Sivu 6 / 8 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2345678 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 76-90/113

Viestiketju: Metrohavaintoja 2014

  1. #76
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    264

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2014

    12.8.:
    Nokkis-vaunu 101 taas vikavaloilla, on muuten nyt aika usein vilautellut sitä punaista. Miksei asialle tehdä mitään? Vaunun moottorit selvästi pimeenä ja suhahtelee jarrutusten aikana epätyypillisesti, jarrut eivät kuitenkaan inise samalla tavalla kuin esim. sarjajunat samassa tilassa, mikä on matkustusmukavuuden kannalta ihan kiva.
    Tosin tämä ongelma ei tainnut illalla olla metroliikenteen isoin ongelma, kun taas ilmoitettiin epäsäännöllisistä vuoroväleistä. Kuitenkaan laiturinäytöt eivät olleet viimeisestä fiksuuntuneita, eikä laitureille kuulutettu oikeita odotusaikoja saatika sitä, mitä oli tapahtunut. Jollain foorumilaisella on varmasti jakaa taas inside-tietoa?

    Lisäys: Nyt kun ajattelee, niin joukkoliikenne on kyllä tänä päivänä ottanut melkoisesti osumaa: aamulla hajosi kaikilla kolmella radalla junat, sitten bussi hajosi kampissa aiheuttaen massiivisen ruuhkan, tämän jälkeen pari rautiovaunua ottavat osumaa toisistaan ja kuorrutteena metroliikenne on ongelmissa. Eipä tästä voi paljoa enää parantaa (=huonontaa).

  2. #77
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Nokkis-vaunu 101 taas vikavaloilla, on muuten nyt aika usein vilautellut sitä punaista. Miksei asialle tehdä mitään? Vaunun moottorit selvästi pimeenä ja suhahtelee jarrutusten aikana epätyypillisesti
    Ei tuo vikavalon palaminen jossain kohtaa päivää tarkoita, etteikö juna voisi olla ihan linjakelpoinenkin. Hellekeleillä 100-sarjalaisiin tahtoo muutenkin tulla hiukan tiheämmin eri syistä johtuvia vikailmaisuja, jotka aiheuttavat ns. 2-luokan hälytyksen. Tällöin hälyttävän vaunun ajomoottorit eivät tosiaan toimi ja levyjarrut suhahduksineen (jotka nokkiksessa ovat hiukan kuuluvampia) astuvat mukaan kuvioon. Osa hälyistä voidaan katsoa melkeinpä "ominaisuuksiksi", saadaan kuitattua päättärillä ja ei muuta kuin kovaa ajoa. Tietyt viat saattavat oireilla ja hälytellä silloin tällöin pitkin päivää; tällöinkin voi olla että tilannetta ensi alkuun vain seurataan, kuittaillaan vikaa pois ja katsotaan miten se uusii. Eritoten jos ei ole liiaksi vaihtokalustoakaan, kuten nyt on laita ruuhka-aikaan. Vain semmoinen hälytys, joka ei kuittaannu, aiheuttaa selvän tarpeen akuutille junanvaihdolle.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Tosin tämä ongelma ei tainnut illalla olla metroliikenteen isoin ongelma, kun taas ilmoitettiin epäsäännöllisistä vuoroväleistä. Kuitenkaan laiturinäytöt eivät olleet viimeisestä fiksuuntuneita, eikä laitureille kuulutettu oikeita odotusaikoja saatika sitä, mitä oli tapahtunut.
    Eipä juuri mitään; yksi juna jämähti hetkeksi Itäkeskukseen, mutta saatiin muutamien minuuttien jälkeen taas liikkeelle. Pari junaa ohitti vikaantuneen yksilön keskiraiteen kautta. Seurauksena pari jokusen minuutin venähtänyttä vuoroväliä. Omien havaintojeni mukaan laiturikilvet kyllä näyttivät ihan oikeita tuloaikoja junille.

  3. #78
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2014

    Eräänlainen metrohavainto tämäkin: Metrojunankuljettajakurssin haku on käynnissä

  4. #79
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    264

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2014

    Tänään nähtyä: 20.02 ruoholahteen menevä juna pysähtyi Kampissa ykkösraiteelle (ajoi siis väärällä raiteella). Taaskaan syytä ei kerrottu eikä matkustajia informoitu muuten, kuin laiturinäytön kautta. Ihme toimintaa kyllä.

  5. #80
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Tänään nähtyä: 20.02 ruoholahteen menevä juna pysähtyi Kampissa ykkösraiteelle (ajoi siis väärällä raiteella). Taaskaan syytä ei kerrottu eikä matkustajia informoitu muuten, kuin laiturinäytön kautta. Ihme toimintaa kyllä.
    Tarvitseeko matkustajan sillä hetkellä tietää syytä poikkeusraiteen käyttöön? Eikö laiturinäytön informaatio riitä normimatkustajalle?

  6. #81
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    264

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Tarvitseeko matkustajan sillä hetkellä tietää syytä poikkeusraiteen käyttöön? Eikö laiturinäytön informaatio riitä normimatkustajalle?
    Niin no mitäpä väliä näkövammaisilla, turisteilla ja ulkopaikkakuntalaisilla on. Tai niillä, jotka siellä oikealla puolella odottivat ruoholahden junaa tietämättöminä. Ei toki ole hämmentävää, että kolme perättäistä metroa menee samaan suuntaan ja vieläpä eri raiteilta. Suuri vaiva laittaa hetki ennen junan tuloa kuulutus poikkeuksellisesta raiteesta/suunnasta ja että tämän jälkeinen juna menee normaalisti itään.

  7. #82
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    264

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Tänään nähtyä: 20.02 ruoholahteen menevä juna pysähtyi Kampissa ykkösraiteelle (ajoi siis väärällä raiteella). Taaskaan syytä ei kerrottu eikä matkustajia informoitu muuten, kuin laiturinäytön kautta. Ihme toimintaa kyllä.
    Tänään 28.8. tapahtui sama tilanne aamulla noin 10.30 aikaan, tällä kertaa asiasta kuulutettiin ja ruoholahteen menevät tajusivatkin vaihtaa laituria toiselle puolelle päästäkseen oikeaan junaan. Hyvä homma!
    Mikä lienee tällaisen tilanteen syynä muuten? Onko tämä ihan kaikessa yksinkertaisuudessaan yhden myöhästyneen lähdön kiinniottamista, kun Ruoholahdessa tämä myöhässä oleva juna ei käy kääntöraiteella vaan lähtee suoraan 'lennosta'?

  8. #83
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Onko tämä ihan kaikessa yksinkertaisuudessaan yhden myöhästyneen lähdön kiinniottamista, kun Ruoholahdessa tämä myöhässä oleva juna ei käy kääntöraiteella vaan lähtee suoraan 'lennosta'?
    Jep, useiden minuuttien myöhästymisen kuromiseen homma liittyy. Lisäksi pyritään helpottamaan RL:n kääntöraiteen operointia tilanteessa jossa junia on tulossa letkassa tiheästi, sillä kääntöraiteen liikennöinnin vaatimat kulkutiet ja ohiajovarat ovat eniten pullonkaulana.

    Vääränraiteen ajo Kampin ohi selittyy sillä, ettei Ruoholahteen tultaessa ole enää mahdollisuutta vaihtaa suoraan lähtölaituriin, vaan vaihto täytyy tehdä Rautatientorin ja Kampin välillä. Tiilanteita on erilaisia, mutta usein havaitsemasi kaltaiseen toimiintaan liittyy oikeastaan kahden vuoron aikataulun yhtäaikainen kurominen, jolloin kuvio voi olla tällainen:

    - Ensimmäisenä länteen päin myöhässä ajava juna A ajaa ja saapuu normaalia raidetta Ruoholahteen, mutta ei mene kääntöraiteelle. Kuljettaja vaihtaa ajopäätä purkulaiturissa.
    - Aivan perässä tuleva, vähän vähemmän myöhästynyt juna B otetaan Rautatientorin jälkeen väärän puolen raiteelle, jota pitkin se ajaa Ruoholahden lähtölaituriin saakka.
    - Tällä välin junan A kuljettaja on valmiina itäpäässä ja juna A lähtee Ruoholahden purkulaiturista vaihtaen heti normaalille raiteelle.
    - Junan B kuljettaja vaihtaa ajopäätä lähtölaiturissa. Perässä tulevat vuorot ajavat taas normaalisti kääntöraiteen kautta.

    Tilanteen mukaan sovellutuksia voi olla muunkinlaisia. Lisäksi korvaavana ja/tai täydentävänä menettelynä saatetaan käyttää ns. kääntäjää, eli toista kuljettajaa joka menee matkalla valmiiksi itäpään ohjaamoon, jolloin kääntö on niin nopea kuin matkustajien vaihdon puolesta on mahdollista. Tämä kuitenkin yleensä edellyttää, että reilu myöhästyminen on tapahtunut idässä siten, että kääntäjä saadaan kyytiin joko Itäkeskuksesta tai joissain tapauksissa valvomon henkilöstöstä Herttoniemestä.

  9. #84
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2014

    Tiistaina noin 20:20 oli Kalasatamassa eteläisellä raiteella rikkoutunut juna, ja Kalasataman ohi ajettin yksiraiteista liikennettä. Nousin junaan Sörnäisistä pohjoisen raiteen puolelta. Eteläisellä seisoi tyhjä ja pimeä juna, arvatenkin rikkoutuneen perässä ajanut, joka oli purkanut kuormansa jotta porukka pääsee jatkamaan perässä tulevalla pohjoiselta raiteelta.

    No eipä tässä häiriössä sinänsä mitään. Mutta olen tähän asti luullut, että Siemensin uudet laiturinäytöt kertovat junien kulusta jotenkin reaaliajassa. Mutta eipä siltä näyttänyt. Näytöissä pyöri normaali rytmi. Sörkän eteläiseltä raiteelta oli seisovan junan jälkeen seuraava lähdössä 5 min kuluttua ja kun nousin pohjoisella raiteella itään menevään junaan, näyttö kertoi junan menevän Ruoholahteen. Kuljettaja toimi asiallisesti ja kuulutti (vain suomeksi), että tämä juna menee itään ja odotti vielä hetken, että väärin junaan nousseilla oli tilaisuus poistua. Sama kuulutus toistui Kalasatamassa, mutta laiturinäyttöä en voinut siellä nähdä.

    Poistuin Siilitiellä. Siellä laiturinäyttö lupasi seuraavan junan lähtevän itään 5 minuutin päästä, mikä ei taatusti tulisi pitämään paikkaansa, koska Kulosaaressa kohtasimme vastaantulevan junan, ja yhden raiteen liikenne ei päästä läpi junia 5 min vuorovälillä.

    Pitkän pohjustuksen jälkeen: Eivätkö siis laiturinäytöt olekaan reaaliaikaisia? Jos eivät ole, niin parempi panna ne pimeäksi tällaisissa tilanteissa kuin kiusata ihmisiä väärällä informaatiolla. Vai arvaanko, että pimennystä ei voi tehdä?

    Antero

  10. #85
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Näytöissä pyöri normaali rytmi. Sörkän eteläiseltä raiteelta oli seisovan junan jälkeen seuraava lähdössä 5 min kuluttua ja kun nousin pohjoisella raiteella itään menevään junaan, näyttö kertoi junan menevän Ruoholahteen. (...) Pitkän pohjustuksen jälkeen: Eivätkö siis laiturinäytöt olekaan reaaliaikaisia?
    Tässä topikissa aihetta vähän jo sivuttiinkin kuukausi sitten, mutta osaltaan tähän vaikuttaa se, minkälaisilla toiminnoilla liikenteenohjaajat toteuttavat yhdenraiteenajon. Junille voi tehdä käsin kulkuteitä, ne voi reitittää uudelleen tai sitten (kuten tällaisessa tapauksessa on sunniteltu) käyttää automaattista poikkeusliikennöintitoimintoa. Ensimmäisessä tapauksessa laiturinäytöt pysyvät perässä huonoiten (eivätkä toki voikaan kovin hyvin tilanteita ennakoida) ja viimeisessä versiossa niiden pitäisi osata kertoa, että kaikki junat käyttävät tätä/toista raidetta sekä ilmaista seuraavan saapuvan junan.

