Myytti Munkkivuoren metroasemasta

Tämä on käynyt mullakin mielessä. Tuskin siitä on mitään kovin valmiita suunnitelmia ollut olemassa, kun kaikki oli niin alkutekijöissään. En pitäisi mahdottomana sitäkään, että asemalla olisi ollut tasoylityskin sallittu – 1950-luvun turvallisuuskulttuuri.
Tai kuten Huopalahden aseman alittavassa bussitunnelissa joka on tältä vuosituhannelta!

Joka tapauksessa jos Munkkivuoren metroaseman laiturit olis suunniteltu sillä lailla niin ihmettelen miksi ei koko pysäkki olisi voinut olla maan päällä, ostarin edessä, tai Huopalahdentien kaistojen välissä? Ei ole mitään maantieteelisiä esteitä miksi radan olisi pitänyt kulkea tunnelissa siitä kohtaa.

t. Rainer
 
...jos Munkkivuoren metroaseman laiturit olis suunniteltu sillä lailla niin ihmettelen miksi ei koko pysäkki olisi voinut olla maan päällä, ostarin edessä, tai Huopalahdentien kaistojen välissä? Ei ole mitään maantieteelisiä esteitä miksi radan olisi pitänyt kulkea tunnelissa siitä kohtaa.

Syytä voi vain arvailla. Metrotoimikunnan vuoden 1963 suunnitelman kakkosvaiheen (valmis vuonna 1975) mukaan "stadtbahn" olisi ulottunut Munkkivuoreenkin. Osuus Maria - Munkkivuori - Huopalahden asema olisi kulkenut kokonaan tunnelissa, pl. Paciuksenkadun seutu. Munkkivuoressa rata olisi haarautunut Höyläämötielle sekä Pohjois-Haagaan. Olikohan Höyläämötielle menevän raideparin tarkoitus ylittää Pohjois-Haagan suunnalta tulevan raideparin samassa vai eri tasossa. Jos eri tasossa (kuten Itiksen raidejärjestely Mellunmäen ja Vuosaaren radoilla), niin radanrakennus olisi ollut Munkkivuoressa helpompi toteuttaa tunneloituna.

Vuoden 1975 verkossa olisi saattanut olla viisi stadtbahnlinjaa:

1 Salmisaari - Maria - Kumpula - Suursuo
2 Salmisaari - Maria - Puotila (Puotinkartano eli nykyinen Itäkeskus?)
3 Lauttasaari - Maria - Puotila
4 Maria - Munkkivuori - Höyläämötie
5 Maria - Munkkivuori - Pohjois-Haaga
 
Kuinka suuri Hakaniemen toinen asemahalli on ja tuleeko se Pisara-radan käyttöön?
Niinhän on suunniteltu. Se olisi siis rautatieasema, ei metroasema. Tällöin se olisi aivan toista kokoluokkaa kuin nykyinen metroasema. Pituuttakin olisi kolmen Sm5-yksikön verran (eli 220 metriä).

Alla olevissa kuvissa näkee hyvin metroaseman ja tunnelissa olevan rautatieaseman mittasuhteiden erot.


http://portal.liikennevirasto.fi/portal/pls/portal/docs/1/25996003.JPG

http://public.mailem.fi/liikennevirasto_pisa/20140304/11797/img/OTSIKKO_23262_27003.png
 
Niinhän on suunniteltu. Se olisi siis rautatieasema, ei metroasema. Tällöin se olisi aivan toista kokoluokkaa kuin nykyinen metroasema. Pituuttakin olisi kolmen Sm5-yksikön verran (eli 220 metriä).


Kiitos juuri tuota pituutta mietin.
Mutta alkuperäisen kysymyksen toiseen osaan; Onko tuosta Hakaniemen (louhitusta) toisesta metroasemasta mitään lehtiartikelia tai edes valokuvaa?
 
Hakaniemessä ei ole louhittu kuin tyngät muutamaan kohtaan louhinnan aloittamista varten. Kokonaista hallia siellä ei ole louhittu. Tietääkseni kuvia näistä tyngistä ei ole julkaistu.

Sinänsä on vähän outoa, että Hakaniemen liukuportaat tulevat tähän louhimattoman hallin kohdalle ja oikeaan halliin mennäkseen pitää kävellä sivuttain.
 
Sinänsä on vähän outoa, että Hakaniemen liukuportaat tulevat tähän louhimattoman hallin kohdalle ja oikeaan halliin mennäkseen pitää kävellä sivuttain.

Minä olen ymmärtänyt, että liukuportaat nykyisellään vievät hallien väliin, ja kumpaankin halliin päästäkseen pitäisi kävellä sivulle.
 

Aivan eri kokoluokassa ovat myöhempinä vuosikymmeninä louhitut Kampin ja Hakaniemen rinnakkaiset asemahallit.

Eli pieleen meni mun muistikuvat Hakiksen osalta! Mitenkäs Kamppi, onko siellä sitten kokonainen ristikkäinen asemahalli valmiina nykyisen aseman alapuolella, vai onko sekin hyvin pieni?
 
Eli pieleen meni mun muistikuvat Hakiksen osalta! Mitenkäs Kamppi, onko siellä sitten kokonainen ristikkäinen asemahalli valmiina nykyisen aseman alapuolella, vai onko sekin hyvin pieni?

Tarkempi vastaus löytynee historiasta. Kampissa pitäisi olla lähes valmis asema noin Tennispalatsin alle venyen. Mutta sehän on rakennettu vanhentuneiden väestönsuojamääräysten mukaan, joten menisi kai osin uusiksi. Kampin olemassaoleva kääntöraide taas päättyy jonnekkin Perhon tienoille. Ei olisi pitkää matkaa jäljellä "Tölön" asemalle.
 
Eli pieleen meni mun muistikuvat Hakiksen osalta! Mitenkäs Kamppi, onko siellä sitten kokonainen ristikkäinen asemahalli valmiina nykyisen aseman alapuolella, vai onko sekin hyvin pieni?
Tarkempi vastaus löytynee historiasta. Kampissa pitäisi olla lähes valmis asema noin Tennispalatsin alle venyen. Mutta sehän on rakennettu vanhentuneiden väestönsuojamääräysten mukaan, joten menisi kai osin uusiksi. Kampin olemassaoleva kääntöraide taas päättyy jonnekkin Perhon tienoille. Ei olisi pitkää matkaa jäljellä "Tölön" asemalle.
Piirsin kuvaan punaisella tuon louhitun tilan. Sinisellä nykyiset kiskot ja vihreällä risteävä suunta "alakerrassa".
Kuva paikasta tässä http://hs12.snstatic.fi/webkuva/oletus/960/1305743023110?ts=458
Tila ei siis mene Tennispalatsin alle.
Lisäksi Töölön metroraportti kaupungin sivulta liitteenä; tuo nyt louhittu tila on muuttunut siirtymäreitiksi uuteen laiturihalliin.
Kampin metroaseman tilavaraus.jpg
 

Liitetiedostot

  • Toolon_metroraportti_s29-66_netti.pdf
    3.3 MB · Lukukerrat: 664
Sanon vain, että raskasmetrotunnelin yhteiskäyttö taitaa ikävä kyllä olla paras vaihtoehto, miten saadaan tämä modernien esikaupunkiratioteiden vaatima tunneli Töölön ali.

Sielläpäinhän on jo toinenkin metroasema odottamassa, Munkkivuoressa. Saadaan senkin sitten samalla kertaa käyttöön.

Yllä olevaa taustaa vasten ymmärtää, etteivät Castrénin "metroasemat" olisi olleet 135-metrisiä laitureita kaksine raiteineen, vaan nykyisen ratikkapysäkin kokoluokkaa.

Palaan jo laskeneeseen aiheeseen oftopikilla, mutta tuossa viestissä vähän niin kuin oli pointtina lapsellinen toiveeni, että kun Munkkivuoren raitiotie rakennettaisiin, tehtäisiin Munkkivuoren keskustan pysäkki tuohon metroaseman aihioon. Kyllähän raitiotiekin ansaitsee Itis-mäisiä katettuja asemia, varsinkin esikaupunkikeskuksissa. Ratageometria tuossa vaan taitaisi olla liian mahdoton, kun pitäisi heti perään tehdä jyrkkä käännös kohti talinrantaa, Turunväyläkin olisi tarkoitus ylittää tasossa ja asuintalojen välistä mahtuu kuulemma kulkemaan, niin reitillä ei olisi muutakaan tunnelia sitten. Tunnelia, koska tunneli.

"Mu- mu- sehän maksais MILJOONIA."
 
Takaisin
Ylös