Turun kestävän liikenteen suunnitelma

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
Foorumin lukijoille tiedoksi Turun kestävän liikenteen suunnitelma. Suunnitelmassa esitetään joukkoliikenteen osalta mm:
- Tavoitteeksi matkamäärät / asukas +50% v. 2030 mennessä
- Joukkoliikenteelle tehokas runkolinjasto busseilla tai osin raitiovaunuilla liikennöitynä
- Seudullinen joukkoliikenneviranomainen
- Paikallisjunat

Muualla suunnitelmassa esitetään mm. seudullisen kaavoituksen voimakasta uudistamista kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä tukevaksi sekä 50% kasvutavoitetta myös pyöräilylle.

Allekirjoittanut on toiminut BUSTRIP - projektin projektisihteerinä Turussa, joten kommentit tähän ketjuun tavoittavat tekijät varsin hyvin.

Turun kaupungin tiedote 22.5.2008 sanoi:
Tiedote

Kestävän kaupunkiliikenteen suunnitelma (pdf 939 kt)

Turun kestävän kaupunkiliikenteen suunnitelman päätavoite:
Liikenteen kasvihuonepäästöjen alennuttava 30 % v. 2030 mennessä

Turulle on valmistumassa kestävän kaupunkiliikenteen suunnitelma. Ympäristö- ja kaavoitusviraston suunnittelutoimistossa laaditun suunnitelmaluonnoksen mukaan päätavoitteeksi tulee ottaa Turun kaupunkiliikenteen kasvihuonepäästöjen alentaminen 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.

Kestävän kaupunkiliikenteen suunnitelman laatiminen on seurausta kaupunginhallituksen vuonna 2005 tekemästä päätöksestä, jolla Turku hyväksyi ns. Alborgin sopimuksen. Suunnitelmaluonnos on laadittu osana BUSTRIP-hanketta ja se perustuu hankkeessa laadittuun kestävän liikenteen vertaisarviointiin (Peer review).
Peer review-asiakirjat

* Nykyinen meno ei ole kestävän kehityksen mukaista

Suunnitelmaa laadittaessa on tarkasteltu kahta kehityskuvaa, joista toisessa nykyinen liikennetrendi jatkuu. Sen myötä hajautetut maankäyttö- ja palveluratkaisut kasvattaisivat edelleen henkilöautoilun osuutta. Automäärien kasvu johtaisi ruuhkiin liikenteen solmupisteissä. Turku ei täyttäisi kansainvälisiä eikä edes omia kestävän kehityksen tavoitteitaan, vaikka valtuustossa vuonna 2005, Turku-strategiasta päätettäessä kestävä kehitys määriteltiin kaupungin perusarvoksi.

* Vähintään 2/3 matkoista tulisi tehdä kävellen, pyörällä tai bussilla

Keinoja päästä kestävään kaupunkiliikenteeseen ovat suunnitelman mukaan seudullisuuden korostaminen, maankäyttöratkaisujen uudelleenarviointi sekä suuret panostukset kevyeen liikenteeseen ja joukkoliikenteeseen. Matkoista vähintään 2/3 tulisi tehdä pyörällä, kävellen tai bussilla. Tämä edellyttäisi Turun keskustan kehittämistä seudun vetovoimaisimpana liikekeskuksena ja työpaikka-alueena, joukkoliikenteen tiheästi liikennöitävän runkolinjaston perustamista seudun kaupunkimaisille alueille, pyörätieverkoston puutteiden korjaamista, esteettömyysohjelman toteuttamista jne.

* Lautakunnasta lausuntokierrokselle

Kestävän kaupunkiliikenteen suunnitelmaa lähtee ympäristö- ja kaavoituslautakunnan kautta laajalle lausuntokierrokselle tullakseen aikanaan kaupunginhallituksen käsittelyyn. Lausuntoja pyydetään mm. viranomaistahoilta, mutta niitä voivat antaa kaikki, joita asia kiinnostaa. Lausunnonantamisaika päättyy 29. 8. -08.

Suunnitelmaa käsiteltiin joukkoliikenteen osalta jo toukokuun alkupuolella joukkoliikennelautakunnassa.
 
Turun kaupunginhallitus on joukkoliikenteen osalta hyväksynyt kestävän kaupunkiliikenteen suunnitelman. Muilta osin suunnitelma kiertää vielä lausuntokierroksella.

Turun Kh:n päätös 26.5.2008

Joka tapauksessa, nyt Turulla on periaatelinjaus, että joukkoliikenteen käyttöä asukasta kohden tulisi lisätä +50% ja valmisteluohje useiden toimenpiteiden valmisteluun.
 
Takaisin
Ylös