Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-23/23

Viestiketju: Uusimmat ja tyylikkäimmät metrojunat EU-maissa

  1. #16
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Ehkä täällä Helsingissäkin kannattaisi vähitellen saada joku uusi projekti taas toteutumaan.
    Bussi-Jokerin liikenne alkaa todenteolla syysliikenteen alusta tänä vuonna. YTV-alueen oma BRT; Helsinki Bus Rapid Transit .

  2. #17
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Ilmajohdolla etunsa

    Aiemmin todettiin, että monessa metrossa on ilmajohtovirroitus. Eikä se olekaan ihme, sillä sillä on monta etua virtakiskoon nähden:
    • Ei ole este radan sijoittamiselle kadulle tai muuten tasoon (vaikka Saksassa ja UK:ssa on tasoristeyksiä virtakiskoradoillakin).
    • Ei välitöntä sähkövaaraa asemilla.
    • Voi käyttää korkeampaa jännitettä kuin 750 V (mm. Singaporessa 1500 V).
    • Sähkö johdetaan kuparissa, ei teräksessä (pienemmät siirtohäviöt suhteessa tarvittavaan massaan).
    On hyvä muistaa, että virtakiskovirroitus syntyi aikanaan siksi, ettei tunneleihin haluttu porata tilaa ilmajohdolle. Tuo syy on kadonnut jo vuosikymmeniä sitten.

    Antero

  3. #18
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Penkit pitkittäin

    Metrojunien penkit ovat pitkittäin siellä, missä metroja oikeasti tarvitaan. Eli tarvitaan mahdollisimman suuri kapasiteetti, joka myös perustelee metrorakentamisen suuret asemakustannukset.

    Kysymys ei ole siitä, että tällainen järjestelmä olisi tehty lyhyitä matkoja varten. Esim Lontoossa ja Tokiossa metrolinjat ovat todella pitkiä. Tavallinen matka keskustasta esikaupunkiin - siis sellainen matka, joita myös tehdään - kestää 30-40 minuuttia.

    Jos metrojunissa on ratikan tai junan tapaan penkit poikittain, se on merkki yli-investoinnista. Metrojunan kapasiteetti asettuu tällöin ratikan tasolle. Monet metrot ovat 2,65 leveitä kuten suuri osa ratikoistakin, ja jos istumäjärjestely on sama, ainoa kapasiteettiero on vain junapituus.

    Kun sama tai parempi palevelunopeus voidaan tarjota maan pinnalla, maanalainen rakentaminen on turhaa. Junapituus puolestaan voidaan maanpinnalla kompensoida tiheämmällä verkolla - silti vielä maanalaista rakentamista halvemmin kustannuksin.

    Täytyy toki antaa monelle järjestelmälle anteeksi yli-investointi. Aikanaan ei ollut toimivaa ja koettua tekniikkaa valoetuuksille yms. raitioliikenteessä. Myös toimintakäytännöt olivat erilaiset. Kuten rahastajat kontra lippukioskit ja portit metroasemilla. Mutta nykyään tällaisia virheitä ei enää voi perustella.

    Antero

  4. #19

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late-
    YVA:n kombi näyttäisi linjauksen tunnelinkäytön perusteella olevan S-bahn. Jos Espooseen tehtäisiin korkealattiakombi, sen pitäisi minusta olla mahdollisimman joustava, jotta kadun vieressä voidaan taittaa kulmia pinnalla. En tiedä miten Suomessa suhtaudutaan katuajoon korkealattiaisilla vaunuilla. Manchesterin vaunuja ainakin ajetaan kadulla kytkimet peitettyinä. Kölnissä varmaankin myös?
    Mitä tarkoitat "S-Bahnilla"? Saksan suurkaupungeissa S-Bahn ainakin kaupallisessa mielessä tarkoittaa kaupunkialueen sisäistä rautatielähiliikennettä, joka suurimmissa kaupungeissa muistuttaa raskasmetroa. Ainoastaan Karlsruhen S-Bahn on ymmärtääkseni sellainen jossa käytetään duoraitiovaunuja raskaan kaluston sijaan, ja joissakin ex-DDR:n kaupungeissa myös dieselkalutoa.

    Mitä Espoon mahdollisiin kombeihin tulee niin en usko että kovin monessa paikassa tulee olemaan välttämätöntä ajaa niillä kaduilla, mutta kyllä vilkkaiden katujen vieressä tai keskikaista-alueella, ja jos halutaan päästä "kulman ympäri" tarvittaisiiin hyviä kaarreominaisuuksia.

    t. Rainer

  5. #20
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Mitä tarkoitat "S-Bahnilla"? Saksan suurkaupungeissa S-Bahn ainakin kaupallisessa mielessä tarkoittaa kaupunkialueen sisäistä rautatielähiliikennettä, joka suurimmissa kaupungeissa muistuttaa raskasmetroa.
    Tarkoitin tietysti oikeamman Stadtbahnia, joka taas edelleen on joissain paikoissa myös U-Bahn.

    Viime kädessä tämä tarkoittaa korkeita laitureita, tasoristeyksiä ilman katuajoa ja melko suuria (50-100 m) kaarresäteitä. Jos Espooseen tehdään kombi, pienemmät kaarresäteet ovat minusta paikoitellen vaatimus. Niitä kyllä voi tehdä.

    Katuajokaan ei ole aivan turha vaatimus. Olariin ja Suurpeltoon on vaikeaa päästä muuten kuin kadulla.

  6. #21

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late-
    Katuajokaan ei ole aivan turha vaatimus. Olariin ja Suurpeltoon on vaikeaa päästä muuten kuin kadulla.
    Olarin kohdalla myönnän että voi olla ainoa vaihtoehto. Tai sitten pistetään rata kulkemaan kevyen liikenteen väyliltä mutta ei taida olla kovin suosittu ratkaisu. Miten olette muuten ajatellut laittaa TramWestin kulkemaan Olarissa?

    Suurpeltoa ei olla vielä ryhdytty rakentamaankaaan, joten sen osalta kaikkien vaihtoehtojen piätisi olla mahdollisia.

    t. Rainer

  7. #22
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus

    Moniin ex-sosialistimaihin hankitaan näkojään suuria sarjoja uutta metrokalustoa entisten neuvostoaikaisten tilalle.

    Moskova, joka minusta, nivelrakenteineen ja lyhyine vaunuineen, muistuttaa kovasti hampurilaisia.

    Praha: Siemens M-1 (luovutettu 2000 -2005) - 48 junaa/240 vaunua (5-vaunuisia junarunkoja), poikittainen istumajärjestys.

    Varsova: Alstom Metropolis 98 (luovutettu 2000 -2005) - 18 junaa/108 vaunua (6-vaunuisia runkoja), joissa niinikään poikittainen istumajärjestys.

  8. #23
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo
    Moniin ex-sosialistimaihin hankitaan näkojään suuria sarjoja uutta metrokalustoa entisten neuvostoaikaisten tilalle.
    Eikä ole ihme. Viime kesänä tuli kokeilluksi neukkujunia ja uusia Siemensejä Prahassa. Kun vielä pääsee katsomaan neukkuvaunujen lattian alle 50-luvun sähkötekniikkaa, niin ymmärtää, että halu kaluston uusimiseen on kova.

    Neukkuaikaisen metrokaluston suunniteltukaan käyttöikä ei tainnut olla kummoinen. Prahassa pantiin eka sarja romuksi muistaakseni noin 20 vuoden iässä. Toinen sarja on peruskorjattu uusimalla sekä ohjaamo sisältä ja ulkoa että matkustamon sisustus.

    Prahassa käytössä olevasta istumajärjestyksestä sanoisin, että se osoittaa sikäläisen metron kuormitusastetta. Kun uusissakin junissa on edelleen poikittaisia istuimia, metron käyttäjämäärien ei uskota kasvavan kovin suuriksi tulevaisuudessakaan. Tätä selittänee se, että Prahan joukkoliikennestrategiassa ei pyritä Helsingin tai Wienin tapaan pakottamaan ihmisiä metron käyttäjiksi, vaan metro on tasavertainen osa järjestelmää raitiovaunujen ja bussien rinnalla. Maankäyttöä voisi luonnehtia lähes samalle tehokkuudelle kuin pk-seudulla, joskin metrolinjojen varsille on keskitetty aika tiiviin oloista rakentamista.

    Moskovan junissa näkyi olevan kiintoisa rakenne. 6-vaunuisessa junassa on 3 Jakobinteliyksikköä. Ilmeisesti 2/3 akseleista on sitten vetäviä ja Jakobintelit ovat juoksutelejä.

    Antero

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Moderneja raitiovaunuja EU-maissa
    kirjoittanut vristo foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 28
    Viimeisin viesti: 11.01.2012, 00:29
  2. Joukkoliikennemainokset eri maissa
    kirjoittanut SlaverioT foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 08.08.2010, 21:08
  3. Joukkoliikenteen asema köyhissä ja rikkaissa maissa
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.05.2008, 08:59
  4. Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 18.05.2006, 11:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •