Näytetään tulokset 1-7/7

Viestiketju: Linjojen 6, 7, 7A, 8, 13, 31, 32, 42, 61, 92 ja 93 kilpailutus

  1. #1
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6583

    oletus Linjojen 6, 7, 7A, 8, 13, 31, 32, 42, 61, 92 ja 93 kilpailutus

    Nyt kilpailutetaan otsikossa mainittuja linjoja. Kilpailutus on jaettu kahteen kohteeseen:
    1. linjat 6, 7, 7A, 31, 32, 42, 92 ja 93. Yhteensä 42 teliä, joista vähintään puolet uusia. Hintapisteet 79, kalustopisteet 21
    2. linjat 8, 13 ja 61. Yhteensä 13 teliä ja 5 2-akselista. Busseista vähintään puolet on oltava uusia. Hintapisteet 91, kalustopisteet 9

    Molempien sopimusaika on 1.7.2021 - 30.6.2029 + 2 vuoden optio.

    Kaluston päästötasovaatimus on Euro5. Lisäpisteitä saa seuraavasti:
    • uusi päästötön bussi 0,5 p
    • käytetty päästötön bussi 0,25 p
    • uusi puhdas bussi 0,2 p
    • käytetty puhdas bussi 0,1 p

    Päästöttömien ja puhtaan bussin määritelmät ovat EU-direktiivin 2019/1161 mukaiset eli käytännössä sähköbussit lasketaan päästöttömiksi ja biopolttoaineita käyttävät puhtaiksi.

    Siirtymäajalla saa käyttää Euro5-kalustoa tarjotusta kalustosta riippumatta. Siirtymäaika on sähköbussien osalta 18 kk sopimuksen allekirjoittamisesta ja uusien kaasu- ja dieselbussien osalta 12 kk.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 13.06.2020 kello 08:38. Syy: korjattu direktiivin numero

  2. #2

    Liittynyt
    04.03.2014
    Sijainti
    Vasa/Vaasa
    Viestejä
    155

    oletus Vs: Linjojen 6, 7, 7A, 8, 13, 31, 32, 42, 61, 92 ja 93 kilpailutus

    Pöytäkirjoissa puhuttiin myös uudesta heilurilinjasta, johon yhdistyvät 7A ja 32A. Kuitenkin 32A on sopimuksessa, joka päättyy aikaisintaan 30.6.2023. Mikäli linjojen 7A ja 32A yhdistäminen yhdeksi ruuhka-ajan heiluriksi toteutuu, mahtaakohan tämä uusi linja liikennöidä puoliksi kahteen eri sopimukseen?

  3. #3
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6583

    oletus Vs: Linjojen 6, 7, 7A, 8, 13, 31, 32, 42, 61, 92 ja 93 kilpailutus

    Tässä kilpailussa on mainittu tilaajan optio runkolinjaston käyttöönotosta, joka sisältäisi 7A:n jatkamisen Varissuolle (sillä reitillä, mikä on Fölin runkolinjastosivulla) ja ko. linjan automäärän kasvattamisen tässä sopimuksessa 7:stä 13:een.

  4. #4

    Liittynyt
    11.02.2007
    Viestejä
    466

    oletus Vs: Linjojen 6, 7, 7A, 8, 13, 31, 32, 42, 61, 92 ja 93 kilpailutus

    Onko mainittu jotain runkolinjauudistuksen vaikutuksesta linjojen 8, 13 ja 61 sopimukseen?

  5. #5
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6583

    oletus Vs: Linjojen 6, 7, 7A, 8, 13, 31, 32, 42, 61, 92 ja 93 kilpailutus

    Siinä kohteessa runkolinjaoptiolla ajettaisiin linjoja 10, L71, V3 ja V5.

  6. #6

    Liittynyt
    11.02.2007
    Viestejä
    466

    oletus Vs: Linjojen 6, 7, 7A, 8, 13, 31, 32, 42, 61, 92 ja 93 kilpailutus

    Mitä tuo ”puhdas bussi” käytännössä tarkalleen tarkoittaa? Onko se dieselbussi, johon tankataan uusiutuvista raaka-aineista valmistettua dieseliä? Tavallinen biodiesel ei kai sentään riitä, vai riittäkö se täyttämään vaatimuksen? Entä, miten valvotaan vaaditun polttoaineen käyttöä? Muistaakseni Neste mainosti, että heidän uusiutuva diesel ei edellytä muutoksia moottoriin ja voidaan käyttää missä seos suhteessa tahansa. Hintaero tavalliseen diesel polttoaineeseen on kuitenkin huomattava. Eli, eikö tuo vaatimus täyttyisi uudella Euro 6 autolla johon tankataan uusiutuvaa dieseliä ilman mitään sen ihmeempää?

  7. #7
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6583

    oletus Vs: Linjojen 6, 7, 7A, 8, 13, 31, 32, 42, 61, 92 ja 93 kilpailutus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TAKAMOOTTORI Näytä viesti
    Mitä tuo ”puhdas bussi” käytännössä tarkalleen tarkoittaa?
    EU-direktiivin 2019/1161 mukaan:
    4 artikla
    Määritelmät
    Tässä direktiivissä tarkoitetaan:
    ...
    4) ’puhtaalla ajoneuvolla’:
    a) M1-, M2- tai N1-luokan ajoneuvoa, jonka suurimmat pakokaasupäästöt ilmaistuna grammoina hiilidioksidia kilometriä kohti (CO2 g/km) ovat liitteessä olevassa taulukossa 2 säädettyjen raja-arvojen mukaiset ja todellisissa ajo-olosuhteissa syntyvät epäpuhtauksia aiheuttavat päästöt ovat pienemmät kuin mainitussa taulukossa esitetyt prosenttiosuudet sovellettavista päästörajoista, tai;
    b) M3-, N2- tai N3-luokan ajoneuvoa, joka käyttää Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2014/94/EU (*) 2 artiklan 1 ja 2 alakohdassa määriteltyä vaihtoehtoista polttoainetta, lukuun ottamatta polttoaineita, joihin liittyy suuria epäsuoran maankäytön muutoksen riskejä ja jotka on tuotettu sellaisista raaka-aineista, joiden tuotantoalue on laajentunut merkittävästi maalle, johon on sitoutunut paljon hiiltä, Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2018/2001 (**) 26 artiklan mukaisesti. Kun kyseessä ovat ajoneuvot, jotka käyttävät nestemäisiä biopolttoaineita taikka synteettisiä tai parafiinisiä polttoaineita, kyseisiin polttoaineisiin ei saa sekoittaa tavanomaisia fossiilisia polttoaineita;


    Raskaat (kokonaispainoltaan yli 5 t) linja-autot ovat M3-luokan ajoneuvoja eli niihin sovelletaan kohtaa b.

    Tuossa viitattu direktiivin 2014/94/EU kohta on:
    2 artikla
    Määritelmät
    Tässä direktiivissä tarkoitetaan
    1) ’vaihtoehtoisilla polttoaineilla’ polttoaineita tai voimanlähteitä, joilla korvataan ainakin osittain fossiilisen öljyn käyttö liikenteen energianlähteenä ja joilla on mahdollista edistää hiilen poistamista liikenteestä ja parantaa liikenteen alan ympäristösuorituskykyä. Vaihtoehtoisia polttoaineita ovat muun muassa:
    - sähkö,
    - vety,
    - biopolttoaineet, siten kuin ne on määritelty direktiivin 2009/28/EY 2 artiklan i alakohdassa,
    - synteettiset ja parafiiniset polttoaineet,
    - maakaasu, mukaan lukien biometaani, kaasumaisessa muodossa (paineistettu maakaasu - CNG) ja nesteytetyssä muodossa (nesteytetty maakaasu - LNG), ja
    - nestekaasu (LPG);

    2) ’sähkökäyttöisellä ajoneuvolla’ moottoriajoneuvoa, joka on varustettu käyttövoimalaitteella, joka sisältää vähintään yhden energiamuuntimena toimivan sähköisen oheislaitteen, jossa on ladattava sähköinen energiavarastojärjestelmä, joka voidaan myös ladata ulkoisesti;


    Ja direktiivin 2009/28/EY 2 artiklan i alakohta on:
    ”biopolttoaineilla” tarkoitetaan nestemäisiä tai kaasumaisia liikenteessä käytettäviä polttoaineita, jotka tuotetaan biomassasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TAKAMOOTTORI Näytä viesti
    Entä, miten valvotaan vaaditun polttoaineen käyttöä?
    Tämän kilpailutuksen sopimusluonnoksissa sanotaan:
    Liikennöitsijä on velvollinen vuosittain osoittamaan, että jos Liikennöitsijä on tarjonnut puhdasta kalustoa, niin ne täyttävät Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2019/1161 vaatimukset puhtaista ajoneuvoista.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Linjojen 31, 32, 42, 92, 93, P1, P2 ja P3 kilpailutus
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 04.05.2020, 06:12
  2. Linjojen 201, 203, 206, 300, 301, 302, 303, N2, N4, N5, R1, R2, V1, V2 ja V3 kilpailutus
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 30.01.2020, 12:23
  3. Linjojen 401, 402 ja L1 - L7 kilpailutus
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 17.01.2020, 16:56
  4. Linjojen 28, 32, 42... kilpailutus
    kirjoittanut Waltsu foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 70
    Viimeisin viesti: 19.02.2011, 18:07
  5. Linjojen kilpailutus
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 04.05.2006, 05:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •