Kaisaniemen metroasemasta yliopiston metroasema

Tätä ehdotusta ei voi millään tasolla pitää kannatettavana. Vaikka ajatus olisikin oikein "kiva" ja tässä kaupunki antaa yliopistolle hienon lahjan, tuntuu ettei tätä ole ajateltu ihan loppuun asti. Onkin ikävää (muttei ehkä täysin yllättävää) kuulla, että kyseessä on läpihuutojuttu, kun kaupunginhallituskin on lähtenyt mm. yliopiston rehtorin ja apulaiskaupunginjohtaja Saurin kelkkaan ajamaan hauskaa muutosta, sivuuttaen vastakkaiset mielipiteet.

Ensinnäkin: Helsingin kaupungilla on asiantuntijoista koostuva nimistölautakunta ihan syystä, vaikka kaupunginhallituksella onkin tapana kävellä sen yli (mm. nimien antaminen elävien presidenttien mukaan vastoin YK:n ja kaupungin omia periaatteita). Tuosta Otson linkkaamasta kaupunginhallituksen esityslistasta käyvät ihan selvästi ilmi myös kyseisen lautakunnan muutosta vastustavat perusteet. En oikein ymmärrä millä tavoin esittelijän perusteet siitä että kyseessä on merkittävä kohde ja että yliopistolla on juhlavuosi ovat merkittävämmät kuin perinteisen nimen kulttuuri-historiallisen arvon menettäminen (kuinka moni kaupunkilainen tuntee Kaisaniemen muusta kuin metroasemasta) ja eri tahoille aiheutuvat taloudelliset seuraukset.

Perusteeksi on myös huono tarjota sitä, että Espoossa on nimetty asema "Aalto-yliopistoksi". Onhan Espooseen tulossa sellainenkin asema kuin Urheilupuisto, vaikka urheilupuistoja on pääkaupunkiseudulla kymmeniä, metron läheisyydessäkin useampia. Miksei samalla logiikalla Rastilaa nimetä uudelleen "Leirintäalueen" asemaksi, onhan kyseessä kuitenkin merkittävä kohde? Sitä paitsi nimistöön ei ihan tarkoituksella ole mielellään otettu tämänkaltaisia nimiä: yliopistot ovat toki julkisia instansseja, mutta entä kun jokin firma haluaa nimikkometroaseman, mihin raja vedetään? Ja kai Myllypuron metroaseman nimeksi johdonmukaisesti tulee "Metropolia", jos/kun kyseisen ammattikorkeakoulun uusi kampus rakennetaan aivan aseman viereen?

Toisekseen Helsingin yliopistolla on neljä kampusta, joista vain yksi on tämän metroaseman läheisyydessä. Millä tavoin metroaseman uusi nimi edesauttaa vaikkapa ulkomaisen vierailijan löytämistä Viikkiin, kun syntyy kuva että yliopisto sijaitsee nimenomaan mukaansa nimetyn metroaseman luona. Entäpä kaikki muut joukkoliikenteen käyttäjät: onko tarkoitus muuttaa myös Kaisaniemen ratikkapysäkin nimi? HSL-alueella ei ole mitenkään erikoistuttu selkeään ja johdonmukaiseen matkustajainformaatioon, mutta tässä kyllä ihan tieten tahtoen luodaan entistä sekavampi tilanne. Kuinka moni metromatkustaja hahmottaa Kaisaniemen olevan lähellä yliopistoa, kun taas Aleksanterinkadulta löytyy ratikkapysäkki ihan päärakennuksen kohdalta...

Lisäksi ihmetyttää, kuinka tähän nimenmuutokseen ollaan valmiit laittamaan rahaa (tai siis kuka on, kun HSL vastustaa itselleen syntyviä kustannuksia?), kun Kalasatamassa virheellistä ruotsinkielistä nimeä ei ole voitu muuttaa yli seitsemään vuoteen, koska se (=yhden e-kirjaimen lisäys) on kuulemma liian kallista ja työlästä. Vaihdettavaksi tulevat kuitenkin metroaseman opasteiden lisäksi kaikki metrojunista, muilta metroasemilta ja eri julkaisuista löytyvät linjakartat, jotka pitää pian taas uusia kun (jos) länsimetro otetaan käyttöön...

Jos nimenmuutokseen väen väkisin halutaan mennä, olisi mielestäni tarjolla kaksi parempaakin vaihtoehtoa kuin "Helsingin yliopisto". Kuten nimistölautakunta toteaa, lyhyempi ja helpompi olisi pelkkä "Yliopisto", koska tuo Helsingin alkuosa nimessä tuntuu turhalta. Ollaan kuitenkin Helsingissä, miksi täällä metroasema olisi nimetty vaikka Turun tai Tukholman yliopiston mukaan... Tiedän hyvin että kaupungista löytyy myös Aalto-yliopisto ja Taideyliopisto, mutta luulen silti pelkän yliopiston useimmille tarkoittavan nimenomaan Helsingin yliopistoa. Toinen vielä parempi vaihtoehto olisi tietysti se, että säilytettäisiin aseman nimi entisellään mutta lisättäisiin sen alle opasteisiin lisätiedoksi teksti "Helsingin yliopisto". Näin on toimittu muissakin metrokaupungeissa, esim. Oslossa on metroasema josta löytyy nimikilvistä "Tøyen/Munch-museet". Tätä tapaa voisi ehdottaa myös Espoolle Otaniemeen.
 
Toinen vielä parempi vaihtoehto olisi tietysti se, että säilytettäisiin aseman nimi entisellään mutta lisättäisiin sen alle opasteisiin lisätiedoksi teksti "Helsingin yliopisto". Näin on toimittu muissakin metrokaupungeissa, esim. Oslossa on metroasema josta löytyy nimikilvistä "Tøyen/Munch-museet". Tätä tapaa voisi ehdottaa myös Espoolle Otaniemeen.

Olen ehdottanut tätä jo aiemmin Otaniemen aseman nimenmuutoksen yhteydessä. Lähetin nimiehdotuksen Espoon kaupungille, HSL:lle ja Länsimetrolle, mutta sitä ei vastausten mukaan nähty toimivaksi ratkaisuksi. Sinällään se tukee käsitystä suomalaisista erityisolosuhteista, maailmalla kun näyttää onnistuvan.
 
Hyvä teksti 2000/Inkognito:lta.

Minusta oli jo ikävää, että Espoo rikkoi selkeää paikannimiin perustuvaa nimeämiskäytäntöä muuttamalla Otaniemen aseman Aalto-yliopistoksi. Helsingin kilpavarustelu Kaisaniemen aseman nimellä on vielä ikävämpää, koska minä ainakin miellän yliopiston olevan ensisijaisesti Yliopistonkadun ja Fabianinkadun risteyksen tietämillä ja metroasema on vähän eri seudulla. Koska metroaseman nimi muokkaa kaupunkilaisten nimien käyttöä, niin kohta aletaan käydä Molly Malone'sissa Helsingin Yliopistolla.
 
Lisäksi ihmetyttää, kuinka tähän nimenmuutokseen ollaan valmiit laittamaan rahaa (tai siis kuka on, kun HSL vastustaa itselleen syntyviä kustannuksia?), kun Kalasatamassa virheellistä ruotsinkielistä nimeä ei ole voitu muuttaa yli seitsemään vuoteen, koska se (=yhden e-kirjaimen lisäys) on kuulemma liian kallista ja työlästä. Vaihdettavaksi tulevat kuitenkin metroaseman opasteiden lisäksi kaikki metrojunista, muilta metroasemilta ja eri julkaisuista löytyvät linjakartat, jotka pitää pian taas uusia kun (jos) länsimetro otetaan käyttöön...


http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2014362-10.HTM
Jäämmekin odottamaan riittäisikö kaupungin kassasta muutama killinki muuttaa Kalasataman nimi samalla kun Kaisaniemen, vai pitääkö tuohon euroja nielevään projektiin kerätä rahaa vielä vuosi tai useampi.

Informaation kannalta älytön nimetä Yliopisto paikkaan jossa sitä ei ole. Jotta ei menisi liian helpoksi matkustajille, niin Kaisaniemi ja Otaniemi voisivat olla molemmat nimellä Yliopisto. Seuraavaksi täytyy toki juhlia v. 2017
kun Suomi täyttää 100 vuotta ja Keskustakirjaston pitäisi valmistua. Silloin voisi sekä Rautatientorin metroaseman, että päärautatieaseman muuttaa nimelle Kirjasto - Bibliotek ;)
 
Naurettavalta tuntuvat myös Pekka Saurin kommentit siitä, että tässähän ehditään hyvin muuttaa kaikki opasteet uuteen muotoon ennen vuotta 2015. Kalasataman nimen muuttamisen yhteydessä kuitenkin HSL totesi, ettei opasteita ole mitään järkeä muuttaa ennen Länsimetron käyttöönottoa. Tässä vaiheessa tehty poliittinen päätös Kaisaniemen nimen vaihtamisesta "etuajassa" tuntuisi aika ikävältä.

Muutenkin tämä nimi tuntuu ihan eri tason jutulta verrattuna Aalto-yliopistoon. Helsingin yliopiston paikka on kuitenkin huomattavasti tunnetumpi ja alueella on paljon muutakin liiketoimintaa ja vaikkapa nähtävyyksiä kuin Otaniemessä, jossa selkeästi pääpaino on Aalto-yliopiston tiloilla. Kannattaisinkin mieluummin Joonas Pion ehdotusta tässä Kaisaniemi-asiassa, sen sijaan Aalto-yliopiston voisin antaa olla noinkin.
 
Hyvä teksti 2000/Inkognito:lta.

Minusta oli jo ikävää, että Espoo rikkoi selkeää paikannimiin perustuvaa nimeämiskäytäntöä muuttamalla Otaniemen aseman Aalto-yliopistoksi. Helsingin kilpavarustelu Kaisaniemen aseman nimellä on vielä ikävämpää, koska minä ainakin miellän yliopiston olevan ensisijaisesti Yliopistonkadun ja Fabianinkadun risteyksen tietämillä ja metroasema on vähän eri seudulla. Koska metroaseman nimi muokkaa kaupunkilaisten nimien käyttöä, niin kohta aletaan käydä Molly Malone'sissa Helsingin Yliopistolla.

Mielestäni olemassaolevin metroasemien nimiä ei kannata ryhtyä muuttamaan. Kaisaniemen metroasema on aika kaukana Yliopiston päärakennuksesta.

Länsimetron kohdalla on siinä ja siinä sopiiko "Aalto-Yliopisto" metroaseman nimeksi. Se tosin sijaitsee kyseisen yliopiston pääreakennuksen kohdalla, mutta silti liputan "Otaniemen" puolesta.

Kannattaisi miettiä myös tarkkaan mikä nimi annettaisiin "Urheilupuiston" asemalle kun se otetaan käyttöön. Ensin sen piti tulla "Niittymaa" -nimiseksi, sitten "Jousenpuisto". Miten olisi "Tontunmäki", se on lähin varsinainen kaupunginosa jota se palvelee?

t. Rainer
 
Helsingin päättäjillä harkintakyky pettää pahasti jos tämä nimenmuutos todella toteutuu läpihuutojuttuna. Päätöksen nuijimisen ennätysmäinen ripeys ja perusteluiden köykäisyys tuo mieleen Krimin liitoksen Venäjään. :-/
Vakavammin puhuen, Espoon veto brändätä Otaniemen asema Aalto-yliopistoksi oli mielestäni hölmö veto, mutta jotenkin ymmärrettävää, koska Espoo. Helsingin peesailua sen sijaan en käsitä muuten kuin haluna nokitella läntisen esikaupungin kanssa. Onko HY:n mielistely todella näin tärkeää?

2000/Inkogniton ja Joonas Pion ehdottama lisäteksti asemanimen oheen olisi elegantti tapa informoida asemien lähiseutujen merkittävimmistä kohteista. Kaisaniemen yliopisto-kilven lisäksi esim. Kampissa voisi olla lisäkilpi "Linja-autoasema / Busstation / Bus station" helpottamassa vierailijoita, jne.
 
Jos jotain nimeä pitäisi muuttaa, niin Rautatientorin metroaseman nimen pitäisi ehdottomasti olla Rautatieasema. Rautatientori on niin kaukana metroasemasta, että esimerkiksi Kansallisteatterille on lyhyempi kävelymatka Kaisaniemen metroasemalta.
 
Joskus hassuteltiin erään harrastustoverin kanssa, että linjan 1 päättärin nimeksi pitäisi muuttaa Taivaskallio ja loogisuuden vuoksi linjan 1A päättärin nimeksi tulisi Karjala-talo. Kas kun ratikka ei kulje kumpaankaan, ja molemmat päättärit ovat oikeasti samassa paikassa. No, ilmeisesti ei tarvitse enää hassutella, kaupunki on ottanut meiltä oppia!

Yliopisto voisi ehkä vielä jotenkin mennä, mutta "Helsingin yliopisto"? Miksei sitten "Helsingin Rautatieasema" ja "Helsingin Myllypuro"?

On tuo Espoon Aaltokin ihan pelleilyä. Joka kerta, kun TKK vaihtaa nimeä, pitää sitten muuttaa metroaseman nimeä, ja nuo asemanimet ovat muistaakseni ihan kaavassakin. Asema on Otaniemessä, silloin sen nimi on Otaniemi. Ja niin muuten ovat teekkaritkin "Otaniemessä". Eivät ne sano, että lähden tästä tuonne Aalto-yliopistolle, vaan ne sanovat, että nyt pitää lähteä, kun täytyy olla Otaniemessä klo 10.
 
Yliopisto voisi ehkä vielä jotenkin mennä, mutta "Helsingin yliopisto"? Miksei sitten "Helsingin Rautatieasema" ja "Helsingin Myllypuro"?

Helsingin yliopisto on vain yksi Helsingin yliopistoista. Aseman nimen vaihtaminen Yliopistoksi olisi mielestäni verrattavissa siihen että Myllypuron aseman nimeksi vaihdettaisiin Ammattikorkeakoulu-Yrkeshögskolan. Lisäksi olisi huonon matkustajainformaation antamista jos saman linjan varrella olisi Yliopisto ja Aalto-yliopisto nimiset asemat.

Sinänsä metro on linjattu aikoinaan liian säästäväisesti. Jos metroaseman uloskäynti olisi Yliopistokadun ja Fabianinkadun kulmassa, uloskäynnin lähellä olisi paljon enemmän kohteita kuin nyt on. Uloskäynniltä olisi enää lyhyt matka esimerkiksi Kauppatorille ja Esplanadien itäosaan. Lisäksi Senaatintorille olisi raideliikenneyhteys silloin kun raitiovaunuliikenne taas kerran on katkaistuna kissanristiäisten takia.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:52 ----------

Koska metroaseman nimi muokkaa kaupunkilaisten nimien käyttöä, niin kohta aletaan käydä Molly Malone'sissa Helsingin Yliopistolla.

Sellainen muokkautuminen on ainakin tapahtunut, että yliopiston päärakennuksen ja Porthanian sanotaan joskus sijaitsevan Kaisaniemessä. Tässä olisi hyvä tieteellisen tutkimuksen aihe, muita kielenkäytön muokkaajia ovat ainakin Sörnäinen, Puistola ja Koivukylä.
 
Helsingin yliopisto on vain yksi Helsingin yliopistoista. Aseman nimen vaihtaminen Yliopistoksi olisi mielestäni verrattavissa siihen että Myllypuron aseman nimeksi vaihdettaisiin Ammattikorkeakoulu-Yrkeshögskolan.

Teoriassa näin. Käytännössä on kuitenkin vain yksi, jota kutsutaan yliopistoksi ilman tarkentavia määreitä. Jos sanot meneväsi yliopistolle, ei kukaan odota sinun menevän jonnekin Sibeliustaideteatterikauppakorkeaan. Vähän samalla tavalla Stockmann ilman etuliitteitä on Aleksilla, Itäkeskuksen Stockmann on sitten erikseen. En lähtisi muuttamaan myöskään Yliopistonkatua Helsingin yliopiston kaduksi enkä Lentoasemantietä Helsinki-Vantaan lentoaseman tieksi.

Lisäksi olisi huonon matkustajainformaation antamista jos saman linjan varrella olisi Yliopisto ja Aalto-yliopisto nimiset asemat.

Varsinkin, kun Aalto-yliopiston toimipisteistä tai "kampuksista" vain yksi sijaitsee sen Aalto-aseman luona eikä se ole mitenkään itsestäänselvästi keskeisin toimipiste ainakaan helsinkiläisestä epäinsinöörinäkökulmasta katsottuna. Se vasta sekavaa onkin. Vaikka ymmärtäähän sen, että Espoolla on pieni alemmuuskompleksi suuren itänaapurin varjossa.

Sellainen muokkautuminen on ainakin tapahtunut, että yliopiston päärakennuksen ja Porthanian sanotaan joskus sijaitsevan Kaisaniemessä. Tässä olisi hyvä tieteellisen tutkimuksen aihe, muita kielenkäytön muokkaajia ovat ainakin Sörnäinen, Puistola ja Koivukylä.

Länsihelsinkiläisten en ole niinkään kuullut sitä käyttävän, mutta ulkopaikkakuntalaiset asioivat myös "Huopalahdessa". Ymmärrettävää, kun asema on senniminen, mutta silti hassunkuuloista.
 
Länsihelsinkiläisten en ole niinkään kuullut sitä käyttävän, mutta ulkopaikkakuntalaiset asioivat myös "Huopalahdessa". Ymmärrettävää, kun asema on senniminen, mutta silti hassunkuuloista.
Itse asiassa Kaisaniemen nimeksi voitaisiin harkita Eteläsatamaa, Vuosaaren nimeksi Vuosaaren Satamaa ja Ruoholahden nimeksi Länsisatamaa, jos sijainnissa saa käyttää hiukan tulkinnan varaa. Kukaan ei enää voisi väittää, ettei metroverkostomme kattaisi tärkeimpiä matkustuskohteita:lol:
 
Itse asiassa Kaisaniemen nimeksi voitaisiin harkita Eteläsatamaa, Vuosaaren nimeksi Vuosaaren Satamaa ja Ruoholahden nimeksi Länsisatamaa, jos sijainnissa saa käyttää hiukan tulkinnan varaa. Kukaan ei enää voisi väittää, ettei metroverkostomme kattaisi tärkeimpiä matkustuskohteita:lol:

Tai Sörnäisten asemalle nimeksi Piritori, kun sillehän asemalta noustaan. :lol:
 
Tai Sörnäisten asemalle nimeksi Piritori, kun sillehän asemalta noustaan. :lol:

Vaikka Piritori onkin nimenä tunnetumpi kuin Vaasanaukio, niin vakavasti ottaen aseman nimeäminen juuri kyseisen aukion mukaan olisi minusta selkeintä. Kurvi-Kurvan olisi hyvin rohkea valinta mutta ei varmaan ikinä menisi läpi poliittisessa koneistossa.
 
Takaisin
Ylös