    Matkustamasi junan kohdalla toimittiin ilmeisesti ensimmäisellä tavalla. Tosin se, jos näytöissä luki Ruoholahteen (ilman minuuttilukemaa) itään menevän junan ollessa laiturissa, kuulostaa jo virheeltä. Tilanteen vielä kestäessä siirryttiin kyllä eilenkin käyttämään liikenteneohjauksessa yhdenraiteenajon automatiikkaa, joten näytöt ovat hieman myöhemmin toimineet fiksummin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Poistuin Siilitiellä. Siellä laiturinäyttö lupasi seuraavan junan lähtevän itään 5 minuutin päästä, mikä ei taatusti tulisi pitämään paikkaansa, koska Kulosaaressa kohtasimme vastaantulevan junan, ja yhden raiteen liikenne ei päästä läpi junia 5 min vuorovälillä.
    Tuo näkymä lieni ihan oikein; junia ajatettiin nimittäin yksiraiteisella osuudella aina kaksi peräkkäin per suunta. Perässäsi itään tullut juna jäi kuitenkin hieman peesistä ja siksi tuo 5 min Siilitiellä on ollut aika lähellä totuutta.

  11. #86

    Liittynyt
    03.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    195

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2014

    La 6.9.2014
    Matkalipuntarkastajia paennut mies juoksi metrotunnelliin ja pysäytti liikenteen.

    http://www.hs.fi/kaupunki/Mies+paken...a1409971676674

  12. #87
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    264

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Huppu Näytä viesti
    La 6.9.2014
    Matkalipuntarkastajia paennut mies juoksi metrotunnelliin ja pysäytti liikenteen.

    http://www.hs.fi/kaupunki/Mies+paken...a1409971676674
    Toivottavasti saa oikeen kunnon sakot tuosta. Voisin ainakin kuvitella, että korvausvaatimus lähtee vetämään?

  13. #88
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1328

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2014

    Laiturinäytöt näyttävät vain määränpää n suomeksi ylärivillä ja alarivillä ruotsiksi. Ei minuutteja. Metro myös hidasteli ja pysähteli jatkuvasti Myllypurosta alkaen länteen päin. Kello 6.53 Itäkeskuksessa tuli metro keskiraiteelle lännen suunnasta. Itäkeskuksen jälkeen matka jatkui normaalisti.
    Viimeisin muokkaaja sm3; 10.09.2014 kello 06:59.

  14. #89
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    239

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Toivottavasti saa oikeen kunnon sakot tuosta. Voisin ainakin kuvitella, että korvausvaatimus lähtee vetämään?
    Ehdotan, että luet tämän 'Metrohavaintoja 2014"-keskusteluketjun ensimmäisellä sivulla 27.1. klo 20:08 kirjoitetun kommentin, ja siitä poikineet muut kommentit. Jatketaan sitten.

  15. #90
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Laiturinäytöt näyttävät vain määränpää n suomeksi ylärivillä ja alarivillä ruotsiksi. Ei minuutteja.
    Infonäyttöjärjestelmää vähän päivitettiin yöllä. Jälkiä korjaillaan edelleen - näytöt näyttävät mitä sattuu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Metro myös hidasteli ja pysähteli jatkuvasti Myllypurosta alkaen länteen päin.
    MP-IK välillä oli pysyvä raidevirtapiirivaraus, minkä vuoksi paikan ohittamiseksi annettiin poikkeusopaste, mistä aiheutuu myös 35 km/h nopeusrajoitus.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Kello 6.53 Itäkeskuksessa tuli metro keskiraiteelle lännen suunnasta.
    Kuljettajapulan vuoksi 15. juna saatiin linjalle vasta normaalia myöhemmin, tuli siis tuossa vaiheessa varikolta.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Metrohavaintoja 2013
    kirjoittanut Karosa foorumissa Metrot
    Vastauksia: 156
    Viimeisin viesti: 13.01.2014, 08:05
  2. Metrohavaintoja 2010
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Metrot
    Vastauksia: 66
    Viimeisin viesti: 22.12.2010, 16:20
  3. Metrohavaintoja 2009
    kirjoittanut karihoo foorumissa Metrot
    Vastauksia: 77
    Viimeisin viesti: 02.01.2010, 16:24
  4. Metrohavaintoja 2008
    kirjoittanut SD202 foorumissa Metrot
    Vastauksia: 32
    Viimeisin viesti: 09.12.2008, 08:21
  5. Metrohavaintoja 2007
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Metrot
    Vastauksia: 49
    Viimeisin viesti: 16.12.2007, 09:53

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •