Metrohavaintoja 2015

APH

Liittynyt
22 Toukokuu 2014
Viestit
421
Äsken Itäkeskuksessa kuumimpaan ruuhka-aikaan länteen oli menossa kahden vaunuparin juna ja keskellä seisoi pimeänä toinen kahden vaunuparin juna. Kalustopulaa havaittavissa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Metrohavaintoja 2014

Niitä kaksivaunusia kulki jo aamullakin joskus klo 7 - 8 välillä.
 
Vs: Metrohavaintoja 2014

Kalustopulaa havaittavissa?
Niitä kaksivaunusia kulki jo aamullakin joskus klo 7 - 8 välillä.
Jep, kalusto on tänään ollut vähän kortilla. Asiaan vaikuttaa nokkiksen puuttuminen (jos yksi vp pois niin koko 3 vp juna pois), Siemensin käsittelyyn annetut vaunuparit + muut huollot ja korjaukset päälle, niin tilanne on tämä. Yksi vuoro kulki kahdella vaunuparilla alkuiltapäivään saakka, jolloin se saatiin pidennettyä. Pari tuntia myöhemmin toisesta vuorosta jouduttiin poistamaan viallinen vaunupari, jonka tilalle ei ollut laittaa korvaavaa yhteensopivaa vaunuparia.

keskellä seisoi pimeänä toinen kahden vaunuparin juna
Keskiraiteen juna liittyy kuljettajien kertauskoulutukseen. Siitäkään ei ollut apua junan pidentämiseen, koska iltapäivällä risana vaihtoon mennyt oli eri sarjaa.
 
Vs: Metrohavaintoja 2014

Jep, kalusto on tänään ollut vähän kortilla. Asiaan vaikuttaa nokkiksen puuttuminen (jos yksi vp pois niin koko 3 vp juna pois), Siemensin käsittelyyn annetut vaunuparit + muut huollot ja korjaukset päälle, niin tilanne on tämä. Yksi vuoro kulki kahdella vaunuparilla alkuiltapäivään saakka, jolloin se saatiin pidennettyä. Pari tuntia myöhemmin toisesta vuorosta jouduttiin poistamaan viallinen vaunupari, jonka tilalle ei ollut laittaa korvaavaa yhteensopivaa vaunuparia.


Keskiraiteen juna liittyy kuljettajien kertauskoulutukseen. Siitäkään ei ollut apua junan pidentämiseen, koska iltapäivällä risana vaihtoon mennyt oli eri sarjaa.

Onko muuten tietoa, saadaanko kalustopulaan helpotusta tuosta automatisointisopimuksen purkamisesta, ts. ovatko Siemensin käsittelyn kokeneet junat palautettavissa ennalleen? Niitähän on jo neljä vaunuparia (tai miten pitkällä 143-144 käsittely onkaan, kun ei kuitenkaan liikenteessä ole näkynyt), mikä on ihan merkittävä määrä.
 
Vs: Metrohavaintoja 2014

Oli hieman hämmentynyttä porukkaa laiturilla tänään ennen viittä, kun kahdella yksiköllä liikkuva metro saapui rautatientorille! :lol:
 
Vs: Metrohavaintoja 2014

Oli hieman hämmentynyttä porukkaa laiturilla tänään ennen viittä, kun kahdella yksiköllä liikkuva metro saapui rautatientorille! :lol:

Kannattaa matkustajien totutella jo nyt, niin ei tule yllätyksenä myöhemmin...
 
Vs: Metrohavaintoja 2014

Oman kokemukseni mukaan aamun ruuhkaisin lähtö, klo 7.28 Mellunmäestä, kahdella vaunuparilla. Ahdasta menoa!
 
Vs: Metrohavaintoja 2014

Kohtalaisen vähän näkee mutta näkee kuitenkin semmosta "hyppään radalle" pelleilyä jopa juuri ennen metron osumista siihen kohtaan. Onpahan mielestäni hyvin omituista toimintaa...
 
Vs: Metrohavaintoja 2014

Kohtalaisen vähän näkee mutta näkee kuitenkin semmosta "hyppään radalle" pelleilyä jopa juuri ennen metron osumista siihen kohtaan. Onpahan mielestäni hyvin omituista toimintaa...

Hyvin tuttua hommaa myös rautateillä.
 
Vaihdevian takia metro ajoi väärän puolen raiteelle Myllypurossa. Noin klo 06:44 idän suunnasta.
 
Viimeksi muokattu:
Vaihdevian takia metro ajoi väärän puolen raiteelle Myllypurossa. Noin klo 06:44 idän suunnasta.

Kuulutettiinko asiasta vai mikä saa epäilemään vaihdevikaa? Myllypurossa kuitenkin on se remontti, mikä on ihan suunnitellustikin vaatinut ajoittain yhdenraiteenajoa.
 
Vähän huolimattomasti kuulutettu, sillä tuosta saattaa saada kuvan, että vaihde on yllättäen ollut väärässä asennossa ja - hups - nyt mentiinkin näköjään vasemmalle.

Veikkaan kuitenkin, että todellisuudessa jokin vaihde on ollut jumissa, ja tämä on pakottanut käyttämään osuudella vain yhtä raidetta.
 
Vähän huolimattomasti kuulutettu, sillä tuosta saattaa saada kuvan, että vaihde on yllättäen ollut väärässä asennossa ja - hups - nyt mentiinkin näköjään vasemmalle.

Tosiaan, näin ei kyllä pitäisi voida huomaamatta tapahtuakaan. Nopeasti ajateltuna tulee kaksi skenaariota mieleen, jos tämä olisi mahdollista. Ensinnäkin, jos vaihde kääntyisi huomaamatta ja kyseessä olisi tällainen jyrkemmän asteinen vaihde, voisi kuljettaja ajella siihen 80 km/h jolloin ensinnäkin ihmiset sisällä kärsisivät alkaen niskasta ja toki siinä olisi myös raiteelta suistumisen riski. Toinen juttu on taas se, että tällainen yllätyskääntyminen mahdollistaisi kahden junan törmäämisen, jos vastaan tuleva on juuri kohdilla.
Kun kyseessä on näin suuret riskin, en kyllä usko, että se on periaatteessa mahdollistakaan. Toki, ainahan vaihde voi rikkoontua samaan aikaan kuin vaihdetta valvova turvalaite tms., mutta se on jo vähän turhaa spekulointia.
 
Metro kulki hitaasti Kontulan metroasemalta saakka, sen jälkeen kääntyi vaihteessa vasemalle, ja jonkun aikaa tämä jälkeen kuljettaja kuulutti että vaihdevian takia ajetaan toiselle puolelle ja palataan sitten takaisin. Vähän oli epävarman kuuloinen kuulutus jossa oli vähän miettimistaukoakin, eli voi olla että ei ollut hänellä ihan täysin selvillä syy.

Kirjotin sen viestin puhelimella metrossa ja muokkasin bussissa vähän lisää tietoa joten siksi vähän puuttelliset tiedot siinä. Oli vähän vaikea kirjoittaa :lol:
 
Takaisin
Ylös