Budapestin uusin metrolinja M4 on avattu

Liittynyt
9 Maaliskuu 2008
Viestit
64
Eilen avattiin Budapestin uusin linja M4. Hanke on maksanut yli miljardi euroa, ja paikallisten mielestä rakentaminen on kestänyt turhan pitkään ja maksanut aivan liikaa. Linjalla kulkee Alstom Metropolis Budapest automaattikalusto Siemensin valvontatekniikalla. Linjalla on 10 asemaa ja koko matka taittuu noin 15 minuutissa. Linja linkittää itäisen päärautatieaseman (Keleti Palyaudvar) Kelenföldin (paikallinen Pasila) asemaan itä-länsi suunnassa. Näin ollen noin tunnin kestänyt bussimatka (7 bussilinjoilla) kaupungin halki lyheni olennaisesti. Asemien arkkitehtuuri on hillitystikin ilmaistuna todella huikaiseva, linjasta povataankin keltaista linjaa vastaavaa turistinähtävyyttä. Tämän linjan rakentamisen myötä on tapahtunut paljon muutosta kaupungin liikenteen verkostossa ja hanke on suuresti muuttanut kaupungin kuvaa. Budapestin viime vuosien aikana tapahtunut huikea kaupunkikuvallinen ja julkisen liikenteen laadun parannus (liikenteeseen tullut ja tilauksissa olevat yli 600 uutta linja-autoa, 85 CAF raitiovaunuyksikköä jne) ikään kuin kruunattiin tällä projektilla. Oli ilo seurata paikallisten iloisia ilmeitä kun tuhannet jonottivat ensimmäisiä vaunupareja.

http://iho.hu/hir/fenykepek-meg-140329 klikkaa kuvaa niin galleria avautuu
http://en.wikipedia.org/wiki/Line_4_(Budapest_Metro) projektin historia englannin kielellä
 
Jos maksoi miljardin, niin saman verran per asema kuin Espoossa. Mutta sillä erotuksella, että Budapestissä matkustajamäärässä on nolla perässä Espooseen verrattuna. Ennakoitu päivittäinen matkamäärä on 420.000.

Kuljettajaton metro, mutta missä kalliit laituriovet? Onko ne korvattu raiteen keskellä kiskojen välissä olevalla kaukalolla, jonne ihminen mahtuu turvallisesti tulematta junan ruhjomaksi, vaikka yliajetuksi tulisikin?

Aika mahtipontiselta näyttää ja ilmeisen syvällä menee, kun portaat ovat pitkiä. Mutta taiteellinen ote sekä tilaratkaisujen avaruus ovat miellyttäviä piirteitä maanalaisessa rakentamisessa.

Omia kommenttejani Budapestin joukkoliikenteestä pian 10 vuoden takaa: http://kaupunkiliikenne.net/Budapest/index.html Tuolloin vasta neljättä metrolinjaa suunniteltiin. Mutta samana vuonna eli 2006 Espoo päätti omasta metrostaan, joka valmistunee ehkä vuoteen 2018 mennessä.

Antero
 
Kuljettajaton metro, mutta missä kalliit laituriovet? Onko ne korvattu raiteen keskellä kiskojen välissä olevalla kaukalolla, jonne ihminen mahtuu turvallisesti tulematta junan ruhjomaksi, vaikka yliajetuksi tulisikin?

Aika mahtipontiselta näyttää ja ilmeisen syvällä menee, kun portaat ovat pitkiä

Laituriovet on korvattu infrapunakamerajärjestelmällä joka pysäyttää tulevan junan hyvissä ajoin ennen mahdollista törmäystä. Laituriovien puutteesta ei aiheudu turvallisuusriskiä, mutta mahdollisesti sitäkin enemmän turhaa pysähtelyä.

Lehtikirjoitusten mukaan asennettu seurantajärjestelmä mahdollistaa uskomattomalta kuulostavan 20 metrin junayksikköjen seurantavälin koko tunnelin matkalla täydellä vauhdilla ja turvallisella hätäpysähdyksellä.

Kuitenkin turvallisuuden takia seuraavan yhden koevuoden aikana kalustoon tulee kuulumaan menoa valvova apukuljettaja sekä kahden miehen vahvuinen laiturimiehistö.

Asemat on melko syvällä, linja 4 alittaa Kalvin terin kohdalla linja 3:n sekä Keleti Pu:n kohdalla linja 2:n. Kuitenkin syvimmät kohdat löytyy Tonavan rannoilla; Szent Gellert terin asema on 34 metrin syvyydessä.
 
Asemat on melko syvällä, linja 4 alittaa Kalvin terin kohdalla linja 3:n sekä Keleti Pu:n kohdalla linja 2:n. Kuitenkin syvimmät kohdat löytyy Tonavan rannoilla; Szent Gellert terin asema on 34 metrin syvyydessä.

Niin vertailun Helsingin metro käy 42 metrin syvyydessä Pengerkadun alla. Kaisaniemen asema taitaa olla 27 metrin syvyydessä. Ja uudet asemat Lauttasaaressa 30-33 metriä maanpinnan alapuolella.
 
Omia kommenttejani Budapestin joukkoliikenteestä pian 10 vuoden takaa: http://kaupunkiliikenne.net/Budapest/index.html Tuolloin vasta neljättä metrolinjaa suunniteltiin. Mutta samana vuonna eli 2006 Espoo päätti omasta metrostaan, joka valmistunee ehkä vuoteen 2018 mennessä.
Budapest sai ymmätääkseni EU:lta tukea 4. metrolinjan rakentamiseen. Ja Budassa sen rakentamisesta oli varmaan "päätetty" jo 1980-luvulla, mutta koska rahoittaja kerkesi vaihtua Moskovasta Brysseliksi niin siksi kesti vähän kauemmin.

t. Rainer
 
Budapest sai ymmätääkseni EU:lta tukea.......,.......mutta koska rahoittaja kerkesi vaihtua Moskovasta Brysseliksi niin siksi kesti vähän kauemmin

Metro4 toteutunut rahoitus:

180 miljardia HUF EU
170 miljardia HUF Unkarin Valtio
110 miljardia HUF Budapestin Kaupunki
 
On kyllä hienoja asemia, eikä ylimääräistä ole käytetty kuin lähinnä suunnittelluun, niin voidaan saada hvyin erilaisia tuloksia. Pelkillä betonivaloksilla ja kaakelivalinnoilla, jotka joka tapauksessa olisivat, on otettu 'design' käyttöön.
 
Takaisin
Ylös