Raision linjasto

Mutta rengaslinjan kohtaa en oikein ymmärrä: siinä sanotaan että Pernoon päin menevä auto koukkaisikin lenkin Itäniityntietä Kuninkojan liittymän kautta Veholle. Toivottavasti tekstissä on virhe tai olen ymmärtänyt väärin, sillä tuo sekoittaisi koko linjan täysin aikataulua myöten.

Ihan selkeältä näyttää. Rengaslinja lakkaa ja tilalle tulee uusi 180 Tori - Kiikku - Mylly (looginen Runosmäen linjan kanssa) sekä uudistetut 420 ja 421 Tori - Perno - Ihala - Raisio - Mylly - Kuninkoja - Raisio jne.

01 aikatauluun tulee joitain muutoksia, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi. Myöhässä koko homma silti. Tosin myöhästelyyn on tuonut apua tällä talvikaudella se, että lähes joka kierros on ajettu eri autolla.
 
Mistäköhän päin toria nuo 420/421 ja 180 lähtevät, ja miten ne kääntyvät keskustassa? 180:lle asiakasystävällinen lähtötolppa olisi T5 eli Runosmäen tolppa, josta lähtevä vaunu näkyy hyvin myös Kuninkojan tolpalle T7. Ihalan linjalle ehdotan reittiä Humalistonkatu - Eerikinkatu - Brahenkatu - PUUTORI, josta Mylly-pysäkin T6 kautta Eerikinkadulle kohti Ihalaa ja Myllyä.

Ja kai tässä kohtaa sitten muutetaan "422 Vahto" muotoon "181 Vahto" (ja lähtö T5:een)? Miksei myös "422 Masku" linjaksi "120 Masku"?

Linjan 01 aikataulussa ihmetyttää melkoinen vauhti Raisiosta 10.20 lähtevällä vuorolla. 13 kilometrin lenkki ajetaan 10 minuutissa, vaikka matkalla taitaa maksiminopeusrajoitus olla 60 km/h ja jopa neljääkymppiä joutuu jonkin verran ajelemaan. Eikä hidastetöyssyjäkään matkan varrelta puutu. No, ehkä yleisöaikatauluun laitetaan realistiset kellonajat - myös äksien paikalle.
 
Linjan 01 aikataulussa ihmetyttää melkoinen vauhti Raisiosta 10.20 lähtevällä vuorolla. 13 kilometrin lenkki ajetaan 10 minuutissa, vaikka matkalla taitaa maksiminopeusrajoitus olla 60 km/h ja jopa neljääkymppiä joutuu jonkin verran ajelemaan. Eikä hidastetöyssyjäkään matkan varrelta puutu. No, ehkä yleisöaikatauluun laitetaan realistiset kellonajat - myös äksien paikalle.

Ei kuski joutuu aikataulussa pysyäkseen ajamaan 78 km/h keskinopeutta, ajamaan päin punaista, ja ajamaan välipysäkkien ohi pysähtymättä.
 
Noissa 01-linjan aikatauluissa ei ole järjen hiventäkään, eikä kukaan järkevä kuljettaja edes yritä pysyä niissä. Ilmeisesti ketään ei isommin asia häiritse, koska korjausta asiaan ei ole tullut. Puolentoista kierroksen aikana voi jäädä jälkeen 20 min, joten ei ole kovin tarkkaan suunniteltukaan...
 
Onkohan 180:n tarkoitus päästä eroon lähes tyhjänä ajettavasta Tori-Kiikku-Mylly osuudesta ajamalle se jatkossa eri linjana ja näin todeta kannattamattomaksi. Tori-Pansio-Ihala osuudella on matkustajia: työmatkalaisia ja koululaisia Ihalasta Turun keskustan kouluihin, erityiskoulun oppilaita Pernosta ja Pansiosta Topeliukseen sekä paljon ihmisiä linjojen 32 ja 42 reiteiltä. Toisaalta Runosmäen suunnalla ei olekaan juuri mitään matkustajia.

Maanantaina keskustelin erään henkilön kanssa joka käy Ihalasta Kastussa lukiossa. Kun sanoin että keväällä ei 420/1:llä pääse kuin Kuninkojalle, oli pettymys Turunseudun joukkoliikenteeseen jälleen suuri. Nyt hänen on pakko alkaa ajokortittomana kulkea polkupyörällä tai mopolla kouluun tai Härkämäestä ensin 12:sta torille tai 61:llä. Voisin helposti kuvitella että 180 ei ajeta samalla tiheydellä mitä nykyinen linja on. Eittämättä sitä ei varmaankaan ajeta kuin vilkkaimpina aikoina. Epäilen myös suuresti tuleeko Ihalan linjasta suoraa vaihtoyhteyttä 180:een. Jos tulee, toimiiko se käytännössä ku nykyiselläänkään autonvaihdon ollessa Myllyssä ei aina homma vieläkään toimi eli jatkava auto on lähtenyt ennenkuin edellinen on tuonut matkustajansa perille.
 
Milläs odotat saapuvaa autoa, kun tiedät jo valmiiksi, ettet sitten ainakaan ehdi omia kierroksia ajallaan? Asiasta on annettu tietoa jo vuosikausia ilman tuloksia.
 
Noissa 01-linjan aikatauluissa ei ole järjen hiventäkään, eikä kukaan järkevä kuljettaja edes yritä pysyä niissä. Ilmeisesti ketään ei isommin asia häiritse, koska korjausta asiaan ei ole tullut. Puolentoista kierroksen aikana voi jäädä jälkeen 20 min, joten ei ole kovin tarkkaan suunniteltukaan...

Normaalilla kelillä Raision palvelulinjaa ehtii ainakin aamupäivällä ajamaan täysin nopeusrajoitusten mukaisesti TÄYSIN AJALLAAN. Kerran tosin ehtii nousta penkiltä pois, mutta muuten ehtii tasan satavarmasti.

Riippuu NIIN pitkälti mämmäröikö esim. rahastuksen kanssa jotain vai ei.
 
Tori-Pansio-Ihala osuudella on matkustajia: työmatkalaisia ja koululaisia Ihalasta Turun keskustan kouluihin, erityiskoulun oppilaita Pernosta ja Pansiosta Topeliukseen sekä paljon ihmisiä linjojen 32 ja 42 reiteiltä. Toisaalta Runosmäen suunnalla ei olekaan juuri mitään matkustajia.

Maanantaina keskustelin erään henkilön kanssa joka käy Ihalasta Kastussa lukiossa. Kun sanoin että keväällä ei 420/1:llä pääse kuin Kuninkojalle, oli pettymys Turunseudun joukkoliikenteeseen jälleen suuri.

- - jatkava auto on lähtenyt ennenkuin edellinen on tuonut matkustajansa perille.

Runosmäen matkustajapula johtuu osittain siitä, että keskustan 18-pysäkit kierretään kaukaa, ja osittain siitä, että ajetaan Runosmäen laitakatua. Keskustaan päin kulkijat ilmeisesti kavahtavat omituista linjanumeroa ja nousevat mieluummin perässä tulevaan tuttuun 18:aan. Tosin ainoa väkirikkaampi pysäkki 420/1:lle on Palli. Kiikun pysäkki torille on 18:n vastaavaa vastapäätä, ja vanhainkodin päätepysäkillä noustaan 18:aan vaikka sen lähtöön on vielä jokunen minuutti ja niin 420/1 ajaa siinäkin tyhjän pysäkin ohi. Ehkä uusi linjanumero auttaa hiukan tilannetta? Pernoon päin mennään torin jälkeen 42-pysäkkien kautta ja numerokin on tutumpi, joten matkustajiakin piisaa enemmän.

Ihalasta Kastuun menijä voinee ajaa 420/1:lla Raisioon ja siitä melkein millä vaan Rauninaukion pysäkille, josta ei ole matka eikä mikään Kastun lukioon.

Jollei luvattu vaihtoyhteys odota, niin eikö silloin tilata taksi ja lähetetä lasku bussiliikennöitsijälle?
 
Juu, onnistuuhan se vaihto, mutta kun pysäkit eivät ole aivan "kylki kyljessä", lukuun ottamatta RT-lenkin vuorolla. Taitaa olla muuten nopeampikin vaihtaa kuin mennä Myllyn kautta, ainakin ruuhka-ajan ulkopuolella. Kastun lukiokin lopetetaan/siirretään keskikaupungille syksystä 2009.

Kumpa ihmiset oikeasti valittaisivatkin enemmän toimimattomista yhteyksistä ja laskuttaisivat taksimaksujaan.

Aloin tässä miettimään että aamuisin voitaisiin tehdä sellainen muutos, että ajettaisiinkin vuoro Ruskon/Vahdon suunnalta Raision ammattikoulun kautta auton jatkaen Ihalan linjalla Turkuun. Samoin joitakin vuoroja ajettaisiin Myllyn sijasta Vaisaaren kerrostalolähiön sisälle.
 
Kesätaulu 2008 näyttää Ihalan osalta hyvältä. IKEAan ja Torille ajetaan 0600-1800 2 vuoroa tunnissa kumpaankin suuntaan. Päivän viimeiset vuorot ajetaan eri lähtöminuuteilla kuin päivällä. Kummallisuus löytyy siinä, että rengaslinjaa 420 ajetaan silti yhä viikonloppuisin. Aikaisempiin viesteihini viitaten Ihalasta tulee jatkossa kulkea aamuisin muuta kuin Myllyn kautta töihin/kouluun Raunistulan/Runosmäen suuntaan.
 
Kummallisuus löytyy siinä, että rengaslinjaa 420 ajetaan silti yhä viikonloppuisin.

Ei, kyllä 180 ja 420/421 ajetaan erikseen viikonloppuisinkin. Aikataulukirjassa on virhe, josta olet tuon varmaankin lukenut.
 
Juu, aikataulukirjasta, eipä oo ensmäine kerta ku siellä on virheitä... Mikä mahtaa olla jatkossa Ihalan linjan pysäkki torilla? Kirja väittää T6 ja Wikken pysäkki on kartasta poissa. Taitaa olla maanantaina pakka ihan sekasin kuskeilla :)
 
Takaisin
Ylös