Kokokyljen mainokset

Liittynyt
8 Heinäkuu 2005
Viestit
110
Muistanko ihan väärin, vai onko Turussa kielletty ikkunaan ulottuvat mainosteippaukset? Ainakin Muurisen 128:ssa on nyt keskiovea vastapäätä koko ikkunan peittävä VVO:n mainos.
 
Kaupunki salli ikkunoiden päälle tulevat mainokset alkusyksystä, kun mainosfirma JCDecaux uhkasi muuten viedä pystyttämänsä pysäkkikatokset pois.
 
Parissa keltsussakin noita on näkynyt.

Uusien sääntöjen mukaan bussien kokonaan maalaaminen tai teippaaminen mainostarkoituksiin hyväksytään siten toteutettuna, että paraatipaikka ja kokoteippaus saa peittää kokonaisikkunapinta-alasta enintään 30 %. Lisätietoja joukkoliikennelautakunnan kokouspöytäkirjasta.
 
Kaupunki salli ikkunoiden päälle tulevat mainokset alkusyksystä, kun mainosfirma JCDecaux uhkasi muuten viedä pystyttämänsä pysäkkikatokset pois.

Ei se ihan näin mennyt eli nykyisten pysäkkikatosten poistamisella ei uhkailtu.

60 uuden pysäkkikatoksen ja ylipäätään uusien pysäkkikatosten ehtona oli sopimusten mainosehtojen muuttaminen.

Tietojeni ja havaintojeni mukaan uudet ehdot ovat samat kuin TKL:n ja Helsingin seudun bussiliikenteessä.

Yhtenä ongelmana oli Turussa, että voimassa olevia mainosehtoja oli jo lisätulojen toivossa rikottu sekä liikennelaitoksen että yksityisten liikennöitsijöiden autoissa. Penkinselystarroja oli runsaasti sisäisten linjojen autoissa.

Mainosehdot siis tarkistettiin samaan linjaan Helsingin ja Tampereen kanssa.
Ehdot kirjattiin myös täsmällisesti päätökseen, jotta niitä voidaan valvoa.

Pysäkkikatoksia toivotaan paljon sekä kansalaisten että eri yhdistysten taholta, joten merkityksettömästä parannuksesta ei ollut kyse.

Mainostamisen rahavirrat tulisi toki saada paremmin hallintaan ja konkreettisemmin näkyviin joukkoliikenteen rahoituksessa. Helsingissähän mainossopimuksilla on hankittu toimivia raitiovaunujakin...
 
Ei se ihan näin mennyt eli nykyisten pysäkkikatosten poistamisella ei uhkailtu.
JCDecauxin ostettua Viacom Outdoorin Suomen toiminnot n. vuosi sitten ei mennyt kauaakaan, kun JCDecaux ilmoitti Turun kaupungille että heidän pysäkkikatostoimintansa Turussa on kannattamatonta ja siksi sopimusta ei aiota jatkaa. Samassa kuitenkin JCDecaux kertoi, että se on valmis harkitsemaan päätöstään uudelleen, jos Turussa sallitaan busseissa ikkunoiden päälle menevät mainokset.
 
JCDecauxin ostettua Viacom Outdoorin Suomen toiminnot n. vuosi sitten ei mennyt kauaakaan, kun JCDecaux ilmoitti Turun kaupungille että heidän pysäkkikatostoimintansa Turussa on kannattamatonta ja siksi sopimusta ei aiota jatkaa. Samassa kuitenkin JCDecaux kertoi, että se on valmis harkitsemaan päätöstään uudelleen, jos Turussa sallitaan busseissa ikkunoiden päälle menevät mainokset.

Mistä tietosi ovat peräisin? JCDecaux'lta, joltakin Turun kaupungin virkamieheltä vai tiedotusvälineiden juttuihin?

Kerroin nyt yllä sen mukaan, mitä Turun joukkoliikenteestä vastaaville luottamusmiehille asiasta on esittelijöiden taholta kerrottu ja esityslistoissa lukee. Käsitykseni oli se, että neuvottelu koski lähinnä jo aikaisemmassa sopimuksessa olevia lisäkatoksia, joista JCDecaux yritti luistaa pois ja piti katosten lisäämistä kannattamattomana.

Lisäsopimus alla:
Lisäsopimus

Asiassa on toki ikävä "kytkykaupan" piirre jossa katosmainonta ja bussien ulko- ja sisäpintojen mainonta kytkettiin yhteen. Mutta mainostilaa myydään toki tehokkaammin yhdistelminä. Sopimuksessa on myös se piirre, että mainostusoikeuksien vastapainona kaupungit saavat pysäkkikatoksia. Voi olla, että se on oikeuksiin verrattuna pieni hinta, mutta asetelma on kuitenkin toinen kuin monessa muussa "julkis-yksityisessä kumppanuudessa", jossa kunta tai valtio on vain maksajana.

Vai ovatko puheesi ne vain (yli)tulkintaa käsillä olevien asiakirjojen perusteella?
 
Viimeksi muokattu:
Mistä tietosi ovat peräisin?
Asia oli joukkoliikennelautakunnan esityslistalla tiedotusluonteisena asiana. Sitten kun asia tuli päätettäväksi, oli mukana tämä mainittu sopimus 60 uudesta katoksesta. 60 uuteen katokseen verrattuna olisi kuitenkin ollut paljon suurempi haitta, jos sopimusta ei olisi syntynyt ja JCDecaux olisi todella vienyt vanhat katoksensa pois. Sitähän ei tietysti tiedä, oliko JCDecauxin kiristys pelkkää bluffausta. Olisi vaikea uskoa, että niitä katoksia pidettäisiin ollenkaan, jos ne todella olisivat tappiollisia.
 
Asia oli joukkoliikennelautakunnan esityslistalla tiedotusluonteisena asiana.

Siis milloin ja mistä olet saanut tiedon?

Katsoin läpi kaikki v. 2005 ja 2006 pöytäkirjat, eikä niissä ole erillistä asiakohtaa asiasta, v. 2005 katosten rakennusohjelma on ollut kerran muistiot ja tiedotteet - kohdassa.

Asiasta on toki keskusteltu lautakunnassa, mutta ei niin, että JCDecaux olisi uhannut poistaa nykyiset katokset, vaan siten, että JCDecaux on esittänyt, että se ei rakenna sopimuksen mukaisia uusia katoksia.

Valitettavasti minulla ei ole käsillä alkuperäistä, v. 1998 tehtyä sopimusta, joten en tiedä, mitä sopimus sanoo katosten omistuksesta ja kohtalosta jos sopimus päättyy. Tällaisessa sopimuksessahan on yleensä seuraavat vaihtoehdot:
- Toinen sopimusosapuoli vie katokset pois sopimuksen päätyttyä
- Kaupunki saa lunastaa katokset sopimuksen päätyttyä
- Kaupunki saa katokset sopimuksen päätyttyä

Tätä on mahdoton sanoa ilman v. 1998 sopimusta.
 
Takaisin
Ylös