Sivu 2 / 13 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345612 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/181

Viestiketju: Tukholman Tunnelbana

  1. #16
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 23Ají Anárjiri
    Vanhat , minulle aidot, junat ovat melkoisia hyrysysyjä helsinkiläisiinkin verrattuna, mutta onko kauniimpaa väriä metrolle annettukaan kuin Tukkisaaren vihreä? Sääli, että se hävitetään.
    Vihreät ovat jo kadonneet, tai siis osa on tietysti jäljellä nyt uusissa väreissä.
    terveisin
    JE

  2. #17
    23Ají Anárjiri avatar
    Liittynyt
    03.07.2005
    Viestejä
    184

    oletus

    Tunnustan käyttäneeni vahingossa kvasiruotsia tuolla taannoin, tosin tämä sanomani on kuultu teinikorvin jo ajat sitten ja vahva mielikuva moisesta kuulutuksesta, siis idealtaan "istukaa olkaa hyvä" on olemassa.
    Vihreitten junien katoavaisuudenkin tiedän, nyt ne siis ovat tyystin hävinneet? En ole muutamaan vuoteen Tukholmassa käynyt, joten ihan uutta mutua ei ole käytettävissä. Mutta sen muistan, että uusi sininen väritys on jonkinlainen uusi yleisilme kalustolle, samoihin väreihinhän maalattiin runkolinjabussitkin, kai vahvistamaan niitten järeän ja matkustajamäärältään suuren palvelun mielikuvaa.
    Vauhtia vaunuun!

  3. #18
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Kauaa vihreiden katoamisesta ei ole, olisiko ollut kevät 2004. Uusien C20-junien ohella ajossa on vain sarjoja C6 (75 kpl), C9 (20 kpl), C14 (126 kpl) ja C15 (14 kpl), eli muutamassa vuodessa on perinteisen kaluston määräkin romahtanut. Kalustomäärät ovat suureksi osaksi Swetramway foorumin tietoihin perustuvia.
    terveisin
    JE

  4. #19
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Kauaa vihreiden katoamisesta ei ole, olisiko ollut kevät 2004. Uusien C20-junien ohella ajossa on vain sarjoja C6 (75 kpl), C9 (20 kpl), C14 (126 kpl) ja C15 (14 kpl), eli muutamassa vuodessa on perinteisen kaluston määräkin romahtanut. Kalustomäärät ovat suureksi osaksi Swetramway foorumin tietoihin perustuvia.
    Edellä luetelluista sarjat C6 ja C15 olivat alkuun vihreitä.

  5. #20
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1263

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Kauaa vihreiden katoamisesta ei ole, olisiko ollut kevät 2004. Uusien C20-junien ohella ajossa on vain sarjoja C6 (75 kpl), C9 (20 kpl), C14 (126 kpl) ja C15 (14 kpl), eli muutamassa vuodessa on perinteisen kaluston määräkin romahtanut. Kalustomäärät ovat suureksi osaksi Swetramway foorumin tietoihin perustuvia.
    Mahtaa olla hauskaa, kun C20 -junat ikääntyvät sitten joskus tulevaisuudessa. Tukholman metrojunista valtaosa kun on hankittu muutaman vuoden sisällä. Taas kerran on sitten hankittava suuri määrä uutta kalustoa lyhyessä ajassa...
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  6. #21
    23Ají Anárjiri avatar
    Liittynyt
    03.07.2005
    Viestejä
    184

    oletus

    Kuinkahan kauan SL tai nykyään kai Connex meinaa käyttää vielä vanhoja junia? Nämä aikoinaan uudistetutkin sarjat taitavat täyttää jo ainakin 20-vuoden iän. Niitten tilalle olisi varmaan myös hankittava uusi junatyyppi pikavauhtia, elleivät tilaa lisää C20 junia. Miten nämä C20-junat muuten ovat toimineet? Muistelisin niissä olleen melkoisesti lastentauteja aluksi.
    Vauhtia vaunuun!

  7. #22
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Kokonaan uusi sarja käsittääkseni on tulossa, muttei aivan heti. Perinteisten ASEA-metrojen täyskorjauksesta on käsittääkseni luovuttu, mutta ajelevat niillä vielä jonkin aikaa. Kumma olisikin jos luopuisivat, uusin vanha sarja C15 on vasta 1980-luvun puolivälissä rakennettu.

    C20-junien toimivuudesta en juuri tiedä, mitä se nyt on. Ilmeisesti ainakin tyydyttävä. "Grön linje" eli vanhin linjanippu hoidetaan käsittääkseni jo kokonaan uusilla vaunuilla.
    terveisin
    JE

  8. #23

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 23Ají Anárjiri
    Kuinkahan kauan SL tai nykyään kai Connex meinaa käyttää vielä vanhoja junia? Nämä aikoinaan uudistetutkin sarjat taitavat täyttää jo ainakin 20-vuoden iän. Niitten tilalle olisi varmaan myös hankittava uusi junatyyppi pikavauhtia, elleivät tilaa lisää C20 junia. Miten nämä C20-junat muuten ovat toimineet? Muistelisin niissä olleen melkoisesti lastentauteja aluksi.
    C6:set on valmistettu vuosina 1970-74 ja C9:t 1976-77. Ikää näillä on vain 28-35 vuotta. Luulisi, että näillä ajetaan vielä ainakin viitisen vuotta, jonka jälkeen uusia korvaavia C20:n kaltaisia yksiköitä tarvittaisiin n. 35 kpl. C14/15:t on valmistettu 1985-89, joten niillä ajettaneen vielä 10-15 vuotta. Näitä korvaamaan tarvitaan sitten aikanaan hieman päälle 50 "C20:stä".
    Toukokuinen C14:n tulipalo aiheutti ajokiellon - onkohan se jo kumottu (?)

    Lastentaudit lienevät nykytekniikkaan liittyvä kiusallinen ilmiö. Oslo on hankkimassa 33 uutta kolmivaunuista metrovaunuyksikköä. Jäämme jännityksellä odottamaan näiden lastentauteja

    Piirka

  9. #24
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Muutama kommentti Piirkan sinänsä kattavaan katsaukseen:

    Tukholman metrojunista seuraavina poistoon menee paitsi loput sarjasta C6 (suuri osahan on jo poistettu), sarja C14 - varmuudella ennen C9-junia. Tämä johtuu siitä, että uusista koreista huolimatta C14-sarjassa on vanhemmista, jopa 1940-luvun yksiköistä kierrätettyjä moottoreita, sähkölaitteita ja pyöräkertoja, jotka alkavat olla jo melko ikäloppuja.

    Oslolaisten puolesta toivoisin, että kerrankin saisivat toimivia metrojunia. Ilmeisesti tyyppi on jokseenkin sama kuin Wienin uusin malli, joten mahdollisia talviongelmia lukuunottamatta mitään todella noloa tuskin esiintyykään. Nyt jo puhutaan, että optiokin toteutettaisiin, jossa tapauksessa jäljelle jäisi vain muutama uudempi sarja nykyjunista. Todennäköisesti 1990-luvun T2000-junat tahdotaan kiikuttaa jo romuraudaksi, olivat tiettävästi melkoisia murheenkryynejä.
    terveisin
    JE

  10. #25
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka
    Jos metroa ei olisi rakennettu, niin kulussa olisi iso määrä A32-pikaratikoita. Laskin, .... jos kussakin A32-junassa olisi kolmeyksikköä, niin tarkoittaisi se nykyisen parin minuutin metrovuorovälin lyheminen suunnilleen A32-juna/minuutti. Ja kun nykyinenkin metroliikenne puuroutuu herkästi ruuhkassa, niin voidaan kuvitella kuinka pikaratikkaliikenne puuroituisi vielä herkemmin.
    Ei se ihan näin yksinkertaisesti mene. Metro on kaupunkirakenneratkaisu, jonka kanssa tehdään tehokasta maankäyttöä. Liikenneratkaisuna metro on liikenteen keskittämistä, mikä on joukkoliikenteen saavutettavuuden kannalta vain vahingoksi.

    Jos ei tehdä metroa, ei tilalle tehdä identtistä ratikkaverkkoa, vaan metroa laajempi verkko. Laajempi verkko joustaa paremmin matkustajamäärän kasvaessa, joten ratikkaverkko välttää ruuhkautumisen metroa paremmin.

    Sinänsä on iloinen asia, että joukkoliikenteellä on paljon käyttäjiä. Mutta jos joukkoliikenne ruuhkautuu, jossain on jotain pielessä.

    Antero

  11. #26
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Sanoisinpa, että ilman Tukholman metroa käytössä olisivat samat esikaupunkiraitiotiet kuin 1950-luvun alussa, paitsi Sundbybergin suunta, jonka lakkautus johtui lainsäädännöstä (kuntaraja edellytti silloin valtiota liikennöijäksi). Uusia pikaraitiolinjoja olisi varmasti rakenneltu, mutta yhtä kaikki olen taipuvainen uskomaan, että ydinkeskustassa raideliikenne kulkisi tunnelissa, vaikka sitten raitiotienä, kuten asianlaita ennen virtakiskometroa olikin.
    terveisin
    JE

  12. #27
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus

    Anteron kommenttiin voisi todeta lisäksi, että Tukholman tunnelbana on perustunut hyvin pitkiin lähiöketjuihin, joista pisimmät ovat Bromman ketju johon kuuluvat Vällingbyn kokonaisuuden eri lähiöt Hässelby Strandiin asti, Farstan ketju, Punaisen linjan Norsborgiin saakka ulottuva ketju jne.

