Seitsikon Aabenraat

Liittynyt
7 Kesäkuu 2006
Viestit
24
Tulivatko ne seitsikolle uutena vai onko ne uitettu jostain?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Seitsikon Aabenraat....

Turun Aabenraat ovat oikeastaan pääosin tuplauittoja, aiemmin jo Connex (silloinen Linjebuss) siirsi autot Tanskasta.
  • Turun Citybus #232, YFR-696, VIN YV3R44F17SA002099 < DK (??)
  • Turun Citybus #233, YFR-697, YV3R43F18SA001845 < DK (??) < Connex/Linjebuss FIN #235, TIO-265 < Linjebus DK #6223
  • Juha Jalo #46, YFR-704, YV3R44F17SA002135 < DK (??)
  • Juha Jalo #47, YFR-705, YV3R43F14SA001843 < DK (??) < Connex/Linjebuss FIN #233, TIO-257 < Linjebus DK #6221
  • Juha Jalo #48, YFR-706, YV3R43F16SA001844 < DK (??) < Connex/Linjebuss FIN #234, TIO-258 < Linjebus DK #6222
  • Lasse Julin #514, YFR-879, YV3R43F10SA001841 < DK (??) < Connex/Linjebuss FIN #231, TIO-282 < Linjebus DK #6219
  • Lasse Julin #515, YFR-779, YV3R43F11SA001833 < DK (??) < Connex/Linjebuss FIN #242, JCX-940 < Linjebus DK #6218
  • Muurinen #105, YFR-700, YV3R43B11SA001398 < DK (??)
  • Muurinen #118, YFR-701, YV3R43F18SA001831 < DK (??) < Connex/Linjebuss FIN #240, FCX-516 < Linjebus DK #6216
  • Muurinen #120, YFR-702, YV3R43F16SA001830 < DK (??) < Connex/Linjebuss FIN #239, XIR-714 < Linjebus DK #6215
  • Muurinen #128, YFR-703, YV3R43F1XSA001832 < DK (??) < Connex/Linjebuss FIN #241, EIP-914 < Linjebus DK #6217
  • V. Nyholm #76, YFR-708, YV3R43F1XSA001829 < DK (??) < Connex/Linjebuss FIN #238, TIO-372 < Linjebus DK #6214
  • V. Nyholm #77, YFR-707, YV3R44F1XSA002100 < DK (??)
  • Muurinen #135, YFR-695, YV34R3F12SA001842 < Raision Linja #84 < DK (??) < Connex/Linjebuss FIN #232, TIO-317 < Linjebus DK #6220
 
Vs: Seitsikon Aabenraat....

Tulivatko ne seitsikolle uutena vai onkone uitettetu jostain?

Turun seudun matalat Aabenraat hankki uutena 1994 - 1995 Linjebus (Tanskassa nimi kirjoitettiin yhdellä s:llä) Kööpenhaminan seudulle HT-alueen liikenteeseen. Osa näistä autoista uitettiin Suomeen vuonna 1998 Linjebussin täkäläisen yksikön voitettua runsaasti uutta liikennettä. Sitten taas suhdanteiden muututtua nämä 12 Suomessa ollutta autoa palasivat takaisin Köpikseen vuosina 2000 - 2002. Seitsikolle Aabenraadot tulivat siis Tanskasta joskus vuosi pari sitten ja osa näistä autoista on ollut Suomen kilvissä aiemminkin.

Uutena TLO-isännät hankkivat vuosina 1989 ja 1991 muutaman Volvo B10R -alustaisen korkealattiaisen Aabenraa-katurin. Näistä ei taida Turussa enää liikkua kuin uusin.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Seitsikon Aabenraat....

Uutena TLO-isännät hankkivat vuosina 1989 ja 1991 muutaman Volvo B10R -alustaisen korkealattiaisen Aabenraa-katurin. Näistä ei taida Turussa enää liikkua kuin uusin.
Ja sehän on tämä, jota ei muuten viime aikona sitäkään ole enää näkynyt, vai onko se vielä varavaravara-autona jossain (kenties Paimiossa).
Kuva noin vuoden takaa näyttelypäivältä.
 

Liitetiedostot

  • elr951.JPG
    elr951.JPG
    52.2 KB · Lukukerrat: 554
Vs: Seitsikon Aabenraat....

Kiitos tiedosta...on mielessä käynyt jos nämä aabenraat olivat noita connexin autoja mutta en ollut varma asiasta...

Ja sehän on tämä, jota ei muuten viime aikona sitäkään ole enää näkynyt, vai onko se vielä varavaravara-autona jossain (kenties Paimiossa).
Kuva noin vuoden takaa näyttelypäivältä.

Eikös toi Nyholmin 68 ole mennyt Raumalle?....
 
Vs: Seitsikon Aabenraat....

Ai niin, Oraksen autotilanne ei ole taas käynyt lähiaikoina likikään pientä päätäni. Kukas heittäisi kehiin Oraksen nykyisen autolistauksen (Tai mitä autoja Rauml nykyään käytössä on)?
 
Onks näillä "Aabenraadoilla" jotain tarkempii mallinimii ku mää oon kuullu sanottavan vaan pelkkä aabenraa
 
Yritin hakea netistä koreille jotain mallia, mutta ei löytynyt kuin alustan mallista volvo, että auto on matala. Kyseisen korin valmistus on taidettu lopettaa muutama vuosi sitten, konkurssin takia, jos en väärin muista:biggrin:
 
Yritin hakea netistä koreille jotain mallia, mutta ei löytynyt kuin alustan mallista volvo, että auto on matala. Kyseisen korin valmistus on taidettu lopettaa muutama vuosi sitten, konkurssin takia, jos en väärin muista:biggrin:
Oman käsitykseni mukaan Aabenraan tehdas koki saman kohtalon kuin Wiiman tehdas, ei mitään konkurssia, vaan omistajataho Volvo sulki tehtaan ja siirsi tuotantoa muualle (tässä tapauksessa Säfflen tehtaalle).
 
Oman käsitykseni mukaan Aabenraan tehdas koki saman kohtalon kuin Wiiman tehdas, ei mitään konkurssia, vaan omistajataho Volvo sulki tehtaan ja siirsi tuotantoa muualle (tässä tapauksessa Säfflen tehtaalle).

Niin, ja Aabenraan tehtaallahan rakennettiin ainakin 1990-luvun lopulla ja 200-luvun alussa Säfflen korimalleja. Suurin osa Tanskan Säffleistä lienee juuri näitä Aabenraan tehtaalla tehtyjä. Tanskalaiset harrastajat ovat kalustolistoissaan nimittäneetkin usein näitä "Aabenraa-Säfflejä" pelkästään Aabenraiksi.
 
Alusta Volvo B10BLE on varmasti kaikille tuttu matalalattiaalusta, mutta kori ja varsinkin korin liittyvän tekniikka on monessa mielessä erikoinen.
Tuulilasin lämmitys ja puhallus tapahtuu ylhäältä alas, matkustamossa on sekä patteri että kattokanavalämmitys, ovet ovat varustettuna ylhältä toimivalla ilmaverhopuhalluksella, ja nämä toimivat useilla erikseen säädettävillä termostaateilla ja puhalluksen nopeuudensäädöillä.
Vebasto on varustettu taukoautomatiikalla.
Ovitoimintojen ja alustan niiauksen joystikki on sopivassa paikassa ja varsinkin niiaus, sitä aikaa ajatellen, käytettävissä yhdellä liikkeellä.
Korin lattia on erittäin matala joskus jopa liiankin matala.
Toinen tarina on sitten kuinka hyvin kuljettajat osaavat käyttää tähän korimalliin käytetty tekniikka ja kuinka hyvin asentajat osaavat ja annetaan resursseja pitämään kaikki kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös