Turun seutulipun käyttö

Liittynyt
8 Heinäkuu 2005
Viestit
110
Positiivista Turun joukkoliikenneuutisointia. Valitettavasti täällä päin Suomea tämä tarkoittaa automaattisesti taksankorotuksia, niin outo alue tämä on. Raisiohan moisen demarkkinointitoimen 50 eur --> 56 eur teki jo. Jos matkustajamäärät halutaan saada kuriin, niin hyvähän se on vähentää hiukan joukkoliikenteen kilpailukykyä entisestään. *sarkastinen hymiö

http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2008-02-22,104:2:520742,1:0:0:0:0:0:
 
Seutulipun ongelma onkin juuri liikennöitsijälle maksettava korkea korvaus, josta ei neuvotella, vaikka käyttöä olisi kuinka paljon. Outo tukimuoto siis muutamilla kaupunkiseuduilla Suomessa. Maalla se nyt on yksi ja sama miten homma menee, mutta juuri Turun lähiliikenne on sellainen alue, jolla kyllä pitäisi tuollaisesta tukimuodosta luopua. Tai ainakin liikennöitsijän saaman korvauksen pitäisi olla riippuvainen myös matkustajamääristä.

Useilla seutulippualueilla voi huomata, kuinka juuri kustannusten takia keskuskaupungin naapurikunnassa seutulippu on runsaan matkustuksen vuoksi huomattavasti kalliimpi, kuin jossain kaukaisemmassa kunnassa, jonka asukkaat ostavat vain muutamia seutulippuja.
 
Useilla seutulippualueilla voi huomata, kuinka kuinka juuri kustannusten takia keskuskaupungin naapurikunnassa seutulippu on runsaan matkustuksen vuoksi huomattavasti kalliimpi, kuin jossain kaukaisemmassa kunnassa, jonka asukkaat ostavat vain muutamia seutulippuja.


Ja tästä hyvänä esimerkkinä Pirkkala, jossa seutulipun hinta on 55€ ja muissa Tamperetta ympäröivissä kaupungeissa 70€?
 
Ja tästä hyvänä esimerkkinä Pirkkala, jossa seutulipun hinta on 55€ ja muissa Tamperetta ympäröivissä kaupungeissa 70€?

Pirkkalan tapauksessa kunta taitaa sijoittaa rahaa suoraan liikennöitsijälle, jotta lipun hinta asiakkaalle olisi houkuttelevampi. Paunulle Pirkkalan liikenteen uskoisi olevan rahasampo, sillä liikennekulut ovat alhaisemmat lyhyellä matkalla, Tampereen puolelta tulee merkittävästi yhteistariffituloja suorastaan puoli-ilmaiseksi, ja silti seutulipputuki on nousua kohden yhtä suuri kuin muissa kunnissa. Asetelmassa yksityiset riistävät kuntien rahat, kun sen voisi kohdistaa liikenteen kehittämiseenkin. Nykytilassa tarjontaa ei ole kunnan puolesta kannattavaa kehittää, sillä uudet asiakkaat vain lisäävät kunnan menoerää seutulipputuen muodossa. Tilaaja-tuottaja-mallissa asetelma olisi terveempi, kun jokainen asiakas toisi menojen sijaan tuloja yhteiskunnalle. Toivottavasti tässä asiassa vielä herätään ihan valtakunnallisesti, jotta jotain muutostakin syntyisi.
 
Tilaaja-tuottaja-mallissa asetelma olisi terveempi, kun jokainen asiakas toisi menojen sijaan tuloja yhteiskunnalle. Toivottavasti tässä asiassa vielä herätään ihan valtakunnallisesti, jotta jotain muutostakin syntyisi.

Edes valtakunnallista herätystä ei tarvita. Tampereen seudun liikennepoliittisen ohjelman mukaan "Seutuhallinnon yhteyteen muodostetaan tilaajamallin mukainen liikenneorganisaatio." Ei siihen sen kummempaa tarvita, Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymän alaiseksi vaan koko joukkoliikenne.
 
Voisiko YTV:n mallin kopioida Turkuun? Sopisiko Turkuun samanlainen järjestelmä jossa myös seutuliikenne toimii tilaaja-tuottaja periaatteella? Samalla käyttöön voitaisiin ottaa arvoliput myös seutuliikenteessä. Nykyään Turussa on pienempi ja suurempi seutulippualue. Pienemmän alueen arvolipun voisi ostaa painikkeella 2 ja suuremman alueen lipun painikkeella 3. L-vyöhyke olisi suurempi seutulippualue poislukien Turku. Painikkeella 1 voisi ostaa kunnan sisäisen lipun.
 
Turussa ei oo enää kuin 1 "painike". Tääl ei ole muuta vaihtoehtoa kuin liittää pikkukunnat vierestä Turkuun, sitten saadaan mm bussiasiat paremmalle tolalle. Mulla on sitten ihan faktatietoa esim siitä, että Turku hoitaa terveydenhuollon paremmin kuin Raisio, mutta en jaksa mennä nyt sivuraiteille.
 
Takaisin
Ylös