Havaintoja ja uutisia Turun seudun liikenteestä - syksy 2022

Lyylintien joukkoliikennekadun rakennustyömaa Raunistulassa tänään, räps. Nelosen tuosta pitäisi aikoinaan mennä, mikäli olen oikein käsittänyt.
 
Nyt myös Nyholm 59 linjakilvet ovat valkoiset.

20.9 aamulta seuraava havainto CB18/13, yleensä ei näy E6 vanhempia ruuhka-ajan ulkopuolella. (Havainto klo: n. 10)
 
Turun vakavasta sähköpotkulautaonnettomuudesta lisätietoja poliisilta – 12-vuotias loukkaantui vakavasti:

https://yle.fi/uutiset/74-20000468

Ylen (radiossa) tällä viikolla olleessa liikenneillassa väitettiin, että sähköpotkulaudat ovat ajoneuvoja. (En pystynyt kuuntelemaan koko lähetystä.) Käsittääkseni kevyet sähköpotkulaudat ovat kuitenkin vain jalankulun apuvälineitä.

Suuri osa autoilijoista ei pysty noudattamaan tärkeää liikennesääntöä – ainoa keino olisi avata ikkuna ja kysyä neuvoa potkulautailijalta:

https://yle.fi/uutiset/3-12579779
 
Ylen (radiossa) tällä viikolla olleessa liikenneillassa väitettiin, että sähköpotkulaudat ovat ajoneuvoja. (En pystynyt kuuntelemaan koko lähetystä.) Käsittääkseni kevyet sähköpotkulaudat ovat kuitenkin vain jalankulun apuvälineitä.

Riippuu laudasta.

Alle 15 km/h kulkevat on jalankulun apuvälineitä.
Yli 15 mutta korkeintaan 25 km/h on ajoneuvoja (rinnastetaan polkupyöriin).
Yli 25 km/h on mopoja.
 
Riippuu laudasta.

Alle 15 km/h kulkevat on jalankulun apuvälineitä.
Yli 15 mutta korkeintaan 25 km/h on ajoneuvoja (rinnastetaan polkupyöriin).
Yli 25 km/h on mopoja.

Ja tässä on kyse siis rakenteellisesta nopeudesta, eli jos 25km/h kulkeva vuokralauta on rajoitettu yöaikaan 10km/h nopeuteen, se on ymmärtääkseni edelleenkin polkupyörään rinnastettava.
 
Ketju ei ehkä ole sopivin, mutta jatkan samassa paikassa, jonne on jo kertynyt tätä aihetta. Lisään sähköpotkulautoihin (ja muihinkin jalankulkua avustaviin tai korvaaviin liikkumisvälineisiin + kevyisiin sähköajoneuvoihin) liittyvää tietoutta liittämällä tänne Traficomin linkin.
 
Kokeilin alkuviikosta kertalipun ostamista lähimaksulla, oli todella käytännöllinen idea. Kolmas kertalippu samana päivänä muuttaa lipun automaattisesti päivälipuksi Tämä helpottaa suunnattomasti vieraspaikkakuntalaisten ja turistien joukkoliikenteen käyttämistä. Toivon idean leviävän muihinkin Suomen kuntayhtymien järjestämiin joukkoliikennepalveluihin.
 
1.10.1972 eli tasan 50 vuotta sitten viimeinen raitiovaunu kulki Turun liikenteessä.
 
Kokeilin alkuviikosta kertalipun ostamista lähimaksulla, oli todella käytännöllinen idea. Kolmas kertalippu samana päivänä muuttaa lipun automaattisesti päivälipuksi Tämä helpottaa suunnattomasti vieraspaikkakuntalaisten ja turistien joukkoliikenteen käyttämistä. Toivon idean leviävän muihinkin Suomen kuntayhtymien järjestämiin joukkoliikennepalveluihin.

Ainakin Oulussa ja Tampereella tämä on myös käytössä. Tampereella käytäntö alkoi 1.4.2021.
 
Jokunen infrahavainto lokakuun alkupuolelta:

Linja-autoaseman tilapäinen minikiertoliittymä Brahen- ja Läntisenkadun risteyksestä on poistettu. Risteys on nyt siis normaali neljän tien risteys, jossa Läntistä Pitkääkatua kulkeva liikenne on väistämisvelvollinen brahenkatulaisiin nähden. Runkoreitti siirtyy Aninkaistenkadulle vasta kuun lopussa, mutta risteyksessä sattuneen kaukolämpöputken murtuman korjaus vievät risteyksestä tilaa niin, ettei keskijakajan ohi pääsisi.

Pallissa myös keskustaan päin vievä pysäkki on siirretty: uusi paikka on nyttemmin puretun Eikan grillin kohdalla, eli kummankin suunnan pysäkit ovat kutakuinkin kohdakkain.
 
Takaisin
Ylös