Tukholman Tunnelbana

Kymlingen aaveaseman tulevaisuus...

Unohdin mainita, että tietenkään pelkkä asuntorakentaminen ei välttämättä avaa Kymlingen asemaa, sillä alueellehan on tulossa myös - mikäpäs muukaan kuin - raitiolinja, jolloin mahdollinen asuntorakentaminen keskittyisi hieman asemasta lounaaseen, jo olemassa olevan asuinalueen yhteyteen. Kymlingen aseman lähettyville on myös suunnitteilla lämpövoimala, jolloin asuinalueen rakentaminen ei enää kävisi päinsä. Ja heti eteläpuolella on luonnonsuojelualue.

Eli todella heikolta näyttävät nyt tunnelbanan uudet suunnitelmat.
 
Viimeksi muokattu:
Mistäpäin mahtaa löytää vanhoja Cx-junia, ilmeisesti niitä kulkee vain arkisin, mutta kulkeeko koko päivän, vai vain ruuhkassa? ja millä linjalla/linjoilla?
 
Viimeksi muokattu:
Mistäpäin mahtaa löytää vanhoja Cx-junia, ilmeisesti niitä kulkee vain arkisin, mutta kulkeeko koko päivän, vai vain ruuhkassa? ja millä linjalla/linjoilla?

Normaalisti Cx-junia näkyy melko paljonkin sinisellä ja etenkin punaisella linjalla ruuhka-aikoina. Joinain arkina näkyy vähän enemmän, joskus tuntuu, ettei vastaan tahdo tulla ainuttakaan.

Vanhoja junia saattaa yhä näkyä viikonloppuisinkin, jos esimerkiksi C20-junien huoltotarve on suuri. Tällaista sattui monena viikonloppuna, kun muutama kuukausi sitten piti ottaa junia kiireesti sisään teleistä löytyneiden halkeamien vuoksi.

Cx-junien käyttöikää suunniteltiin puolitoista vuotta sitten pidennettävän hieman muuttamalla interiööri seisomapaikkavoittoisemmaksi asentamalla vain 32 penkkiä, selät seiniä vasten. Tällaisia koevaunuja suunniteltiin kahdenlaisia ja kyseltiin käyttäjiltä mielipidettä. Liikenteessä niitä ei taidettu koskaan nähdä kuin yksi kappale muutaman päivän ajan. Tarkoitus oli nostaa kapasiteettia punaisella linjalla, jolla vuoroväli on nyt tiheimmillään, mutta matkustajat eivät meinaa mahtua ruuhka-aikoina sisään. Myös viivästymisiä on, kun Cx-junien kiihtyvyys ei riitä minimivuorovälille. Kulunvalvonnan tulisi olla uusittu vuonna 2013, jolloin myös uusien junien oletetaan olevan liikenteessä. Saa nähdä, miten vaunukaupat ja -toimitukset sujuvat, ja että joudutaanko esimerkiksi vaunuvaihtoa punaisen ja sinisen linjan välillä tekemään. Sininen linjahan on suorastaan autio verrattuna punaiseen tai vihreään, joten siellä ei kiirettä uudelle kalustolle ole.
 
Vesa: Vieläkö on C8 ja C9-vaunuja varalla, vai onko ne kaikki paalattu?

Tuosta voi melkein tihrustaa numeron 27?1, jolloin se olisi C6.

Varalla täällä kyllä saattaa olla melkein mitä tahansa, joka kykenee liikkumaan. Sen verran sekalaista vaunutyyppiä näkyy liikutettavan edestakaisin Nybodan varikolla. Joskus roikkaan sitten sattuu mukaan jotain, mitä ei osaa odottaa.
 
Matkustajaliikenteessä käytetään Cx-vaunuista sarjoja C6, C14 ja C15. Jäljellä on muitakin sarjoja, ainakin sarjaa C13.
 
Nyt viime viestistä saakka punaisella linjalla hieman aktiivisemmin havainnoineena voin todeta, että eipä taida olla Cx-vaunuista liikenteessä enää muita kuin C6-sarjaa. Tuo sarjahan on täyssaneerattu muistaakseni 1998-1999.
 
Totta punaisen linjan osalta. C14- ja C15-vaunut ovat ruuhka- ja varakalustoa sinisellä linjalla (Hjulsta/Akalla). En tiedä, käytetäänkö niitä oikeasti siellä enää juuri ollenkaan.
 
Tukholmalainen kaveri oli nähny perjantaina, 6.8. jossain Råckstan ja Vällingbyyn välisellä junatallilla 3 C14:sta. Mitähän ne siellä on tehny, kun ei vihreellä linjalla ole vuosin matkustajia ajettu Cx:illä?
 
Tukholmalainen kaveri oli nähny perjantaina, 6.8. jossain Råckstan ja Vällingbyyn välisellä junatallilla 3 C14:sta. Mitähän ne siellä on tehny, kun ei vihreellä linjalla ole vuosin matkustajia ajettu Cx:illä?

Vihreän linjan varrella näitä vaunuja ilmeisesti huolletaan tai puretaan silloin tällöin. Lisäksi muutama Cx-vaunu on työvaunujen vetureina ja työntekijöiden sosiaalitiloina, joten niitä ajetaan siellä, missä tarvetta kulloinkin on. Itse olen nähnyt sekä Hammarbyn että Högdalenin varikoilla Cx-vaunuja.
 
Maanantaina kävin Tukholmassa, T-Centraalissa näin linajlla 14 menonssa Liljeholmeniin päin erivärisen C6H vaunun tai mikä se nyt on. Siinä oli ikkunalinjan pohjasta ylöspäin maalattu kyljet valkoisella. Numero taisi olla 2738. Käveri näki samanlaisen eilen myös ja sano että niitä on 1 tai 2 ja niissä on penkit sivuttain, niinkuin jossain vanhemmassa sarjassa aikoinaan.
 
T-Centraalissa näin linajlla 14 menonssa Liljeholmeniin päin erivärisen C6H vaunun tai mikä se nyt on. Siinä oli ikkunalinjan pohjasta ylöspäin maalattu kyljet valkoisella. Numero taisi olla 2738. Käveri näki samanlaisen eilen myös ja sano että niitä on 1 tai 2 ja niissä on penkit sivuttain, niinkuin jossain vanhemmassa sarjassa aikoinaan.

Näitä "karjavaunuja" on punaisella linjalla ollut liikenteessä neljä ja ne sijoitettiin junan päihin. Tammi-helmikuussa 2009 suoritettiin kokeilu, jossa testattin sekä matkustajakapasiteetin kasvattamista, että tulevan vaunuhankinnan sisustusvaihtoehtoja. Vaunuissa on vähemmän istumapaikkoja ja enemmän tilaa lastenvaunuille/pyörätuoleille tai ihan vaikkapa seisten matkaaville. Siksi otintankoja on lisätty. Kalustopulan takia näitä nyt sitten näkee liikenteessä.
 
Tammi-helmikuussa 2009 suoritettiin kokeilu, jossa testattin sekä matkustajakapasiteetin kasvattamista, että tulevan vaunuhankinnan sisustusvaihtoehtoja.
Harmillisen vähän noita kokeiluvaunuja ajeltiin tuolloin. Onnistuin vain yhden kerran hyppäämään kyytiin, vaikka käytin tuolloin punaista linjaa joka arkipäivä. Muutaman kerran ohi on sujahtanut, myös kokeiluajan jälkeen. Vaunuja on kahdenlaisella eri istuinjärjestyksellä ja tuo Piirkan mainitsema neljä kappaletta. Linkki vanhaan SvD:n uutiseen aiheesta.

Ja liitteenä kuva ylemmän tyypin vaunun interiööristä matkustajineen.
 

Liitetiedostot

  • IMG_4955.jpg
    IMG_4955.jpg
    55.2 KB · Lukukerrat: 352
Takaisin
Ylös