Metrohavaintoja 2015

Kun Mellunmäestä ja Vuosaaresta tulee samaan aikaan metro, miksi toinen joutuu aina odottamaan sen sijaan että Vuosaaren metro ohjattaisiin keskiraiteelle?
Viime kädessä tämä on liikenteenohjaajan "käsialasta" kiinni, toiset tekevät tämän tempun herkemmin kuin toiset. Kun Mellunmäestä tuleva juna on useamman minuutin myöhässä, Vuosaaren juna on tosiaan suht näppärä laittaa keskiraiteelle. Tai jos normaalilla IK2 raiteella on jotain hämminkiä junan tai vaikkapa kuskinvaihdon kanssa.

Keskiraiteelle ajaminen on tosiaan hitaampaa (sekä ennen että jälkeen aseman), joten jos normaali raide on juuri vapautumassa, ei keskiraiteen kautta ajaminen välttämättä enää kannata. Liikenteenohjaaja joutuu tekemään tämän arvion vähän ennakoivasti, joten aina se ei osu täysin nappiin.

Jos myöhässäolija on Vuosaaresta tuleva juna, sen ajattaminen keskiraiteen kautta ei useimmissa tapauksissa ole järkevää: ensinäkin keskiraiteen kautta ajaminen myöhästyttää junaa entisestään, ja toisaalta Mellunmäestä saapuvan junan pitäisi saapua todella rinta rinnan, jotta sen tulokulkutien ohiajovara (/sen purkautumisen odottaminen) ei suotta viivästytä keskiraiteelle otetun junan lähtöä eteenpäin.
 
M300 välivaunut ohittivat Itiksen Prisman lavetilla saattueessa 4min sitten matkalla satamasta varikolle.
 
M300 välivaunut ohittivat Itiksen Prisman lavetilla saattueessa 4min sitten matkalla satamasta varikolle.

Kyseessä olivat A- ja B-vaunu, eli väli- ja päätyvaunu koska C- ja D-vaunut kuljetettiin tiistaina.
 
Takaisin
Ylös