Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Osaako joku kertoa, tai uskon osaavan, että millaisella haarukalla metron täsmällisyyttä mitataan? Montako minuuttia metron pitää olla pääteasemalla myöhässä, että se lasketaan myöhästyneeksi?
Tähän ei suoranaisesti ole olemassa kriteeriä, eikä asiaa oikeastaan tilastoida tai tarkastella pääteasemille saapumisen mukaan. Osittain tähän tietysti vaikuttaa metroliikenteen ja -linjojen luonne: tasainen vuoroväli on lähtökohtaisesti oleellisempi kuin vuorojen aikataulunmukaisuus (jos esimerkiksi kaikki junat ovat linjan vuorovälin monikerran verran tasaisesti myöhässä, tilanne on matkustajan kannalta sama kuin se, että liikenne olisi aikataulussa). Toki haaroilla ja varsinkin idän suuntaan matkustettaessa aikataulunmukaisilla ajoilla on matkustajille merkitystä.Montako minuuttia metron pitää olla pääteasemalla myöhässä, että se lasketaan myöhästyneeksi?
Metroliikenteessä asiakaskokemus ei synny yksittäisen aikataulun pysyvyydestä, vaan vuorovälin tasaisuudesta. Oletetaan, että liikenteessä on tunnin täyskatko, jonka päätyttyä liikenne palaa normaaliin rytmiinsä. Tuolloin jokainen junavuoro saapuu pääteasemalleen tunnin myöhässä, mutta matkustajan kannalta homma toimii kuin pitääkin.
Muutenkin pääteasemalle saapumisen täsmällisyys on laatumittarina jokseenkin onneton eritoten silloin, kun pääosa matkustajavirroista kulkee muualta kuin pääteaseman kautta.
Toisaalta kun Reittiopas kertoo, että Kurvista 18.2X lähtevällä metrolla ehtii vaihtaa Rautatieasemalta tietyllä kellonlyömällä lähtevään M-junaan, niin siinä ei paljoa lohduta metron vuorovälin tasaisuus, jos kaikki vuorot ovat pari minuuttia myöhässä, eikä ehdi vaihtamaan.
Helsingissä joukkoliikenne perustuu runkolinjoihin ja vaihtoyhteyksiin. Täsmällisyydellä on väliä.
Myös esimerkiksi M-junan vuorovälin tihentäminen 5 minuuttiin parantaisi selvästi vaihtoyhteyksiä.
M-junat jakavat Helsingin ja Huopalahden välillä raiteet A-junien kanssa, eikä nykyisellä opastinjärjestelmällä päästä luotettavasti 2,5 minuutin vuoroväliin tällä yhteisellä osuudella.
Toisaalta kun Reittiopas kertoo, että Kurvista 18.2X lähtevällä metrolla ehtii vaihtaa Rautatieasemalta tietyllä kellonlyömällä lähtevään M-junaan, niin siinä ei paljoa lohduta metron vuorovälin tasaisuus, jos kaikki vuorot ovat pari minuuttia myöhässä, eikä ehdi vaihtamaan.
Epäilemättä, Mutta viisi minuuttia myöhässä olevalla junalla taas ehtii sopivasti. Siksi myöhästymisminuuttien määrä ei kerro oikeastaan mitään.
Ehtii sopivasti, ettei tule odottelua vaihdoissa, mutta matkaan tuhlautuva aika itsessään kasvaa, jos pitää lähteä vuoroväliä tai kahta aiemmin, että on varmasti tiettyyn aikaan perillä.
No ilman muuta. Aikataulut ovat sitä varten, että niiden mukaan liikennöidään. Itse metroliikennettä niin kuljettajanpenkin, valvomosalin kuin datankin kautta tarkastelleena uskallan edelleen sanoa, että varsin hyvällä tolalla tämänkin suhteen ollaan. Tämä tavoite vaan ei ollut langan alkuperäinen kysymys, vaan myöhässäolokriteeriJuuri tätä hain, että eikös tavoite TÄYDY olla ajallaan kulkeminen. Ei meinaa lohduta, jos myöhästyy muun muassa vaihtoyhteydestä, mihin iso osa turvautuu.
Totta kai luotettavuudenkin saralla on kehitettävää. Varmasti myös liikennöintidataa voitaisiin hyödyntää enemmän suunnittelun ja päätöksenteon tukena. Näin on myös tarkoitus tehdä.Mutta toki se on perihelsinkiläistä jättää huomiotta tällaiset ihmiselämän arkea määrittävät liikkumisen ja matkustamisen perusasiat
Missäs niin on sanottu? Jos viiden minuutin vuorovälin vallitessa...
Tällaiset jos-lausekkeet olisi hyvä mainita alkuperäisen väitteen yhteydessä. Välttyisi turhalta viisastelulta.
Mitä sitten tulee liikenteen täsmällisyyden arvioimiseen yleensä, niin ei varmasti ole mahdotonta kehittää mittaria, joka ottaa huomioon täsmällisyyden sekä järjestelmän tasolla että yksittäisen junan osalta.
Keskustelu on johdettu sivuraiteille puuttumalla aloittajan esimerkinomaiseen mainintaan pääteasemamyöhästymisestä.
Puolustusreaktiot ovat huvittavia yleensä, mutta joskus on kyllä vaikea käsittää, kuinka suuria tunteita joukkoliikenne voi ihmisessä herättää.