Uusimmat ja tyylikkäimmät metrojunat EU-maissa

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Mahtava linkki ja upeat kuvat. Myös Helsingin M200-metrojuna on tyylikkäästi edustettuna ko. viestiketjussa.

Näyttää muuten siltä, että varsin monissa noissa uusissa metrojunissa penkit ovat pitkittäin, siis näin. Minusta tämä on varsin luonteva istumajärjestys metrojunaan. Junan läpi, päästä päähän kulkeva avoin käytävä näyttää tulevan myös Eurooppaan.
 
vristo sanoi:
Mahtava linkki ja upeat kuvat. Myös Helsingin M200-metrojuna on tyylikkäästi edustettuna ko. viestiketjussa.

Näyttää muuten siltä, että varsin monissa noissa uusissa metrojunissa penkit ovat pitkittäin, siis näin. Minusta tämä on varsin luonteva istumajärjestys metrojunaan. Junan läpi, päästä päähän kulkeva avoin käytävä näyttää tulevan myös Eurooppaan.
Sellaiset, joissa istutaan selkä seinää vasten ja joissa on leveä käytävä, ovat tarkoitettu selvästi lyhyempiä matkoja tai suurempia, monen miljoonan asukkaan kaupunkeja varten. Poikkeuksena Pariisi, jossa istutaan kuten junanvaunuissa. Onko tiedossa että missään päin maailmaa istuttaisiin metrossa, siis "oikeassa" metrossa, ei raitiovaunu-sellaisessa, kuten bussissa tai lentokoneessa, kaikki penkit samaan suuntaan?

Tuosta ketjusta en muuten löytänyt Helsinki-kuvia.

Mitä paniin mieleen oli että Wieniin rakennetaan 14 km uutta rataa ja tilataan uusia vaunuja jotain v 2008 järjestettäviä EM-kisoja varten. Osaako kukaan sanoa mistä urheilulajista on kyse, jalkapallon, yleisurheilun vai minkä?

Helsingissä on monina vuosina järjestetty yleisurheilun EM ja MM -kisoja, mutta mitään metroa tai muuta konkreettisia parannuksia joukkoliikenteeseen ei ole tehty sen vuoksi. Meillä oletetaan että kisaturistit ja toimitsijat liikkuvat kävellen, taksilla tai autolla. Omalta osaltani muistan viime kesältä miten jurppi kun piti päästä yhtenä kisapäivänä Meilahdesta Mannerheimintietä pohjoiseen kun koko ratikka- ja bussiliikenne sillä suunnalla oli pysähdyksissä melkein kokonaisen tunnin, eikä asiasta ollut tiedotettu mitenkään, siinä seisottiin pysäkillä tyhmän näköisinä odottamasa eiooota. :evil:

Samanlaista showta on vissiin odotettavissa kun Suomi on pian taas EU-puheenjohtajamaa ja Helsingissä järjestetään kokouksia.

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Tuosta ketjusta en muuten löytänyt Helsinki-kuvia.
Täällä, aiheen 6. sivu (ei kuvia, vaan linkkejä sinänsä tyyllikkäisiin kuviin). Tunnustaako joku tämän foorumin käyttajistä ;)?

Minusta Barcelonan uudet metrojunat ovat varsin tyyllikkäitä. Valmistaja on on CAF. Ja jotenkin olen ruvennyt tykkämään ilmajohdollisista metrojärjestelmistä, joita on maailmalla melkoisen paljonkin. Voisiko Länsimetron kombivaihtoehtokin olla tällainen?
 
vristo sanoi:
Voisiko Länsimetron kombivaihtoehtokin olla tällainen?
Nuo ovat vähän vanhanaikaisen näköisiä, mutta varmaan toimivia.

Länkkärissä luki muten että Espoon kaupunginhallitus suoritta kesäkuussa opintomatkan Amsterdamiin, jossa tutustutaan terveydenhoitoon jätteenpolttoon ja raideliikenteeseen.

Mutta ei nuolaista ennenkuin tipahtaa...

t. Rainer
 
Jos kombin kanssa ryhtyisi leikkimään Helsingissä, esikuva olisi väistämättä kuvan systeemi eli Amsterdam. Muualla ns. kombi on itse asiassa melko (toistan: melko, ei aivan) puhdas metrojärjestelmä, joka paikoin käyttää ajojohtovirroitusta.
 
JE sanoi:
Jos kombin kanssa ryhtyisi leikkimään Helsingissä, esikuva olisi väistämättä kuvan systeemi eli Amsterdam.
Toteutuksen puolesta kyllä. Kaluston osalta voidaan toki valita myös hieman joustavammin kääntyviä vaunuja. Amsterdamin vaunuilla taitaa olla aika suuri kaarresäde? Teknisesti sopivia, mutta rumia ovat esimerkiksi Manchester Metrolinkin kaltaiset vaunut. Hieman siistimmän näköisiä sneltrameja taas löytyy Utrechtista.

Kaikissa on haasteena korkea laituri, joka ei ole mikään kaunistus vaikka mahtuisikin. Ja mahtuminenkaan ei ole aivan helppoa, kun pitää tehdä pitkä ramppi liikuntaesteisille.

Voi muuten olla hyvä huomata, että monissa uusissa metroissa on ilmassa virtakisko eikä ilmajohtoa. Tunneleissa kisko mahtuu pienempään tilaan koska se ei ole joustava rakenne. Kisko myös säilyy toimintakuntoisena pidempään, jos tunnelissa syttyy palo. Kiskon alapinta voi kuitenkin olla kuin ilmajohto kuten Furrer+Freyn ratkaisussa.
 
Toteutusta tarkoitin. Jos miettii vaunutyyppiä, ennakkotapauksena tulisi melko todennäköisesti toimimaan Newcastlen seudun Tyne & Wear Metro, joka kaavailee tällä erää uuden kaluston hankkimista. Utrechtin vaunuthan ovat amsterdamilaisia vuosia vanhempia, vain nokka on uusittu keski-iän modernisoinnin yhteydessä. Manchesterin vaunu taas on Ansaldobredan (Italia) tuotteita, ja sen firman tuotteissa on usein melkoisesti toivomisen varaa - olkoonkin että Manchester lienee omaan vaunuunsa tyytyväinen.
 
JE sanoi:
Jos miettii vaunutyyppiä, ennakkotapauksena tulisi melko todennäköisesti toimimaan Newcastlen seudun Tyne & Wear Metro, joka kaavailee tällä erää uuden kaluston hankkimista.
Lähinnä tarkoitin tässä vaunun yleistä luonnetta. Sneltrameilla ja Tyne & Wearilla taitavat minimikaarresäteet olla toista sataa metriä? Manchesterin lyhyemmillä nivelvaunuilla minimi on 25 metriä. Kölnin korkealattiainen Flexity lienee modernimpi ja luotettavampi esimerkki samasta perusajatuksesta. Myös Metrolinkillä on tarjouskilpailu menossa uusista täydennysvaunuista.

Tyne & Wearin kalusto on tällä hetkellä S-Bahnien määrittelyjen mukaan tehtyä, mutta onkohan uusi kalusto joustavampaa? Nexus (paikallinen joukkoliikenneviranomainen) on pohtinut jopa katuajon mahdollisuuksia tulevaisuudessa, joten mahdonta tuskin ainakaan on.

YVA:n kombi näyttäisi linjauksen tunnelinkäytön perusteella olevan S-bahn. Jos Espooseen tehtäisiin korkealattiakombi, sen pitäisi minusta olla mahdollisimman joustava, jotta kadun vieressä voidaan taittaa kulmia pinnalla. En tiedä miten Suomessa suhtaudutaan katuajoon korkealattiaisilla vaunuilla. Manchesterin vaunuja ainakin ajetaan kadulla kytkimet peitettyinä. Kölnissä varmaankin myös?
 
juhanahi sanoi:
Tunnustan ottaneeni kuvat, mutta en laittaneeni linkkejä tuonne :)
Kuka sitten liennee laittanut kuviasi ko. foorumille? Joka tapauksessa hienoja kuvia.
 
late- sanoi:
Tyne & Wearin kalusto on tällä hetkellä S-Bahnien määrittelyjen mukaan tehtyä, mutta onkohan uusi kalusto joustavampaa? Nexus (paikallinen joukkoliikenneviranomainen) on pohtinut jopa katuajon mahdollisuuksia tulevaisuudessa, joten mahdonta tuskin ainakaan on.

YVA:n kombi näyttäisi linjauksen tunnelinkäytön perusteella olevan S-bahn. Jos Espooseen tehtäisiin korkealattiakombi, sen pitäisi minusta olla mahdollisimman joustava, jotta kadun vieressä voidaan taittaa kulmia pinnalla. En tiedä miten Suomessa suhtaudutaan katuajoon korkealattiaisilla vaunuilla. Manchesterin vaunuja ainakin ajetaan kadulla kytkimet peitettyinä. Kölnissä varmaankin myös?
Tyne & Wearin kaarresäde on tätä nykyä 50 metriä. Ja kuten sanottu, mikäli nuo katuraitiotiesuunnitelmat pitävät, olen hyvin kiinnostunut näkemään, mitä saavat ajoiksi. Katuajosta yleensä: kytkimet peitettyinä ajetaan lähestulkoon kaikkialla, tosin on niitä poikkeuksiakin ainakin Saksassa. Suuremmaksi ongelmaksi muodostuisivat todennäköisesti autoilijoiden asenteet pitkiä raitiovaunujunia kohtaan.
 
late sanoi:
Voi muuten olla hyvä huomata, että monissa uusissa metroissa on ilmassa virtakisko eikä ilmajohtoa.
Kaakkois-Aasiaan (esim. Shanghai (Kiina), Manila (Filippiinit) ja New Delhi (Intia)) rakennettavissa uusissa metrosysteemeissä on hyvin monissa ilmajohtovirroitus. Toki myös virtakiskosysteemejä on ainakin Singaporessa ja Pekingissä sekä Bangkokissa.

Urbaani raideliikenne voi muuten olla todella tyylikästä. Vai mitä sanotte tästä?

Edit:jaahas, niinhän sinäkin totesit. Pitäisi lukea hieman tarkemmin näköjään. Mutta asia lienee tullut selväksi. Risto
 
vristo sanoi:
Urbaani raideliikenne voi muuten olla todella tyylikästä. Vai mitä sanotte tästä?
Ohhoh, kun on huimaava näky! Tyyliä riittää - ja näköaloja matkustajille. Taitaa jäädä Lintsin uusikin maailmanpyörä kakkoseksi tuon rinnalla... :wink:
 
R.Silfverberg sanoi:
Mitä paniin mieleen oli että Wieniin rakennetaan 14 km uutta rataa ja tilataan uusia vaunuja jotain v 2008 järjestettäviä EM-kisoja varten. Osaako kukaan sanoa mistä urheilulajista on kyse, jalkapallon, yleisurheilun vai minkä?
Jalkapallon EM -kisat. Kyseiset kisat on jaettu Sveitsin ja Itävallan kesken ja kisoja pelataan melko monessa kaupungissa molemmissa maissa, joten ehkä Wien ei ole ainoa kaupunki, jossa tehdään joukkoliikennehankkeita kyseisten kisojen varjolla...

Ohessa linkki Jalkapallon EM -kisoista 2008 Euroopan Jalkapalloliiton UEFAn sivuille:
http://www.uefa.com/Competitions/euro/index.html

edit: Lyhyehköä vastausta jatkettu
 
vristo sanoi:
Urbaani raideliikenne voi muuten olla todella tyylikästä. Vai mitä sanotte tästä
Portugalissa tuli 1990-luvun alussa käytyä. Sen jälkeen ovat nähtävästi ottaneet liikenteen kehittämisen vakavissaan. Ehkä täällä Helsingissäkin kannattaisi vähitellen saada joku uusi projekti taas toteutumaan.
 
Takaisin
Ylös