Havaintoja ja uutisia Turun seudun liikenteestä - syksy 2020

Vesma on myös voinut arvioida lipputuloriskin eri tavoin kuin TLO ja Vainio. Tuossa kisassa ansaintamallina oli (ELY-kilpailutuksille tyypilliseen tapaan) käyttöoikeussopimus eli liikennöitsijä pitää lipputulot, mutta kantaa myös riskin niistä. Silloin myös hintaerot tulevat helposti suuriksi: jos vaikka liikenteen tuotantokustannukset on jossakin kohteessa kuvitteellisesti 1,0 milj. e / vuosi ja lipputulot 0,8 milj. e / vuosi, niin firma joka arvioi lipputulojen nousevan 0,9 miljoonaan / vuosi saakin tarjottua puoleen hintaan muihin verrattuna.
 
Niinpä ja silloinhan niiden lipputulojen arvioinnissa auttaa se, että linjoja on liikennöinyt. Sekä nykyinen liikennöitsijä Vainion Liikenne ja aiemmin linjoja liikennöinyt TLO ovat tässä suhteessa olleet Vesmaa paremmin hajulla lipputuloista.
 
Takaisin
Ylös