Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/34

Viestiketju: Metron jatkaminen Hakunilaan

  1. #1

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Metron jatkaminen Hakunilaan

    Metron jatko Vantaan puolelle on otettu esiin hyvin harvoin. Vantaan kaupunki on kuitenkin selvästi valmiimpi hyväksymään metroverkon jatkamisen Itään kuin Espoo länteen.

    Eräänä päivänä tutkailin Vuosaaren satamahanketta, kunnes tämä sai miettimään:


    Etenkin, jos tätä karttaa, huomaa metron ja Savion tunnelin yhteisen linjan. Välissähän on kyllä paljon tyhjää, joten ei kauhean järkevä koukkaus. Mutta onko kenelläkään tietoa Savion tunnelin tulevaisuudensuunnitelmista? Voiko tällainen olla mahdollista?
    Viimeisin muokkaaja vko; 22.04.2006 kello 15:39.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Re: Metron jatkaminen Hakunilaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen
    Mutta onko kenelläkään tietoa Savion tunnelin tulevaisuudensuunnitelmista? Voiko tällainen olla mahdollista?
    Ei taida tulla kyseeseen. Savion tunneli on toki myös metrojunia varten, sillä metron yhdysraide RHK:n rataverkkoon siirtyy Vuosaaren satamaan. Valitettavasti kuitenkin siten, ettei sinne pääse vuorojunalla, vaan vaikka raide menee, vaihdetaan bussiin jossain. Tai kävellään.

    Savion tunneli on 1-raiteinen. Sitä ei ole suunniteltu henkilöliikenteeseen, eli siellä ei ole mm. evakuointivalmiutta.

    Vantaan yleiskaavaluonnoksessa on Hakunilan kautta pikaraitiolinja Länsimäkeen. Vantaan talous tuntien rohkenen epäillä, että raide toteutuu ratikkana, ei metrona.

    Antero

  3. #3
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3341

    oletus Re: Metron jatkaminen Hakunilaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Valitettavasti kuitenkin siten, ettei sinne pääse vuorojunalla, vaan vaikka raide menee, vaihdetaan bussiin jossain. Tai kävellään.
    Mikä siinä on esteenä, ettei Vuosaaren satamaan voisi rakentaa omaa metroasemaa? Missään kaavoissa en ole nähnyt merkittynä metroasemalle edes varausta, mutta onko sellaiselle jotain ihan konkreettisiakin esteitä?
    Sakari Kestinen

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Re: Metron jatkaminen Hakunilaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix
    Mikä siinä on esteenä, ettei Vuosaaren satamaan voisi rakentaa omaa metroasemaa? Missään kaavoissa en ole nähnyt merkittynä metroasemalle edes varausta, mutta onko sellaiselle jotain ihan konkreettisiakin esteitä?
    Huoltoraide kulkee satamakentän läpi. Siihen ei voi laittaa virtakiskoa, koska satamakenttää ei voi jakaa metron raiteella. Jossain kohdassa voisi olla tavanomainen ratikkapysäkki, mutta kun metrojunat eivät voi sellaista käyttää, eivätkä ne kulje ilman virtakiskoa.

    Tätä tilannetta voi hyvin verrata siihen, että satama-alueelle voi viedä bussilinjan. Bussi ajaa siellä satamakentällä, ja sille on vain varattu pysäkin paikat. Myös ratikka voi ajaa satamakentällä siellä, missä ei liikuta konttinostureilla.

    Antero

  5. #5

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus

    Meinasin, että Metro olisi helpointa jatkaa Savion tunneliin Mellunmäestä.

    Tuntuu vaan älyttömältä, että kun tunneli rakennetaan, ei sille suunnitella muuta käyttöä. Kallis tunneli...

  6. #6
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Re: Metron jatkaminen Hakunilaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix
    Mikä siinä on esteenä, ettei Vuosaaren satamaan voisi rakentaa omaa metroasemaa? Missään kaavoissa en ole nähnyt merkittynä metroasemalle edes varausta, mutta onko sellaiselle jotain ihan konkreettisiakin esteitä?
    Yleisaavassa on merkintä. Tämän yksityiskohtaisempia kaavoja on ole katsellut. Käytännössä asema olisi ennen satamaa.

    Satamakentille ei nykyisin vedetä mitään joukkoliikennettä. Ne ovat suljettuja alueita. Ennenhän satamakenttiä ei edes aidattu.

  7. #7
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3341

    oletus

    Niin lähellä satamaa kuin metroaseman olisi mahdollsita olla olisi kyllä syytä olla jokin Kulosaaren varustelutason metroasema, liityntäliikenne metroasemalta metroraiteen päähän tuntuu jotenkin resurssien tuhlaamiselta ja harvinaisen huonolta jl-politiikalta, Helsingin suursatamasta olisi syytä olla suora joukkoliikenneyhteys keskustaan ja mielellään raiteilla.
    Tulee hieman mieleen Rauman rautatieasema, jolla on kyllä lipunmyynti, mutta ei asemalla pysähtyviä henkilöjunia.
    Sakari Kestinen

  8. #8
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1263

    oletus Re: Metron jatkaminen Hakunilaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late-
    Satamakentille ei nykyisin vedetä mitään joukkoliikennettä. Ne ovat suljettuja alueita. Ennenhän satamakenttiä ei edes aidattu.
    Näin on. Satamien turvallisuusmääräyksiä on kiristetty EUn alueella. Tähän liittyen Helsingin sisäistä linjaa 50 hieman lyhennettiin Sompasaaren päässä.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  9. #9
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Metron jatkaminen Hakunilaan

    Alunperin metroa piti jatkaa Mellunmäestä Hakunilaan. Nyt kun metro jatkuu Östikaan, hieman epäilyttää että Mellunmäkeen tulisi toinen haara Hakunilaan. Vantaalla on sinänsä ihan hyvät pikaraitiosuunnitelmat, mutta Hakunila kaipaisi yhteyttä Mellunmäkeen ja Itäskeskukseen. Vaikka Vantaan raja tulee vastaan Mellunmäessä, monet itävantaalaiset mieltävät kuitenkin itsensä 'itähelsinkiläisiki', sillä Itäkeskus ja Mellunmäki kuulunee Hakunilan lähi- ja suuralueisiin, jossa sijaitsee kouluja, työpaikkoja, harrastuksia, kavereita yms. Tässä on yksi esimerkki kuinka kuntaraja haittaa aluekehitystä.

    Vuosaareen ilmeisesti noin 15 vuoden päästä rakennetaan 'Uutelan metroasema' tai 'Vuosaaren satama'. Miinä Äkkijyrkkää ei häädetty turhaan. Radanvarsi Vuosaaren satamaan on muuttumassa työpaikka-alueeksi, sekä joitakin asuinkerrostaloja ja laidoilla pientaloja.

  10. #10

    Liittynyt
    25.02.2007
    Viestejä
    7

    oletus Vs: Metron jatkaminen Hakunilaan

    Vuosaareen ilmeisesti noin 15 vuoden päästä rakennetaan 'Uutelan metroasema' tai 'Vuosaaren satama'. Miinä Äkkijyrkkää ei häädetty turhaan. Radanvarsi Vuosaaren satamaan on muuttumassa työpaikka-alueeksi, sekä joitakin asuinkerrostaloja ja laidoilla pientaloja.
    Tuo ei pidä paikkaansa, Uutela on kaavoitettu virkistysalueeksi ja radanvarsi Vuosaaren satamaan säilyy nykyisessä asussaan pitkälle tulevaisuuteen. Sen varrellahan on myös Vuosaaren kartano sekä Vuosaaren golf-kenttä.
    Vuosaaren keskustan nykyisetkin metroasemaa lähinnä olevat työpaikka/toimistotontit ovat rakentamatta, joten kovin nopeasti lisäkaavoitustarvetta tuskin syntyy.

    Ja mitä tuohon Miina Äkkijyrkän häätämiseen tulee, niin Skatan tilalla on jo uutena vuokralaisena Suomen Setlementtisäätiö.

    Tässä vielä linkki KSV:n Vuosaariprojektin sivuille, jossa kattavasti tietoa mm. kaavoituksesta: http://ksv.hel.fi/fi/projektisivu/vuosaari/vuosaari

    Terv. Jon-Petteri Vehmanen

  11. #11
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Metron jatkaminen Hakunilaan

    Radan varteen voidaan kaavoittaa 500-1000 metrin vyöhykkeelle kummallekin puolelle. Eli kaventaa hieman virkistysaluetta. Golfkenttää ei tuonne ole mitenkään sementöity. 15 vuoden päästä on eri tilanne tonttimaan kanssa kuin nyt. Jopa ehkä Kauppatorin edusta Kaivopuiston ja Katajanokan kulmalle joudutaan täyttämään. Mielestäni sataman viereen oli tottakai tulossa joitakin toimistotiloja, mutta myös teollisuutta. Sekä muutamat kerrostalot sekä pientaloja. Virkistysalueitahan Vuosaaressa riittää. Ja se on pieni osa Uutelaan päin jos radan viereen rakennetaan noin kolmen korttelin ulottuma Uutelaan päin.

  12. #12
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Metron jatkaminen Hakunilaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Jopa ehkä Kauppatorin edusta Kaivopuiston ja Katajanokan kulmalle joudutaan täyttämään.
    Nyt hei ihan oikeasti. Täällä on tarkoitus käydä järkevää keskustelua eikä esittää tuollaisia päättömyyksiä, jotka vielä yrität väittää joksikin muuksi kuin omaksi fantasiaksi.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  13. #13
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Metron jatkaminen Hakunilaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Radan varteen voidaan kaavoittaa 500-1000 metrin vyöhykkeelle kummallekin puolelle.
    Ei sillä ole mitään merkitystä, onko jokin rakennus 500 metrin päässä metroasemasta metroradan vieressä vai 500 metrin päässä radasta asemalta pois päin. Molemmissa tapauksissa metron palvelu on yhtä huono. Tai radan varressa vähän vielä huonompi, koska siinä on virtakiskon meluhaitta.

    Siten on aivan yhdentekevää, onko satamaan johtavan raiteen vieressä golfkenttä niin kauan, kun missä hyvänsä muualla on tilaa rakentaa yhtä kaukana asemasta. Ehkä joskus rakennetaan asema sataman alueelle, mutta en taida sitä päivää nähdä. Sataman kaavaan on rataura ja aseman paikka kumminkin piirretty.

    Antero

  14. #14
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Metron jatkaminen Hakunilaan

    Helsingin seudulla metroa yritetään venyttää molemmista päistä, vaikka metro (tarkoitan Helsingin metroa nykymuodossaan) ei ole kaukomatkoille suunniteltu kulkuväline - ei keskinopeudeltaan, mukavuustasoltaan eikä palvelutarjonnaltaan. Maanalainen on parhaimmillaan maan alla, siellä missä pintaliikenne on varsin takkuisaa. En ikinä tule ymmärtämään, mihin Majvik, Hakunila tai Kivenlahti tarvitsevat siispä metroa tällä vuosisadalla. Metro metsässä on jotain, mitä vain suomalaiset voivat suunnitella tosissaan. Metrosta ei täällä yritetäkään muovata tiheän kaupunkirakenteen ja välittömässä läheisyydessä olevien lähiöiden sisäistä kattavaa verkostoa.

  15. #15
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Metron jatkaminen Hakunilaan

    No ihan samantyylistä on kuin esim. Tukholmassa. On metroaseman ympärille rakentunut kaupan, toimistojen, palveluiden sekä asuntojen alue, reunoilla pientaloja, ja sitten on metsää/puistoa virkistysalueena välissä seuraavalle asuinalueelle. Arvaas kauan kestää metromatka Hasselby Strandista tai Norsborgista T-Centralille? Ei Östikaan muutaman aseman takia tuoda kokonaan uutta raidejärjestelmää, kun metro ja Itis on ihan vieressä, ja metroa voi jatkaa muutaman pysäkin.

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle
    kirjoittanut Jusa foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 290
    Viimeisin viesti: 25.05.2017, 00:26
  2. Metron nopeuttaminen Länsimetron ja Sipoon metron jälkeen
    kirjoittanut kemkim foorumissa Metrot
    Vastauksia: 88
    Viimeisin viesti: 13.07.2011, 22:26
  3. Metron ilmastointi
    kirjoittanut Stadi Liikkuu foorumissa Metrot
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 10.07.2010, 11:41
  4. Metron liikennöintiaika
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Metrot
    Vastauksia: 66
    Viimeisin viesti: 29.12.2009, 23:54
  5. Metron tukilinja 99
    kirjoittanut ilpo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 02.07.2005, 14:49

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •