Näytetään tulokset 1-8/8

Viestiketju: Budapestin uusin metrolinja M4 on avattu

  1. #1
    EmilB avatar
    Liittynyt
    09.03.2008
    Sijainti
    Helsinki/Budapest
    Viestejä
    64

    oletus Budapestin uusin metrolinja M4 on avattu

    Eilen avattiin Budapestin uusin linja M4. Hanke on maksanut yli miljardi euroa, ja paikallisten mielestä rakentaminen on kestänyt turhan pitkään ja maksanut aivan liikaa. Linjalla kulkee Alstom Metropolis Budapest automaattikalusto Siemensin valvontatekniikalla. Linjalla on 10 asemaa ja koko matka taittuu noin 15 minuutissa. Linja linkittää itäisen päärautatieaseman (Keleti Palyaudvar) Kelenföldin (paikallinen Pasila) asemaan itä-länsi suunnassa. Näin ollen noin tunnin kestänyt bussimatka (7 bussilinjoilla) kaupungin halki lyheni olennaisesti. Asemien arkkitehtuuri on hillitystikin ilmaistuna todella huikaiseva, linjasta povataankin keltaista linjaa vastaavaa turistinähtävyyttä. Tämän linjan rakentamisen myötä on tapahtunut paljon muutosta kaupungin liikenteen verkostossa ja hanke on suuresti muuttanut kaupungin kuvaa. Budapestin viime vuosien aikana tapahtunut huikea kaupunkikuvallinen ja julkisen liikenteen laadun parannus (liikenteeseen tullut ja tilauksissa olevat yli 600 uutta linja-autoa, 85 CAF raitiovaunuyksikköä jne) ikään kuin kruunattiin tällä projektilla. Oli ilo seurata paikallisten iloisia ilmeitä kun tuhannet jonottivat ensimmäisiä vaunupareja.

    http://iho.hu/hir/fenykepek-meg-140329 klikkaa kuvaa niin galleria avautuu
    http://en.wikipedia.org/wiki/Line_4_(Budapest_Metro) projektin historia englannin kielellä

  2. #2
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Budapestin uusin metrolinja M4 on avattu

    Nuo asemat ovat kyllä todella upeita taideteoksia

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Budapestin uusin metrolinja M4 on avattu

    Jos maksoi miljardin, niin saman verran per asema kuin Espoossa. Mutta sillä erotuksella, että Budapestissä matkustajamäärässä on nolla perässä Espooseen verrattuna. Ennakoitu päivittäinen matkamäärä on 420.000.

    Kuljettajaton metro, mutta missä kalliit laituriovet? Onko ne korvattu raiteen keskellä kiskojen välissä olevalla kaukalolla, jonne ihminen mahtuu turvallisesti tulematta junan ruhjomaksi, vaikka yliajetuksi tulisikin?

    Aika mahtipontiselta näyttää ja ilmeisen syvällä menee, kun portaat ovat pitkiä. Mutta taiteellinen ote sekä tilaratkaisujen avaruus ovat miellyttäviä piirteitä maanalaisessa rakentamisessa.

    Omia kommenttejani Budapestin joukkoliikenteestä pian 10 vuoden takaa: http://kaupunkiliikenne.net/Budapest/index.html Tuolloin vasta neljättä metrolinjaa suunniteltiin. Mutta samana vuonna eli 2006 Espoo päätti omasta metrostaan, joka valmistunee ehkä vuoteen 2018 mennessä.

    Antero

  4. #4
    EmilB avatar
    Liittynyt
    09.03.2008
    Sijainti
    Helsinki/Budapest
    Viestejä
    64

    oletus Vs: Budapestin uusin metrolinja M4 on avattu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti

    Kuljettajaton metro, mutta missä kalliit laituriovet? Onko ne korvattu raiteen keskellä kiskojen välissä olevalla kaukalolla, jonne ihminen mahtuu turvallisesti tulematta junan ruhjomaksi, vaikka yliajetuksi tulisikin?

    Aika mahtipontiselta näyttää ja ilmeisen syvällä menee, kun portaat ovat pitkiä
    Laituriovet on korvattu infrapunakamerajärjestelmällä joka pysäyttää tulevan junan hyvissä ajoin ennen mahdollista törmäystä. Laituriovien puutteesta ei aiheudu turvallisuusriskiä, mutta mahdollisesti sitäkin enemmän turhaa pysähtelyä.

    Lehtikirjoitusten mukaan asennettu seurantajärjestelmä mahdollistaa uskomattomalta kuulostavan 20 metrin junayksikköjen seurantavälin koko tunnelin matkalla täydellä vauhdilla ja turvallisella hätäpysähdyksellä.

    Kuitenkin turvallisuuden takia seuraavan yhden koevuoden aikana kalustoon tulee kuulumaan menoa valvova apukuljettaja sekä kahden miehen vahvuinen laiturimiehistö.

    Asemat on melko syvällä, linja 4 alittaa Kalvin terin kohdalla linja 3:n sekä Keleti Pu:n kohdalla linja 2:n. Kuitenkin syvimmät kohdat löytyy Tonavan rannoilla; Szent Gellert terin asema on 34 metrin syvyydessä.

  5. #5

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    354

    oletus Vs: Budapestin uusin metrolinja M4 on avattu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut EmilB Näytä viesti
    Asemat on melko syvällä, linja 4 alittaa Kalvin terin kohdalla linja 3:n sekä Keleti Pu:n kohdalla linja 2:n. Kuitenkin syvimmät kohdat löytyy Tonavan rannoilla; Szent Gellert terin asema on 34 metrin syvyydessä.
    Niin vertailun Helsingin metro käy 42 metrin syvyydessä Pengerkadun alla. Kaisaniemen asema taitaa olla 27 metrin syvyydessä. Ja uudet asemat Lauttasaaressa 30-33 metriä maanpinnan alapuolella.

  6. #6

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Budapestin uusin metrolinja M4 on avattu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Omia kommenttejani Budapestin joukkoliikenteestä pian 10 vuoden takaa: http://kaupunkiliikenne.net/Budapest/index.html Tuolloin vasta neljättä metrolinjaa suunniteltiin. Mutta samana vuonna eli 2006 Espoo päätti omasta metrostaan, joka valmistunee ehkä vuoteen 2018 mennessä.
    Budapest sai ymmätääkseni EU:lta tukea 4. metrolinjan rakentamiseen. Ja Budassa sen rakentamisesta oli varmaan "päätetty" jo 1980-luvulla, mutta koska rahoittaja kerkesi vaihtua Moskovasta Brysseliksi niin siksi kesti vähän kauemmin.

    t. Rainer

  7. #7
    EmilB avatar
    Liittynyt
    09.03.2008
    Sijainti
    Helsinki/Budapest
    Viestejä
    64

    oletus Vs: Budapestin uusin metrolinja M4 on avattu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Budapest sai ymmätääkseni EU:lta tukea.......,.......mutta koska rahoittaja kerkesi vaihtua Moskovasta Brysseliksi niin siksi kesti vähän kauemmin
    Metro4 toteutunut rahoitus:

    180 miljardia HUF EU
    170 miljardia HUF Unkarin Valtio
    110 miljardia HUF Budapestin Kaupunki

  8. #8
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Budapestin uusin metrolinja M4 on avattu

    On kyllä hienoja asemia, eikä ylimääräistä ole käytetty kuin lähinnä suunnittelluun, niin voidaan saada hvyin erilaisia tuloksia. Pelkillä betonivaloksilla ja kaakelivalinnoilla, jotka joka tapauksessa olisivat, on otettu 'design' käyttöön.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Maunula / Viikki (toinen metrolinja)
    kirjoittanut sebastin foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 186
    Viimeisin viesti: 13.10.2017, 10:35
  2. Budapestin Combinot
    kirjoittanut Hape foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.03.2015, 22:06
  3. HSL: Lähijunaliikenteen luotettavuutta parannetaan uusin keinoin
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 15.06.2011, 10:30
  4. Novgorodiin uusin sinisten bussien varikko
    kirjoittanut TEP70 foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 27.03.2011, 22:18
  5. Pohjoinen metrolinja vs. Pisara
    kirjoittanut sebastin foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 250
    Viimeisin viesti: 16.12.2008, 12:40

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •