Käytöstä poistuneita päätepysäkkejä

Liittynyt
10 Helmikuu 2017
Viestit
189
Tämän niminen ketju perustettiin jo HSL-alueen paikallisliikenteen foorumille, mutta

Haluaisin etsiä Turun bussien seudulta käytöstä poistuneita päätepysäkkejä!
 
Yhä maastossa olevia entisille päätepysäkeille rakennettuja kääntöpaikkoja:

- Pläkkikaupunki (Satakunnantien varressa Kirvesmiehenkujan kohdalla), linja 11
- Hepokulta (Jahtilähteenkadulla), linja 1
- Nättinummi (Ekmaninkadun tuntumassa), linjat 1 ja 2
- Runosmäki (Nostoväenkadun länsipäässä), linja 18
- Saarenoja (Pattistentiellä Saarenojantien kohdalla), linja 21
- Kärsämäki (Leafin kohdalla), linja 4
- Ylioppilaskylä (Urho Kulovaaran kadulla), linja 50
- Lauste (Lausteen koululla), linjat 10 ja 20
- Harittu (Varsinais-Suomenkadun varrella), linja 18
- Ispoinen (Ispoisten puistotien ja kiertotien eteläinen risteys), linjat 9 ja 33
- Pikisaari (Jakob Bremerin kadulla), linja 2B
- Satama (Siljan terminaali, Linnankadun puolella), linja 1
- Amiraalistonkatu, linja 4 (käytti hyväkseen vaunuhallien edustan aukeaa tilaa)
- Huolintakatu, linja 40

Ja mainitaanpa myös kakkosen raitsikan Korppolaismäen kääntöpaikka, joka yhä erottuu puistossa samannimisen bussipysäkin kohdalla.
 
Tietämättä mitä näillä paikoilla nykyään on, tuli mieleen ainakin Höyttisten ja Niemenkulman pysäkit Satavassa ja Kakskerrassa. Niihin ajoivat linjat 14A ja 15A, myöhemmin muistaakseni joku yhdistetty, jolle oli taiottu numeroksi muistaakseni 75.
12 kääntyi aikanaan Puropellon koulun takana Mäntymäessä.
Ja eikö myös Vakka-Suomentiellä ole joskus muinaisuudessa ollut kääntöpaikka, siis ennen kuin silloinen 19 jatkettiin Suikkilan kautta Vienolaan?
 
Tietämättä mitä näillä paikoilla nykyään on, tuli mieleen ainakin Höyttisten ja Niemenkulman pysäkit Satavassa ja Kakskerrassa. Niihin ajoivat linjat 14A ja 15A, myöhemmin muistaakseni joku yhdistetty, jolle oli taiottu numeroksi muistaakseni 75.
Kun ajaa puolentoista kilometrin verran Höyttisten- ja Niemenkulmanteitä, niin voi hahmottaa paikan, jossa bussit kääntyivät. Muistaakseni kummankin kääntöpaikan kohdalla on pitkä rivi postilaatikoita.

12 kääntyi aikanaan Puropellon koulun takana Mäntymäessä.
Tarkemmin sanottuna kiersivät Toivolankadun kohdalla olevan kioskin ympäri.

Ja eikö myös Vakka-Suomentiellä ole joskus muinaisuudessa ollut kääntöpaikka, siis ennen kuin silloinen 19 jatkettiin Suikkilan kautta Vienolaan?
Vuoden 1973 ilmakuvassa näyttäisi olevan bussi Ruohonpääntien ja Pyölinpellonkadun kulmassa. Käänsikö se siinä risteyksessä vai tuliko Pyölinpellonkatua pitkin päättärille?

Pääskyvuoren linjan päätepysäkki on ollut kasarmin portilla (aikana ennen Kalevantietä, jolloin nykyinen Vanha Littoistentie ei ollut vielä vanha) ja myöhemmin Hännikönkadun risteyksessä. Ennen Varissuon olemassaoloa Pääskyvuoresta jatkettiin vielä Vaalan päätepysäkille, joka oli Korpinkadun itäpäässä (vuoden 1973 ilmakuvassa sielläkin bussi). Varissuolla on autoja käännetty ainakin Napaturunkadun risteyksessä ja Valpuri Innamaan kadulla.
 
60- ja 70-kymmenluvuilla nelosen päättärit olivat Kärsämäentiellä Hellaksen luona ja Puutarhakadun päässä Malminkadun risteyksessä. Saattoi olla vielä niin, että neljän aikoihin Hellaksen päättärille tuli kauempaa Hellaksen takaa yksi ylimääräinen vuoro.
Lisäksi työpäivinä lähti vakituisesti ylimääräinen nelonen Kalastajankadulta Lainon Kutomon kohdalta Kärsämäkeen asti. Eihän tuo mikään merkity pysäkki ollut, mutta vakituinen lähtöpaikka kuitenkin.
 
Kärsämäen päätepysäkki oli jonkin aikaa Ohikulkutien risteyksessä, kunnes linja jatkettiin Urusvuoreen, Rydönnotkon risteykseen. Kääntöpaikka purettiin vasta muutamia vuosia sitten. Urusvuoresta nelonen jatkettiin aikanaan lentokentälle nykyistä ykkösen reittiä. Lentokentän aiempi päätepysäkki oli luonnollisesti vanhan terminaalin edessä, jonne osa linjan 9 vuoroista ajoi. Lähellä lentokenttää, Tolpontien päässä, oli aikoinaan linjan 18 päätepysäkki, ja se kääntöpaikka on siellä vieläkin.

Linjan toisessa päässä ruuhkavuorot (4A, myöh. 40) kiersivät lenkin Pansiontie-Vaasantie-Nosturinkatu-Pansiontie, kunnes rakennettiin jo aiemmin mainittu Huolintakadun kääntöpaikka. Vaasantie kulki tuolloin Pansiontieltä lähes viivasuorana nykyisiä Juhana Herttuan puistokatua ja Kuljetuskatua seuraillen Linnankadulle asti.

Puutarhakadulla oleva Annankadun pysäkki oli päätepisteenä vuonna 2015 ajetulle lyhytikäiselle koululaislinjalle 84 (Härkämäki - Topeliuksen koulu).
 
Entisiä päätepysäkkejä keskustassa:

Verkahovilla on päätepysäkki linjoilla 3 ja 30 ollut Ketarantien varressa.
Kolmosen päättyessä linja-autoasemalle oli päätepysäkki siinä, missä nyt on pysäkki nro 89.
Rautatieasemalla linjan 30 päätepysäkki oli vuosituhannen vaihteessa Käsityöläiskadun varressa. Linjat 3 ja 5A käyttivät rautatieasemalle päättyessään päätepysäkkinä nykyistä pysäkkiä nro 144.
Saaristolinjojen päätepysäkki Puutorin parkkiluolan rakentamisen aikaan oli Maariankatu 1:n edessä.
Hirvensalosta tuleva koululaislinja 52 lopetti Cygnaeuksen koulun pysäkille, kunnes pysäkki poistettiin. Sen jälkeen linja päättyi Maariankatu 1:een.

Ja Martinmäen suunnalla:

Rengaslinjan 3 ajantasaus Merimiehenkadulla (nyk. pys. nro 331).
Wärtsilän Turun telakan työmatkalinjojen (82 ja 83) pääte oli Stålarminkadun ja Perämiehenkadun risteyksessä.
Kakkonen kääntyi Korppolaismäessä nykyisen Majakkarannan päätepysäkin kohdalla, mutta Kölikadun - silloisen Hirvensalontien - eteläpuolella.
 
Kuninkojan/Länsinummen päätepysäkin historiaa takaperin kerrottuna:

Nythän kakkosen päättäri on Aurorankadulla ja autot käännetään Kuninkojantien risteyksen kiertoliittymässä. Samassa ympyrässä on käännetty Ihalan suunnasta tulleet linjat 220 ja 221.

Ennen liikenneympyrää Aurorankadun ja Unikkokadun välissä oli kääntöpaikka, jota ovat aikojen saatossa käyttäneet linjat 2, 11, 19, 28, 60, 190, 220, 221, 420 ja 421. Ja lähtihän sieltä myös ykköselle kilvitettyjä aamuruuhkavuoroja, jotka jatkoivat torilta satamaan.

Kuninkojantien aiempi linjaus kulki 1980-luvun puoliväliin asti mainitun kääntöpaikan uraa pitkin, ja itse kääntöpaikka olikin tien länsipuolella suurin piirtein samassa kohdassa. Ainakin linjat 11A ja 60 ovat siinä kääntäneet.
 
