Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/24

Viestiketju: Turku-Parainen liikenteen kilpailutus

  1. #1

    Liittynyt
    29.05.2015
    Viestejä
    6

    oletus Turku-Parainen liikenteen kilpailutus

    Varsinais-Suomen ELY-keskus kilpailuttaa Turku-Parainen-Nauvo-Korppoo-Houtskari liikenteen aikavälille 1.6.2016-31.5.2019 (+3v optio). Palvelun tilaajana toimii ELYn lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Liikenteeseen tulee käyttöön 11 linja-autoa, joista osa autokierrosta riippuen tulee maalata FÖLIN väreihin. Kohdetta liikennöidään viidellä eri linjalla:
    - 801 Turku-Kaarina-Parainen
    - 901 Turku-Parainen-Nauvo-Korppoo
    - 902 Turku-Parainen-Nauvo-Korppoo-Korpoström
    - 903 Turku-Parainen-Nauvo-Houtskari
    - 904 Galtbyn satama-Houtskari(-Mossala)
    Tarjouspyyntö löytyy täältähttp://http://www.ely-keskus.fi/web/ely/tarjouspyynnot-ja-haut/-/asset_publisher/aeXaaAgl1GS1/content/joukkoliikennepalvelut-reitilla-turku-parainen-1-6-2016-31-5-2019-3-v-optio-1-6-2019-31-5-2022-3-v-?redirect=http%3A%2F%2Fwww.ely-keskus.fi%2Fweb%2Fely%2Ftarjouspyynnot-ja-haut#.Vh9Cuvntmkr

  2. #2
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus Vs: Turku-Parainen liikenteen kilpailutus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut berkhof Näytä viesti
    Liikenteeseen tulee käyttöön 11 linja-autoa, joista osa autokierrosta riippuen tulee maalata FÖLIN väreihin.
    Näköjään niin, että liikenteeseen tulee 6 matalalattiabussia Föli-väreissä (niistä 3 telejä), jotka ajavat linjaa 801. Loput 5 bussia ovat korkealattiaisia ja ne saavat olla liikennöitsijän omissa väreissä. Näistä yksi saa olla talvikaudella pikkubussi (vähintään 16 paikkaa). Korkealattiabussit liikennöivät 900-sarjan linjoja, paitsi joku yksittäinen 801:n lähtö oli niilläkin. Kaikella kalustolla maksimi-ikä on 15 vuotta.

  3. #3

    Liittynyt
    12.02.2007
    Viestejä
    367

    oletus Vs: Turku-Parainen liikenteen kilpailutus

    Ohho! Tulipa iso paketti. No, kalustovaatimukset näyttää ihan järjellisiltä.

  4. #4

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus Vs: Turku-Parainen liikenteen kilpailutus

    Oikeastaan linjat Paraisten linja-autoasemalta eteenpäin pitäisi panna yhteen pakettiin myös saariston yhteysalusliikenteen kanssa. Ts.pitäisi olla yhteys Granvikiin yhdistäen Heisala-Kuggö-Pensar-linjalle (tai jopa siten, että auto menisi yli Kirjaisiin asti, mihin yhteysalus tosin nykyään ajaa vain jonkun vuoron kesäisin), samoin Kirjaisiin yhdistäen Gullkrona-Borstö-linjalle, Pärnäsiin yhdistäen Nötö-Utö-linjalle, Houtsalaan yhdistäen Åvensorin alueen linjalle ja Houtskärin Kivimon lossille tai Mossalaan yhdistäen siitä Iniön suunnan linjalle. Korppoon-Houtskärin alueen yhteysalukseen yhdistäminen voitaneen hoitaa Galtbyn tai Kittuisin kautta, vaikka eipä Verkanilla poikkeaminenkiaan isoa mutkaa tekisi.
    Autoton saaristolainen ei tee mitään keskelle ei mitään ajavalla yhteysaluksella, jos se ei aukottomasti komppaa bussiyhteyden kanssa. Tämä olisi kunnan ja ELYn syytä pitää mielessä -ja jos eivät ymmärrä mistä on kyse, voivat vilkaista Waxholmsbolagetin aikatauluja Tukholman saaristossa. Suurin osa sikäläisistä vuoroista kun ei aja Strömkajeniin asti, vaan komppaa bussin kanssa saariston laidassa.

