Metron täsmällisyys

Ei varmasti olekaan, mutta ei se myöskään täysin triviaalia ole.

Mittaaminen on itseasiassa äärimmäisen yksinkertaista. Junien kululle voi laskea teoreettisen optimin, jota voi sitten säätää käytännön kokemusten pohjalta johonkin suuntaan. Arviointi kokonaisuudessaan on toki kiinni enemmän tai vähemmän arvotuksista, joita tässäkin keskustelussa on jo ruodittu. Tasainen vuoroväli, aikataulunmukaisuus jne. (Se että matkustaja-aikataulut ovat epätarkkoja, ei tarkoita sitä, etteikö liikennöintsijällä tai liikenteen tilaajalla voisi olla omassa käytössään tarkempia).

Liikenteen suunnittelijoiden keskuudessa tunnutaan arvostavan tasaista (ja tiheää) vuoroväliä enemmän kuin aikataulunmukaisuutta (metron lyhennys, automatisointi jne). Omasta mielestäni tämä on vähän 70-lukulainen näkemys, eikä ota huomioon nykyajan mahdollisuuksia. Mobiiliverkot voivat tehostaa myös liikkumista ja joukkoliikennettä.

Jäitä hattuun. Tämän ketjun tunteikkaimman kirjoittajan voit kohdata vaikka eteisen peilissä.

Tulkitset väärin. Se että kirjoitan satunnaisen provosoivasti, ei tarkoita, että investoisin keskusteluun yhtään millimetriä elohopeaa.
 
Mitä sitten tulee liikenteen täsmällisyyden arvioimiseen yleensä, niin ei varmasti ole mahdotonta kehittää mittaria, joka ottaa huomioon täsmällisyyden sekä järjestelmän tasolla että yksittäisen junan osalta.

Ei varmasti olekaan, mutta ei se myöskään täysin triviaalia ole.

Mittaaminen on itseasiassa äärimmäisen yksinkertaista.

Mittaaminen onkin. Sisällytin tuohon nyt vähän enemmän lainauksia, jotta hitaampikin pysyy kärryillä mistä puhutaan. Metriikan valitseminen (tai kehittäminen) nimittäin onkin sitten kaikkea muuta kuin yksinkertaista. Ja selvennän siis vielä: Metriikan valinnasta on koko ajan ollut puhe.

Junien kululle voi laskea teoreettisen optimin, jota voi sitten säätää käytännön kokemusten pohjalta johonkin suuntaan. Arviointi kokonaisuudessaan on toki kiinni enemmän tai vähemmän arvotuksista, joita tässäkin keskustelussa on jo ruodittu. Tasainen vuoroväli, aikataulunmukaisuus jne. (Se että matkustaja-aikataulut ovat epätarkkoja, ei tarkoita sitä, etteikö liikennöintsijällä tai liikenteen tilaajalla voisi olla omassa käytössään tarkempia).

Nimenomaan. Olet luetellut asioita, joita metriikan pitäisi ottaa huomioon, ja toisaalta asioita, jotka tekevät metriikan valinnasta vaikeaa.

Liikenteen suunnittelijoiden keskuudessa tunnutaan arvostavan tasaista (ja tiheää) vuoroväliä enemmän kuin aikataulunmukaisuutta (metron lyhennys, automatisointi jne). Omasta mielestäni tämä on vähän 70-lukulainen näkemys, eikä ota huomioon nykyajan mahdollisuuksia. Mobiiliverkot voivat tehostaa myös liikkumista ja joukkoliikennettä.

Kyllä tasaista ja tiheää vuoroväliä arvostaa myös matkustaja. Helsingin metrosta puhuttaessa (niinkuin tässä) pitää muistaa myös se, että vuoroväli on (keskustaosuudella) yleensä lyhempi kuin ihmisten käyttämä varmuusvara aikatauluissaan. Tämä johtaa siihen, ettei ihmisiä niinkään kiinnosta aikataulunmukaisuus kuin nopeus ja tiheä vuoroväli. (Siis: Jos joka tapauksessa varaan matkaan ainakin viisi minuuttia tarvittavaa enemmän aikaa, on minulle herttaisen yhdentekevää, millä kohdin tätä viiden minuutin rakoa metro tulee, kunhan tulee.) Eri asia sitten on, onko tämä kustannustehokkain tapa hoitaa joukkoliikennettä.

Tulkitset väärin. Se että kirjoitan satunnaisen provosoivasti, ei tarkoita, että investoisin keskusteluun yhtään millimetriä elohopeaa.

Siinä tapauksessa kehotan hiukan säätämään tekstin tunteikkuutta alaspäin.
 
Metron aikataulut on sillä tavalla epätarkat, että junat saattavat lähteä etuajassa, välillä jopa yli minuutin verran. Tästä voi olla haittaa silloin jos matkustaja on katsonut Reittioppaasta tai mobiilisovelluksesta lähtöajan ja seuraavalla metrolla ei enää ehdi johonkin jatkoyhteyteen.
 
Takaisin
Ylös