Aikoinaan oli linja 11 (Raunistula - Halinen), Halisten päättäri oli vanhan vesilaitoksen vieressä vanhan sillan lähellä. Raunistulan päättäri oli Virusmäentiellä. Vuonna 1960 Liikennelaitos alkoi ajamaan linjaa 5 (Kauppatori - Halinen) jolloin Halisten päähän tuli kiertoreitti ja ajantasauspaikka uuden vesilaitoksen viereen. Linja 7 (Kauppatori - Oriketo) päättäri Vanhan Tampereentien ja nykyisen Paimalantien risteyksessä. Myöhemmin linjaa jatkettiin Saramäkeen ja toista päätä Hirvensaloon. Linja 2, myöhemmin 12 (Pääskyvuori - Mäntymäki / Pitkämäki, Mäntymäen päättäri oli Mäntymäenaukiolla ja Pitkämäen päättäri Merikulmantiellä, myöhemmin linja jatkettiin Muhkuriin. Patterinhakaankin oli oma linjansa linjan 10 apulinjana. Linja 10 (Pansio - Uusi Hautausmaa) pääteepysäkki oli Hautausmaantiellä hautausmaan portilla. Linja 1 , myöhemmin uusi 11 (Hautausmaa - Ruohonpää) Ruohonpään päättäri oli Satakunnantiellä kaupungin rajan tuntumassa ja toinen pää aluksi vanhan hautausmaan portilla, myöhemmin kaupungin toisella rajalla. Linja 18 (Kähäri - Lemminkäisenkatu) Lemminkäisenkadun päättäri oli suunnilleen Hippoksentien kulmassa, katu loppui silloin siihen. Linja 3 (Uittamo - Piispankatu) Uittamon päättärin muistelen tanssilavan viereen ja toinen pää Tehtaankadun ja Piispankadun risteykseen.
 
Ruissalon linja 8 kolmiotiekäännöksenä nykyisten Saarontien, Kukkarokiventien ja Ruissalon Puistotien risteyksessä.
 
- - Linja 18 (Kähäri - Lemminkäisenkatu) - -

Siis linja 19 Kähäri - Lemminkäisenkatu.

Lisää muinaisia päättäreitä:
- linjan 2 Kuralan pääte Petkeltien päässä; nykyään palvelulinjan välikääntö
- linjan 12B Teollisuuskadun pääte Jaanin paloaseman kohdalla
- linjan 12B, myöh. 52, pääte Karjakujanaukiolla; nykyään paikalla on palvelutalo
- linja P2 kiersi ennen Huhkolassa lenkin ja päättäri oli Kontionkadulla Ketunkadun kulmassa
- linjat 18 ja 24: Virvoituksentien päätteet Takamaantiellä ja Luolavuoren vanhainkodin edessä
- linjan 18 Liisantien kääntöpaikka olikin Rätiälänkadulla Kaarlenkadun risteyksessä kaupan edessä; kääntöpaikka on purettu
- linja 10 käänsi laivastoaseman portilla; nykyään linjojen 32 ja 80 ruuhkavuorojen välikääntö
- linjan 10A pääte siirtyi rakentamisen edetessä: Opintie -> Jyrkkälän risteys (-> Härkämäki)
- linja 1 käänsi raitsikka-ajan jälkeen kolmiossa Vätintie-Rieskalähteentie-Satakunnantie
- linjan 20(A) pääte Runosmäessä oli Nostoväenkadulla, nykyinen Parolanpuiston pysäkki
- linjan 9 käänsi Takakirveellä peruuttamalla metsään Valkiasvuorenkatu 47:ää vastapäätä.
- linjan 5A Haagan pääte on nykyään välipysäkki mennessä Liedon aseman suuntaan.
- linjan 99 aloittaessa sen päättärit olivat Länsikeskuksen Citymarketin pihalla ja Lausteella Kirjurinaukiolla
 
- Pikisaari (Jakob Bremerin kadulla), linja 2B

Tämä pysäkki palaakin takaisin käyttöön, sillä linja 53 typistetään 31.10.2022 alkaen Pikisaareen. 53A jatkaa edelleen Maanpäähän asti, mutta se ei kulje Jakob Bremenin kadun kautta.
 
Yhä maastossa olevia entisille päätepysäkeille rakennettuja kääntöpaikkoja:

- Pläkkikaupunki (Satakunnantien varressa Kirvesmiehenkujan kohdalla), linja 11
- Kärsämäki (Leafin kohdalla), linja 4

Edellä mainitut kääntöpaikat ovat maastosta kadonneet. Pläkkikaupunki on nurmena Hepokankareen pysäkin kohdalla ja Kärsämäen kääntöpaikalle on rakennettu talo.
 
Kun nykyistä Hirvensalonsiltaa rakennettiin, oli linjan 50 Moikoisten päätepysäkki Honkaistentien ja Seljatien risteyksessä: keskustasta tultiin Kakskerrantietä Honkaistentien eteläiseen risteykseen ja Honkaistentietä Seljatien/Omenatien risteykseen kääntämään.
 
Takaisin
Ylös