Turun kestävän liikenteen vertaisarvioinnin tulokset

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
Alla tiedote Turun kestävän liikenteen BUSTRIP - vertaisarvioinnin 21.-25.8.2006 tuloksista. Tutustukaa!

Kiitos kaikille arviointiin osallistuneille foorumin lukijoille!

Turun kaupungin lehdistötiedote 25.8.2006 sanoi:
Turku kestävyyden tienristeyksessä!

Kansainvälinen kestävän liikenteen asiantuntijoiden ryhmä on kuluneen viikon tutkinut Turun kaupungin liikenne- ja liikkuvuuskysymyksiä ja arvioinut, mitten kaupunki edistyy kestävän liikennejärjestelmän kehittämisessä. Perustuen haastatteluihin asukkaiden, liike-elämän, poliitikkojen ja asiantuntijoiden kanssa sekä tutustuttuaan kaupunkiin, arvioijien tärkeimmät havainnot ovat seuraavat:
• kaupungilla on korkeat tavoitteet monissa suunnitelmissa ja ohjelmissa
• käveleminen ja pyöräily ovat tärkeitä liikennemuotoja Turussa
• kaupunkikeskustalla on ainutlaatuisia laatutekijöitä, joita tulisi kehittää
• kaupunkikeskusta on hyvin saavutettavissa joukkoliikenteellä

Kuitenkin, arviointiryhmä kokee että:
• Maankäytön ja liikenteen suunnittelusta puuttuu pitkän aikavälin perspektiivi
• Seudun kuntien yhteistyötä on kiireellisesti parannettava maankäytön ja joukkoliikenteen suunnittelussa
• Julkisen liikenteen markkinointia ja informaatiota matkustajille on parannettava ja matka-aikoja nopeutettava
• Kaupunkikeskustan ei tule kilpailla saavutettavuudella autolla vaan omilla ainutlaatuisilla laatutekijöillään.
• Keskustan pyörätiereitistö tulisi rakentaa valmiiksi ja autojen nopeuksia alentaa, jotta pyörän käyttö lisääntyisi entisestään
Lokakuun alussa ryhmä on saanut raporttinsa valmiiksi, ja se on kaupungin hallinnon käytettävissä laadittaessa kestävän kaupunkiliikenteen suunnitelmaa.

Arviointiryhmä:
Björn Abelsson - Sundsvall, Ramboll Sweden AB, Ruotsi (ryhmän johtaja)
Anna Granberg - Union of Baltic Cities - ympäristösihteeristö
Dace Liepniece -Liepaja, Latvia
Per Elvingson -Örebro, Ruotsi
Gintaras Stauskis - Vilna, Liettua
Lech Michalski - Gdynia, Puola
Mindaugas Kucinovas - Kaunas, Liettua
Björn Gunnarsson - Göteborg, Ruotsi

Lisätiedot:
Mikko Laaksonen, mikko.k.laaksonen@turku.fi
Ympäristö- ja kaavoitusviraston suunnittelutoimisto, Turun kaupunki

Lehdistötiedote englanniksi:

Esitys englanniksi

Esitys suomeksi
 
Ainakin noihin pyöräilyä koskeviin tuloksiin on helppo yhtyä. Nyt alkusyksystä joka päivä keskustan läpi pyöräilleenä joka päivä
- meinaa kuolla keskimäärin kaksi kertaa (miettikää miksi)
- joutuu ajamaan liikennesääntöjen vastaisesti mm. jalkakäytävillä (miettikää miksi)

Ja kuntien yhteistyöhön joukkoliikenneasioissa pitäisi olla joku pakote, en enää jaksa uskoa vapaaehtoisuuteen. Mitä sitten kuntaliitokset tuovatkaan tullessaan, jää nähtäväksi.
 
Lehdistötiedoitteen mukaan julkisen liikenteen matka-aikoja tulisi nopeuttaa ja toisaalta taas autojen nopeuksia pitäisi alentaa.

Eivätkö nämä kaksi asiaa ole vähän ristiriidassa keskenään? Jos keskustaan tulee taas uusia nopeusrajoituksia, niin koskevathan ne myös samoja väyliä kulkevia joukkoliikenteen busseja. Jo nyt keskustan uudet nopeusrajoitukset 40 km/h hidastavat huomattavasti bussien kulkua ja vaikeuttavat aikatauluissa pysymistä, varsinkin kun "vihreitä aaltojakaan" ei ole rukattu nopeusrajoituksia muutettaessa.
 
Eira sanoi:
Lehdistötiedoitteen mukaan julkisen liikenteen matka-aikoja tulisi nopeuttaa ja toisaalta taas autojen nopeuksia pitäisi alentaa.

Eivätkö nämä kaksi asiaa ole vähän ristiriidassa keskenään? Jos keskustaan tulee taas uusia nopeusrajoituksia, niin koskevathan ne myös samoja väyliä kulkevia joukkoliikenteen busseja.

Muutama kommentti joukkoliikenteen nopeudesta ja nopeuttamisesta yleensä.
1. Autojen nopeuksia voi Turussa alentaa myös nykyisiä nopeusrajoituksia alentamatta. Nykyisinhän rajoitusten, varsinkin 40 km/h rajoituksen, rikkominen on hyvin yleistä ja tämä on yksi liikenneturvallisuutta alentava tekijä.
2. Turun keskusta-alueen pysäkkivälillä 30 tai 40 km/h nopeusrajoituksen vaikutus matkanopeuteen on olennaisesti pienempi kuin pysäkkiaikojen tai punaisissa valoissa turhaan seisomisen. Nopeusrajoituksen hidastava vaikutus matka-aikaan on siis pienempi kuin kaista- ja liikennevalojärjestelyjen sekä rahastuksen muutosten nopeuttava vaikutus.
3. Olennaista ei ole joukkoliikenteen absoluuttinen nopeus vaan se, että joukkoliikenne kulkee keskustassa omien kaistojen ja etuisuuksien turvin autoliikenteen ruuhkien ohi eli sen matkanopeus on korkeampi kuin yksityisauton.
 
Takaisin
Ylös