Metrohavaintoja 2015

Metro jäi juuri äsken jarruvian vuoksi Hakaniemen. Vaunun sisällä oli erittäin huono ilmanlaatu
 
Viimeisen parin viikon aikana Ruoholahdesta Mellunmäkeen kuulutukset ja näytöt ovat olleet sekaisin monta kertaa, kun olen ollut kyydissä.

Viimeksi istuin 12.5. vaunussa 127. Ruoholahdesta Rautatientorille meni kuten pitikin. Matkalla Helsingin Yliopistolle tuli kuulutus "Kamppi-Kamppen". Jossakin Pitkänsillan alla matkalla Hagikseen kajahti kuulutus "Rautatientori", och samma på svenska och engelska. Näin etenimme Kalasatamaan, jossa kuulutuksen mukaan olimme tulossa Hakaniemeen-Hagnäs. Kulosaareen tullessamme kuulutus oli vihdoin kartalla, ja loppumatka Mellunmäkeen meni kuten pitikin.

Sama tilanne on ollut parin kolmen viimeisen viikon aikana usein, kun olen astunut kyytiin Ruoholahdesta Mellunmäkeen. Pari kertaa kuljettaja on kuuluttanut aseman, kun automaatti oli menossa ties missä.

Ja vielä: Siilitie tuntuu olevan kuuluttajan suosikkiasema. En ole enää laskenut, montako kertaa olen ollut kyydissä, jossa Siilitie molemmilla kotimaisilla kuulutetaan asemalle saavuttaessa, siellä seisoessa ja vähän sen jälkeen, kun on lähdetty jatkamaan matkaa kohti Itäkeskusta. Viimeinen kuulutus tulee junan ollessa Siilitien ylittävällä sillalla.

Kaikki mainitut ovat tapahtuneet iltapäivisin klo 14-16 välisenä aikana.
 
Ja vielä: Siilitie tuntuu olevan kuuluttajan suosikkiasema. En ole enää laskenut, montako kertaa olen ollut kyydissä, jossa Siilitie molemmilla kotimaisilla kuulutetaan asemalle saavuttaessa, siellä seisoessa ja vähän sen jälkeen, kun on lähdetty jatkamaan matkaa kohti Itäkeskusta. Viimeinen kuulutus tulee junan ollessa Siilitien ylittävällä sillalla.

Ja sitten joku vielä toivoo tätä melusaastetta ratikoihinkin.
 
Minä taas olen huomannut sen, että melko usein kuulutuksista kuuluu vain jälkimmäinen puolisko. Esim Itäkeskukseen saapuessa vain se "...tämä juna jatkaa Mellunmäkeen" ja muilla asemilla voi kuulua vain ruotsiksi. Voi olla että tuo Itäkeskuksen kuulutuskin tulee vain ruotsiksi ja vain se juna jatkaa osa siitä. En muista kummalla kielellä tulee vai tuleeko molemmilla.

Ja sitten joku vielä toivoo tätä melusaastetta ratikoihinkin.

Minäkin olen tuon Siilitien ongelman huomannut väillä. Ei häiritsse tippaakan, niin tottunut ettei edes kuule välttämättä tuleeko kuulutusta ollenkaan vai tuleeko se monta kertaa. Kyllähän asiat häiritsee ja ärsyttää aina jos asennoituu niin. Huonosti menee jos ärsyttää jo etukäteen. En edes ymmärrä mikä pakko asia ottaa esille metro ketjussa.
 
Viimeksi muokattu:
Minäkin olen tuon Siilitien ongelman huomannut väillä. Ei häiritsse tippaakan, niin tottunut ettei edes kuule välttämättä tuleeko kuulutusta ollenkaan vai tuleeko se monta kertaa. Kyllähän asiat häiritsee ja ärsyttää aina jos asennoituu niin. Huonosti menee jos ärsyttää jo etukäteen. En edes ymmärrä mikä pakko asia ottaa esille metro ketjussa.


Mistä päättelet, että olen asennoitunut jotenkin? Olen vain ottanut esiin asian, jonka olen todennut. Eikö tämä foorumi ole sitä varten?
 
Mistä päättelet, että olen asennoitunut jotenkin? Olen vain ottanut esiin asian, jonka olen todennut. Eikö tämä foorumi ole sitä varten?

Kuten varmasti huomaat, lainaamasi viesti ei ole sinulle tarkoitettu, siksi sen yllä on toisen käyttäjän viestistä lainaus.
 
Mistä päättelet, että olen asennoitunut jotenkin?

Kyllä se kuitti koski minua, ei Sinua. Olen suhtautunut nihkeästi kuulutuksiin ratikoissa ja busseissa niin kauan kun täällä on asiasta keskusteltu, sillä arvostan hiljaisuutta, vastustan turhaa melua ja pidän riittävän pysäkki-informaationa sitä näyttötaulua, joka nykyisin toimii aika hyvin.
 
Viimeisen parin viikon aikana Ruoholahdesta Mellunmäkeen kuulutukset ja näytöt ovat olleet sekaisin monta kertaa, kun olen ollut kyydissä.

