Näytetään tulokset 1-6/6

Viestiketju: Käytöstä poistuneita päätepysäkkejä

  1. #1

    Liittynyt
    10.02.2017
    Viestejä
    74

    oletus Käytöstä poistuneita päätepysäkkejä

    Tämän niminen ketju perustettiin jo HSL-alueen paikallisliikenteen foorumille, mutta

    Haluaisin etsiä Turun bussien seudulta käytöstä poistuneita päätepysäkkejä!

  2. #2
    Tunnistettu jäsen Waltsu avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    657

    oletus Vs: Käytöstä poistuneita päätepysäkkejä

    Yhä maastossa olevia entisille päätepysäkeille rakennettuja kääntöpaikkoja:

    - Pläkkikaupunki (Satakunnantien varressa Kirvesmiehenkujan kohdalla), linja 11
    - Hepokulta (Jahtilähteenkadulla), linja 1
    - Nättinummi (Ekmaninkadun tuntumassa), linjat 1 ja 2
    - Runosmäki (Nostoväenkadun länsipäässä), linja 18
    - Saarenoja (Pattistentiellä Saarenojantien kohdalla), linja 21
    - Kärsämäki (Leafin kohdalla), linja 4
    - Ylioppilaskylä (Urho Kulovaaran kadulla), linja 50
    - Lauste (Lausteen koululla), linjat 10 ja 20
    - Harittu (Varsinais-Suomenkadun varrella), linja 18
    - Ispoinen (Ispoisten puistotien ja kiertotien eteläinen risteys), linjat 9 ja 33
    - Pikisaari (Jakob Bremerin kadulla), linja 2B
    - Satama (Siljan terminaali, Linnankadun puolella), linja 1
    - Amiraalistonkatu, linja 4 (käytti hyväkseen vaunuhallien edustan aukeaa tilaa)
    - Huolintakatu, linja 40

    Ja mainitaanpa myös kakkosen raitsikan Korppolaismäen kääntöpaikka, joka yhä erottuu puistossa samannimisen bussipysäkin kohdalla.

  3. #3

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    455

    oletus Vs: Käytöstä poistuneita päätepysäkkejä

    Tietämättä mitä näillä paikoilla nykyään on, tuli mieleen ainakin Höyttisten ja Niemenkulman pysäkit Satavassa ja Kakskerrassa. Niihin ajoivat linjat 14A ja 15A, myöhemmin muistaakseni joku yhdistetty, jolle oli taiottu numeroksi muistaakseni 75.
    12 kääntyi aikanaan Puropellon koulun takana Mäntymäessä.
    Ja eikö myös Vakka-Suomentiellä ole joskus muinaisuudessa ollut kääntöpaikka, siis ennen kuin silloinen 19 jatkettiin Suikkilan kautta Vienolaan?

  4. #4
    Tunnistettu jäsen Waltsu avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    657

    oletus Vs: Käytöstä poistuneita päätepysäkkejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Tietämättä mitä näillä paikoilla nykyään on, tuli mieleen ainakin Höyttisten ja Niemenkulman pysäkit Satavassa ja Kakskerrassa. Niihin ajoivat linjat 14A ja 15A, myöhemmin muistaakseni joku yhdistetty, jolle oli taiottu numeroksi muistaakseni 75.
    Kun ajaa puolentoista kilometrin verran Höyttisten- ja Niemenkulmanteitä, niin voi hahmottaa paikan, jossa bussit kääntyivät. Muistaakseni kummankin kääntöpaikan kohdalla on pitkä rivi postilaatikoita.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    12 kääntyi aikanaan Puropellon koulun takana Mäntymäessä.
    Tarkemmin sanottuna kiersivät Toivolankadun kohdalla olevan kioskin ympäri.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Ja eikö myös Vakka-Suomentiellä ole joskus muinaisuudessa ollut kääntöpaikka, siis ennen kuin silloinen 19 jatkettiin Suikkilan kautta Vienolaan?
    Vuoden 1973 ilmakuvassa näyttäisi olevan bussi Ruohonpääntien ja Pyölinpellonkadun kulmassa. Käänsikö se siinä risteyksessä vai tuliko Pyölinpellonkatua pitkin päättärille?

    Pääskyvuoren linjan päätepysäkki on ollut kasarmin portilla (aikana ennen Kalevantietä, jolloin nykyinen Vanha Littoistentie ei ollut vielä vanha) ja myöhemmin Hännikönkadun risteyksessä. Ennen Varissuon olemassaoloa Pääskyvuoresta jatkettiin vielä Vaalan päätepysäkille, joka oli Korpinkadun itäpäässä (vuoden 1973 ilmakuvassa sielläkin bussi). Varissuolla on autoja käännetty ainakin Napaturunkadun risteyksessä ja Valpuri Innamaan kadulla.

  5. #5

    Liittynyt
    29.12.2011
    Viestejä
    49

    oletus Vs: Käytöstä poistuneita päätepysäkkejä

    60- ja 70-kymmenluvuilla nelosen päättärit olivat Kärsämäentiellä Hellaksen luona ja Puutarhakadun päässä Malminkadun risteyksessä. Saattoi olla vielä niin, että neljän aikoihin Hellaksen päättärille tuli kauempaa Hellaksen takaa yksi ylimääräinen vuoro.
    Lisäksi työpäivinä lähti vakituisesti ylimääräinen nelonen Kalastajankadulta Lainon Kutomon kohdalta Kärsämäkeen asti. Eihän tuo mikään merkity pysäkki ollut, mutta vakituinen lähtöpaikka kuitenkin.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen Waltsu avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    657

    oletus Vs: Käytöstä poistuneita päätepysäkkejä

    Kärsämäen päätepysäkki oli jonkin aikaa Ohikulkutien risteyksessä, kunnes linja jatkettiin Urusvuoreen, Rydönnotkon risteykseen. Kääntöpaikka purettiin vasta muutamia vuosia sitten. Urusvuoresta nelonen jatkettiin aikanaan lentokentälle nykyistä ykkösen reittiä. Lentokentän aiempi päätepysäkki oli luonnollisesti vanhan terminaalin edessä, jonne osa linjan 9 vuoroista ajoi. Lähellä lentokenttää, Tolpontien päässä, oli aikoinaan linjan 18 päätepysäkki, ja se kääntöpaikka on siellä vieläkin.

    Linjan toisessa päässä ruuhkavuorot (4A, myöh. 40) kiersivät lenkin Pansiontie-Vaasantie-Nosturinkatu-Pansiontie, kunnes rakennettiin jo aiemmin mainittu Huolintakadun kääntöpaikka. Vaasantie kulki tuolloin Pansiontieltä lähes viivasuorana nykyisiä Juhana Herttuan puistokatua ja Kuljetuskatua seuraillen Linnankadulle asti.

    Puutarhakadulla oleva Annankadun pysäkki oli päätepisteenä vuonna 2015 ajetulle lyhytikäiselle koululaislinjalle 84 (Härkämäki - Topeliuksen koulu).

Vastaavia viestiketjuja

  1. Poistuneita linjanumeroita
    kirjoittanut KriZuu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 319
    Viimeisin viesti: 23.01.2019, 18:13

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •