Camo Lissabone

Liittynyt
15 Kesäkuu 2006
Viestit
58
Mikä tämmänen bussi oikein on?Onks se portugalilainen ku nimi on tollanen? Oon lukenu et juha jalol olis joskus ollu tämmänen?
 
-ikarus- sanoi:
Mikä tämmänen bussi oikein on?Onks se portugalilainen ku nimi on tollanen? Oon lukenu et juha jalol olis joskus ollu tämmänen?
Se on tällainen http://www.netti.fi/~rvleino/kuvat/030402/ss_26.htm
(waltsun kuva).
Jalolle auto joutui Virtasen (Citybus kautta) oltuaan Jukka Rindell Ky:n alunperin. Kyseinen Lissabone taitaa olla ainoa uudelle Volvo B10M-alustalle rakennettu. Turussa B58:lla niitä oli Anderssonilla ja Förbomilla. Jukka Rindellilläkin oli toinen B58:n päällä (ja pirteä olikin: siinä oli Voithin laatikko, muissa oli Allisonin automaatti tai Wilsonin puoliautomaatti, Förbomilla Paimiossa kai joku keppivehekin).

Niin ja on se portugalilainen ja nyttemmin jo Jaloltakin poistettu.
 
KjaO-K sanoi:
Jukka Rindellilläkin oli toinen B58:n päällä (ja pirteä olikin: siinä oli Voithin laatikko...
Pirteä? Oikeasti? :) Ei ihan ensimmäisenä tulisi kyseinen adjektiivi mieleen, jos pitäisi luonnehtia Volvo-Voith-yhdistelmää. Kai se kolmiportainen oli? Vai peräti kaksiportainen? Sitten ymmärrän, jos kyse on kaksiportaisesta laatikosta.
 
Kolmiportainen se oli. Siinä koneessa oli kyllä ytyä jo edellisessä elämässään, kun se oli manuaalivaihteisena Kutter8 päällään. Valoihin jäi ihmettelemään kaikki uudemmat pelit, kun Rindellin "kymppi" lähti jo.

Samoja osia toki K202:ssa ja Lissabonessa käytettiin mm. valaistuksessa, mutta muutoin ero on kyllä kuin yöllä ja päivällä ainakin laadussa. Lissabone oli Traforan ohella niitä, joiden tuulilasi vuosi jo uutena ym...
 
-ikarus- sanoi:
Eiks toi kuvan bussi ole wiima K202? Jos ei, niin on aika paljon yhdennäköisyyttä...
Olen kuullut, että tuon Camo Lissabone -mallin suunnittelussa olisi käytetty tosiaan Wiima K202:ta esikuvana - onko tämä totta? Vai onko Camo Lissabone vain portugalilainen piraattikopio Wiima K202:sta? ;)
 
SD202 sanoi:
Olen kuullut, että tuon Camo Lissabone -mallin suunnittelussa olisi käytetty tosiaan Wiima K202:ta esikuvana - onko tämä totta? Vai onko Camo Lissabone vain portugalilainen piraattikopio Wiima K202:sta? ;)
Hmm, nyt joutuvat viisaammat jatkamaan, mutta mua taas Anderssonittaa ihan hirveästi. Ettei olisi mokoma pulju liittynyt aika läheisestikin tuohon "piratismiin".
 
SD202 sanoi:
Olen kuullut, että tuon Camo Lissabone -mallin suunnittelussa olisi käytetty tosiaan Wiima K202:ta esikuvana - onko tämä totta? Vai onko Camo Lissabone vain portugalilainen piraattikopio Wiima K202:sta? ;)
Onko se pelkkä urbaanilegenda, että Camolle olisi loikannut joku Wiiman suunnittelija? Sehän varmaan selittäisi yhtäläisyyksiä. ;)
 
Muistan lukeneeni, että nyttemmin edesmennyt Veikko Muronen, joka Suomessa ehti vaikuttaa ainakin Vanajalla, Sisulla ja Wiimalla, olisi tosiaan työskennellyt Camolla ainakin jonkin aikaa. Käsittääkseni hän oli siellä kuitenkin jo joitakin vuosia ennen kuin Camoja ruvettiin tuomaan Suomeen.

Suomeen tuodut alkupään Camo Lissabonet olivat "portugeesi-lookia" ja poikkesivat ulkonäöltään selvästi meikäläisten tehtaiden katureista. Jossakin vaiheessa joku sai idean varustaa Suomeen tuotavat Lissabonet Wiima K202-mallisilla ajovaloilla, maskeilla ja takavaloilla, jolloin autot muuttuivat huomattavasti kotoisemman näköisiksi. :)

Ainakin netissä Camo mainostaa itseään yhä: www.camo.pt .
 
Takaisin
Ylös