Metrohavaintoja 2015

Takimmaisen vaunun numero oli 301A. Muita numeroita en ehtinyt näkemään
Muut numerot olivat 301-B, 301-C ja 301-D :)

Tähän on jo tottunut. Siilitiellä itään mennessä tulee kuulutus ennen saapumista asemalle, toisen kerran asemalla seistessä ja varmuuden vuoksi vielä kolmannen kerran, kun ollaan jo hyvän matkaa menossa kohti Itäkeskusta.
Tämä on itse asiassa eri vika/häiriö/ominaisuus kuin tuo kuvattu päällekkäiskuulutus (kuulutuksillaeroa luokkaa ~1 sekunti). Tämä mainitsemasi toistuminen liittyy enemmän GPS:n häiriintymiseen, kun taas päällekkäisyys on harvinaisempi ja häiriöluonteisempi, mutta tuttu häiriö kyllä silti. En tunne infolaitteen teknistä sielunelämää niin hyvin, että osaisin selittää mistä se johtuu.
 
301-a oli koeajossa kaikenlaista painoa täynnä Itäkeskuksen aseman kohdalla joskus 1030, hienon näköinen viritys, hieman näyttää pienemmältä kuin aiemmat mallit, hyvin tunnistaa kauempaakin kun etuvalot on lähempänä kuin muissa malleissa...
 
301-a oli koeajossa kaikenlaista painoa täynnä Itäkeskuksen aseman kohdalla joskus 1030, hienon näköinen viritys, hieman näyttää pienemmältä kuin aiemmat mallit, hyvin tunnistaa kauempaakin kun etuvalot on lähempänä kuin muissa malleissa...

Bongattu Steissillä klo 15 aikoihin matkalla länteen.
 
Eilen itään suuntaava metro saapui Myllypurossa lännen suunnan raiteelle klo 10:13. Oliko joku poikkeus vaikka aseman remonttiin liittyen? Vastaava ei tapahtunut tänään eikä keskiviikkona, tosin kuljin eri aikaan noina päivinä.
 
Eilen itään suuntaava metro saapui Myllypurossa lännen suunnan raiteelle klo 10:13. Oliko joku poikkeus vaikka aseman remonttiin liittyen? Vastaava ei tapahtunut tänään eikä keskiviikkona, tosin kuljin eri aikaan noina päivinä.

Oli tänäänkin klo 13 aikaan, idän suunnan raiteen puolella rakensivat siihen uuten portaikkoon jotain
 
Ei nyt välttämättä havainto, mutta mikä huone on Hakaniemen metroaseman Länteen ajettavan raiteen puolella? Tämä havaittavissa, sillä siinä kohtaa on katonrajassa ikkuna.
 
Ei nyt välttämättä havainto, mutta mikä huone on Hakaniemen metroaseman Länteen ajettavan raiteen puolella? Tämä havaittavissa, sillä siinä kohtaa on katonrajassa ikkuna.

Muistaakseni siinä oli ainakin joskus metron piirtämö, en tiedä onko enää nykyään.
 
Minullakin olisi kysymys. Mikä on tämä keltainen vilkkuvalo laiturin menosuunnan päässä joka kytkeytyy päälle metron lähestyessä asemaa?
 
Mikä on tämä keltainen vilkkuvalo laiturin menosuunnan päässä joka kytkeytyy päälle metron lähestyessä asemaa?
Se on merkkivalo, jonka tarkoituksena on herättää kuljettajan huomio, mikäli tämä on erehdyksessä pysäyttämässä pitkää junaa lyhyen junan paikalle (jolloin siis hännät jäävät asemalaiturin ulkopuolelle, ja matkustajilla on vaara tippua ja joutua radalle). Näitä pysähdyspaikkaerheitä on välillä sattunut; kuljettaja kun tekee sen pari sataa asemalletuloa per päivä, ja se on hyvin vahvasti rutinoitunutta taitotason toimintaa, niin joskus moka saattaa sattua kirjaimellisesti ajatusta nopeammin. Huomiovalo toimii valokennon perusteella. Se aloittaa vilkkumisen kun juna saapuu laiturialueelle, ja lopettaa sen, kun juna on kokonaan laiturissa.
 
Rautatientorin metroasemalla on nyt joku kaiutin josta kuuluu taustaäämiä kuten vedenlorinaa.
 
20.12

N. kello 15.20 IK2:een ajettiin lännestä M200 sarjalainen.
Pian sen jälkeen IK3:een tuli metro idästä ja se tyhjennettiin IK2:n metroon.
 
Idästä saapuva metro saapui keskiraiteelle Itäkeskuksessa klo 05:26 idästä tulevien raiteella oli metro ja toinen saapui siihen tämän junan vielä ollessa keskiraiteelle mutta ei lähtenyt ennen keskiraiteelle saapunutta. Kuljettaja kuulutti tilanteesta selkeästi ja että juna jatkaa silti eikä vaihtaa tarvitse, silti joku panikoi että pitääkö vaihtaa. Itäkeskuksesta lähdettyään juna jatkoi jonkin matkaa vielä hitaasti.
 
Idästä saapuva metro saapui keskiraiteelle Itäkeskuksessa klo 05:26 idästä tulevien raiteella oli metro ja toinen saapui siihen tämän junan vielä ollessa keskiraiteelle mutta ei lähtenyt ennen keskiraiteelle saapunutta. Kuljettaja kuulutti tilanteesta selkeästi ja että juna jatkaa silti eikä vaihtaa tarvitse, silti joku panikoi että pitääkö vaihtaa. Itäkeskuksesta lähdettyään juna jatkoi jonkin matkaa vielä hitaasti.

Itäkeskuksen keskiraiteelta lähtiessä juna joutuu ajamaan vaihteista, joissa nopeusrajoitus on 35 km/h. Normaali 80 km/h rajoitus alkaa muistaakseni vasta radan ylittävän kävelysillan jälkeen tulevan opastimen kohdalla.
 
Itäkeskuksen keskiraiteelta lähtiessä juna joutuu ajamaan vaihteista, joissa nopeusrajoitus on 35 km/h. Normaali 80 km/h rajoitus alkaa muistaakseni vasta radan ylittävän kävelysillan jälkeen tulevan opastimen kohdalla.

Onko tässä vastaus aina ihmettelemääni kysymykseen:

Kun Mellunmäestä ja Vuosaaresta tulee samaan aikaan metro, miksi toinen joutuu aina odottamaan sen sijaan että Vuosaaren metro ohjattaisiin keskiraiteelle?
 
Takaisin
Ylös