Linjojen 6, 7 ja 7A kilpailutus käynnistynyt

Onhan tämä nyt vähän noloa, Föli kun itse meni livauttamaan Nobinan voitosta ennen valitusajan umpeutumista. Ja tietysti tästä saatiin rumba aikaiseksi, eikä Nobinan voitto olekaan enää niin varma.

Hankintaoikaisuvaatimukset ja markkinaoikeusvalitukset ovat ihan normaalia elämää eikä niissä mitään noloa ole. Jos markkinaoikeudessa paljastuu joku nolous tilaajan puolelta, tulee se joka tapauksessa julkiseksi markkinaoikeuden ratkaisussa.

Turku itse asiassa toimii julkisuuslain vastaisesti siinä, että se ei julkista hankintapäätöksiä heti niiden tekemisen jälkeen. Julkisuuslain mukaan itse hankintapäätös on julkinen heti kun se on allekirjoitettu tai muuten varmennettu. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi vasta kun sopimus on tehty.
 
Sikäli mikäli kohde kilpailutettaisi nyt uudestaan, tulisi voimaan myös kuljettajien palkkaan Turkulisä koko linjalta. Nythän ennen 1.2.2020 allekirjoitettuihin sopimuksiin sovelletaan vanhaa sääntöä, parempi palkka maksetaan ainoastaan Turun alueella.
 
Nobinan tulos helmikuussa loppuneelta tilikaudelta julkaistiin 8.4. Siinä on listattu Nobinan vuoden aikana voittama ja häviämä liikenne ja sen yhteydessä on maininta: "Still includes Turku tender which was appealed and just prior to Nobina’s year-end report was published a decision was announced that this contract will be re-tendered".
 
Turun Sanomissa on juttu aiheesta. Vaikka se on maksumuurin takana, niin jo otsikosta selviää olennainen: Turku käyttänyt väärää lakia joukkoliikennelinjojen kilpailuttamisessa – asia tuli ilmi, kun tuoreesta hankinnasta valitettiin

Tässä hiljattain TLO:n voitto Salon paikallisliikenteestä mitätöitiin, koska Salo oli käyttänyt väärää lakia liikenteen hankinnassa ja markkinaoikeus huomasi sen, kun hankinnasta oli valitettu ihan muusta syystä. TLO-firmat selvästikin huomasivat, että samaa syytähän voi käyttää Turussa hankinnan kaatamiseen.

TS:n jutun kuvatekstissä sanotaan "Osa joukkoliikenteen kilpailutussopimuksista on tehty väärän lain soveltamiseen perustuen. Sopimuksissa ei siksi käytetä optiovuosia." Tuo kolahtaa nyt taas ihan suoraan Turun nykyisten liikennöitsijöiden nilkkaan.
 
TS:n jutun kuvatekstissä sanotaan "Osa joukkoliikenteen kilpailutussopimuksista on tehty väärän lain soveltamiseen perustuen. Sopimuksissa ei siksi käytetä optiovuosia." Tuo kolahtaa nyt taas ihan suoraan Turun nykyisten liikennöitsijöiden nilkkaan.

Kaiken lisäksi tänä vuonna alkavat tynkäsopimukset joudutaan kilpailuttamaan ensi vuonna uudestaan, kun tuota vuoden mittaista optiota ei käytetä. Kauppatori nyt ei kuitenkaan ole ensi kesäksi valmistumassa.
 
No, tuleepahan ainakin Turkulisä palkkaan koko Föli alueelta nyt uudelleen kilpailutettaviin seutulinjoihin. Vaikutus pelkästään 6 ja 7 linjoilla on huomattava 10 vuoden sopimuksen aikana.
 
No, tuleepahan ainakin Turkulisä palkkaan koko Föli alueelta nyt uudelleen kilpailutettaviin seutulinjoihin. Vaikutus pelkästään 6 ja 7 linjoilla on huomattava 10 vuoden sopimuksen aikana.

Mutta minun käsitykseni mukaan muita sopimuksia kuin tuo 6/7/7A ei kilpailutettaisi uudestaan.
 
Mutta minun käsitykseni mukaan muita sopimuksia kuin tuo 6/7/7A ei kilpailutettaisi uudestaan.

Niin uutisessa ilmeisesti sanottiinkin, että valitusajat ehti umpeutua muista kohteista. Tilaajapuoli ei kuitenkaan aio käyttää optioita. Tällä tiedolla koskee siis vain tätä Naantali-Tku-Lieto/Kaarina linjaa.
 
Takaisin
Ylös