Hirvensalon liikenne

Waltsu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
778
Turun Radio tiesi 27.3.2008 kertoa, että Hirvensalon joukkoliikennettä selvittävä suunnittelija Mikko Laaksonen arvioi, etteivät nykyiset bussireitit enää kauaa riitä. Saaren uusi linjasto koostuisi neljästä pääreitistä ja vuorovälejä lyhennettäisiin.

Voisitko, Mikko, kertoa lisää näistä suunnitelmista? Miten uusi linjasto kytkeytyy kaupungin muuhun linjastoon? Onko ulommille saarille (Satava, Kakskerta) tulossa joitain muutoksia?
 
Kerron nyt sen verran kuin Turun radiollekin. Lopullinen raportti tulee sitten julki ensi kuussa, kun se on kiertänyt sisäiset kommenttikierrokset.

Selvitystä tehdään Hirvensalon sekä Satava-Kakskerran osayleiskaavojen pohjaksi, mutta Hirvensalon osalta tarkoitus on myös, että linjastoa uudistetaan jo varsin pian.

Ajatus on, että Hirvensaloon muodostetaan neljä päälinjahaaraa asemakaavoitetuille alueille:
- Lauttaranta - Pikisaari - Arola - suuntaan
- Kukola - Toijainen - (Särkilahti) - suuntaan (tämä haara jatkuu vaiheittain rakentamisen myötä)
- Haarla - Majamäki - suuntaan
- Kaistarniemi - Papinsaari - suuntaan
Kolmesta viimeisestä kaksi tai yksi kiertäisi Honkaistentien lenkin.
Maanpään, Illoisten, Oriniemen ja Tammiston alueiden liikenne liitettäisiin yhteen haaraan, todennäköisesti ensimmäiseen.

Linjahaarojen vuorotiheys olisi 30 - 20 min riippuen alueiden toteutumisesta.
Neljän haaran liikennöinti 30 min välein ei edellytä kovin suurta suoritelisäystä nykyiseen verrattuna.

Linjastoa on lisäksi suhteutettu käynnissä olevan osayleiskaavan tarkistustyön linjastoon.

Satava-Kakskertaan ei tarvita muutoksia ennen kuin alueelle alkaa tulla lisää maankäyttöä. Osayleiskaavaluonnoksen maankäytölle on suunniteltu linjasto.

Linjojen toisia päitä Kauppatorista eteenpäin ei ratkaista tällä selvityksellä.
 
Takaisin
Ylös