Tukholman Tunnelbana

Helsingissä pitäsi sama malli ottaa mahdollisimman nopeasti käyttöön.

Eikös ole jo otettu? Eihän meillä saa lippuja enää mistään, ainakaan rahalla. Joskus saattaa käydä niin, että jostain löytyy vahingossa automaatti ja oikein hyvänä päivänä se hyväksyy jonkin maksukortin, jos sattuu olemaan sellaisen pankin kortti, jolla ei sillä hetkellä ole tietoliikennehäriöitä. Ja sitten on joku kännykkäsysteemi, joka saattaa toimia Sinunkin kännykässäsi, tai sitten ei.
 
Eikös ole jo otettu? Eihän meillä saa lippuja enää mistään, ainakaan rahalla. Joskus saattaa käydä niin, että jostain löytyy vahingossa automaatti ja oikein hyvänä päivänä se hyväksyy jonkin maksukortin, jos sattuu olemaan sellaisen pankin kortti, jolla ei sillä hetkellä ole tietoliikennehäriöitä. Ja sitten on joku kännykkäsysteemi, joka saattaa toimia Sinunkin kännykässäsi, tai sitten ei.

Keskeisimmillä pysäkeillä ja kaikissa terminaaleissa on automaatit. Lähimmälle R-kioskille ei ainakaan Helsingissä kenelläkään ole tolkuton matka. Jos käyttää harvemmin joukkoliikennettä, voi pitää matkakortilla muutaman kympin arvoa. Ostan useasti korttiin arvota tai kautta S-pankin debet/kredit -kortilla eikä kertaakaan ole ollut tietoliikennehäiriötä.

Minulla on Nokia 2760, sillä ei ostella mitään lippuja. Mutta 10 kertaa pudonnut ja toimii vielä. Minä en näe matkakortin mukana pitämisessä minkäänlaista ongelmaa.
 
Ja kertalippujahan saa rahalla vielä busseista. Minultakin on tultu monta kertaa ostamaan lippu, jolla sitten matkustetaan jollain muulla välineellä.
 
Ja kertalippujahan saa rahalla vielä busseista. Minultakin on tultu monta kertaa ostamaan lippu, jolla sitten matkustetaan jollain muulla välineellä.

Kas, joku muukin on keksinyt tämän. Saa nähdä milloin tällä alkaa olla vaikutusta bussien aikataulussa pysymiseen, kun määrät alkavat kasvaa. Höselin ratkaisu on epäilemättä se, että lopetetaan lipunmyynti myös busseissa "kun Tukholmassakin on näin ja se toimii".
 
Mikäs ongelma se on ? Lipun voi ostaa laivan infosta tai automaatista terminaalista. Tukholmassa ollaan siis pitemmällä joukkoliikenteen kehittämisessä, koska kuljettaja ei turaa lipunmyynnin kanssa vaan keskittyy siihen mitä varten hän on autossa. Helsingissä pitäsi sama malli ottaa mahdollisimman nopeasti käyttöön.

Silloin kun itse olen viimeksi tarvinnut niin mistään laivan infosta ei SL:n kertalippuja myyty. Ehkä olisi saanut jonkun päiväkortin, mutta kun tarvitsi vain kertalipun, niin sellaista ei saanut. Terminaalissakaan ei ollut mitään automaattia, siihen aikaan Viikkarilla oli jokin sopimus yksityisen bussifirman kanssa joka ajoi terminaalista päärautatieasemalle, mutta siinä bussissa ei noudatettu SL:n tariffia eli ei ollut vaihto-oikeutta. Pysäkillä oli automaatti mutta se ei huolinut kuin 10 kruunun kolikoita joita, kuten normaalisti jos on rahansa vaihtanut Forexissa kotona Suomessa ei ollut riittävä määrä mukana. Onneksi bussin kuljettaja antoi mennä maksamatta Slussenille asti mutta jos olisi ollut tiukka niin olisi voinut olla ottamatta kyytiin.

t. Rainer
 
Silloin kun itse olen viimeksi tarvinnut niin mistään laivan infosta ei SL:n kertalippuja myyty. Ehkä olisi saanut jonkun päiväkortin, mutta kun tarvitsi vain kertalipun, niin sellaista ei saanut. Terminaalissakaan ei ollut mitään automaattia, siihen aikaan Viikkarilla oli jokin sopimus yksityisen bussifirman kanssa joka ajoi terminaalista päärautatieasemalle, mutta siinä bussissa ei noudatettu SL:n tariffia eli ei ollut vaihto-oikeutta. Pysäkillä oli automaatti mutta se ei huolinut kuin 10 kruunun kolikoita joita, kuten normaalisti jos on rahansa vaihtanut Forexissa kotona Suomessa ei ollut riittävä määrä mukana. Onneksi bussin kuljettaja antoi mennä maksamatta Slussenille asti mutta jos olisi ollut tiukka niin olisi voinut olla ottamatta kyytiin.

t. Rainer
Et kerro milloin olet käynyt Vikingillä Tukholmassa. Minä nyt olen viime aikoina muutaman kerran käynyt ja ostanut infosta lippuja, joka ruotsiksi on Enkelbiljet. alakerrassa sisääntulon jälkeen on myös lipunmyyntiautomaatti. Kun Enkelbiljet on ostettu mennään Londonviadukten pysäkille noin 200-300 päähän ja bussi tulee 5 minuutin sisällä ja vie Slussenille, josta metroon.

Uskomatonta että yksinkertaisesta asiasta voi tehdä vaikean.
 
Et kerro milloin olet käynyt Vikingillä Tukholmassa. Minä nyt olen viime aikoina muutaman kerran käynyt ja ostanut infosta lippuja, joka ruotsiksi on Enkelbiljet. alakerrassa sisääntulon jälkeen on myös lipunmyyntiautomaatti. Kun Enkelbiljet on ostettu mennään Londonviadukten pysäkille noin 200-300 päähän ja bussi tulee 5 minuutin sisällä ja vie Slussenille, josta metroon.

Uskomatonta että yksinkertaisesta asiasta voi tehdä vaikean.

Viimeksi vajaa 2 vuotta sitten, mutta silloin ei puolison vastustuksen takia kuljettu julkisilla ollenkaan koska päivää aikaisemmin oli terroristihyökkäys, ja koko tie Slusseniin oli "perunapeltoa". Kuljimme jalan Medborgarplatsenille ja vietettiin päivä Södermalmin hipsterihamsterialueella ja palasimme kävellen laivalle.

Sitä edellisen kerran n 7 vuotta sitten ja silloin emme saaneet lippua ostettua mistään mutta pääsimme ystävällisen kuskin ansiosta kuitenkin kyytiin.

t. Rainer
 
Viimeksi muokattu:
Alkuun muutoksen kanssa tosiaan oli ongelmia, mutta oman kokemukseni perusteella asiat toimivat tätä nykyä turisteille ihan ok. Kuten sopii olettaa, kun muutoksesta on jo jokunen vuosi kulunut.

Olennaista on, että sopivia lippuja, kertalippuja ja päivälippuja on myynnissä laivojen infoissa, hotelleissa ja kioskeilla. Eli ohjeita ja neuvontaa tarvitsevat turistit saavat ostettua liput samasta paikasta, mistä saavat myös tarvitsemansa ohjauksen ja neuvonnan. Eli tätä tarvetta varten löytyy sopiva tuote: pahvinen matkalippu. Helsingissäkin olen ostanut lippuja hotellin respasta. Toivottavasti tämä toimii yhä matkakorttiuudistuksen jälkeen. (Ja miksipä ei toimisi...)

Itsekseen pärjäävien turistien osalta en osaa sanoa, miten asia on nyt: onnistuuko lipun osto älypuhelimella ulkomaisesta liittymästä esimerkiksi. Itselläni on joskus hankittu matkakortti Tukholmaan. Sen sai aika helposti hankittua palvelupisteestä ja sen lataaminen on onnistunut metroasemilla vaivatta. En tosin ole muutamaan vuoteen käyttänyt sitä, kun liput on oikeastaan mukavampi ostaa hyvissä ajoin valmiiksi laivalta.

Mutta turistien näkökulmasta ensin mainitsemani asia on mielestäni tärkein: että samalta luukulta samalla kertaa turistin näkökulmasta loogisesta paikasta saa koko paketin: kartat, esitteitä, neuvoja, ohjeita ja myös matkaliput. Jos vielä Helsingissä kaupungin turistioppaat pystyisivät myymään lippuja, niin hyvä
 
Itsekseen pärjäävien turistien osalta en osaa sanoa, miten asia on nyt: onnistuuko lipun osto älypuhelimella ulkomaisesta liittymästä esimerkiksi. Itselläni on joskus hankittu matkakortti Tukholmaan.

SL:llä on käytössä mobiilisovellus, jonka kautta on helppoa ostaa matkalippu. Toki asemilta löytyy automaatteja, jos haluaa paperisen lipun, mutta mobiililipulla voi kulkea minkä tahansa portin läpi, jossa QR-lukija on toiminnassa.
 
Itsekseen pärjäävien turistien osalta en osaa sanoa, miten asia on nyt: onnistuuko lipun osto älypuhelimella ulkomaisesta liittymästä esimerkiksi. Itselläni on joskus hankittu matkakortti Tukholmaan.

Onnistuu hyvinkin, maksetaan pankkikortilla. Lippukin saapuu puhelimeen muutamassa sekunnissa, toisin kuin HSL:n vastaavassa.
 
Kas, joku muukin on keksinyt tämän. Saa nähdä milloin tällä alkaa olla vaikutusta bussien aikataulussa pysymiseen, kun määrät alkavat kasvaa. Höselin ratkaisu on epäilemättä se, että lopetetaan lipunmyynti myös busseissa "kun Tukholmassakin on näin ja se toimii".
Totuuden nimessä on sanottava, ettei noita myyntikertoja ole ollut kuin muutama ja nekin tapahtuneet Rautatientorilla. Kertalippujen myynti nykyään on kaikenkaikkian murto-osa siitä, mitä oli takavuosina. Mobiililippu on hyvää vauhtia syrjäyttämässä myös matkakorttia.
 
Tukholmassa ollaan siis pitemmällä joukkoliikenteen kehittämisessä, koska kuljettaja ei turaa lipunmyynnin kanssa vaan keskittyy siihen mitä varten hän on autossa.

Tosin syynä lipunmyynnin loppumiseen SL:n busseissa EI ollut liikenteen nopeuttaminen vaan lukuisat kuljettajien käteiskassoihin kohdistuneet ryöstöt ja ryöstönyritykset. SL:n nettisivuilla näin kerrottiin kun tämä muutos tuli voimaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 07:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 07:04 ----------

Onnistuu hyvinkin, maksetaan pankkikortilla. Lippukin saapuu puhelimeen muutamassa sekunnissa, toisin kuin HSL:n vastaavassa.

Lippua ostettaessa kannattaa huomioida:
Kertalippu SL-Acces -kortille ladatulla Reskassalla (arvolla) 32 kr
Mobiililippu / automaatista ostettu lippu 45 kr

Hinnat aikuisten lipun hintoja, voimassa 3.1.19 alkaen.
 
Tosin syynä lipunmyynnin loppumiseen SL:n busseissa EI ollut liikenteen nopeuttaminen vaan lukuisat kuljettajien käteiskassoihin kohdistuneet ryöstöt ja ryöstönyritykset. SL:n nettisivuilla näin kerrottiin kun tämä muutos tuli voimaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 07:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 07:04 ----------



Lippua ostettaessa kannattaa huomioida:
Kertalippu SL-Acces -kortille ladatulla Reskassalla (arvolla) 32 kr
Mobiililippu / automaatista ostettu lippu 45 kr

Hinnat aikuisten lipun hintoja, voimassa 3.1.19 alkaen.

Ja on hyvä muistaa että kertaliput ovat voimassa 75 minuuttia ostohetkestä.
Monissa kaupungeissa lippu on pätevä vain yhteen suuntaan mutta Tukholmassa sitä voi käyttää myös paluumatkaan, jos kerkiää takaisin sinä aikana.
Ja se bussiin/junaan tuleminen voimassa-oloaikana riittää vaikka lippu menisikin vanhaksi ennen kuin tulet perille.
 
Löysin pari videota kuinka Tukholman Tunnelbana tulee laajenemaan seuraavien vuosien aikana:

Ensiksi seuraavalla vuosikymmenellä, valmista piäisi olla 2026

https://youtu.be/WogEODD5j8E

Sitten aika huikea nyt suunnittelun alla oleva laajennus, valmista pitäisi olla -30- luvun puolessavälissä:

https://youtu.be/Ro-Hbvx2eyk

Videoiden tekijällä, nimimerkillä 'Stockholmshjärta' on muitakin mielenkiintoisia videoita Tunnelbanan historiasta, Roslagenin, Saltsjön ja Lidingön radoista, samoinkuin Pendeltåg'insta ja Tvärbanasta ja muutakin. Jos joku ruotsinsuomalainen lukija tietää aihesta enemmän, kommentoikoon.

Videot ovat ruotsinkielisiä, kielitaito on siis tarpeeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Löysin pari videota kuinka Tukholman Tunnelbana tulee laajenemaan seuraavien vuosien aikana:

Ensiksi seuraavalla vuosikymmenellä, valmista piäisi olla 2026

https://youtu.be/WogEODD5j8E

Sitten aika huikea nyt suunnittelun alla oleva laajennus, valmista pitäisi olla -30- luvun puolessavälissä:

https://youtu.be/Ro-Hbvx2eyk

Videoiden tekijällä, nimimerkillä 'Stockholmshjärta' on muitakin mielenkiintoisia videoita Tunnelbanan historiasta, Roslagenin, Saltsjön ja Lidingön radoista, samoinkuin Pendeltåg'insta ja Tvärbanasta ja muutakin. Jos joku ruotsinsuomalainen lukija tietää aihesta enemmän, kommentoikoon.

Videot ovat ruotsinkielisiä, kielitaito on siis tarpeeseen.

nämä oli mielenkiintoisia videoita, ja tosiaan noihin saa Englannin kieliset tekstitykset myös.
 
Takaisin
Ylös