Metrohavaintoja 2014

17.9.:
Klo 7.44 Mellunmäessä nokkiksen vakkarilähdöllä nelivaunuinen peruskorjattu M100. Jotain pientä myöhästelyä liikenteessä muutenkin, muttei omalla kohdallani mitään kriittistä kuitenkaan.
 
2.10

Myllypurossa metrot ajoivat itään johtavaa raidetta pitkin molempiin suuntiin remontin vuoksi. Tämä siis kello 20.
 
http://yle.fi/uutiset/metrojuna_sarkyi_-_matkustajat_tunnelia_pitkin_asemalle/7551743

Metrojuna jäi Helsingissä jumiin tunneliin junaan tulleen teknisen vian takia lauantaina kello 14:n paikkeilla.
Pelastuslaitos ohjasi matkustajat pois tunnelia pitkin Ruoholahden asemalle. HSL:n tiedottajan Tuija Ruohon saaman tiedon mukaan matkustajien evakuointi on sujunut rauhallisesti.
Juna hyytyi metrotunnellin Kampin ja Ruoholahden välille noin 200 metrin päähän Ruoholahden asemasta.
Kello 16:n maissa metroliikenteen vuorovälit olivat palautumassa normaaleiksi.
 
Hämmentävän paljon pyhäinpäivän liikenteen seassa pimeitä 'Ei matkustajille' junia. Eikä olleet edes vikavaloilla koristeltuja.
 
Hämmentävän paljon pyhäinpäivän liikenteen seassa pimeitä 'Ei matkustajille' junia. Eikä olleet edes vikavaloilla koristeltuja.
Kuljettajakurssi on alkanut. Liikenteessä oli neljä koulujunaa.

Ajoharjoittelu keskittyy viikonloppuihin sekä muutamiin öihin.
 
Kuljettajakurssi on alkanut. Liikenteessä oli neljä koulujunaa.

Ajoharjoittelu keskittyy viikonloppuihin sekä muutamiin öihin.

Aa, aivan, kuinkas en tajunnutkaan että taas voi olla se aika, kun näitä pyörii. Ehkä pyhäinpäivä sitten hämäsi, jännä kuitenkin että tällaisena päivänä koulutusta.
 
VAunupariin 211-212 on asennettu tälläinen penkki...

Tuon penkin alla on tila automaatiolaitteille ja samanlainen ratkaisu tulee kaikkiin M200 juniin, mikäli ne automatisoidaan. Vaunupari 211 on ensimmäinen M200 sarjan juna, joka on käynyt Siemensin käsittelyssä. Varsinaisia automaatiolaitteita junassa ei ole, mutta niiden lisäämistä valmistelevia asennuksia junaan on tehty.
Vastakkaisen seinän klaffipenkkien korvaaminen on myös suunnitteilla, mutta lopullinen ratkaisu on vielä valitsematta.
 
Tuon penkin alla on tila automaatiolaitteille ja samanlainen ratkaisu tulee kaikkiin M200 juniin, mikäli ne automatisoidaan. Vaunupari 211 on ensimmäinen M200 sarjan juna, joka on käynyt Siemensin käsittelyssä. Varsinaisia automaatiolaitteita junassa ei ole, mutta niiden lisäämistä valmistelevia asennuksia junaan on tehty.
Vastakkaisen seinän klaffipenkkien korvaaminen on myös suunnitteilla, mutta lopullinen ratkaisu on vielä valitsematta.

Sitä itsekin ajattelin, että tuo penkin alla oleva pömpeli näyttää turhan rankalta ratkaisulta olemaan vaan penkille tukena. Ja samassa junassahan on myös ovien yläpuolella jonkinnäköiset tunnistimet katossa, samanlaiset kuin automaattivarustelluissa M100-vaunupareissa 117-118, 129-130 ja 181-182.
Ainakin eilisen johtokunnan kokouksen perusteella voisi kuvitella, että välttämättä automaattiprojekti ei enää kovin pitkälle pötki, tai ainakin näin kehtaan kyllä toivoa.
 
Ja samassa junassahan on myös ovien yläpuolella jonkinnäköiset tunnistimet katossa, samanlaiset kuin automaattivarustelluissa M100-vaunupareissa 117-118, 129-130 ja 181-182.
Ainakin eilisen johtokunnan kokouksen perusteella voisi kuvitella, että välttämättä automaattiprojekti ei enää kovin pitkälle pötki, tai ainakin näin kehtaan kyllä toivoa.

Ihan tarkkaan en tiedä mitä kaikkea junaan on asennettu, mutta ainakin kaapelointeja, savuntunnistimet, ovien yläpuolella näkyvät merkkivalot ja laitekotelot matkustamoon pitkittäispenkin alle. Ajopöytiin on lisäksi asennettu kuulutuslaitteen hallintanapit sekä ajotilanvalitsin. Mitään näistä ei ole tietääkseni varsinaisesti kytketty mihinkään ja toimiakseen ne tarvitsevatkin automaatiojärjestelmän tietokoneet peräänsä.

Automatisointiprojektin kanssa ollaan tosiaan taas vaihteeksi jännän äärellä ja aika näyttää mihin suuntaan jatketaan. Henkilökohtaisesti ihmettelen montako kertaa pitää päätyä tilanteeseen, jossa joudutaan pohtimaan yhtenä vaihtoehtona projektin keskeyttämistä, ennen kuin se keskeytetään.
 
Poikkeusinfo 03.12.2014 - 13:21

Ruoholahden asemalla sähkökatkos. Junat kääntyvät Kampissa. Ruoholahteen ei pääse metrolla toistaiseksi. Arvioitu kesto: 13:45 saakka .
 
Poikkeusinfo 03.12.2014 - 13:21

Ruoholahden asemalla sähkökatkos. Junat kääntyvät Kampissa. Ruoholahteen ei pääse metrolla toistaiseksi. Arvioitu kesto: 13:45 saakka .

Täytyy antaa tällä kertaa tilanteen tiedotuksesta iso plussa HKL:lle. Laituireiden aikataulunäytöt osasivat pyörittää ongelmasta kertovaa tekstiä, niissä luki kaikille junille pääteasemana Ruoholahden sijasta Kamppi, asiasta kuulutettiin ja junan leditaulussakin luki pääteasemana Kamppi. Hyvä homma! :)

Jäikö sähkökatkoksen vuoksi yksikään juna jumiin mihinkään (muualle kuin laiturille)?
 
Takaisin
Ylös