Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-30/30

Viestiketju: Myytti Munkkivuoren metroasemasta

  1. #16

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Myytti Munkkivuoren metroasemasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tämä on käynyt mullakin mielessä. Tuskin siitä on mitään kovin valmiita suunnitelmia ollut olemassa, kun kaikki oli niin alkutekijöissään. En pitäisi mahdottomana sitäkään, että asemalla olisi ollut tasoylityskin sallittu – 1950-luvun turvallisuuskulttuuri.
    Tai kuten Huopalahden aseman alittavassa bussitunnelissa joka on tältä vuosituhannelta!

    Joka tapauksessa jos Munkkivuoren metroaseman laiturit olis suunniteltu sillä lailla niin ihmettelen miksi ei koko pysäkki olisi voinut olla maan päällä, ostarin edessä, tai Huopalahdentien kaistojen välissä? Ei ole mitään maantieteelisiä esteitä miksi radan olisi pitänyt kulkea tunnelissa siitä kohtaa.

    t. Rainer

  2. #17

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Myytti Munkkivuoren metroasemasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    ...jos Munkkivuoren metroaseman laiturit olis suunniteltu sillä lailla niin ihmettelen miksi ei koko pysäkki olisi voinut olla maan päällä, ostarin edessä, tai Huopalahdentien kaistojen välissä? Ei ole mitään maantieteelisiä esteitä miksi radan olisi pitänyt kulkea tunnelissa siitä kohtaa.
    Syytä voi vain arvailla. Metrotoimikunnan vuoden 1963 suunnitelman kakkosvaiheen (valmis vuonna 1975) mukaan "stadtbahn" olisi ulottunut Munkkivuoreenkin. Osuus Maria - Munkkivuori - Huopalahden asema olisi kulkenut kokonaan tunnelissa, pl. Paciuksenkadun seutu. Munkkivuoressa rata olisi haarautunut Höyläämötielle sekä Pohjois-Haagaan. Olikohan Höyläämötielle menevän raideparin tarkoitus ylittää Pohjois-Haagan suunnalta tulevan raideparin samassa vai eri tasossa. Jos eri tasossa (kuten Itiksen raidejärjestely Mellunmäen ja Vuosaaren radoilla), niin radanrakennus olisi ollut Munkkivuoressa helpompi toteuttaa tunneloituna.

    Vuoden 1975 verkossa olisi saattanut olla viisi stadtbahnlinjaa:

    1 Salmisaari - Maria - Kumpula - Suursuo
    2 Salmisaari - Maria - Puotila (Puotinkartano eli nykyinen Itäkeskus?)
    3 Lauttasaari - Maria - Puotila
    4 Maria - Munkkivuori - Höyläämötie
    5 Maria - Munkkivuori - Pohjois-Haaga
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  3. #18

    Liittynyt
    03.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    195

    oletus Vs: Myytti Munkkivuoren metroasemasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    .Aivan eri kokoluokassa ovat myöhempinä vuosikymmeninä louhitut Kampin ja Hakaniemen rinnakkaiset asemahallit.
    Kuinka suuri Hakaniemen toinen asemahalli on ja tuleeko se Pisara-radan käyttöön?

  4. #19
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Myytti Munkkivuoren metroasemasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Huppu Näytä viesti
    Kuinka suuri Hakaniemen toinen asemahalli on ja tuleeko se Pisara-radan käyttöön?
    Niinhän on suunniteltu. Se olisi siis rautatieasema, ei metroasema. Tällöin se olisi aivan toista kokoluokkaa kuin nykyinen metroasema. Pituuttakin olisi kolmen Sm5-yksikön verran (eli 220 metriä).

    Alla olevissa kuvissa näkee hyvin metroaseman ja tunnelissa olevan rautatieaseman mittasuhteiden erot.


    http://portal.liikennevirasto.fi/por...1/25996003.JPG

    http://public.mailem.fi/liikennevira...3262_27003.png
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #20

    Liittynyt
    03.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    195

    oletus Vs: Myytti Munkkivuoren metroasemasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Niinhän on suunniteltu. Se olisi siis rautatieasema, ei metroasema. Tällöin se olisi aivan toista kokoluokkaa kuin nykyinen metroasema. Pituuttakin olisi kolmen Sm5-yksikön verran (eli 220 metriä).