    Näin pitkissä ketjuissa luonnollisestikin metrojunan kapasiteetti tuleekin jo käyttöön. Lisäksi Tukholman metrosta suuri osa on suunniteltu fiksusti kaupunkirakenteen kanssa samaan aikaan, jolloin ihmisillä on realistiset kävelymatkat asemille, jotka sijaitsevat miellyttävässä ympäristössä keskellä lähiötä.

    Jos Tukholma perustuisi pikaratikkaan, ketjut olisivat kenties jonkin verran lyhyempiä.

    Itse asiassa erittäin hyvä vertailukohta on Köln, joka kooltaan vastaa Tukholmaan. Siellä liikennöidään 2 x A32 vastaavilla vaunuilla laajaa, verkostomaista pikaraitiotielinjastoa. Linjaston rakenne ei perustu yhteen keskipisteeseen, toisin kuin Tukholman metro.

    No, joka tapauksessa Tukholman tunnelbana on ainakin nk. Vihreän linjan osalta yksi maailman onnistuneimpia joukkoliikenteen ja kaupunkirakenteen yhteensovituksia (samaa en sano Punaisen linjan eteläpäästä tai Sinisestä linjasta). Tuohon tasoon ei Suomessa ole missään ylletty.

  13. #28

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus

    Sitkeä haku tuotti tuloksen, lopultakin löysin listan C20-vaunujen nimistä: http://www.m224.net/06.html

    Tämä on sinällään niin kiva lisänyanssi, ettei tekisi pahaa Suomessakaan...

  14. #29

    Liittynyt
    28.07.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    174

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen
    No, joka tapauksessa Tukholman tunnelbana on ainakin nk. Vihreän linjan osalta yksi maailman onnistuneimpia joukkoliikenteen ja kaupunkirakenteen yhteensovituksia (samaa en sano Punaisen linjan eteläpäästä tai Sinisestä linjasta). Tuohon tasoon ei Suomessa ole missään ylletty.
    Tämä teema oli ajankohtainen vuosi sitten, mutta vastaanpa kuitenkin...

    Sinä kehuit Gröna Linjenin rakentamista onnistuneena kun lähiöt luotiin.
    Röda ja Blå Linjen rakennettiin aivan samalla periaattella: kaikki ne lähiöt, hyvänä esimerkkinä voi ottaa Vårby Gård ja Fittja: siellä ei ollut kuin peltoa ja metsää ennen kuin alettiin rakentaa metroa: monet alueista rakennettiin käsi kädessä metron kanssa ja suunniteluissa oli aina asuntojen rakentaminen mielessä.
    Niissä lähiöissä metro on tosiaan keskellä aluetta ja on varsin luonnollinen osa lähiön elämää.
    Viimeisin muokkaaja vko; 10.10.2006 kello 15:21. Syy: lainausta lyhennetty

  15. #30
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Tukholman Tunnelbana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antaeus
    Sinä kehuit Gröna Linjenin rakentamista onnistuneena kun lähiöt luotiin.
    Röda ja Blå Linjen rakennettiin aivan samalla periaattella: kaikki ne lähiöt, hyvänä esimerkkinä voi ottaa Vårby Gård ja Fittja: siellä ei ollut kuin peltoa ja metsää ennen kuin alettiin rakentaa metroa: monet alueista rakennettiin käsi kädessä metron kanssa ja suunniteluissa oli aina asuntojen rakentaminen mielessä.
    Niissä lähiöissä metro on tosiaan keskellä aluetta ja on varsin luonnollinen osa lähiön elämää.
    Minäkin olen kehunut Tb1:tä eli Grönaa. Syy on selvä: asemaväli sillä systeemillä on sen verran lyhyt, että itse metron vaikutuspiirin kaupunginosissa ei tarvita juurikaan syöttöliikennettä. Toisaalta keskinopeus metrolla lienee vähän alempi useiden pysähdysten ansiosta. Jotkut pitävät alentunutta keskinopeutta pienempänä pahana kuin vaihtojen runsasta määrää. Gröna menee esikaupunkialueilla yli 90 %:sesti ulkona päivänvalossa, joten ikkunasta voi katsella kauniita maisemia pimeän tunnelinseinän sijasta.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tukholman raitiotiet
    kirjoittanut Albert foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 172
    Viimeisin viesti: 03.04.2017, 22:07
  2. Tukholman Citybanan
    kirjoittanut late- foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 13.09.2014, 19:45
  3. Tukholman Spårväg Syd
    kirjoittanut Vesa Nurminen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 25.05.2009, 21:57
  4. Tukholman raitiotiet
    kirjoittanut Vesa Nurminen foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 02.04.2009, 09:36
  5. Tukholman ratikkahankkeista
    kirjoittanut JE foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 02.11.2005, 21:20

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •