Linjojen 9, 33, 60, 75, 90, 91, 220 ja 221 kilpailutus

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,559
Otsikon linjoille kilpailutetaan nyt uusia sopimuksia.

Kilpailussa on kaksi kohdetta.

1. Linjat 9, 33, 60, 75, 90 ja 91
  • 17 teliä, joista vähintään 9 uusia
  • kaluston maksimi-ikä 15 vuotta, keski-ikävaatimus 8 vuotta (optiokaudella 10 vuotta)
  • sopimuskausi 01.07.2022 - 30.06.2030 + 2 vuoden optio
  • hintapisteet 91,5, kalustopisteet max. 8,5
  • tilaaja voi käyttää kohteessa runkolinjasto-option, jolla kohteen linjoiksi muuttuu runkolinjat 5 ja 5A sekä koululaislinjat 52, 52A ja 71
2. Linjat 220 ja 221
  • 5 2-akselista
  • kaluston maksimi-ikä 15 vuotta, keski-ikävaatimus 8 vuotta
  • sopimuskausi 01.07.2022 - 30.06.2025 + 3 vuoden optio
  • hintapisteet 97,5, kalustopisteet max. 2,5
Päästötason vähimmäisvaatimus on Euro 5. Kalustopisteitä saa seuraavasti:
  • uusi päästötön ajoneuvo 0,5 p/bussi
  • käytetty päästötön ajoneuvo 0,25 p/bussi
  • uusi puhdas ajoneuvo 0,2 p/bussi
  • käytetty puhdas ajoneuvo 0,1 p/bussi
Tarjoukset on jätettävä viimeistään 29.1.2021.
 
Mikähän tämä linja 75 mahtaa olla? Nykyisessä sopimuksessahan tällaista ei edes ole.

Mukavaa myös nähdä, että kilpailutusta järjestetään kunnolla ajoissa. Tuntunut olevan viimeaikainen tapa sählätä näiden kanssa, niin nyt on ainakin pelivaraa.
 
Eli saako 0,2 pistettä/ auto, jos käyttää uusiutuvaa dieseliä? Maksimissaan dieselkalustolla saisi 17x0,2 yht. 3,4 pistettä. Uusilla sähköbusseilla 17x0,5 yht. 8,5 pistettä. Onkohan todellisuudessa edes mahdollista tarjota niin halvalla, että dieseleillä voisi voittaa? 5,1 pisteen ero on iso. Ainakin, jos ajatellaan todellisia kuluja.
 
Eli saako 0,2 pistettä/ auto, jos käyttää uusiutuvaa dieseliä? Maksimissaan dieselkalustolla saisi 17x0,2 yht. 3,4 pistettä. Uusilla sähköbusseilla 17x0,5 yht. 8,5 pistettä.

Juuri noin (jos uusiutuvan dieselin bussit on uusia). Kyllähän toi pisteytys suosii sähköbusseja (varmasti ihan tarkoituksella).
 
Perno – Ankkurikylänkatu – Pernontie – Länsikaari – Pansiontie – Tukholmankatu – Ratavahdinrinne – Puutarhakatu. Ainoa lähtö koulupäivinä Pernosta 8.30.

Hieman vastaavaa reittiä ajettiin aikoinaan linjan 220 tuplausta Pernosta Kauppatorille. Siinä tapasi yleensä olla Savonlinjan Scala, mutten tiedä kuuluiko se TLO-ajoon vai Savonlinjan omaan 9/60-soppariin.
 
Hieman mielikuvitukseton pisteytysmalli. Sama oli käytössä myös 42:n auton kohteessa. Isossa kohteessa autopisteiden määrä on melkeinpä kohtuuton, kun taas pieni kohde kannattanee tarjota vanhimmilla mahdollisilla autoilla halpaan hintaan. Ehkä tämä on tarkoituskin?
 
LS-Liikennelinjat voitti kaiken.

Fölin uutisen mukaan linjoille 9 ja 60 tulee yhteensä 9 sähköbussia, mikä vastaa vaadittua uusien autojen määrää. Hintataso tässä kohteessa laski n. 300 000 eurolla vuodessa, mikä vastaa suunnilleen yhden kokopäiväauton liikennöintikustannusta.
 
Jännä juttu, että hinnat laskee. Toimiessaan sähköbussi varmaan säästää hintaeron 10 vuoden aikana, mutta riskejäkin on. Ei näillä hinnoilla varmaan isoja korjauksia autoihin tehdä.
 
Takaisin
Ylös