Viimeksi istuin 12.5. vaunussa 127. Ruoholahdesta Rautatientorille meni kuten pitikin. Matkalla Helsingin Yliopistolle tuli kuulutus "Kamppi-Kamppen". Jossakin Pitkänsillan alla matkalla Hagikseen kajahti kuulutus "Rautatientori", och samma på svenska och engelska. Näin etenimme Kalasatamaan, jossa kuulutuksen mukaan olimme tulossa Hakaniemeen-Hagnäs. Kulosaareen tullessamme kuulutus oli vihdoin kartalla, ja loppumatka Mellunmäkeen meni kuten pitikin.

M100 sarjan junissa kuulutuslaite korjaa reitin GPS:n mukaan, eli melko pian tunnelista ulos tulemisen jälkeen pitäisi olla taas kartalla. En osaa nyt näillä tiedoilla sanoa mikä on ollut aiheuttajana, mutta kuulutuslaitteen rytmitys menee helposti pieleen, jos reitin asettaa liian kauan kääntöraiteelta lähtemisen jälkeen.

Ja vielä: Siilitie tuntuu olevan kuuluttajan suosikkiasema. En ole enää laskenut, montako kertaa olen ollut kyydissä, jossa Siilitie molemmilla kotimaisilla kuulutetaan asemalle saavuttaessa, siellä seisoessa ja vähän sen jälkeen, kun on lähdetty jatkamaan matkaa kohti Itäkeskusta. Viimeinen kuulutus tulee junan ollessa Siilitien ylittävällä sillalla.

Reitin korjaus GPS:llä aiheuttaa tämän ilmiön Siilitiellä. Kallioleikkaus ja asemarakennus heikentävät GPS signaalia siten, että paikannustarkkuus huononee. Tästä taas seuraa, että sijainti hyppii ja kuulutuslaite luulee olevansa tulossa asemalle uudestaan ja uudestaan. Ongelmaa esiintyy vaihtelevasti, mutta pahimmillaan se on erittäin häiritsevä.
 
Kuten varmasti huomaat, lainaamasi viesti ei ole sinulle tarkoitettu, siksi sen yllä on toisen käyttäjän viestistä lainaus.

Niinpä näkyy, anteeksi. Ei pitäisi kirjoittaa tänne väsyneenä, mutta tällaista yhden yön valvominen teettää.
 
Minä taas olen huomannut sen, että melko usein kuulutuksista kuuluu vain jälkimmäinen puolisko. Esim Itäkeskukseen saapuessa vain se "...tämä juna jatkaa Mellunmäkeen" ja muilla asemilla voi kuulua vain ruotsiksi. Voi olla että tuo Itäkeskuksen kuulutuskin tulee vain ruotsiksi ja vain se juna jatkaa osa siitä. En muista kummalla kielellä tulee vai tuleeko molemmilla.

Itsekin olen erityisesti M200-junissa huomannut sitä, että kuulutus alkaa liian myöhään, ei tule ollenkaan tai jopa pätkii. Joskus muistan kuulleeni jotain suurin piirtein tällaista: ....juna menee kääntörait....matkustajia junasta. Mellungsbacka....vändsporet, var god stig av...
En sitten onko kyseisten junien tyyppivika, mutta suhteellisen usein tuntuu olevan jotain ongelmaa.
Sitten nämä aiemmin mainitut (mielestäni) M100-junille tyypillisemmät ongelmat, kuten väärät kuulutukset väärään aikaan ja Siilitien kuulutus x3 ovat myös tuttuja.
 
Metrovaunussa meni valot pois ja vissiin tehoja myös vaihteessa sekä ennen että jälkeen Myllypuron aseman. Ei ole mielestäni tapahtunut aiemmin. Mistähän johtuu?
 
Metrovaunussa meni valot pois ja vissiin tehoja myös vaihteessa sekä ennen että jälkeen Myllypuron aseman. Ei ole mielestäni tapahtunut aiemmin. Mistähän johtuu?
On tapahtunut jo 1980-luvulta lähtien, mutta harvoin on osunut ilmeisesti kohdalle? :mrgreen:
Myllypurossa on rakennustöiden vuoksi käytössä vain toinen raide. Junat vaihtavat raidetta Myllypuron aseman molemmin puolin ns. Kurkimäen ja Mustapuron vaihteista. Vaihdealueilla on ratageometriasta johtuen lyhyt jännitteetön alue raiteelta toiselle vaihdettaessa. Ts. vaunuparin kaikki neljä virroitinta ovat irti virtakiskosta hetken aikaa. Ajojännitteen puuttuessa vain akuilta sähkönsä saavat sisävalaisimet jäävät päälle. Jännitteettömän vaunuparin moottorit tuntuvat jarruttavan kulkua tuona jänniteettömänä hetkenä.
 
Tuo tapahtui vain kerran. eli silloin kun kirjoitin tuon viestin eli perjantaina. Ei tapahtunut tänään, eikä aiemmin viime viikolla mistä syystä herätti huomion vaikka voikin olla ns tavallinen tapahtuma. Perjantaina istuin eri päässä junaa kuin yleensä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös