Turun johdinautosuunnitelmat 1932-1962

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
Turun raitiotiet - kirjan "sivutuotteena" olen selvittänyt Turun johdinautoajatuksen historian. Lyhyesti historia on seuraava:

- V. 1932 liikennekomitea, joka suunnitteli Turun raitiotien mittavan laajennuksen, harkitsi johdinautoja, mutta totesi, että ne olisivat kadun vahvistusten vuoksi tulleet vähintään yhtä kalliiksi kuin raitiotien laajentaminen
- Liikennelaitoksen käyttöinsinööri Ilmari Borg laati v. 1942 liikennelaitoksen kymmenvuotissuunnitelman, jossa oli esitetty 47 km pitkä, 50 johdinauton linjasto joka ulottui Turun keskustasta mm. Puutarhakadulle, Itäharjulle, Kärsämäkeen, Uittamolle, Pansioon, Korppolaismäkeen jne. Suunnitelmassa oli esitetty myös yksijohdinparisia (!) linjoja ja muusta linjastosta erillisiä raitiotien syöttölinjoja.
- Perustettaessa liikennelaitoksen ensimmäistä linja-autolinjaa (joka alkoi 1.1.1950) harkittiin v. 1948 vaihtoehtona johdinautoja, jotka laskelman mukaan olisivat tulleet edullisemmiksi 10 minuutin vuorovälillä. Katsottiin kuitenkin, että liikennelaitoksen ainoan bussilinjan ei ollut syytä olla johdinautolinja. Johdinautojen toteuttaminen huomioitiin raitiotien v. 1949-50 linjamuutoksissa.
- Öyvind Stadiuksen johtama v. 1954 työnsä valmiiksi saanut liikennekomitea ehdotti kuutta kunnallisen linja-autoliikenteen päälinjaa, joita olisi voinut liikennöidä diesel- tai johdinautoilla. Johdinautoja kuitenkin voitiin toteuttaa vain vakiintuneille linjoille.
- Johdinautoajatus hylättiinraitioteiden lakkautusta valmistelleen toimikunnan tutkimusmatkan (lokakuu 1962) matkakertomuksessa sanoin: ”Nyttemmin ovat dieselbussit kehittyneet niin suuresti, että niillä voidaan täysin korvata johdinautot vaikeammissakin olosuhteissa.”
 
Johdinautojen toteuttaminen huomioitiin raitiotien v. 1949-50 linjamuutoksissa.

Yksi syy raitiotieliikenteen lopettamiseen Auransillalta v. 1949 oli suunniteltu johdinautolinja Kauppatorilta Auransillan kautta ylös Kaskenmäkeä. Raidekaarre sillalta Hämeenkadulle oli vaikea ajettava korkeuseron takia. Sekä raitiotien että johdinauton ilmajohdot eivät olisi kunnolla mahtuneet kapealle Auransillalle, ja ilmajohtojen risteykset olisivat olleet monimutkaisia toteuttaa.

Turun Sanomissa 31.8.1952 oli laaja artikkeli otsikolla "Johdinautojen käytölle olisi Turussa hyviä mahdollisuuksia - Raitiovaunujen suosio laskee maailmassa". "... Eräissä suhteissa sopiva linja Turussa johdinautolle olisi kaupungin keskustan kautta kulkeva linja Pansiosta Siunauskappelin luo. - Mikäli tiet ja kadut saatetaan asianmukaiseen kuntoon. ..."
 
Takaisin
Ylös