Kartellisakkoja Turussa toimiville yhtiöille

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,481
YLEn uutisen mukaan kuudelle Turussa toimivalle liikenteenharjoittajalle esitetään 1,9 miljoonan euron sakot kartellinomaisesta toiminnasta. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on maanantaina esittänyt markkinaoikeudelle, että se määrää lähes 1,9 miljoonan euron seuraamusmaksut Jalon Liikenne Oy:lle, Lehtisen Linja Oy:lle, Linjaliikenne Muurinen Oy:lle, Linjaliikenne Nyholm Oy:lle, Savonlinja Oy:lle, Turun Citybus Oy:lle sekä osan näistä omistamalle yhteisyritykselle LS-Liikennelinjat Oy:lle.
 
Viimeksi muokattu:
YLEn uutisen mukaan kuudelle Turussa toimivalle liikenteenharjoittajalle esitetään 1,9 miljoonan euron sakot kartellinomaisesta toiminnasta. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on maanantaina esittänyt markkinaoikeudelle, että se määrää lähes 1,9 miljoonan euron seuraamusmaksut Jalon Liikenne Oy:lle, Lehtisen Linja Oy:lle, Linjaliikenne Muurinen Oy:lle, Linjaliikenne Nyholm Oy:lle, Savonlinja Oy:lle, Turun Citybus Oy:lle sekä osan näistä omistamalle yhteisyritykselle LS-Liikennelinjat Oy:lle.
Totaalisen pöyristyttävä uutinen! Näinhän tämä "seitsikko" vai mikä onkaan nykyään, on toiminut vuosikausia. Kyllähän yritysten yhteenliittymiä on aina ollut ja on jatkossakin ja sehän on vain yrittäjien yhteinen päätös jos haluavat niin tehdä. Fölin kilpailuissakin on välillä niin isoja kohteita, etteivät kyseiset yritykset voisi välttämättä yksinään niihin tarjota. Jos tällainen menee läpi, se mielestäni nimenomaan vähentää kilpailua pitkällä aikavälillä, kun nämä pienet firmat eivät itsekseen enää välttämättä tarjoa, ts. Nobinan kaltaiset jätit pääsevät valtaamaan markkinat.
 
Tämähän on vasta alkua. Ylen uutisessa lukee: "Kilpailulain vastaiset yhteistarjoukset on tehty Fölin tarjouskilpailuissa vuosina 2013, 2014 ja 2016."
Seuraavat vuodet on toimittu aivan samalla tavalla, jollei vielä härskimmin.
 
Itse asiakirjat voi ja kannattaa lukea ESITYS MARKKINAOIKEUDELLE SEURAAMUSMAKSUN MÄÄRÄÄMISEKSI (https://www.kkv.fi/globalassets/kkv...itykset-markkinaoikeudelle/r-2016-00-0488.pdf) ja LIITE 1 – Potentiaalisen kilpailun arviointi (https://www.kkv.fi/globalassets/kkv...markkinaoikeudelle/r-2016-00-0488-liite-1.pdf).

Erityisesti tuossa jälkimmäisessä selvitetään se seikka, että jokaisella yhtiöllä olisi ollut mahdollisuus osallistua kilpailutuksiin omalla tarjouksellaan. Tässä onkin se hankintalain pointti, johon KKV takertui.
 
Tämä onkin mielenkiintoinen tapaus. :) Jos on olemassa ihan laillinen yritys (LS-liikennelinjat), voiko sen tarjoustoiminta sinällään olla laitonta, tai voiko sen laillisuus riippua siitä, ketkä sen omistajat ovat. Tuntuisi melko oudolta. Sitten jos tarjousasioista ruvetaan sopimaan ulkopuolisten yritysten (vaikkapa Savonlinja) kanssa, saatetaankin olla enemmän kartellialueella.

Toisaalta asian voi nähdä niinkin, että mikä tahansa kartellitoiminta voitaisiin laillistaa perustamalla yhteisyritys, joka sitten järjestää alihankinnan "yrityksen parhaaksi katsomalla tavalla". :lol:

En ole mitenkään perehtynyt Turun tilanteeseen (tautiin?) enkä kilpailulakeihin. Markkinaoikeus antaa päätöksensä aikanaan ja toivottavasti sitä ennen viisaammat ennusteensa tällä palstalla. Taitaa olla, että markkinaoikeus antaa aika usein pienemmät sakot kuin KKV esittää, jos ylipäätään katsoo sakot aiheellisiksi?
 
Toisaalta asian voi nähdä niinkin, että mikä tahansa kartellitoiminta voitaisiin laillistaa perustamalla yhteisyritys, joka sitten järjestää alihankinnan "yrityksen parhaaksi katsomalla tavalla". :lol:

Paitsi että se ei toimi ihan näin. KKV:hän on esimerkiksi terveydenhuollon sektorilla estänyt joitain yrityskauppoja koska osto olisi luonut monopolin (tai duopolin) kaltaisen aseman. Se että kaikki toimii yhden yrityksen alla ei tarkoita sitä että se ei täyttäisi kartellin määritelmää.
 
Tämä onkin mielenkiintoinen tapaus. :) Jos on olemassa ihan laillinen yritys (LS-liikennelinjat), voiko sen tarjoustoiminta sinällään olla laitonta, tai voiko sen laillisuus riippua siitä, ketkä sen omistajat ovat. Tuntuisi melko oudolta. Sitten jos tarjousasioista ruvetaan sopimaan ulkopuolisten yritysten (vaikkapa Savonlinja) kanssa, saatetaankin olla enemmän kartellialueella.

Sellainen useamman yksittäisen yrityksen, jotka voivat/voisivat tehdä itsenäisesti oman tarjouksen, yhteenliittymä (kuten tässä tapauksessa) ei voi tehdä sopien tarjousta. Se täyttää kartellin tunnusmerkit, kun selvästi pyritään jakamaan pottia etukäteen (mahdollisesti sovituilla hinnoilla) ja samalla rajoittamaan kilpailua.

Tästä, siis kilpailunrajoittamisesta, on esimerkkejä myös muita aloilta, kuten Valio, Teiden pinnoittaminen.
 
Paitsi että se ei toimi ihan näin. KKV:hän on esimerkiksi terveydenhuollon sektorilla estänyt joitain yrityskauppoja koska osto olisi luonut monopolin (tai duopolin) kaltaisen aseman. Se että kaikki toimii yhden yrityksen alla ei tarkoita sitä että se ei täyttäisi kartellin määritelmää.

Vähän arvelinkin, että se ei toimi ihan niin. :p Enemmänkin tarkoitin sitä omassa viestissäni, että nimenomaan tämä kartellin kiertäminen olisi syy sille, miksi yhteisyrityksen toiminnan voisi nähdä lainvastaisena. En sitten tiedä, miten se on laissa onnistuttu muotoilemaan. Onko lähtökohtaisesti niin, että alalla A toimivien yritysten muodostama samalla alalla toimiva yhteisyritys ei voi laillisesti osallistua julkisiin tarjouskilpailuihin?

Jään mielenkiinnolla odottamaan, millainen päätös oikeudesta putkahtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän arvelinkin, että se ei toimi ihan niin. :p Enemmänkin tarkoitin sitä omassa viestissäni, että nimenomaan tämä kartellin kiertäminen olisi syy sille, miksi yhteisyrityksen toiminnan voisi nähdä lainvastaisena. En sitten tiedä, miten se on laissa onnistuttu muotoilemaan. Onko lähtökohtaisesti niin, että alalla A toimivien yritysten muodostama samalla alalla toimiva yhteisyritys ei voi laillisesti osallistua julkisiin tarjouskilpailuihin?

Jään mielenkiinnolla odottamaan, millainen päätös oikeudesta putkahtaa.

Joo odotetaan päätöstä Markkinaoikeudesta ja varmaankin menee KHO:n, en tiedä. Pääsääntönä ryhmittymänä voi osallistua julkaisiin tarjouskilpailuihin. Tarjous tulee jättää siten, että Yritys A ja Yritys B tekevät yhetistarjouksen, jossa kerrotaan minkäosan hankinnasta suorittaa kumpikin yritys.

Näinhän on esimerkiksi toimittu HSL:n bussiliikenteen kilpailutuksissa, jolloin myös pienempi toimija pääsee mukaan.
 
KKV esittää Turun joukkoliikenteelle lähes 1,9 miljoonan euron seuraamusmaksua
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/be7ede16-5805-42c5-8dc9-ea8cb5e0d81b
Selvitysten tuloksena KKV esittää markkinaoikeudelle, että se määrää yhteensä lähes 1,9 miljoonan euron seuraamusmaksut kuudelle Turun seudun joukkoliikenteessä toimivalle yhtiölle ja niiden yhteisyritykselle. Ne ovat Jalon Liikenne Oy, Lehtisen Linja Oy, Linjaliikenne Muurinen Oy, Linjaliikenne Nyholm Oy, Savonlinja Oy, Turun Citybus Oy sekä osan näistä omistava yhteisyritys LS-Liikennelinjat Oy.

Suurimmat osuudet seuraamusmaksun maksamisesta tulisivat toteutuessaan Liikennelinja Muuriselle 451 387 euroa ja Liikennelinja Nyholmille 435 858 euroa. KKV esittää, että Turun Citybus Oy:n osuus seuraamusmaksusta on 364 814 euroa.
 
Tämä onkin mielenkiintoinen tapaus. :) Jos on olemassa ihan laillinen yritys (LS-liikennelinjat), voiko sen tarjoustoiminta sinällään olla laitonta, tai voiko sen laillisuus riippua siitä, ketkä sen omistajat ovat. Tuntuisi melko oudolta. Sitten jos tarjousasioista ruvetaan sopimaan ulkopuolisten yritysten (vaikkapa Savonlinja) kanssa, saatetaankin olla enemmän kartellialueella.

Toisaalta asian voi nähdä niinkin, että mikä tahansa kartellitoiminta voitaisiin laillistaa perustamalla yhteisyritys, joka sitten järjestää alihankinnan "yrityksen parhaaksi katsomalla tavalla". :lol:

En ole mitenkään perehtynyt Turun tilanteeseen (tautiin?) enkä kilpailulakeihin. Markkinaoikeus antaa päätöksensä aikanaan ja toivottavasti sitä ennen viisaammat ennusteensa tällä palstalla. Taitaa olla, että markkinaoikeus antaa aika usein pienemmät sakot kuin KKV esittää, jos ylipäätään katsoo sakot aiheellisiksi?
Kun LS-liikennelinjat on toiminut samalla tavalla lukuisissa kilpailuissa, niin miten ihmeessä se voidaan katsoa olevan kartelli? Toki jos Savonlinjan kanssa on jotain kytkykauppoja ollut niin siinä jo ehkä lähestytään hieman enemmän sellaista. Mutta silti, kun joka kerta ihan avoimesti ja rehelisesti ollaan tehty tarjous yhteenliittymän nimissä, en itse pidä sitä kilpailun rajoittamisena. Kun monesti kilpailutuspaketit ovat niin isoja, on pienempien firmojen vaikeampaa niihin yksinään tarjota. Ilman LS-liikennelinjoja, siis ilman tätä yhteistoimintaa, markkinat tulevat helpommin valtaamaan nobinan kaltaiset jättifirmat. Tämä mielestäni nimenomaan rajoittaa kilpailua.
 
Savonlinjahan oli TLO:n osakas kevääseen 2020 asti. Joihinkin Föli-kilpailuihin se osallistui itsenäisesti, joihinkin taas osana TLO:ta. Selvästikin silloin on etukäteen sovittu, milloin Savonlinja tarjoaa ja milloin ei.
 
Markkinaoikeuden ratkaisu tuli tänään.

Seuraamusmaksuja määrättiin:
  • Jalon Liikenteelle 330 000 e
  • Linjaliikenne Muuriselle 380 000 e
  • Linjaliikenne Nyholmille 370 000 e
  • LS-Liikennelinjoille 25 000 e
  • Savonlinjalle 120 000 e
  • Turun Citybusille 310 000 e
 
Markkinaoikeuden ratkaisu tuli tänään.

Seuraamusmaksuja määrättiin:
  • Jalon Liikenteelle 330 000 e
  • Linjaliikenne Muuriselle 380 000 e
  • Linjaliikenne Nyholmille 370 000 e
  • LS-Liikennelinjoille 25 000 e
  • Savonlinjalle 120 000 e
  • Turun Citybusille 310 000 e
Totaalisen järjetöntä ja typerää pelleilyä tämäkin päätös. Ei voi muuta todeta.
 
Takaisin
Ylös