  5. #5
    034
    034 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.11.2008
    Viestejä
    329

    oletus Vs: Turku-Parainen liikenteen kilpailutus

    http://www.ely-keskus.fi/web/ely/tar...yynnot-ja-haut

    Virallista päätöstä odottaessa

  6. #6

    Liittynyt
    18.04.2008
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1

    oletus Vs: Turku-Parainen liikenteen kilpailutus

    Kyllä se TLO: lle meni.

  7. #7

    Liittynyt
    29.05.2015
    Viestejä
    6

    oletus Vs: Turku-Parainen liikenteen kilpailutus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eltari Näytä viesti
    Kyllä se TLO: lle meni.
    Jep. Näin nimittäin uutisoitiin: http://www.abounderrattelser.fi/news...ardsvagen.html
    TLO:n juuret vain kasvavat

  8. #8

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus Vs: Turku-Parainen liikenteen kilpailutus

    Missä kohdassa Föli-liikenteen ja ELY-liikenteen raja menee? Paraisten bussiasemallako? Entä mikä lippujärjestelmä Paraisten sisäisessä liikenteessä (bussilinja Malmi-Sattmark-Granvik-Våno-Tervsund-Malmi ja vv. sekä koululaisvuoro Lemlaxiin ja Lielaxiin sekä kutsutaksit) vallitsee? Onko tässä kilpailutushankkeessa nyt yritettykään käyttää järkeä palveluiden synkronoimiseksi, vai tapahtuuko niin, että TLO:n operoima ELY-bussi painelee pitkin Saaristotietä pari-kolme kertaa päivässä ympäri vuoden ilman sen kummempia ajatuksia siitä, että mahdollisten asiakkaiden enemmistö ei kuitenkaan tuon tien varteen ole menossa?

    Paraisten oma bussi on sentään Granvikissa sykronoitu yhteysalus Vikenin kulkuvuorojen mukaan, mutta muihin saariston yhteysalusten takaisiin kohteisiin tällaista ylellisyyttä on varmaan turha odottaa; siitäkään huolimatta, että bussi- ja laivaliikenteen tilaaja on sama.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    03.09.2005
    Viestejä
    45

    oletus Vs: Turku-Parainen liikenteen kilpailutus

    Fölialueen raja menee Kaarinan ja Paraisten rajalla. Eihän tossa ollut kilpailutuksessa muut kuin linja 801 ja Nauvo-korppoon suunnan linjat. Ainakin osaa Paraisten sisäistä linjoista hoitaa mun tietääkseni TLO.

  10. #10

    Liittynyt
    04.11.2010
    Viestejä
    139

    oletus Vs: Turku-Parainen liikenteen kilpailutus

    Aika suuri hintaero tuo 870 621,45€ kieltämättä on, mikä voittaneen TLO:n ja J Vainion Liikenteen välillä on. Kokonaisurakka kuitenkin jäi alle kahden miljoonan euron. Mikähän tuon hintaeron voisi selittää? Itselle tulee mieleen muutama seikka:

    - Yksinkertaisesti paha laskuvirhe jommalla kummalla.
    - Vainio on kokenut, mutta onko heillä kokemusta sopimusliikenteen menestyksellisestä kilpailutuksesta?
    - Vainio laski tarjouksen nykyisen tulopohjan päälle ja arveli sen turvin myös jonkinlaisen ristisubvention jatkuvan.
    - Vainio ei odottanut aivan noin aggressiivisesti jonkun tulevan "kaverin tontille".
    - Onko olemassa joku muuttuja, jota en nyt osaa huomioida? Kuskien palkat, kalusto, huollot, polttonesteet...

    Joka tapauksessa tämäkin kilpailutus osoittaa, miten tarpeellista tuo oikeasti on, eli yhteiskunnan pussista maksetaan aina oikea hinta ja yritykset pakotetaan olemaan tehokkaita.

    Ohessa vielä linkki hankintapäätökseen: http://ah.turku.fi/tksjlk/2016/01200...es/1429602.pdf

  11. #11
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    305

    oletus Vs: Turku-Parainen liikenteen kilpailutus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut dreamy83 Näytä viesti
    Aika suuri hintaero tuo 870 621,45€ kieltämättä on, mikä voittaneen TLO:n ja J Vainion Liikenteen välillä on. Kokonaisurakka kuitenkin jäi alle kahden miljoonan euron.
    TLO teki veronmaksajille lähes miljoonan euron palveluksen. Ilman TLO:n osallistumista Vainiota olisi kyllä harmittanut, että meni liian halvalla

  12. #12
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus Vs: Turku-Parainen liikenteen kilpailutus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut dreamy83 Näytä viesti
    Mikähän tuon hintaeron voisi selittää?
    Yksikköhintoja kun katsoo niin Vainion hinnat ovat aika lähellä kaupunkiliikenteessä usein nähtyjä yksikköhintoja. Maaseutumaiseksi liikenteeksi kilometrihinta on vähän yläkantissa, tuntihinta on ylipäätään korkeahko ja noin löysillä kalustovaatimuksilla autopäivähinta on kova. Näin ollen Vainion tarjoushinnat näyttäisivät sisältävän ihan kohtuullisen voiton ja riskeihin varautumisen.

    TLO:lla taas kaikki yksikköhinnat on todella alhaisia ja ihmettelen, jos noilla hinnoilla jää voittoa. Siellä on selvästikin päätetty tehdä aggressiivinen tarjous.

  13. #13

    Liittynyt
    12.02.2007
    Viestejä
    367

    oletus Vs: Turku-Parainen liikenteen kilpailutus

    TLO:n oleminen mukana kilpailussa on varmasti ollut tiedossa, samoin Turun seudulla oleva hintataso suurinpiirtein. Kyllä tuo Vainion hinta on kova, siitä ei pääse mihinkään. Jopa Turun sisäistä liikennettä ajetaan uudella kalustolla huomattavasti halvemmalla. Ja hinnat on helppo selvittää kenen tahansa. TLO:n tarjouksessa tuntihinta on erikoisen alhainen, sitä ei selitä pelkästään ns. Turkulisän puuttuminen kuljettajan palkasta. Autopäivän hinta tuleekin olla edullinen, koskapa kalustoksi kelpaa jo yhden sopimuskauden ajossa olleet käytetyt, joilla ei ole jälleenmyyntiarvoa kuin nimeksi. Ja kaukoliikenneautot saa olla vaikkapa käytöstä poistuvia tilausajoautoja.

  14. #14

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus Vs: Turku-Parainen liikenteen kilpailutus

    On sellainenkin mahdollisuus, että Vainio tiesi mainiosti sekä TLO:n mukanaolosta että hintatarjoustasosta, ja veti oman tarjouksensa reippaasti yli, jotta pääsisi linjasta eroon. Paikallisliikenteen tuottavuuden varaan kun ei tällaisina aikoina voi paljoa laskea, taatusti tappiollisen saaristoliikenteen varaan vielä vähemmän. Tämä oli kunniallinen tapa vetäytyä huonoiksi havaitulta apajalta -enkä tarkoita tällä 801:n vilkkaimpia vuoroja, vaan nimenomaan sitä muuta riippaa.

    Vainion uskoisin säilyttävän ja kenties jopa kehittävän pikavuoroliikennettä Helsingistä Paraisille ja varmaan vuorokohtaisesti Korppooseenkin. Skärgårdin väreissä olevien autojen kotipaikka on Nauvo, joten etuiluoikeuttakaan ei tulla peruuttamaan, mikä voi olla aikamoinen valtti saaristoon kesällä myytäville tilausmatkoille.

  15. #15

    Liittynyt
    12.02.2007
    Viestejä
    367

    oletus Vs: Turku-Parainen liikenteen kilpailutus

    Jos Turku-Parainen linja ei ole ollut kannattava kokonaisuudessaan, niin ei sitten mikään. Ja toisaalta, Paraisilta jatkavan osuuden kannattamattomuus ei sinänsä haittaa, koska liikennöitsijä tulee saamaan pyytämänsä hinnan. Oli matkustajia tai ei. En jaksa uskoa, että kukaan haluaisi päästä tuollaisesta linjasta eroon, etenkin kun on isolla rahalla ostanut kyseisiä linjoja hoitaneet yhtiöt!

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Turku - Lieto - Aura - Pöytyä - Oripää -linjan kilpailutus
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 05.07.2015, 23:19
  2. Turku - Paimio -liikenteen kilpailutus
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 06.05.2015, 14:03
  3. Naantalin sisäisen liikenteen kilpailutus
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 18.09.2014, 12:49
  4. Linjan Naantali - Raisio - Turku - Kaarina/Lieto kilpailutus
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 25.08.2013, 14:09
  5. Turku, raitioteiden 1950-luvun liikenteen erikoisuuksia
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 03.04.2008, 11:10

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •