Metron jatkaminen Hakunilaan

Liittynyt
18 Maaliskuu 2006
Viestit
2,001
Metron jatko Vantaan puolelle on otettu esiin hyvin harvoin. Vantaan kaupunki on kuitenkin selvästi valmiimpi hyväksymään metroverkon jatkamisen Itään kuin Espoo länteen.

Eräänä päivänä tutkailin Vuosaaren satamahanketta, kunnes tämä sai miettimään:

satamatie2.jpg

Etenkin, jos tätä karttaa, huomaa metron ja Savion tunnelin yhteisen linjan. Välissähän on kyllä paljon tyhjää, joten ei kauhean järkevä koukkaus. Mutta onko kenelläkään tietoa Savion tunnelin tulevaisuudensuunnitelmista? Voiko tällainen olla mahdollista?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vesa Nurminen sanoi:
Mutta onko kenelläkään tietoa Savion tunnelin tulevaisuudensuunnitelmista? Voiko tällainen olla mahdollista?
Ei taida tulla kyseeseen. Savion tunneli on toki myös metrojunia varten, sillä metron yhdysraide RHK:n rataverkkoon siirtyy Vuosaaren satamaan. Valitettavasti kuitenkin siten, ettei sinne pääse vuorojunalla, vaan vaikka raide menee, vaihdetaan bussiin jossain. Tai kävellään.

Savion tunneli on 1-raiteinen. Sitä ei ole suunniteltu henkilöliikenteeseen, eli siellä ei ole mm. evakuointivalmiutta.

Vantaan yleiskaavaluonnoksessa on Hakunilan kautta pikaraitiolinja Länsimäkeen. Vantaan talous tuntien rohkenen epäillä, että raide toteutuu ratikkana, ei metrona.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Valitettavasti kuitenkin siten, ettei sinne pääse vuorojunalla, vaan vaikka raide menee, vaihdetaan bussiin jossain. Tai kävellään.
Mikä siinä on esteenä, ettei Vuosaaren satamaan voisi rakentaa omaa metroasemaa? Missään kaavoissa en ole nähnyt merkittynä metroasemalle edes varausta, mutta onko sellaiselle jotain ihan konkreettisiakin esteitä?
 
ultrix sanoi:
Mikä siinä on esteenä, ettei Vuosaaren satamaan voisi rakentaa omaa metroasemaa? Missään kaavoissa en ole nähnyt merkittynä metroasemalle edes varausta, mutta onko sellaiselle jotain ihan konkreettisiakin esteitä?
Huoltoraide kulkee satamakentän läpi. Siihen ei voi laittaa virtakiskoa, koska satamakenttää ei voi jakaa metron raiteella. Jossain kohdassa voisi olla tavanomainen ratikkapysäkki, mutta kun metrojunat eivät voi sellaista käyttää, eivätkä ne kulje ilman virtakiskoa.

Tätä tilannetta voi hyvin verrata siihen, että satama-alueelle voi viedä bussilinjan. Bussi ajaa siellä satamakentällä, ja sille on vain varattu pysäkin paikat. Myös ratikka voi ajaa satamakentällä siellä, missä ei liikuta konttinostureilla.

Antero
 
Meinasin, että Metro olisi helpointa jatkaa Savion tunneliin Mellunmäestä.

Tuntuu vaan älyttömältä, että kun tunneli rakennetaan, ei sille suunnitella muuta käyttöä. Kallis tunneli...
 
ultrix sanoi:
Mikä siinä on esteenä, ettei Vuosaaren satamaan voisi rakentaa omaa metroasemaa? Missään kaavoissa en ole nähnyt merkittynä metroasemalle edes varausta, mutta onko sellaiselle jotain ihan konkreettisiakin esteitä?
Yleisaavassa on merkintä. Tämän yksityiskohtaisempia kaavoja on ole katsellut. Käytännössä asema olisi ennen satamaa.

Satamakentille ei nykyisin vedetä mitään joukkoliikennettä. Ne ovat suljettuja alueita. Ennenhän satamakenttiä ei edes aidattu.
 
Niin lähellä satamaa kuin metroaseman olisi mahdollsita olla olisi kyllä syytä olla jokin Kulosaaren varustelutason metroasema, liityntäliikenne metroasemalta metroraiteen päähän tuntuu jotenkin resurssien tuhlaamiselta ja harvinaisen huonolta jl-politiikalta, Helsingin suursatamasta olisi syytä olla suora joukkoliikenneyhteys keskustaan ja mielellään raiteilla.
Tulee hieman mieleen Rauman rautatieasema, jolla on kyllä lipunmyynti, mutta ei asemalla pysähtyviä henkilöjunia. ;)
 
late- sanoi:
Satamakentille ei nykyisin vedetä mitään joukkoliikennettä. Ne ovat suljettuja alueita. Ennenhän satamakenttiä ei edes aidattu.
Näin on. Satamien turvallisuusmääräyksiä on kiristetty EUn alueella. Tähän liittyen Helsingin sisäistä linjaa 50 hieman lyhennettiin Sompasaaren päässä.
 
Alunperin metroa piti jatkaa Mellunmäestä Hakunilaan. Nyt kun metro jatkuu Östikaan, hieman epäilyttää että Mellunmäkeen tulisi toinen haara Hakunilaan. Vantaalla on sinänsä ihan hyvät pikaraitiosuunnitelmat, mutta Hakunila kaipaisi yhteyttä Mellunmäkeen ja Itäskeskukseen. Vaikka Vantaan raja tulee vastaan Mellunmäessä, monet itävantaalaiset mieltävät kuitenkin itsensä 'itähelsinkiläisiki', sillä Itäkeskus ja Mellunmäki kuulunee Hakunilan lähi- ja suuralueisiin, jossa sijaitsee kouluja, työpaikkoja, harrastuksia, kavereita yms. Tässä on yksi esimerkki kuinka kuntaraja haittaa aluekehitystä.

Vuosaareen ilmeisesti noin 15 vuoden päästä rakennetaan 'Uutelan metroasema' tai 'Vuosaaren satama'. Miinä Äkkijyrkkää ei häädetty turhaan. Radanvarsi Vuosaaren satamaan on muuttumassa työpaikka-alueeksi, sekä joitakin asuinkerrostaloja ja laidoilla pientaloja.
 
Vuosaareen ilmeisesti noin 15 vuoden päästä rakennetaan 'Uutelan metroasema' tai 'Vuosaaren satama'. Miinä Äkkijyrkkää ei häädetty turhaan. Radanvarsi Vuosaaren satamaan on muuttumassa työpaikka-alueeksi, sekä joitakin asuinkerrostaloja ja laidoilla pientaloja.

Tuo ei pidä paikkaansa, Uutela on kaavoitettu virkistysalueeksi ja radanvarsi Vuosaaren satamaan säilyy nykyisessä asussaan pitkälle tulevaisuuteen. Sen varrellahan on myös Vuosaaren kartano sekä Vuosaaren golf-kenttä.
Vuosaaren keskustan nykyisetkin metroasemaa lähinnä olevat työpaikka/toimistotontit ovat rakentamatta, joten kovin nopeasti lisäkaavoitustarvetta tuskin syntyy.

Ja mitä tuohon Miina Äkkijyrkän häätämiseen tulee, niin Skatan tilalla on jo uutena vuokralaisena Suomen Setlementtisäätiö.

Tässä vielä linkki KSV:n Vuosaariprojektin sivuille, jossa kattavasti tietoa mm. kaavoituksesta: http://ksv.hel.fi/fi/projektisivu/vuosaari/vuosaari

Terv. Jon-Petteri Vehmanen
 
Radan varteen voidaan kaavoittaa 500-1000 metrin vyöhykkeelle kummallekin puolelle. Eli kaventaa hieman virkistysaluetta. Golfkenttää ei tuonne ole mitenkään sementöity. 15 vuoden päästä on eri tilanne tonttimaan kanssa kuin nyt. Jopa ehkä Kauppatorin edusta Kaivopuiston ja Katajanokan kulmalle joudutaan täyttämään. Mielestäni sataman viereen oli tottakai tulossa joitakin toimistotiloja, mutta myös teollisuutta. Sekä muutamat kerrostalot sekä pientaloja. Virkistysalueitahan Vuosaaressa riittää. Ja se on pieni osa Uutelaan päin jos radan viereen rakennetaan noin kolmen korttelin ulottuma Uutelaan päin.
 
Jopa ehkä Kauppatorin edusta Kaivopuiston ja Katajanokan kulmalle joudutaan täyttämään.

Nyt hei ihan oikeasti. Täällä on tarkoitus käydä järkevää keskustelua eikä esittää tuollaisia päättömyyksiä, jotka vielä yrität väittää joksikin muuksi kuin omaksi fantasiaksi.
 
Radan varteen voidaan kaavoittaa 500-1000 metrin vyöhykkeelle kummallekin puolelle.
Ei sillä ole mitään merkitystä, onko jokin rakennus 500 metrin päässä metroasemasta metroradan vieressä vai 500 metrin päässä radasta asemalta pois päin. Molemmissa tapauksissa metron palvelu on yhtä huono. Tai radan varressa vähän vielä huonompi, koska siinä on virtakiskon meluhaitta.

Siten on aivan yhdentekevää, onko satamaan johtavan raiteen vieressä golfkenttä niin kauan, kun missä hyvänsä muualla on tilaa rakentaa yhtä kaukana asemasta. Ehkä joskus rakennetaan asema sataman alueelle, mutta en taida sitä päivää nähdä. Sataman kaavaan on rataura ja aseman paikka kumminkin piirretty.

Antero
 
Helsingin seudulla metroa yritetään venyttää molemmista päistä, vaikka metro (tarkoitan Helsingin metroa nykymuodossaan) ei ole kaukomatkoille suunniteltu kulkuväline - ei keskinopeudeltaan, mukavuustasoltaan eikä palvelutarjonnaltaan. Maanalainen on parhaimmillaan maan alla, siellä missä pintaliikenne on varsin takkuisaa. En ikinä tule ymmärtämään, mihin Majvik, Hakunila tai Kivenlahti tarvitsevat siispä metroa tällä vuosisadalla. Metro metsässä on jotain, mitä vain suomalaiset voivat suunnitella tosissaan. Metrosta ei täällä yritetäkään muovata tiheän kaupunkirakenteen ja välittömässä läheisyydessä olevien lähiöiden sisäistä kattavaa verkostoa.
 
No ihan samantyylistä on kuin esim. Tukholmassa. On metroaseman ympärille rakentunut kaupan, toimistojen, palveluiden sekä asuntojen alue, reunoilla pientaloja, ja sitten on metsää/puistoa virkistysalueena välissä seuraavalle asuinalueelle. Arvaas kauan kestää metromatka Hasselby Strandista tai Norsborgista T-Centralille? Ei Östikaan muutaman aseman takia tuoda kokonaan uutta raidejärjestelmää, kun metro ja Itis on ihan vieressä, ja metroa voi jatkaa muutaman pysäkin.
 
Takaisin
Ylös