    Kiitos juuri tuota pituutta mietin.
    Mutta alkuperäisen kysymyksen toiseen osaan; Onko tuosta Hakaniemen (louhitusta) toisesta metroasemasta mitään lehtiartikelia tai edes valokuvaa?

  6. #21

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Myytti Munkkivuoren metroasemasta

    Hakaniemessä ei ole louhittu kuin tyngät muutamaan kohtaan louhinnan aloittamista varten. Kokonaista hallia siellä ei ole louhittu. Tietääkseni kuvia näistä tyngistä ei ole julkaistu.

    Sinänsä on vähän outoa, että Hakaniemen liukuportaat tulevat tähän louhimattoman hallin kohdalle ja oikeaan halliin mennäkseen pitää kävellä sivuttain.

  7. #22

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    226

    oletus Vs: Myytti Munkkivuoren metroasemasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Huppu Näytä viesti
    Kiitos juuri tuota pituutta mietin.
    Mutta alkuperäisen kysymyksen toiseen osaan; Onko tuosta Hakaniemen (louhitusta) toisesta metroasemasta mitään lehtiartikelia tai edes valokuvaa?
    Vilahtaa tässä dokumentissa kohdassa 10:35: http://yle.fi/elavaarkisto/artikkeli...ml#media=16296

  8. #23

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Myytti Munkkivuoren metroasemasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Sinänsä on vähän outoa, että Hakaniemen liukuportaat tulevat tähän louhimattoman hallin kohdalle ja oikeaan halliin mennäkseen pitää kävellä sivuttain.
    Minä olen ymmärtänyt, että liukuportaat nykyisellään vievät hallien väliin, ja kumpaankin halliin päästäkseen pitäisi kävellä sivulle.

  9. #24
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus Vs: Myytti Munkkivuoren metroasemasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    Vilahtaa tässä dokumentissa kohdassa 10:35: http://yle.fi/elavaarkisto/artikkeli...ml#media=16296
    Tuo kohta on asematunnelista eikä Hakaniemestä.

  10. #25

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    226

    oletus Vs: Myytti Munkkivuoren metroasemasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Tuo kohta on asematunnelista eikä Hakaniemestä.
    Pahoitteluni, jotenkin vain luin mielessä Hakaniemi -> Asematunneli ja kuvittelin, että puhuttaisiin taas tästä tunnetummasta Squash-halliasemasta.

  11. #26
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    239

    oletus Vs: Myytti Munkkivuoren metroasemasta

    Tuossa postaukseni muutaman vuoden takaa koskien Hagiksen tilavarausta:
    http://jlf.fi/f13/2179-helsingin-met...html#post81504

  12. #27
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Myytti Munkkivuoren metroasemasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Markku K Näytä viesti
    Tuossa postaukseni muutaman vuoden takaa koskien Hagiksen tilavarausta:
    http://jlf.fi/f13/2179-helsingin-met...html#post81504
    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Aivan eri kokoluokassa ovat myöhempinä vuosikymmeninä louhitut Kampin ja Hakaniemen rinnakkaiset asemahallit.
    Eli pieleen meni mun muistikuvat Hakiksen osalta! Mitenkäs Kamppi, onko siellä sitten kokonainen ristikkäinen asemahalli valmiina nykyisen aseman alapuolella, vai onko sekin hyvin pieni?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  13. #28

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    351

    oletus Vs: Myytti Munkkivuoren metroasemasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Eli pieleen meni mun muistikuvat Hakiksen osalta! Mitenkäs Kamppi, onko siellä sitten kokonainen ristikkäinen asemahalli valmiina nykyisen aseman alapuolella, vai onko sekin hyvin pieni?
    Tarkempi vastaus löytynee historiasta. Kampissa pitäisi olla lähes valmis asema noin Tennispalatsin alle venyen. Mutta sehän on rakennettu vanhentuneiden väestönsuojamääräysten mukaan, joten menisi kai osin uusiksi. Kampin olemassaoleva kääntöraide taas päättyy jonnekkin Perhon tienoille. Ei olisi pitkää matkaa jäljellä "Tölön" asemalle.

  14. #29
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    239

    oletus Vs: Myytti Munkkivuoren metroasemasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Eli pieleen meni mun muistikuvat Hakiksen osalta! Mitenkäs Kamppi, onko siellä sitten kokonainen ristikkäinen asemahalli valmiina nykyisen aseman alapuolella, vai onko sekin hyvin pieni?
    Lainaus Alunperin kirjoittanut pehkonen Näytä viesti
    Tarkempi vastaus löytynee historiasta. Kampissa pitäisi olla lähes valmis asema noin Tennispalatsin alle venyen. Mutta sehän on rakennettu vanhentuneiden väestönsuojamääräysten mukaan, joten menisi kai osin uusiksi. Kampin olemassaoleva kääntöraide taas päättyy jonnekkin Perhon tienoille. Ei olisi pitkää matkaa jäljellä "Tölön" asemalle.
    Piirsin kuvaan punaisella tuon louhitun tilan. Sinisellä nykyiset kiskot ja vihreällä risteävä suunta "alakerrassa".
    Kuva paikasta tässä http://hs12.snstatic.fi/webkuva/olet...3023110?ts=458
    Tila ei siis mene Tennispalatsin alle.
    Lisäksi Töölön metroraportti kaupungin sivulta liitteenä; tuo nyt louhittu tila on muuttunut siirtymäreitiksi uuteen laiturihalliin.
    Nimi: Kampin metroaseman tilavaraus.jpg
Katselukertoja: 1240
Koko: 90,0 KB
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat

  15. #30

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    226

    oletus Vs: Myytti Munkkivuoren metroasemasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    Sanon vain, että raskasmetrotunnelin yhteiskäyttö taitaa ikävä kyllä olla paras vaihtoehto, miten saadaan tämä modernien esikaupunkiratioteiden vaatima tunneli Töölön ali.

    Sielläpäinhän on jo toinenkin metroasema odottamassa, Munkkivuoressa. Saadaan senkin sitten samalla kertaa käyttöön.
    Yllä olevaa taustaa vasten ymmärtää, etteivät Castrénin "metroasemat" olisi olleet 135-metrisiä laitureita kaksine raiteineen, vaan nykyisen ratikkapysäkin kokoluokkaa.
    Palaan jo laskeneeseen aiheeseen oftopikilla, mutta tuossa viestissä vähän niin kuin oli pointtina lapsellinen toiveeni, että kun Munkkivuoren raitiotie rakennettaisiin, tehtäisiin Munkkivuoren keskustan pysäkki tuohon metroaseman aihioon. Kyllähän raitiotiekin ansaitsee Itis-mäisiä katettuja asemia, varsinkin esikaupunkikeskuksissa. Ratageometria tuossa vaan taitaisi olla liian mahdoton, kun pitäisi heti perään tehdä jyrkkä käännös kohti talinrantaa, Turunväyläkin olisi tarkoitus ylittää tasossa ja asuintalojen välistä mahtuu kuulemma kulkemaan, niin reitillä ei olisi muutakaan tunnelia sitten. Tunnelia, koska tunneli.

    "Mu- mu- sehän maksais MILJOONIA."

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Munkkivuoren raitiotie
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 397
    Viimeisin viesti: Eilen, 20:45
  2. Kaisaniemen metroasemasta yliopiston metroasema
    kirjoittanut Otso Kivekäs foorumissa Metrot
    Vastauksia: 62
    Viimeisin viesti: 16.12.2015, 02:37
  3. HSL: Jouko-linjoille uusi lähtöpysäkki Munkkivuoren ostoskeskuksella
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2013, 00:10

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •