Turku-Parainen liikenteen kilpailutus

Liittynyt
29 Toukokuu 2015
Viestit
6
Varsinais-Suomen ELY-keskus kilpailuttaa Turku-Parainen-Nauvo-Korppoo-Houtskari liikenteen aikavälille 1.6.2016-31.5.2019 (+3v optio). Palvelun tilaajana toimii ELYn lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Liikenteeseen tulee käyttöön 11 linja-autoa, joista osa autokierrosta riippuen tulee maalata FÖLIN väreihin. Kohdetta liikennöidään viidellä eri linjalla:
- 801 Turku-Kaarina-Parainen
- 901 Turku-Parainen-Nauvo-Korppoo
- 902 Turku-Parainen-Nauvo-Korppoo-Korpoström
- 903 Turku-Parainen-Nauvo-Houtskari
- 904 Galtbyn satama-Houtskari(-Mossala)
Tarjouspyyntö löytyy täältähttp://http://www.ely-keskus.fi/web/ely/tarjouspyynnot-ja-haut/-/asset_publisher/aeXaaAgl1GS1/content/joukkoliikennepalvelut-reitilla-turku-parainen-1-6-2016-31-5-2019-3-v-optio-1-6-2019-31-5-2022-3-v-?redirect=http%3A%2F%2Fwww.ely-keskus.fi%2Fweb%2Fely%2Ftarjouspyynnot-ja-haut#.Vh9Cuvntmkr
 
Liikenteeseen tulee käyttöön 11 linja-autoa, joista osa autokierrosta riippuen tulee maalata FÖLIN väreihin.

Näköjään niin, että liikenteeseen tulee 6 matalalattiabussia Föli-väreissä (niistä 3 telejä), jotka ajavat linjaa 801. Loput 5 bussia ovat korkealattiaisia ja ne saavat olla liikennöitsijän omissa väreissä. Näistä yksi saa olla talvikaudella pikkubussi (vähintään 16 paikkaa). Korkealattiabussit liikennöivät 900-sarjan linjoja, paitsi joku yksittäinen 801:n lähtö oli niilläkin. Kaikella kalustolla maksimi-ikä on 15 vuotta.
 
Oikeastaan linjat Paraisten linja-autoasemalta eteenpäin pitäisi panna yhteen pakettiin myös saariston yhteysalusliikenteen kanssa. Ts.pitäisi olla yhteys Granvikiin yhdistäen Heisala-Kuggö-Pensar-linjalle (tai jopa siten, että auto menisi yli Kirjaisiin asti, mihin yhteysalus tosin nykyään ajaa vain jonkun vuoron kesäisin), samoin Kirjaisiin yhdistäen Gullkrona-Borstö-linjalle, Pärnäsiin yhdistäen Nötö-Utö-linjalle, Houtsalaan yhdistäen Åvensorin alueen linjalle ja Houtskärin Kivimon lossille tai Mossalaan yhdistäen siitä Iniön suunnan linjalle. Korppoon-Houtskärin alueen yhteysalukseen yhdistäminen voitaneen hoitaa Galtbyn tai Kittuisin kautta, vaikka eipä Verkanilla poikkeaminenkiaan isoa mutkaa tekisi.
Autoton saaristolainen ei tee mitään keskelle ei mitään ajavalla yhteysaluksella, jos se ei aukottomasti komppaa bussiyhteyden kanssa. Tämä olisi kunnan ja ELYn syytä pitää mielessä -ja jos eivät ymmärrä mistä on kyse, voivat vilkaista Waxholmsbolagetin aikatauluja Tukholman saaristossa. Suurin osa sikäläisistä vuoroista kun ei aja Strömkajeniin asti, vaan komppaa bussin kanssa saariston laidassa.
 
Missä kohdassa Föli-liikenteen ja ELY-liikenteen raja menee? Paraisten bussiasemallako? Entä mikä lippujärjestelmä Paraisten sisäisessä liikenteessä (bussilinja Malmi-Sattmark-Granvik-Våno-Tervsund-Malmi ja vv. sekä koululaisvuoro Lemlaxiin ja Lielaxiin sekä kutsutaksit) vallitsee? Onko tässä kilpailutushankkeessa nyt yritettykään käyttää järkeä palveluiden synkronoimiseksi, vai tapahtuuko niin, että TLO:n operoima ELY-bussi painelee pitkin Saaristotietä pari-kolme kertaa päivässä ympäri vuoden ilman sen kummempia ajatuksia siitä, että mahdollisten asiakkaiden enemmistö ei kuitenkaan tuon tien varteen ole menossa?

Paraisten oma bussi on sentään Granvikissa sykronoitu yhteysalus Vikenin kulkuvuorojen mukaan, mutta muihin saariston yhteysalusten takaisiin kohteisiin tällaista ylellisyyttä on varmaan turha odottaa; siitäkään huolimatta, että bussi- ja laivaliikenteen tilaaja on sama.
 
Fölialueen raja menee Kaarinan ja Paraisten rajalla. Eihän tossa ollut kilpailutuksessa muut kuin linja 801 ja Nauvo-korppoon suunnan linjat. Ainakin osaa Paraisten sisäistä linjoista hoitaa mun tietääkseni TLO.
 
Aika suuri hintaero tuo 870 621,45€ kieltämättä on, mikä voittaneen TLO:n ja J Vainion Liikenteen välillä on. Kokonaisurakka kuitenkin jäi alle kahden miljoonan euron. Mikähän tuon hintaeron voisi selittää? Itselle tulee mieleen muutama seikka:

- Yksinkertaisesti paha laskuvirhe jommalla kummalla.
- Vainio on kokenut, mutta onko heillä kokemusta sopimusliikenteen menestyksellisestä kilpailutuksesta?
- Vainio laski tarjouksen nykyisen tulopohjan päälle ja arveli sen turvin myös jonkinlaisen ristisubvention jatkuvan.
- Vainio ei odottanut aivan noin aggressiivisesti jonkun tulevan "kaverin tontille".
- Onko olemassa joku muuttuja, jota en nyt osaa huomioida? Kuskien palkat, kalusto, huollot, polttonesteet...

Joka tapauksessa tämäkin kilpailutus osoittaa, miten tarpeellista tuo oikeasti on, eli yhteiskunnan pussista maksetaan aina oikea hinta ja yritykset pakotetaan olemaan tehokkaita.

Ohessa vielä linkki hankintapäätökseen: http://ah.turku.fi/tksjlk/2016/0120001l/Images/1429602.pdf
 
Aika suuri hintaero tuo 870 621,45€ kieltämättä on, mikä voittaneen TLO:n ja J Vainion Liikenteen välillä on. Kokonaisurakka kuitenkin jäi alle kahden miljoonan euron.

TLO teki veronmaksajille lähes miljoonan euron palveluksen. Ilman TLO:n osallistumista Vainiota olisi kyllä harmittanut, että meni liian halvalla ;)
 
Mikähän tuon hintaeron voisi selittää?

Yksikköhintoja kun katsoo niin Vainion hinnat ovat aika lähellä kaupunkiliikenteessä usein nähtyjä yksikköhintoja. Maaseutumaiseksi liikenteeksi kilometrihinta on vähän yläkantissa, tuntihinta on ylipäätään korkeahko ja noin löysillä kalustovaatimuksilla autopäivähinta on kova. Näin ollen Vainion tarjoushinnat näyttäisivät sisältävän ihan kohtuullisen voiton ja riskeihin varautumisen.

TLO:lla taas kaikki yksikköhinnat on todella alhaisia ja ihmettelen, jos noilla hinnoilla jää voittoa. Siellä on selvästikin päätetty tehdä aggressiivinen tarjous.
 
TLO:n oleminen mukana kilpailussa on varmasti ollut tiedossa, samoin Turun seudulla oleva hintataso suurinpiirtein. Kyllä tuo Vainion hinta on kova, siitä ei pääse mihinkään. Jopa Turun sisäistä liikennettä ajetaan uudella kalustolla huomattavasti halvemmalla. Ja hinnat on helppo selvittää kenen tahansa. TLO:n tarjouksessa tuntihinta on erikoisen alhainen, sitä ei selitä pelkästään ns. Turkulisän puuttuminen kuljettajan palkasta. Autopäivän hinta tuleekin olla edullinen, koskapa kalustoksi kelpaa jo yhden sopimuskauden ajossa olleet käytetyt, joilla ei ole jälleenmyyntiarvoa kuin nimeksi. Ja kaukoliikenneautot saa olla vaikkapa käytöstä poistuvia tilausajoautoja.
 
On sellainenkin mahdollisuus, että Vainio tiesi mainiosti sekä TLO:n mukanaolosta että hintatarjoustasosta, ja veti oman tarjouksensa reippaasti yli, jotta pääsisi linjasta eroon. Paikallisliikenteen tuottavuuden varaan kun ei tällaisina aikoina voi paljoa laskea, taatusti tappiollisen saaristoliikenteen varaan vielä vähemmän. Tämä oli kunniallinen tapa vetäytyä huonoiksi havaitulta apajalta -enkä tarkoita tällä 801:n vilkkaimpia vuoroja, vaan nimenomaan sitä muuta riippaa.

Vainion uskoisin säilyttävän ja kenties jopa kehittävän pikavuoroliikennettä Helsingistä Paraisille ja varmaan vuorokohtaisesti Korppooseenkin. Skärgårdin väreissä olevien autojen kotipaikka on Nauvo, joten etuiluoikeuttakaan ei tulla peruuttamaan, mikä voi olla aikamoinen valtti saaristoon kesällä myytäville tilausmatkoille.
 
Jos Turku-Parainen linja ei ole ollut kannattava kokonaisuudessaan, niin ei sitten mikään. Ja toisaalta, Paraisilta jatkavan osuuden kannattamattomuus ei sinänsä haittaa, koska liikennöitsijä tulee saamaan pyytämänsä hinnan. Oli matkustajia tai ei. En jaksa uskoa, että kukaan haluaisi päästä tuollaisesta linjasta eroon, etenkin kun on isolla rahalla ostanut kyseisiä linjoja hoitaneet yhtiöt!
 
Takaisin
Ylös