Minkälaisia matkustajamääriä?

Liittynyt
2 Heinäkuu 2005
Viestit
374
Terveisiä Tampereelta!

Käväisin eilen Turussa. Kaupungin tunnelma oli mukava, ja esim. Tuomiokirkon ympäristön arkkitehtuuri näin sisämaan asukin näkökulmasta kateutta herättävää.

Semmoinen kysymys heräsi, että kun Turussa puhutaan superlinjoista (esim. 18), paljonko näillä matkustaa väkeä arkipäivänä? Ihan kiinnostaa vertailun vuoksi. Hesassa Jokeri 550 (Westendinasema-Itäkeskus) kerää populaa yli 20 000/vrk. Tampereella linja 16:lla (Leinola-Lentävänniemi) kulkee porukkaa arkipäivänä reilut 8 000.

Mitkä on Turun kolme vilkkainta linjaa ja paljonko kulkee arkena porukkaa ?
 
Matkustajamääristä en tiedä, mutta Turun ns. superlinjat ovat 18 ja 28 sekä linjapari 32/42. Tässä voinee matkustajamäärien lisäksi kysäistä, mitkä linjat mahtavat lähimpänä kärkkyä paikkaa superlinjojen joukossa ja ovatko ne kovinkin lähellä näitä kolmea.
 
Superlinjoina pitäisin linjoja, joilla on vähintään arkisin keskipäivälläkin 10 min, lauantaisin päivällä 15 min ja sunnuntaisin 20 min vuoroväli.

Linjojen 18 ja 32/42 lisäksi myös 11/110 olisi superlinja. Linja 28 voisi myös olla, mutta arkikeskipäivän ja jo alkuillasta harvan, ja sunnuntain sekavan aikataulun takia se on valitettavasti menettänyt paljon matkustajia.
 
Superlinjoina pitäisin linjoja, joilla on vähintään arkisin keskipäivälläkin 10 min, lauantaisin päivällä 15 min ja sunnuntaisin 20 min vuoroväli.

Tuo sunnuntain vuoroväli 20 minuuttia superlinjalla on vähän oudon harva. HKL:llä on lähes sääntö, että sunnuntaisin on 20 minuutin vuoroväli. Miten on Tampereella ja Turussa?
 
Turussa superlinjan virallinen määritelmä lienee itsekannattavuus, joka taitaa toteutua noiden kolmen jo mainitsemani lisäksi myös Eiran esiin tuomalla 11/110:llä.

Jos määritelmä tehdään vuorovälin perusteella, niin sitten täytyy mukaan ottaa esim. torilta kahta kautta Lausteelle-Vaalaan kulkeva linjapari, sillä linjat 6 ja 9 toteuttavat yhdessä tuon 10/15/20-säännön (no, sunnuntain osalta lukema on 25). Myös Härkämäki-Jyrkkälä tulisi lukea superlähiöksi linjojen 12 ja 61 tiheällä yhteispalvelulla.
 
Voin vastata viestiin tarkemmin töistä jossa minulla on tarkempia vuosittaisia tietoja. Turussa talvikauden arkipäivän matkustajamäärä on 1/290 vuosittaisesta.

Telibusseilla liikennöitävien sisäisten linjojen (12, 18, 28 ja 32/42) yhteenlaskettu matkamäärä oli v. 2005 noin 7,7 miljoonaa matkaa eli siis noin 40% kaikista matkoista. 7,7 miljoonaa matkaa vastaa n. 25 000 matkaa päivässä. Enimmillään telilinjoilla tehtiin 8,65 milj. matkaa (2001) eli noin 30 000 päivässä. Niiltä ajoilta olevan muistitiedon mukaan vahvimmalla linjalla 18 oli 12 000 matkaa päivässä. (Varissuon liikenne jakautuu linjoille 12, 32, 42 ja 110 + työmatka- ja kehälinjoille).

Seutuliikenteessä tehdään noin 5 miljoonaa seudullistamatkaa + miljoona kuntalippumatkaa. Tästä vähintään 60-70% tehdään linjoilla 11 ja 110, joilla siis tämän arvion mukaan kulkisi noin 3,5 - 4 miljoonaa matkustajaa vuodessa, joka vastaisi noin 12 - 14 000 matkaa päivässä.

90 matkustajan telibussilla 10 minuutin välein ajettavan heilurilinjan kapasiteetti on noin 12 000 matkaa / vrk kun ruuhkatunti on 10% päivän matkustajamäärästä.
 
HKL:llä on lähes sääntö, että sunnuntaisin on 20 minuutin vuoroväli. Miten on Tampereella?

Tampereellahan pyritään lähinnä vakiinnuttamaan 30 minuutin minimivuoroväliä ja aikataulujen vakiominuuttisuutta. Viikonloppujen osalta ainoastaan muutamaan suurimpaan lähiöön tarjotaan yksittäisillä linjoilla 20 minuutin vuoroväliä. Näitä siis Annala (22) ja Hervanta (23, 30).

Tampereella superlinjan asemassa on kuitenkin linja 16, jolla on kesäksi tulossa jälleen puolen tunnin perusvuoroväli ja ruuhkissakin 20 minuuttia. Superlinja on hyvin suhteellinen käsite ja jopa "kulttuurisidonnainen" :)
 
Tuo sunnuntain vuoroväli 20 minuuttia superlinjalla on vähän oudon harva. HKL:llä on lähes sääntö, että sunnuntaisin on 20 minuutin vuoroväli. Miten on Tampereella ja Turussa?
Tampereen tautihan on juuri se, että viikonloppuisin ja iltaisin ajetaan teli- ja nivelkalustolla juurikin mahdollisimman harvoin, eli käytännössä 30 min välein. 90-luvun lopulta alkaen on useita linjoja yritetty hoitaa näin myös arkisin - mitä isompi auto, sitä huonompi vuoroväli. Turun ja PK-seudun osaltahan tilanne on terveempi.
 
En tiedä Turun tarkkoja matkustajamääriä, mutta eipä taida aikataulujen laatijatkaan tietää! Esimerkiksi 18 linjaa ajetaan läpi vuoden kaikki sunnuntait todella kireällä aikataululla. Sunnuntainakin kulkee kuitenkin väkeä, ja jatkuvasti pysähdytään - etenkin Haritun päässä on pysäkkejä niin tiheästi, että melkein naurattaa. Onko sellainen sujuvaa joukkoliikennettä? Varissuolle ajoaikaa on vähennetty arkisin - nyt wc käynnit tahtoo myöhästyttää lähtöä, mutta joskus sielläkin pitää käydä. Paljon olisi korjattavaa, mutta kun ei, niin ei. Mennään kaasu pohjassa, kulutus huipussa, ja kuljettajat saa kuulla jatkuvasti valitusta myöhästelystä. Mielestäni linja voisi toimia hyvinkin, kuten esim 61 - ei silti siinäkään ole ylimääräisiä aikoja, mutta se pieni pelivara kuitenkin! Harvemmat vuorovälit, jos muuten ei voi korjata.
 
Tässä nyt muutaman linjakokonaisuuden matkustajamääriä, korkein ja alin v. 1998 - 2005. Mukana yleensä myös vastaava yölinja.

Linjat 32, 42 ja 31: Ylin 10300 (2001), alin 8800 (2005)
Linjat 18 ja 34: Ylin 10200 (2001), alin 9400 (1998)
Linjat 2 ja 28: Ylin 6200 (2000), alin 5300 (2005)
Linja 12: Ylin 3500 (2001), alin 3100 (2005)
Linja 1: Ylin 4200 (2003), alin 3300 (2005)
Linja 4: Ylin 4000 (2003), alin 3700 (1998)
Linjat 6, 61: Ylin 5500 (2001), alin 4800 (2004)

Matkamäärä päivässä = vuoden matkamäärä jaettuna 290:llä.

Linjoja 6 ja 61 on muutettu merkittävästi ihan viime vuosina kun 6 korvasi linjan 19 Lausteen-Vaalan pään.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös