339-DF sanoi:
Matka-ajoista: asemista riippuen väli Pasila-Seutula kestää 10-14 min. Rautatientori-Kamppi-Ooppera-Meilahti-Pasila kestänee noin 7 min. Siis yhteensä 17-21 min. Jlk:n esityslistan 4.5. mukaan kehärataa pitkin väli rautatieasema-lentokenttä kestää vajaa puoli tuntia. Eipä siis ole kovin kummoinen ero.
Tässä äänestyksessä olen kyllä samalla kannalla kuin Mikko Laaksonen: Ainoa järkevä yhteys lentokentälle on POHJOINEN yhteys - joka saman tien jatkuu etelään. Sillä lentokentälle pääsyn ongelma ei ole yhteys Rautatieasemalta, josta sinne pääsee sekä YTV:n että Finnairin bussilla lähes samaan aikaan kuin pääsisi Marjaradan junalla.
Edelleen lentomatkustajan näkökulmasta, bussi tai pohjoiseen suuntautuva rata ovat paremmat kuin Marjarata itä-länsisuuntaisena. Bussi ajaa perille, lähtöaulan oven eteen. Pohjoiseen menevän radan asema voidaan myös sijoittaa siten, että laiturilta pääsee suoraan lähtöaulojen hisseille. Onneksi lähtö- ja tuloaulat ovat vielä päällekkäin! Marjaradan asema jää parkkipaikkojen alle = kauas, koska rata joudutaan vääntämään S-mutkaan.
Tässäkin nimittäin pitää ajatella lentomatkustajan matkaa PERILLE asti, eli aulaan. Marjaratajuna on 27 min + hissi 2 min + kävely 10 min = 39 min (Hesan laiturilta - vaiko Kaisaniemen laiturilta?). Fiksusti sijoittamalla pääradan aseman laiturin toisesta päästä mennään kaukolentojen aulaan ja toisesta kotimaan aulaan. 10 min kävely säästyy.
Metro lentökentälle on täysin päätön ajatus, jonka "nopeus" perustuu koomiseen joukkoliikennefilosofiaan: paras rata on rata ilman asemia! RHK:n rata ja lähiliikenteen junat ovat lisäksi nopeampia kuin muovipenkkinen kehitysmaametromme. Välttämätön valinta on joko nopeus tai pysähdykset. Pikajunat eivät pysähtele, joten ne ovat luonnostaan nopeita. Metrolla ei ole mieltä ajaa pysähtymättä, koska metron huippunopeus on vaatimaton, 2-4 km:n asemaväleille sopiva.
Ja vielä HS:n uutisoinnista. Metroyhteys lentoasemalle maksaa noin 600 milj. euora (sis alv - HS:n uusi tapa kertoa hankkeiden hinnoista), koska Pasilassa ei ole metrorataa jatkettavaksi. Töölön metron rakentamisesta ei ole päätöstä, joten ei ole oikein antaa sellaista mielikuvaa, kun se olisi jo tehty ja rahat siihen käytetty. Tietoista harhaisen mielikuvan luomista.
HS voisi pysyä myös totuudessa haastateltavien titteleissä. Vepsäläinen ei ole suunnittelupäällikkö, vaan johtaja ilman etuliitettä. Vepsäläinen on entinen suunnittelujohtaja.
Antero