 ja vaihtoon meni siten tovi. Punaisella linjalla linjatunnuksesta pystyi päättelemään määränpään. 10 -sarjan tunnuksen pääteasema oli Ropsten ja 20-tunnuksen Mörby centrum. Ykkösestä näki pääteaseman lounaassa: 3 Norsborg (suurinpiirtein), 4 Fruängen sekä 5 Sätra, esmex 14 Ropsten – Fruängen tai 25 Mörby centrum – Sätra. Punaisella linjalla on ollut myös linja 26 Mörby centrum – Liljeholmen.
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  9. #174
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Metrojunissa ei nykyään näytetä linjanumeroita, ainoastaan vuoron määränpääasema. Uusimmassa linjakartassa numerot on merkitty siten, että esmex linjojen 17-19 pääteasema lännessa on Hässelby Strand (ja muutamalla väliasemalla pallukka, jonka merkitys on "joidenkin junien pääteasema - tarkista reittioppaasta"). Laiturinäytöissä näytetään muistaakseni määränpään lisäksi linjanumero.
    Kiitoksia nimimerkki "Piirka". Erinomainen selostus ja näin todella on nyt: uusimmassa tunnelbana-kartassa on uusi merkintätapa mm. vihreän linjan linjoille:

    http://sl.se/ficktid/karta/vinter/Tub.pdf

    ---------- Viestit yhdistetty klo 17:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:02 ----------

    Laiturinäytöissä tosiaankin näytetään määränpään lisäksi linjanumero, samaten asemien automaattikuulutus kertoo molemmat.

    Allaolevan kuvan ottohetkellä lienee viikonloppu, jolloin nimenomaan linja 18 liikennöi Hässelbyn rantaan:
    https://i.ytimg.com/vi/ZP0gbU-45eU/maxresdefault.jpg
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  10. #175

    Liittynyt
    28.07.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    174

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...6rct7k20gfGcw/



    Uusinta uutta Tukholman metron jatkotöistä.

  11. #176
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antaeus Näytä viesti
    http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...6rct7k20gfGcw/
    Uusinta uutta Tukholman metron jatkotöistä.
    Näkisipä tällaista ajattelua täälläkin.

    Jos Espoon metron kanssa olisi toimittu samaan tapaan, veronmaksajien rahoja ajatellen, Matinkylän metron hinnan tuplaantuminen 452 M€:n esisuunnitelmapäätöksestä kahdessa vuodessa olisi johtanut ”metro kokonaan tunnelissa metsien alla” -ratkaisun mielekkyyden pohtimiseen ja palaamiseen pintaratkaisuun, joka olisi ollut selkeästi halvempi. Aikataulutu olisi myös mietitty siten, että rakennetaan sitä mukaa kun asukas- ja työpaikkamäärät suunnitellun radan varrella toteutuvat. Esimerkiksi ensin Tapiolaan ja ilman Koivusaaren asemaa keskellä ei mitään.

    Kivenlahden osuus olisi pidetty sovitussa aikataulussa, eli harkitaan sitten, kun ensin nähdään, mitä Matinkylän radasta oikeasti tuli. Olisi myös ollut itsestään selvää, että Kivenlahden rata olisi suunniteltu alkuperäisen suunnitelman mukaan pintaratana ja asemat tehty monumenttien sijasta yksinkertaisina mutta toimivina.

    Mutta meillä kaikki on toisin. Kustannukset karkaavat, ratkaisut osoittautuvat hölmöiksi ja aikataulut ovat epärealistisia. Mutta ei vaikuta mihinkään.

    Antero

  12. #177

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Näkisipä tällaista ajattelua täälläkin.
    Nyt on taas ajateltu Tukholmassakin suunnitelmat vallan uusiks. Kun en ole sikäläistä keskustelua seurannut, niin tää näyttää ihan täyskäännökseltä. Kuntien, läänin ja valtion päättäjät ovat nyt päätyneet tämmöseen:

    Beskedet: Här får Storstockholm ny tunnelbana och spårvagn (StockholmDirect)

    * Uusi metroyhteys rakennetaan välille Fridhemsplan-Älvsjö. Mulle ei valjennut tuleva linjasto tältä osin. Tuleeko tästä sinisen linjan haara?

    * Suunitellulle keltaiselle linjalle tulee Odenplanin Arenastadin välille Hagalundin asema. Kaupunki tiivistää aluetta.

    * Roslagsbanan jatketaan T-Centraleniin. Tästä lienee debatoitu iät ja ajat, ja saavutettavuuden kannaltahan tuo on ilmeisen hyvä lisä, kallis vaan rakentaa. Kaksi tunneliasemaa Citybanan Odenplanin aseman ja T-Centralin viereen. Tuolla alkaa sitten olla raidetunneleita kerrakseen.

    * Ratikkahankkeista toteutetaan Spårväg syd, 17 kilometriä Flemingsbergistä Älvsjöhön.

  13. #178

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3667

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Nyt on taas ajateltu Tukholmassakin suunnitelmat vallan uusiks. Kun en ole sikäläistä keskustelua seurannut, niin tää näyttää ihan täyskäännökseltä. Kuntien, läänin ja valtion päättäjät ovat nyt päätyneet tämmöseen:

    Beskedet: Här får Storstockholm ny tunnelbana och spårvagn (StockholmDirect)

    * Uusi metroyhteys rakennetaan välille Fridhemsplan-Älvsjö. Mulle ei valjennut tuleva linjasto tältä osin. Tuleeko tästä sinisen linjan haara?

    * Suunitellulle keltaiselle linjalle tulee Odenplanin Arenastadin välille Hagalundin asema. Kaupunki tiivistää aluetta.
    Tässä kuva uudesta mahdollisesta keltaisesta linjasta. Arenastaden - Odenplan - Fridhemsplan - Älvsjö osasta lienee tuossa yllä kysymys.



    Tuosta kartasta on sinisen linjan jatko Kungsträdgårdenista, Sofiaan, Nackaan ja Gullmarplanille käytännössä päätetty, sen osalta rakentaminen alkaa ehkä jo 2019.

    Tukholman raideliikenteen kokonaisuuden hahmottamiseen tuo kartta ei kyllä oikein riitä, kun siitä puuttuvat J-junat, joille on Citybananin valmistumisen jälkeen tulossa tiheimmillä pätkillä metromainen vuoroväli ja Tvärbananillakin on kokonaisuudessa rooli. Älvsjöstä ja Odenplanista, joissa on siis J-juna tai pendeltåg asemat ollaan nyt rakentamassa aikamoisia hubeja. Tavoitteena on myös jakaa T-centralenin vaihtokuormitusta muualle.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 30.03.2017 kello 16:37.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  14. #179

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Kiitoksia tästä. Vielä viime kesänä siis keltaisen linjan piti haarautua Farsta strandiin ja Skarpnäckiin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Tavoitteena on myös jakaa T-centralenin vaihtokuormitusta muualle.
    Tuo tuli tosiaan Fridhemsplan-Älvsjö -välistä mieleen heti. Enempi verkoston malliseen systeemiin siirtyminen kannattaa aina. Toisaalta T-centraleniin on nyt sitten tulossa jossain vaiheessa Roslagsbananin pääteasema ja lisää vaihtajia sieltä kun meno helpottuu.

  15. #180

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    427

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Hienoa että tehtiin päätös näin isosta investoinnista raideliikenteeseen. Ymmärtääkseni Tukholmaan ja sen ympäristökuntiin on tulossa parissa kymmenessä vuodessa yli 100000 asukasta lisää, joiden liikkumistarpeet voidaan tyydyttää parhaiten hyvällä raideliikenteellä.
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tukholman raitiotiet
    kirjoittanut Albert foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 172
    Viimeisin viesti: 03.04.2017, 22:07
  2. Tukholman Citybanan
    kirjoittanut late- foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 13.09.2014, 19:45
  3. Tukholman Spårväg Syd
    kirjoittanut Vesa Nurminen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 25.05.2009, 21:57
  4. Tukholman raitiotiet
    kirjoittanut Vesa Nurminen foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 02.04.2009, 09:36
  5. Tukholman ratikkahankkeista
    kirjoittanut JE foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 02.11.2005, 21:20

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •